Heb jij 13 geheimen?

26-01-2026 12:41 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een recensie die ik las over een boek over de geschiedenis van vrouwengeheimen ('The Book of Revelations: Women and Their Secrets from the 1950s tot the Present Day van Juliet Nicolson) vroeg ik me af hoeveel geheimen ik heb. In haar boek citeert Nicolson een Amerikaanse psychotherapeut die stelt dat de gemiddelde persoon dertien geheimen tegelijk heeft, waarvan vijf nog nooit met iemand gedeeld zijn, en een of twee geheimen neem je mee je graf in. Nicolson bakent de reikwijdte van de geheimen niet af, waardoor het spectrum nogal breed wordt: van verslavingen tot schulden, van geheime relaties tot incest, van 'ware' gevoelens over het moederschap of je partner of abortus. En er zijn meer geheimen denkbaar: een crimineel verleden, het verhullen van je afkomst vanwege schaamte enzovoort.

Ik vind het veel, dertien geheimen. Ik ben nog aan het tellen, maar ik kom inderdaad wel tot twee geheimen die ik mee mijn graf in neem. Vijf geheimen die ik nog nooit met iemand deelde? Poeh - al vallen die twee eerdergenoemde geheimen daar natuurlijk onder, maar dan blijven er drie over. De meeste 'geheimen' deel ik wel met mijn beste vriendin, maar ik vergeet misschien geheimen die ik zo normaal ben gaan vinden (als geheim, bedoel ik, dus als iets waar ik nooit over praat) dat ik zo snel niet kan bedenken wat ik ook alweer geheim houd. Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld het geval is als je in een slecht huwelijk zit maar besloten hebt er genoegen mee te nemen - dat ga je op den duur waarschijnlijk normaal vinden, zowel het slechte huwelijk als het zwijgen erover.

Hebben jullie (rond de) dertien geheimen? En een of twee die je mee je graf inneemt?
Interessant topic, ik draag ook best heftige geheimen van vrienden met me mee. (Ook die nu overleden zijn) tellen die ook mee?
Misschien 3 ofzo? Maar wel gedeeld met een aantal mensen. Heb niet echt veel dingen die ik geheim hoef te houden, maar ik deel veel dingen niet actief. Maar is verder geen geheim ofzo.
Bedenk me net wel dat ik op werk regelmatig onder embargo dingen te horen krijg, dus dan loopt het aantal wel wat op. Echter wordt dat uiteindelijk wel altijd bekend na verloop van tijd.
Hoeveel mensen mogen weten van een geheim om mee te tellen bijvoorbeeld. Er hoort altijd wel minimaal 1 persoon bij een geheim. Soms op een heel negatieve manier en soms iets wat je gezamenlijk deelt.
Hm...ik heb nu geen geheimen over mijzelf.

Ik heb wel eens tussen twee bevriende zussen gezeten, die allebei iets bij elkaar geflikt hadden
(Gezoend met de vriend van de ander, de ander had dar gelezen in het dagboek. Beiden fout dus)

Echt heel naar om het van beiden te weten en niets mogen zeggen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oh bah, nu denk ik ineens aan alle mannen die me lastig hebben gevallen. Tot vrienden van mijn vader aan toe.
Dat zijn denk ik geheimen die heel veel vrouwen met zich dragen.
Of is het de bedoeling dat het vooral een luchtig topic blijft?
Ik vind het lastig waar precies de scheidslijn zit tussen een geheim en een gedachtegang van jezelf die je nooit met iemand zal delen. Ik heb wel een aantal geheimen die ik niet deel inderdaad. Maar ik heb ook gedachtegangen waarover ik nooit met iemand praat. Telt dat ook?
Ookal schreef:
26-01-2026 13:02
Oh bah, nu denk ik ineens aan alle mannen die me lastig hebben gevallen. Tot vrienden van mijn vader aan toe.
Dat zal het met geheimen denk ik nooit echt zijn.
cognac schreef:
26-01-2026 13:12
Dat zal het met geheimen denk ik nooit echt zijn.
Dat denk ik ook. Of zien sommige mensen gênante ervaringen waar je het niet over wilt hebben, ook als een echt geheim?

Ik kan zo geen geheimen bedenken, al zijn er wel onderwerpen waar ik het niet zomaar met iemand over zal hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Toch zijn er ook geheimen met een positieve nasmaak, maar vaak zijn ze inderdaad toch wat zwaar.
Ookal schreef:
26-01-2026 12:49
Interessant topic, ik draag ook best heftige geheimen van vrienden met me mee. (Ook die nu overleden zijn) tellen die ook mee?
Ja, lijkt me wel. Ik versta onder een geheim iets dat je in principe met niemand deelt. Maar de theorie over de '13 geheimen' komt van een psychotherapeut die blijkbaar een berekening heeft kunnen maken op basis van de geheimen die cliënten tijdens de therapie wél deelden. Bij een therapeut zou jij de geheimen van je overleden vrienden bijvoorbeeld wel kunnen bespreken zonder je geheimhoudingsplicht te verbreken.
Ookal schreef:
26-01-2026 12:54
Hoeveel mensen mogen weten van een geheim om mee te tellen bijvoorbeeld. Er hoort altijd wel minimaal 1 persoon bij een geheim. Soms op een heel negatieve manier en soms iets wat je gezamenlijk deelt.
In mijn geval zijn de twee geheimen die ik meeneem in mijn graf gelinkt aan een en dezelfde persoon, die is overleden. Er is nu dus niemand meer die ervan weet, behalve ik.

Verder verschilt het per geheim, denk ik. Dingen die jou zijn aangedaan door een ander, hebben sowieso die ene getuige (de dader), maar het gaat er bij een geheim om dat jíj erover zwijgt.
Ookal schreef:
Dit zijn nou juist zaken die ik niét geheim hou, iedereen mag weten wie er vroeger zonder te vragen aan me zat.

Ik heb het lastiger met geheimen van anderen die ik niet mag delen omdat iemand anders dan weer in een minder rooskleurig daglicht wordt gezet en de schijn schijnbaar hooggehouden moet worden.
Ookal schreef:
Nee, luchtig hoeft niet. Mag wel :) Maar de meeste geheimen zijn denk ik best zwaar om te dragen, anders waren het geen geheimen.
Ik heb enorme behoefte om dingen te delen, dus ik denk dat ik geen geheimen heb.
Wel zaken die ik niet met iedereen deel.

Ik ben ook vreselijk slecht in geheimen bewaren, daar waarschuw ik anderen altijd voor.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
al mijn geheimen, zijn selectief-geheim
Er zijn dingen die mijn partner weet en verder niemand
Maar ook dingen die mijn beste vriendin weet en zelfs mijn partner niet

Ik geloof niet dat er Iets is, wat echt niemand weet. Omdat de meeste geheimen altijd nog wel iemand bij betrokken is?
Ik denk trouwens, uitgaande van dertien geheimen, dat het begrip 'geheim' vrij ruim mag worden genomen. Zo werk ik op dit moment aan een project dat voor geen meter van de grond komt. Mensen vragen er telkens naar, en ik vind het ingewikkeld om toe te geven dat het me niet lukt, dus ik draai er een beetje omheen en zeg: 'Gaat wel, hoor.' Dat is geen geheim, maar ik wil op dit moment geen extra druk en daarom zwijg ik erover. Misschien dat zo'n geheim - want blijkbaar heeft de gemiddelde mens 13 geheimen op hetzelfde moment - er dan ook wel bij hoort. Aan een therapeut zou ik dit bijvoorbeeld wel vertellen. Maar verder aan niemand.
Lila-Linda schreef:
26-01-2026 13:33
al mijn geheimen, zijn selectief-geheim
Er zijn dingen die mijn partner weet en verder niemand
Maar ook dingen die mijn beste vriendin weet en zelfs mijn partner niet

Ik geloof niet dat er Iets is, wat echt niemand weet. Omdat de meeste geheimen altijd nog wel iemand bij betrokken is?
Het geheim kan in dat geval bijvoorbeeld ook zijn, dat niemand weet dat jij iets weet.
Dan zou ik nog kunnen mee tellen dat ik in privé met bepaalde plannen bezig ben, waar mensen rondom mijn genoeg van weten, maar specifiek (nog) niet op het werk deel omdat het daar uiteindelijk invloed op gaat hebben als de plannen door gaan. Voor mij voelt dat niet bepaald als een geheim omdat veel mensen het weten, maar specifieke mensen dus niet.
Misschien als je in een (zeer) religieus omgeving bent opgegroeid dat dit dan ook wat meer speelt. Amerika is ook nog qua vrouwenrechten ongeveer wel weer terug in de jaren 50..

In Nederland wordt niet overal God bij gehaald en is er een soort van (ook nog lang niet waar het zou moeten zijn maar in vergelijking met Amerika wel) gelijkwaardiger beeld mbt seks, status en ambities.

Er is hier dus minder dingen om geheim te houden als vrouw zijnde.
Wat is een geheim? Ik heb wel wat dingen waar ik me voor schaam, maar die vertel ik gewoon niet aan iemand. Dat voelt niet als een geheim.

Verder geen geheimen van vriendinnen. Tja, de buurvrouw heeft wel een geheim van een vriendin van haar aan mij doorverteld. Informatie die ik niet ga delen met een ander en waarschijnlijk meeneem mijn graf in, maar dat is ook omdat ik geen enkele reden kan bedenken om dat wel te vertellen aan mensen. Ik hoef dat dus niet actief ‘geheim’ te houden ofzo.

Of dingen van mezelf die geheim zijn voor mijn collega’s, maar mijn vrienden en man wel weten.

Moet ik die allemaal bij elkaar optellen? Dan kom ik wel tot 13 vermoed ik
oh wacht, ik heb er eentje, iets wat alleen in mijn hoofd bestaat
Ik heb AuDHD en ik ben nogal van alles bespreekbaar maken. Ook als de ander er niet op zit te wachten. :roll: :whistle:

Ik kan nu ook maar 1 ding bedenken wat ik voor een ander geheim hou, niets spannends maar alleen die persoon kan en mag mag bepalen of/wanneer die er iets over kwijt wil.
En schadelijk voor niemand.
MissNuada schreef:
26-01-2026 13:50
Misschien als je in een (zeer) religieus omgeving bent opgegroeid dat dit dan ook wat meer speelt. Amerika is ook nog qua vrouwenrechten ongeveer wel weer terug in de jaren 50..

In Nederland wordt niet overal God bij gehaald en is er een soort van (ook nog lang niet waar het zou moeten zijn maar in vergelijking met Amerika wel) gelijkwaardiger beeld mbt seks, status en ambities.

Er is hier dus minder dingen om geheim te houden als vrouw zijnde.
Volgens de schrijfster van het boek, Julie Nicolson, verschilt het type geheim erg per generatie. De generatie vrouwen van vlak na WOII heeft vooral geheimen over seksualiteit en oorlogstrauma (de 'stille generatie'). Dat is natuurlijk verweven met het geloof. De generatie daarna kent meer openhartigheid over intieme kwesties en moederschap (dankzij de Tweede Feministische Golf en de psychologisering van de samenleving - uit die tijd stamt ook het therapeutische jargon dat mensen zich gingen eigen maken). De jongere generatie (van nu) profiteert van waarheidsbewegingen als #MeToo maar worstelt met de paradox van de online transparantie: aan de ene kant is er meer ruimte om te delen wat je bezighoudt, aan de andere kant komt daar ook een soort dwang bij kijken, waardoor het 'ware' innerlijke leven vaak verborgen blijft, want alles moet op sociale media perfect lijken.
Dertien geheimen leek me op het eerste gezicht erg veel, maar na er even over nagedacht te hebben niet meer zo. Al hangt het af van de definitie. Over mezelf zijn er twee dingen die ik niemand verteld heb en niet zal vertellen. Dan nog een paar dingen van goede vrienden en mijn man die ik nooit zal doorvertellen. Voor een deel van mijn werk heb ik geregeld geheimhoudingsverklaringen moeten tekenen, valt dat er dan bijvoorbeeld ook onder? Dan kom ik wel aan meer dan dertien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven