Groepen, herkenbaar?

01-10-2017 11:58 5 berichten
Al van jongs af aan ga ik enthousiast van start in een nieuwe groep (school, studie, werk, sport etc.) maar na verloop van tijd merk ik dat mijn interesse afzwakt en dat ik minder zin heb om me in te zetten voor de groep. Meestal bloed dit uiteindelijk dood.

Het heeft er vaak mee te maken dat ik aan het begin nog veel motivatie voel; ik wil graag onderdeel van de groep zijn om samen met hen mijn werk/studie/sport/etc te leren kennen. Dit is helemaal leuk als de hele groep nieuw is, dan heeft iedereen dat enthousiasme.

Maar als ik het dan ken, als dat eerste enthousiasme/motivatie er vanaf is, dan begint de groep voor mij steeds meer als verplichting te voelen. Vond ik iedereen in het begin nog superleuk; nu krijg ik steeds meer het gevoel dat ik niet zoveel (meer) met de anderen heb.

Soms moet ik toch nog even door met de groep; ik begin dan te merken dat ik steeds meer verwijderd raak van die groep en dat is niet altijd een fijn gevoel, want zij voelen bijv wel nog een groepsgevoel. Ik baal er dan van dat bij mij die interesse in de groep is weggeëbd.

Zijn er mensen die dit ook herkennen? Hoe ga je hier mee om?
Tsja...blijkbaar ben je geen groepsmens.
Ik ben het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, groepen. Ik heb dan bijv ook voornamelijk "losse" vriendinnen ipv zon club bij elkaar. Bij een groep zittenaltijd wel mensen die ik niet zo vind. Met werk oid is dat niet anders maar in vrije tijd heb ik graag zelf de keuze met wie ik omga
School, studie werk en sporten staan in principe toch los van groepen?

Ik bedoel:
School- startbewijs
Studie- diploma
Werk- geld
Sport- gezondheid

Dat mensen nu eenmaal komen en gaan in de groepen mensen die hieraan verbonden zijn, is toch voor iedereen zo? En ik heb aan die groepen fijne (inmiddels langdurige) individuele vriendschappen overgehouden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je hoeft toch niet met een hele groep contact te hebben/houden. Ik heb ook uit die "groepen" die je noemt een paar mensen waar het mee klikt en daar hou ik contact mee. Als er geen klik is of het initiatief om contact te houden ligt alleen bij mij, dan ben ik er gauw klaar mee. Qua vriendschappen gaat het wat mij betreft om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Ik steek mijn tijd liever in een paar mensen waar ik het echt leuk mee heb, anders echt zonde van de tijd voor beide partijen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven