Gewelddadige relatie

11-09-2020 01:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vrouwelijk familielid (28) heeft een dochter van 6 jaar. De vader van het kind heeft haar altijd mishandeld, ook tijdens de zwangerschap en in bijzijn van hun dochter. Ze hebben al 10 jaar lang een knipperlicht relatie, hij zet haar en hun dochter telkens het huis uit als hij het beu is om een relatie te hebben (ook toen dochterlief een baby was). Toch gaat ze telkens als het hem weer uitkomt bij hem terug en dan verbreekt ze alle familiecontacten, om na hooguit een paar maanden weer bij ons aan te komen. Na 10 jaar kan het me niet meer zoveel schelen wat ze zelf doet, maar het gaat me om haar dochter. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Iemand tips?
Zolang je de moeder blijft opvangen zonder voorwaarden houd je het patroon in stand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
yette schreef:
11-09-2020 08:40
Logeren bij familie waar dat meisje sowieso al een veilig tweede huis heeft, is wat mij betreft heel iets anders dan gescheiden zijn van haar moeder.

Ik zou de moeder laten kiezen: je komt er niet meer in. Hier crashen heeft geen zin, een opvang kan meer voor je doen. Als je je dochter daar niet mee naartoe wil nemen, kan ze hier logeren en mag je haar zo vaak bezoeken als je zelf wil.

Mits je natuurlijk tijd hebt om zelf voor het meisje te zorgen.
Nou dit inderdaad.
Maar zolang de moeder het licht niet ziet, blijft het trekken aan een dood paard.
Lastige situatie. Je wilt moeder tot inkeer brengen. Maar dat mag tegelijkertijd ook niet ten koste van het kind gaan, als het langer duurt voordat moeder het licht eindelijk ziet.
Ben je zelf in staat om dit kindje een warme plek te bieden? Ook voor langere tijd eventueel? Als dat zo is, dan zou ik dat bij de melding van Veilig Thuis ook benoemen. Dat kan misschien ervoor zorgen dat er eerder actie ondernomen wordt omdat er dan gerichter een netwerkonderzoek plaats kan vinden.
Je wordt in deze situatie getrokken, en dat zal ongetwijfeld afschuwelijk zijn. Wil je dan ook erg veel sterkte wensen. De maatschappij , en vooral kinderen, hebben mensen zoals jij nodig die niet hun ogen sluiten maar echt meedenken wat helpend is. Daarom compliment aan jou dat je de mogelijkheden in ieder geval naast elkaar legt. Jij hebt hier ook niet voor gekozen maar zit er toch in. Warme groet voor jou.
Het vrouwelijk familielid vertellen dat jij dit niet accepteert en voor je nichtje dr veiligheid gaat.

- veilig thuis bellen, blijven doen
- de gemeentelijke toegang, wijkteam, Centrum voor Jeugd en Gezin?
- school bellen
- jeugdverpleegkundige
- huisarts

Jammer dat geen enkele professional iets doet/ziet.

Bureau jeugdzorg is geen plek om te melden, deze zullen niets kunnen.
Het vrouwelijk familielid vertellen dat jij dit niet accepteert en voor je nichtje dr veiligheid gaat.

- school bellen
- jeugdverpleegkundige
- huisarts

- school bellen
- jeugdverpleegkundige
- huisarts

- school bellen
- jeugdverpleegkundige
- huisarts

- school bellen
- jeugdverpleegkundige
- huisarts

xUNKNOWNx, 1 keer is wel genoeg ;-))
Metallover schreef:
11-09-2020 01:06
Veilig Thuis inschakelen lijkt me (waatom is dat niet allang gedaan?)
Dit dus, wat denk jezelf???????? En als er al meldingen staan, er gewoon nog meldingen aan toevoegen.
apiejapie schreef:
11-09-2020 13:30
xUNKNOWNx, 1 keer is wel genoeg ;-))
oeps!!
Ik snap echt niet dat het advies wordt gegeven om die vrouw buiten te laten staan. Het is niet aan ons om te oordelen waarom iemand teruggaat naar een ongezonde situatie. En je helpt haar juist door te zorgen voor een veilig alternatief. Al snap ik wel dat je haar uit zelfbescherming niet meer zou toelaten.
Wat betreft het kind, zou ik alle mogelijke instanties informeren. Vaak is er wel een adviespunt over opvoeding bij de gemeente.
Isolde123 schreef:
11-09-2020 22:59
Ik snap echt niet dat het advies wordt gegeven om die vrouw buiten te laten staan. Het is niet aan ons om te oordelen waarom iemand teruggaat naar een ongezonde situatie. En je helpt haar juist door te zorgen voor een veilig alternatief. Al snap ik wel dat je haar uit zelfbescherming niet meer zou toelaten.
Wat betreft het kind, zou ik alle mogelijke instanties informeren. Vaak is er wel een adviespunt over opvoeding bij de gemeente.

Ik denk dat als je haar buiten de deur laat staan, dat je haar nog meer in de armen van die gewelddadige man drijft. Typisch iets van een mishandelaar om zijn/haar slachtoffer te isoleren.
Je kan wel voorwaarden stellen zoals laatste keer en niet terug, want anders is het klaar, daarnaast naar de huisarts en de juiste hulp inschakelen. Het kind groeit op in een onveilige omgeving en je houdt dit patroon in stand omdat ze geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de veiligheid van het kind en zichzelf. Je mag haar best aanspreken op die verantwoordelijkheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven