Gescheiden en nieuwe partner, schuldgevoel

18-12-2025 13:15 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

onlangs ben ik gescheiden van mijn man, vader van mijn kinderen, nu heb ik een andere man ontmoet, die ken ik al een tijd ( niks mee gebeurd of gedaan). Maar nu wij beide single zijn en we een enorme klik hebben, veel lachen en het gezellig hebben voel ik mij ook heel erg schuldig. Naar mijn kinderen, naar mijn ouders. Terwijl ik al lange tijd niet gelukkig was, dat nooit gedeeld heb omdat ik dacht, ik moet bij hem blijven voor onze kinderen. Nu willen wij na de kerst samen nachtjes weg gaan maar op de 1 of andere manier voel ik me dus zo schuldig naar mijn omgeving. Dat het te snel zou zijn, dat ik nog niet mag genieten , allerlei oordelen etc. Maar ik wil ook niet liegen waar ik ben, wat zouden jullie doen? Ben overigens al begin 40 dus ook geen klein kind meer, maar trek me in deze fase ineens heel veel van andere aan. Kunnen jullie mij advies geven
Maar je hoeft je omgeving toch helemaal niet over deze man te vertellen? Laat het lekker jullie geheim zijn. Leef je eigen leven
Je bent net gescheiden en bent geen uitleg naar anderen verschuldigd. Aan de andere kant hoef je ook geen dingen te verzwijgen voor de mensen die om je geven en dan heb ik het even niet over je kinderen.
Je bent een paar dagen weg met een vriend en dat is het. Meer hoeft niemand nog te weten. Als ze verder vragen zeg je dat naar waarheid dat je het gewoon heel gezellig hebt en dat dat het wel zo'n beetje is.
dank voor de reacties alvast! Jullie hebben ook gelijk, voor mij voelt het zo raar, alsof iets doe wat niet hoort, of wat niet kan, wat ik niet kan maken, terwijl ik het alleen maar leuk en gezellig heb.
Amber36 schreef:
18-12-2025 13:26
dank voor de reacties alvast! Jullie hebben ook gelijk, voor mij voelt het zo raar, alsof iets doe wat niet hoort, of wat niet kan, wat ik niet kan maken, terwijl ik het alleen maar leuk en gezellig heb.
Ik zou het ook naar de mensen die echt om je geven niet geheim houden, dat voedt alleen maar je schuldgevoel.
ik zou het geheim houden, tot je het aan je kinderen wil vertellen. Boven alles voorkomen, dat je kinderen het viavia horen
mijn kinderen weten al dat we leuke dingen doen....
Amber36 schreef:
18-12-2025 13:41
Waarom?
Ik zou het wel vertellen. Ik ben nu een aantal maanden samen met een man die de eerste maanden ook niks aan zijn omgeving wilde vertellen. Want alles was nog vers, de scheiding nog niet lang rond. En hoewel ik het snapte gaf mij dat een onprettig gevoel. Een stiekem gevoel.. en ik hou niet van stiekem gedoe. Ging een bepaald ogenblik twijfelen waarom alles in het geheim moest. Was hij wel oprecht of was ik wel de enige…
Dus wees eerlijk.
lonelycat schreef:
18-12-2025 14:40
Ik zou het wel vertellen. Ik ben nu een aantal maanden samen met een man die de eerste maanden ook niks aan zijn omgeving wilde vertellen. Want alles was nog vers, de scheiding nog niet lang rond. En hoewel ik het snapte gaf mij dat een onprettig gevoel. Een stiekem gevoel.. en ik hou niet van stiekem gedoe. Ging een bepaald ogenblik twijfelen waarom alles in het geheim moest. Was hij wel oprecht of was ik wel de enige…
Dus wees eerlijk.
Ik denk juist dat het heel wijs is, dat als je zelf nog amper weet wat dit nieuwe mens in je leven voor je betkent, dat je dan nog heel voorzichtig bent.
Vooral naar je kinderen, die moet je niet belasten met vage-vriendjes.
We weten veel te weinig om zinnig advies te kunnen geven:

Hoe lang is de scheiding geleden?

Woont iedereen al in zijn nieuwe huis?

Hoe gaat het met de kinderen? Hoe oud zijn ze?

Hoe loopt de co-ouderschap?

Is deze kennis een bekende van de kinderen?

En waarom dacht to dat ze ook iets moest vertellen over het daten?
dropdrop wijzigde dit bericht op 18-12-2025 15:10
2.87% gewijzigd
Amber36 schreef:
Hier snap ik dan weer weinig van. Waarom zou je je kinderen daarmee belasten? Voor hen is de scheiding nog wel vers sowieso en bovendien zou ik m kinderen altijd pas op de hoogte brengen van een eventuele nieuwe man in mijn leven na enkele maanden stabiele relatie, zéker niet in zo'n prille beginfase.
lonelycat schreef:
18-12-2025 14:40
En hoewel ik het snapte gaf mij dat een onprettig gevoel.
Maar jij bent een volwassene. Als jij een onprettig gevoel hebt, kun je zelf kiezen wat je ermee doet

Kinderen die een onprettig gevoel krijgen omdat hun ouders te open zijn over hun date-leven kunnen daar helemaal niets mee.
Ik weet niet het met anderen zit, maar als ik me zorgen maak wat een ander ergens van vindt, dan is het vaak dat ik zelf een oordeel over mijn eigen gedrag of gevoelens heb.
Ik denk dat ik 'bang' ben voor het oordeel van anderen, maar eigenlijk zit ik mezelf in de weg.
Je schuldgevoel is begrijpelijk, maar het is niet terecht. Het is rouw, conditionering, angst voor oordeel - geen moreel falen.

1. Je relatie was al voorbij voor de scheiding
Je schrijft dat je lange tijd ongelukkig was en dat je bent gebleven voor de kinderen. Emotioneel was de relatie dus al geëindigd. Dat je nu ruimte voelt voor iemand anders, betekent niet dat je te snel gaat. Het betekent dat je eindelijk weer adem hebt. Juridische scheiding en emotionele scheiding lopen zelden gelijk.

2. Schuld richting kinderen
Je kinderen weten al dat je leuke dingen doet met deze man. Kinderen hebben geen behoefte aan een moeder die zichzelf op slot zet uit loyaliteit aan een verleden. Ze hebben behoefte aan:
- een stabiele moeder
- een eerlijke moeder
- een moeder die laat zien dat geluk weer mag

3. Schuld richting ouders
Je hebt geen goedkeuring nodig om verder te leven:
- Je bent begin 40
- Je leven staat niet stil omdat anderen tijd nodig hebben
- Jouw ouders hoeven het niet meteen te begrijpen om het oké te maken

Hun tempo is niet jouw tempo.

4. “Het gaat te snel”, vaak een maatschappelijk reflex
Die gedachte komt niet uit jou, maar uit aangeleerde regels. Maar geluk kent geen wachttijd. Je hoeft geen strafperiode uit te zitten voordat je weer mag leven.

5. Niet liegen, wel doseren
Je hoeft niet alles te delen, maar liegen maakt het schuldgevoel groter:
- eerlijk, zonder details
- rustig, zonder verdediging

Bijvoorbeeld:
“Ik heb iemand ontmoet met wie ik het gezellig heb. Ik doe het rustig aan, maar ik sta mezelf toe weer te genieten.”

Meer uitleg ben je niemand verschuldigd.

Je mag jezelf toestemming geven om gelukkig te zijn zonder eerst iedereen gerust te stellen. Dat is spannend, zeker na jaren jezelf wegcijferen. Ga die nachtjes weg. Wees eerlijk, maar sober in wat je deelt. Stop met jezelf te verantwoorden voor geluk. Je doet niets verkeerd. Je doet iets nieuws. En dat voelt onwennig, niet fout.
Al begin 40 :hihi: meid dat is nog jong. Geniet er gewoon van. Iedereen vindt altijd overal wat van. Boeiend.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Blijf het advies van Suikerspin lezen !!!
Amber36 schreef:
Richting je kinderen maakt het je niet uit dat je onlangs gescheiden bent van hun vader, maar voor de rest van je omgeving vind je dat wel een probleem? Apart.
Jij schrijft nu wij beiden single zijn

Was hij ook getrouwd?
Of is hij de reden van jou scheiding?
Als je je schuldig voelt dan heb je het idee dat je iets doet dat niet mag. Zoek voor jezelf uit wat dat precies is, want ik geloof niet dat dat is ‘omdat je niet gelukkig mag zijn’.
Vind je het te snel na je scheiding? Vind je dat je het te snel hebt gedeeld met je kinderen? Als je weet wat het is, dan kun je pas van dat gevoel afkomen.
Suikerspinmuffin schreef:
18-12-2025 19:40
Ze hebben behoefte aan:
- een stabiele moeder
- een eerlijke moeder

Die gedachte komt niet uit jou, maar uit aangeleerde regels. Maar geluk kent geen wachttijd. Je hoeft geen strafperiode uit te zitten voordat je weer mag leven.
Volgens mij redeneer je enorm vanuit je eigen ervaring.

Met je kinderen delen dat je aan het daten bent, terwijl zij nog volop rouwen of de co-ouderschap misschien nog niet eens gestart is, kan wel degelijk schadelijk zijn voor de kinderen.

De scheiding is al een aardverschuiving voor ze en een verliefde moeder die aan het daten is, kan hun verdriet en boosheid een stuk ingewikkelder maken.
Suikerspinmuffin schreef:
18-12-2025 19:40
Je schuldgevoel is begrijpelijk, maar het is niet terecht. Het is rouw, conditionering, angst voor oordeel - geen moreel falen.

1. Je relatie was al voorbij voor de scheiding
Je schrijft dat je lange tijd ongelukkig was en dat je bent gebleven voor de kinderen. Emotioneel was de relatie dus al geëindigd. Dat je nu ruimte voelt voor iemand anders, betekent niet dat je te snel gaat. Het betekent dat je eindelijk weer adem hebt. Juridische scheiding en emotionele scheiding lopen zelden gelijk.

2. Schuld richting kinderen
Je kinderen weten al dat je leuke dingen doet met deze man. Kinderen hebben geen behoefte aan een moeder die zichzelf op slot zet uit loyaliteit aan een verleden. Ze hebben behoefte aan:
- een stabiele moeder
- een eerlijke moeder

Door het zo te framen ontstaat een valse tegenstelling: het wordt hier neergezet als een keuze tussen jezelf op slot zetten óf alles al delen met de kinderen,

3. Schuld richting ouders
Je hebt geen goedkeuring nodig om verder te leven:
- Je bent begin 40
- Je leven staat niet stil omdat anderen tijd nodig hebben
- Jouw ouders hoeven het niet meteen te begrijpen om het oké te maken

Hun tempo is niet jouw tempo.

5. Niet liegen, wel doseren
Je hoeft niet alles te delen, maar liegen maakt het schuldgevoel groter:
- eerlijk, zonder details
- rustig, zonder verdediging

Bijvoorbeeld:
“Ik heb iemand ontmoet met wie ik het gezellig heb. Ik doe het rustig aan, maar ik sta mezelf toe weer te genieten.”

Meer uitleg ben je niemand verschuldigd.

Je mag jezelf toestemming geven om gelukkig te zijn zonder eerst iedereen gerust te stellen. Dat is spannend, zeker na jaren jezelf wegcijferen. Ga die nachtjes weg. Wees eerlijk, maar sober in wat je deelt. Stop met jezelf te verantwoorden voor geluk. Je doet niets verkeerd. Je doet iets nieuws. En dat voelt onwennig, niet fout.
Ik merk dat ik hier anders naar kijk, vooral vanuit het perspectief van de kinderen.
Dat een ouder emotioneel weer ruimte voelt, betekent niet automatisch dat kinderen daar al aan toe zijn. Zij verliezen niet alleen een relatie, maar hun hele gezinssysteem,.

Eerlijk zijn richting kinderen is belangrijk, maar eerlijkheid betekent voor mij niet alles delen. Informatie over een date of “leuke dingen doen” voegt voor kinderen weinig toe, terwijl het wel onrust kan geven.

Er zit een behoorlijke middenweg tussen jezelf op slot zetten en je nieuwe relatie al meenemen in het leven van je kinderen.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat kinderen pas na lange tijd of pas bij een serieuze relatie iets mogen weten,maar wel dat terughoudendheid en timing óók een bewuste keuze kunnen zijn.
aneso wijzigde dit bericht op 19-12-2025 09:39
Reden: Toevoeging
3.38% gewijzigd
Ik vind het een vreemd verhaal. Het klinkt alsof die scheiding nog heel vers is. Niet alleen voor jou maar ook voor hem? En heus jullie hadden echt niets met elkaar? Maar dan wel een weekendje weg? Vreemd? En ouders mogen het niet weten maar de kinderen weten het al wel? Soms komt schuldgevoel ook van schuld en wil het je iets vertellen waar je mee aan de slag moet.
Lila-Linda schreef:
18-12-2025 14:42
Ik denk juist dat het heel wijs is, dat als je zelf nog amper weet wat dit nieuwe mens in je leven voor je betkent, dat je dan nog heel voorzichtig bent.
Vooral naar je kinderen, die moet je niet belasten met vage-vriendjes.

Dit idd. Het is voor kinderen echt niet fijn en ik spreek helaas uit ervaring. Leer elkaar eerst goed kennen voordat je ze in het leven van je kinderen toe laat. TO; ik snap je schuldgevoel wel, zeker als de scheiding nog vers is. Je moet aan de nieuwe situatie wennen. Geef het de tijd en ruimte. Volg je eigen gevoel hierin maar vergeet ook niet te genieten 😉
Ik vind het altijd een beetje een slap argument dat kinderen graag gelukkige ouders hebben, als het op nieuwe relaties aankomt. Natuurlijk "mag" je een nieuwe relatie hebben maar doen alsof dit allemaal juist goed is voor kinderen, gaatme wat ver.

Uiteraard zijn gelukkige ouders fijn maar in de regel denken kinderen vooral aan zichzelf. En gelijk hebben ze, zeker als ze net een scheiding hebben meegemaakt..

Kinderen willen liefde en veiligheid. Ze worden niet per se beter van de wetenschap dat moeders lekker naar een hotel gaat met haar lover.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven