heb ik bindingsangst?

02-03-2012 16:45 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden heb ik een relatie en het is vrij serieus. Wij zijn beide gescheiden en hebben beide kinderen. We zien elkaar niet vaak omdat hij veel in het buitenland is en ik ook heel veel tijd voor mezelf nodig heb.

Ik kom uit een erg slecht huwelijk met een horror-scheiding erna, nu circa 3 jaar geleden.

Mijn nieuwe vriend is echt fantastisch; erg lief, zorgzaam, wil me werkelijk overal mee helpen, ziet er goed uit, goede baan enz.

Hij wil niks liever dan huisje, boompje, beestje, zo snel mogelijk.

En dat benauwt me zo vreselijk!

Dit weekend komt hij bij mij en blijft slapen. Hier zie ik ook steeds meer tegenop (slapen komt bijna nooit voor omdat ik mijn kinderen hier nog steeds niet in wil betrekken)

Ik zie er tegenop omdat als ik hem vraag wat hij wil doen, antwoordt hij steeds in de trant van: samen, samen, zoenen, knuffelen, als ik maar bij jou ben, samen, samen en nog eens samen. Als we bellen o.i.d. Zegt hij steeds dat hij er zo naar uit ziet en bijna niet kan wachten en ik weet gewoon niet wat ik het hele weekend met hem aanmoet:-(

Tja, wat wil ik hier nu mee? Vinden jullie bijv dat ik mijn handjes dicht moet knijpen met zo'n lieve man die helemaal voor mij gaat? Of kunnen jullie je best voorstellen dat het mij benauwt?

En wat zou ik op bijv een zondag overdag met hem kunnen doen bij mij thuis? Wij wonen niet samen dus hij heeft hier ook niks van zichzelf en ben bang dat ik hem moet 'entertainen.'
Plan gewoon een leuk uitje als dat voor jou beter voelt! Het maakt hem blijkbaar niet uit, dus doe iets waar jij je fijn bij voelt. Dagje sauna, dierentuin, strandwandeling whatever!
Tjah ik kan het me wel voorstellen, maar vind ook dat je je handjes dicht mag knijpen..

Waarom zie je niet gewoon eens wat er gebeurt? Waar ben je bang voor? Stiltes?
Ik vind het trouwens niet zo gek dat hij, als hij een weekend bij jou komt, dingen met jou wil doen ..
Ja we hebbe voor morgen shoppen en een etentje gepland. Hij wil me ook echt in de watten leggen.

Ik weet niet, het blijven slapen en de zondag benauwt me ofzo. Ik slaap ook al 3 jaar alleen of met een kind naast me. Ik moet misschien even over die drempel heen?

Inderdaad, voor de zondag ook maar echt iets leuks plannen.
Haha Eleine, ja dat is ook logisch natuurlij, helemaal omdat we elkaar maar weinig zien:-)

Ik ben niet bang voor stiltes, meer het 'me een vreemde voelen in mijn eigen huis' denk ik.

Maar gewoon maar zien wat er gebeurt... Oh, dat is zo moeilijk voor mij!
En wat als je hem eens over je angsten verteld?

Echte bindingsangst hebben maar weinig mensen maar ik kan me wel voorstellen dat je na een rothuwelijk en horrorscheiding een enorme muur om je heen gebouwd hebt.
Ja, hij weet het wel en merkt het ook wel en die muur klopt zeker wel. Ik kan mij ook maar moeilijk ontspannen als hij er is, me neergeven en genieten zeg maar.
Lieverd, als het jou benauwd en jij nog niet wil dat hij blijft slapen en de zondag blijft, dan moet je dat gewoon aangeven.

Niets overhaasten of tegen je zin in doen.
Zeg maar Spijker.
quote:Lotus7 schreef op 02 maart 2012 @ 17:10:

Ja, hij weet het wel en merkt het ook wel en die muur klopt zeker wel. Ik kan mij ook maar moeilijk ontspannen als hij er is, me neergeven en genieten zeg maar.

Misschien moet je als je weer voelt dat je die muur weer optrekt dit meteen aan hem vertellen.

Zo kan hij je een beetje ruimte geven..

Als jij hem niet verteld wat je graag van hem wilt dan kan hij er ook niets mee natuurlijk..

Om die muur af te breken kost tijd en gaat stapje voor stapje, blijven communiceren met je vriend is dan heel belangrijk..
Ik geloof nooit zo in bindingsangst.

In jouw geval denk ik dat je flinke klap van je huwelijk hebt gekregen, en dat je er wel twee keer over nadenkt voor je weer volledig aan iemand over te geven. Je bent gewoon voorzichtiger geworden.
quote:spijk-er schreef op 02 maart 2012 @ 17:13:

Lieverd, als het jou benauwd en jij nog niet wil dat hij blijft slapen en de zondag blijft, dan moet je dat gewoon aangeven.

Niets overhaasten of tegen je zin in doen.En dit ook natuurlijk,misschien is een heel weekend ineens teveel maar klinkt een half weekend al een stuk minder benauwend..
Spij-ker dat heb ik nu al een tijdje afgewimpeld; ik WIL het zo graag leuk en ontspannen vinden, moet ik misschien een drempel over denk ik dan..
Oh Lotus7, wat een herkenbaar verhaal! De details zijn niet helemaal hetzelfde, maar het gevoel wel. Ik weet helaas ook het antwoord niet. Heb er al 2x een streep onder gezet omdat ik dacht dat ik hem dan blijkbaar niet leuk genoeg vond. Maar dan miste ik hem zo enorm...

Nu probeer ik er dus voor te gaan, maar het blijft moeilijk. Het ene moment mis ik hem, het andere moment wil ik rennen.... Maar als ik nu zou gaan rennen dan is het echt over, dat heeft hij wel meer dan duidelijk gemaakt.

Nouja, lang verhaal om je te vertellen dat je niet de enige bent. Denk dat stapje voor stapje het beste is en ook in het weekend dat hij er is duidelijk tijd voor je zelf te nemen...
quote:Lotus7 schreef op 02 maart 2012 @ 17:27:

Spij-ker dat heb ik nu al een tijdje afgewimpeld; ik WIL het zo graag leuk en ontspannen vinden, moet ik misschien een drempel over denk ik dan..Maar als je nu eens niet hem meteen een heel weekend laat komen maar bijvoorbeeld alleen vanavond dan gaan jullie lekker eten,film kijken etc en morgen gaat hij gewoon weer naar zijn eigen huis?
Misschien anders bij hem afspreken in plaats van bij jou? Dan heb jij niet het idee dat je hem moet entertainen en kan je eventueel naar huis gaan als je toch alleen wilt zijn. (zelf weggaan is misschien makkelijker dan vragen of hij weg wil gaan)

Ik denk dat hij het wel zal begrijpen dat dit voor jou nog een beetje een moeilijk punt is, of hebben jullie het hier nooit over gehad?

Ik had ook een lief die veel moeite had zich te binden en het in het begin lastig vond als ik bij hem was. Ik ben er toen gewoon een keer uitgebreid de krant gaan zitten lezen. Toen merkte hij dat hij me echt niet non-stop hoefde te entertainen en ook gewoon zijn ding kon doen. Dus anders misschien vast een stapel kranten/tijdschriften klaarleggen

(en zeg maar spijker hoor, dat streepje spreek je niet uit )
Zeg maar Spijker.
Lupine ik heb inderdaad een klap gehad; mijn ex was gewelddadig. Ik kan daar ook niet goed over praten dus schuif dat wat voor me uit en doe of alles geweldig gaat. Het gaat ook best goed en ik ben dankbaar voor ons nieuwe leven maar ik heb er nog wel last van. Ik vind het sowiezo moeilijk om met een man alleen in een ruimte te zijn. Misschien heeft dat er wel mee te maken?
quote:maria2005 schreef op 02 maart 2012 @ 17:30:

Maar als ik nu zou gaan rennen dan is het echt over, dat heeft hij wel meer dan duidelijk gemaakt.

Dat vind ik eigenlijk een niet heel empathische reactie van hem...
Zeg maar Spijker.
Superstar ik kan erg goed met hem praten dus dat ga ik zeker doen. Hij kan het natuurlijk ook niet ruiken. Ik wil ook niet als slachtoffer of 'zielig vrouwtje' gezien of behandeld worden, dus ik hou ook altijd veel dingen voor mij.
Lotus, lijkt me nogal wiedes dat dat ermee te maken heeft. Heb je hier hulp bij, van een psycholoog of therapeut? En weet je vriend dit, kan je hem dit vertellen?
Zeg maar Spijker.
Oh en je bent helemaal geen zielig vrouwtje. Maar je bent wel iemand die iets heeft meegemaakt en dat is nou eenmaal een feit. Dat vormt je, en daar moet je een manier van omgaan voor vinden.
Zeg maar Spijker.
@lotus: ik kan me gezien je verleden best voorstellen dat het lastig is om alleen met een man te zijn. Zo'n ervaring moet ook een plek krijgen en je vriend moet dan nog extra je vertrouwen winnen,lijkt me. De suggesties die zijn gedaan om het weekend in te korten, zijn denk ik het beste voor je. Maar ook moeilijk om aan te geven als hij zich er zo op verheugd hè?!

@spijker: ik heb al 3x op zijn hart getrapt, ik ben zo'n vrouw die haar mond niet dicht kan houden als ze onzeker is/twijfelt. Hij is echt stapelgek op mij, maar trekt dan die onzekerheid en pijn niet nog een keer. Snap ik ook wel.
quote:Lotus7 schreef op 02 maart 2012 @ 17:34:

Superstar ik kan erg goed met hem praten dus dat ga ik zeker doen. Hij kan het natuurlijk ook niet ruiken. Ik wil ook niet als slachtoffer of 'zielig vrouwtje' gezien of behandeld worden, dus ik hou ook altijd veel dingen voor mij.

O maar eerlijk zijn over hoe het voor jou voelt is beslist niet zielig hoor..

Tenminste zo zie ik dat niet...
Niet alleen een rothuwelijk, maar zelfs een gewelddadige ex. Natuurlijk heeft dat ermee te maken.

Ik snap dat je je niet als zielig vrouwtje wil presenteren, maar ik denk dat dit een te belangrijk onderdeel van je (verleden) is om het te verzwijgen.Je hoeft ook niet in een keer alles te vertellen, maar je kunt wel aangeven dat je daarmee zit.

Ik vind de tip bij hem ipv bij jou af te spreken ook wel een goeie.
En idd de tip van spijkermeteenstreepje om bij hem af te spreken vind ik ook een hele goede.!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven