Help! Graag tips voor scheiding van een narsist [lege OP]

03-06-2023 09:00 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand in mijn omgeving is bezig te scheiden met een narsist.

De rest is te herkenbaar.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-06-2023 15:28
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
85.01% gewijzigd
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
Professionele hulp inschakelen. Ze maakt namelijk zelf onderdeel uit van de ziekelijke dynamiek en daar kun je nou eenmaal niet zo makkelijk uitstappen, ook niet als je al apart woont. Dat blijft waarschijnlijk zelfs nog jarenlang een punt van aandacht, niet alleen nu in het 'heetst van de strijd'. Ze zal een manier moeten vinden om zelf uit de strijd te komen en blijven en dan nóg zal het zwaar zijn. Dat moet ze niet alleen willen doen. Echt, laat haar professionele hulp zoeken hierbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat heeft ze gehad. Maar dat was best duur en ze had er niets aan. Nu op de wachtlijst voor een reguliere professional. Minder duur, maar lang wachten.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige was irregulier?
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet prettig vinden als ik mijn privé met iemand zou delen en die iemand deelt dit vervolgens op een forum
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
03-06-2023 09:13
Ik zou het niet prettig vinden als ik mijn privé met iemand zou delen en die iemand deelt dit vervolgens op een forum
Ja, zeker wat die kinderen tegen die moeder zeggen is nogal specifiek. En er worden hier aan de lopende band mensen herkend
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojanneke schreef:
03-06-2023 09:07
Ja dat heeft ze gehad. Maar dat was best duur en ze had er niets aan. Nu op de wachtlijst voor een reguliere professional. Minder duur, maar lang wachten.

Heeft ze álle zorgen overal gedeeld? En dan bedoel ik: huisarts, scholen van de kinderen, bij de gemeente en eventueel andere betrokkenen? Wellicht kan ik afwachting van de start van de hulp het buurtteam/wijkteam alvast ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
03-06-2023 09:16
Heeft ze álle zorgen overal gedeeld? En dan bedoel ik: huisarts, scholen van de kinderen, bij de gemeente en eventueel andere betrokkenen? Wellicht kan ik afwachting van de start van de hulp het buurtteam/wijkteam alvast ondersteunen.
Dit idd en eventueel ook advies bij veilig thuis inwinnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
03-06-2023 09:13
Ik zou het niet prettig vinden als ik mijn privé met iemand zou delen en die iemand deelt dit vervolgens op een forum
Ja daar heb je een punt. Ik heb het weer weggehaald.
Misschien toch niet zo slim dit.
Maar ik dacht het is toch anoniem.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
03-06-2023 09:13
Ik zou het niet prettig vinden als ik mijn privé met iemand zou delen en die iemand deelt dit vervolgens op een forum
Ja daar heb je een punt. Ik heb het weer weggehaald.
Misschien toch niet zo slim dit.
Maar ik dacht het is toch anoniem.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar, zo'n vechtscheiding.

Heeft hij een echte diagnose? En is daar al hulp voor?
Of is hij een klootzak en vindt ze hem daarom een narcist?

Dat maakt wel verschil.

Waar twee vechten, hebben twee schuld. En de kinderen zijn slachtoffer. Helaas.

Daarom bestaan er mediators en advocaten, zodat je zelf kunt stoppen met vechten. Zijn zwartpraterij is zielig, maar daar prikt elke rechter wel doorheen. Ze moet zich zakelijker opstellen, feiten vastleggen en afstand nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
03-06-2023 09:38
Wat naar, zo'n vechtscheiding.

Heeft hij een echte diagnose? En is daar al hulp voor?
Of is hij een klootzak en vindt ze hem daarom een narcist?

Dat maakt wel verschil.

Waar twee vechten, hebben twee schuld. En de kinderen zijn slachtoffer. Helaas.

Daarom bestaan er mediators en advocaten, zodat je zelf kunt stoppen met vechten. Zijn zwartpraterij is zielig, maar daar prikt elke rechter wel doorheen. Ze moet zich zakelijker opstellen, feiten vastleggen en afstand nemen.
Je hebt geen 2 vechtdende ouders nodig voor een vechtscheiding. 1 vechtende ouder is genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Noekie-Noek schreef:
03-06-2023 09:45
Je hebt geen 2 vechtdende ouders nodig voor een vechtscheiding. 1 vechtende ouder is genoeg.
Nee maar dit verhaal is niet alleen eenzijdig, het is ook nog eens tweedehands eenzijdig. Wie weet wat hij over haar zegt.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Scheiden is scheiden, of er sprake is van narcisme (met een c, niet met een s) bij een van beide partijen is toch niet zo relevant?
Alle reacties Link kopieren Quote
Noekie-Noek schreef:
03-06-2023 09:45
Je hebt geen 2 vechtdende ouders nodig voor een vechtscheiding. 1 vechtende ouder is genoeg.

Wat is vechten? Wat is een vechtscheiding?
Je kunt zichtbare dingen noemen als boosheid, schelden, zwart praten, dwarsliggen.

Maar er zijn ook andere, onzichtbare, vormen:
Saboteren, negeren, manipuleren, emotionele chantage, passiviteit in meewerken, niet constructief bijdragen, wegkijken, niet communiceren.

Dat ze hem een narcist noemt, en hem daarmee een zware pychiatrische diagnose toeschrijft, geeft bij mij aan dat ze in dit verhaal minder onschuldig is dat jij denkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ik aan mijn narcist ontsnapt ben: In die tijd kende ik de term "narcisme" nog helemaal niet, maar betreffende partner vertoonde sadistisch en minachtend gedrag, het maakte niet uit hoe ik me gedroeg. Ik durfde niet bij hem weg omdat ik letterlijk bang was dat hij me zou vermoorden.

Ik bedacht dat ik hem zo weinig mogelijk moest prikkelen. Niet in discussie gaan, niet, of slechts flauwtjes reageren op beledigingen, maar hem ook niet meer op een leuke manier behandelen, of enig enthousiasme tonen in bed.

Mijn gedrag veranderde in een soort "niets", ik liep er wel rond en ik voerde oppervlakkige gesprekjes met hem, maar dat was het dan ook.
Aan mijn uiterlijk schonk ik geen aandacht meer en als hij wilde dat ik bijvoorbeeld "een leuk setje" aantrok deed ik dat en dan liet ik hem gelaten zijn gang gaan.

Tegenwerken deed ik niet, met initiatieven nemen, vrolijk zijn, grapjes maken, hem complimenteren stopte ik ook.

Als hij bijvoorbeeld schreeuwde dat ik niets voorstelde mompelde ik: "Klopt ook wel" en als hij dan doorging met hoe het kwam dat ik zo dom was reageerde ik met: "Ja, sorry."
In zijn buurt leek ik emotieloos, iemand zonder persoonlijkheid, zonder sprankeling.

En in de jaren die volgden verloor hij zijn preoccupatie met mij en hij liet me steeds meer met rust. Bij mij viel niets meer te halen voor hem en hij "verliet" mij.
Ik heb hem, zonder dat hij daar erg in had, met zachte hand gedreven mij te verlaten. Als ik zelf het initiatief had genomen had was ik mijn veiligheid volledig kwijtgeraakt.

Of iemand hier wat aan heeft weet ik niet, maar dit is hoe ik het heb gedaan. En het is gelukkig goed afgelopen.
Het verhaal kan wel eens heel anders in elkaar zitten dan je denkt. Pas op dat je je niet laat manipuleren door zielig gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
03-06-2023 10:01
Hoe ik aan mijn narcist ontsnapt ben: In die tijd kende ik de term "narcisme" nog helemaal niet, maar betreffende partner vertoonde sadistisch en minachtend gedrag, het maakte niet uit hoe ik me gedroeg. Ik durfde niet bij hem weg omdat ik letterlijk bang was dat hij me zou vermoorden.

Ik bedacht dat ik hem zo weinig mogelijk moest prikkelen. Niet in discussie gaan, niet, of slechts flauwtjes reageren op beledigingen, maar hem ook niet meer op een leuke manier behandelen, of enig enthousiasme tonen in bed.

Mijn gedrag veranderde in een soort "niets", ik liep er wel rond en ik voerde oppervlakkige gesprekjes met hem, maar dat was het dan ook.
Aan mijn uiterlijk schonk ik geen aandacht meer en als hij wilde dat ik bijvoorbeeld "een leuk setje" aantrok deed ik dat en dan liet ik hem gelaten zijn gang gaan.

Tegenwerken deed ik niet, met initiatieven nemen, vrolijk zijn, grapjes maken, hem complimenteren stopte ik ook.

Als hij bijvoorbeeld schreeuwde dat ik niets voorstelde mompelde ik: "Klopt ook wel" en als hij dan doorging met hoe het kwam dat ik zo dom was reageerde ik met: "Ja, sorry."
In zijn buurt leek ik emotieloos, iemand zonder persoonlijkheid, zonder sprankeling.

En in de jaren die volgden verloor hij zijn preoccupatie met mij en hij liet me steeds meer met rust. Bij mij viel niets meer te halen voor hem en hij "verliet" mij.
Ik heb hem, zonder dat hij daar erg in had, met zachte hand gedreven mij te verlaten. Als ik zelf het initiatief had genomen had was ik mijn veiligheid volledig kwijtgeraakt.

Of iemand hier wat aan heeft weet ik niet, maar dit is hoe ik het heb gedaan. En het is gelukkig goed afgelopen.
Emotioneel uitgecheckt dus. Dat lijkt mij echt afschuwelijk. Ben je inmiddels wel teruggeveerd?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
pokkewijf schreef:
03-06-2023 10:08
Emotioneel uitgecheckt dus. Dat lijkt mij echt afschuwelijk. Ben je inmiddels wel teruggeveerd?

Jazeker, al blijven er altijd nog wat restjes trauma over die soms de kop opsteken. Het is al lang geleden, maar ik vergeet dat gevoel nooit meer.
En ik ben, nu nog steeds, zó blij dat ik het toen zo heb aangepakt, dat ik er met zo min mogelijk kleerscheuren vanaf ben gekomen.
Wat ik ook nooit meer vergeet is het gevoel van vrijheid toen ik besefte dat hij geen belangstelling meer voor me had. Dat was overweldigend.
Lieneke schreef:
03-06-2023 10:01
Hoe ik aan mijn narcist ontsnapt ben

(...)

Dat is de grey rock methode, meen ik? Bij een echte narcist schijnt dat inderdaad het enige te zijn wat echt werkt.

Wat knap dat je dat hebt kunnen doen, en wat naar dat je dat hebt moeten doorstaan. :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
03-06-2023 10:20
Dat is de grey rock methode, meen ik? Bij een echte narcist schijnt dat inderdaad het enige te zijn wat echt werkt.

Wat knap dat je dat hebt kunnen doen, en wat naar dat je dat hebt moeten doorstaan. :hug:

Dat zal ik eens googelen Rik, ik wist niet dat daar een term voor bestond. Ik deed het instinctmatig.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
03-06-2023 10:20
Dat is de grey rock methode, meen ik? Bij een echte narcist schijnt dat inderdaad het enige te zijn wat echt werkt.

Wat knap dat je dat hebt kunnen doen, en wat naar dat je dat hebt moeten doorstaan. :hug:

Nee, dat is wel echt wezenlijk anders hoor. Voor een deel zit er wel echt overeenkomst in, maar de keuzes die Lieneke heeft gemaakt gaan wel heel veel verder. Het klinkt als iets wat qua veiligheid wellicht echt het beste was (ongelofelijik heftig), maar niet iets wat past binnen grey rock.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meinona schreef:
03-06-2023 10:00
Wat is vechten? Wat is een vechtscheiding?
Je kunt zichtbare dingen noemen als boosheid, schelden, zwart praten, dwarsliggen.

Maar er zijn ook andere, onzichtbare, vormen:
Saboteren, negeren, manipuleren, emotionele chantage, passiviteit in meewerken, niet constructief bijdragen, wegkijken, niet communiceren.

Dat ze hem een narcist noemt, en hem daarmee een zware pychiatrische diagnose toeschrijft, geeft bij mij aan dat ze in dit verhaal minder onschuldig is dat jij denkt.
Dat is nogal wat wat je zegt.
Ik weet dat een vechtscheiding inhoudt dat er niet letterlijk gevochten hoeft te worden. Ik heb er regelmatig met mijn werk mee te maken. Waar men er vroeger vanuit ging dat er dan wel door 2 "gevochten" werd, wordt daar nu ook wel vaker van terug gekomen.

Zelf gescheiden en wist dus precies hoe ik er niet in mee moest gaan. Hoe ik me niet moest laten verleiden. En toch is mijn scheiding een giga vechtscheiding geworden.
Ook ik was niet bevoegd die diagnose te stellen maar de heftige acties kwamen enorm overeen en zou een normaal persoon nooit doen. Ik heb het alleen gedacht, niet uitgesproken.
Nu jaren later is de diagnose wel officieel gesteld. En krijg van alle kanten complimenten hoe ik er de afgelopen jaren mee omgegaan ben en hoe ik er nig steeds mee om ga.
Ik heb mijn ex nooit toegescheeud, altijd met resepct behandeld, altijd voorizen van alle informatie en medewerking ook als hij tegenwerkte.
S-Groot schreef:
03-06-2023 10:34
Nee, dat is wel echt wezenlijk anders hoor. Voor een deel zit er wel echt overeenkomst in, maar de keuzes die Lieneke heeft gemaakt gaan wel heel veel verder. Het klinkt als iets wat qua veiligheid wellicht echt het beste was (ongelofelijik heftig), maar niet iets wat past binnen grey rock.

De Grey Rock methode is vooral een manier om een narcist of een andere emotioneel onevenwichtige persoon ertoe aan te zetten zijn interesse in jou te verliezen.

Volgens mij is dat precies wat Lieneke heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alcedo schreef:
03-06-2023 09:53
Scheiden is scheiden, of er sprake is van narcisme (met een c, niet met een s) bij een van beide partijen is toch niet zo relevant?
Als je dit zegt heb je denk ik geen verstand van narcisme
Don't worry be happy

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven