HELP! zoek scheinings tips

10-02-2011 11:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan iemand me helpen of een goede tip geven over het volgende…

Na 15 jaar huwelijk is de rek er uit. Helaas…

We zijn een normaal gezin met 2 kids in de leeftijd van 10 en 14. Hebben een koophuis in Almere.

Het huis willen we (ik) niet verkopen. Gaat ook niet omdat de hypotheek hoger ligt als de verkoopprijs. Lastig dus.

Ik kan het ook betalen om in dit huis te blijven wonen. Dat het voor ons allen beter is dat we uit elkaar gaan is wel duidelijk…maar dan komt het.

Ze staat al een jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning. Daar zit in deze regio niet echt schot is, wachttijden van 4 jaar is hier vrij normaal.

Vrije sector huur is met een startbedrag van 750 euro in de maand een erg hoge maandlast.

Het kan toch niet zo zijn dat je wel uit elkaar wil maar dat gewoon niet KAN?

Heeft iemand nuttige tips?

Alvast bedankt
Gaan jullie voor een co-ouderschap?

Mocht dat niet het geval zijn dan kan jij ook een kleine studio huren (goedkoper) en je vrouw met kids in het huis laten wonen totdat ze een eigen huis heeft.
4jaar wachttijd , valt nog mee. In andere delen van het land kan het oplopen van 8 tot 10 jaar. De markt voor sociale huurwoningen zit helemaal vast en het is erg moeilijk om daar tussen te komen.

Wat je wel kan proberen is, om in een andere stad een particuliere huisbaas te vinden die niet zo duur is.

Helaas zijn er geen andere opties.
Natuurlijk kan je wel uit elkaar: je kunt natuurlijk ook een vrije sector woning zoeken die wel bij je budget past (eventueel bijvoorbeeld tijdelijk een kamer tot je iets beter kunt vinden), en je kunt natuurlijk ook zoeken naar een woning in gebieden die wel betaalbaar zijn. Ik heb ook wel eens gehoord dat bij een scheiding de kinderen in het ouderlijk huis blijven wonen en dat de ouders dan afwisselend erbij wonen (lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk, maar ik gooi het maar even in de groep). Is er verder nog familie die (in meer of mindere mate) in de buurt woont, waar een tijdelijk onderkomen gezocht kan worden?

Waar een wil is is altijd een weg, het gaat er gewoon om dat je naar mogelijkheden zoekt en niet naar onmogelijkheden.
Uhm, hoe kom je er bij dat de startprijzen van vrije sectorhuur beginnen bij 750 euro in de maand? Dan kijk je niet op de goede plekken hoor. In Almere is echt wel voor minder wat te krijgen.

Het huis verkopen is ook wel degelijk een optie als de hypotheek hoger ligt dan de verkoopwaarde. Het betekent alleen dat er dan een schuld overblijft.
Hoezo kan het niet? Ze kan nu toch gaan werken om haar huur te betalen. De afspraken die jullie maakten met de verdeling van de inkomsten en zorgtaken zijn na een scheiding toch over? Dan is het weer ieder voor zich lijkt me. Of jij betaalt haar alimentatie, of zij jou, dat is ook nog een optie natuurlijk.

Scheiden kan altijd, maar het is meestal niet mogelijk om dezelfde levensstandaard aan te houden. Hoorde een tijdje terug dat de meeste armoe in gezinnen veroorzaakt wordt door een scheiding, niet door de recessie of iets anders.

Jullie kunnen ook allebei in een andere gemeente gaan wonen, of alleen zij. Jullie zullen toch echt concessies moeten gaan doen, dat hoort ook bij scheiden.
Ik vind je opmerking "Het kan toch niet zo zijn dat je uit elkaar wil, maar dat gewoon niet KAN?" echt zwaar overdreven. Het kan misschien niet op de meest ideale manier, maar er zijn altijd mogelijkheden. Je moet er alleen wel voor open staan en niet alleen maar voor de optie met het gespreide bedje gaan.
Kijk hier maar eens tussen: http://www.funda.nl/huur/almere/0-700/
quote:Johnny5 schreef op 10 februari 2011 @ 11:02:

Na 15 jaar huwelijk is de rek er uit. Helaas…Dat doen jullie zelf. Keuzes.

Maar goed, heb je van je aanstaande ex gehouden? Waardeer je haar als moeder van je kinderen? Zo nee, dan is de rest van mijn reactie irrelevant.

quote:Ik kan het ook betalen om in dit huis te blijven wonen. [...]Ze staat al een jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning.Kan je uitleggen waarom jij, alleen, jullie dure koophuis kan betalen, en zij alleen een sociale huurwoning? Als je het juridisch slim speelt zal dat best lukken, maar waarom laat je de vrouw waar je pakweg 15 jaar van gehouden hebt, de moeder van je kinderen, financieel zo ver achter lopen bij jezelf? Het kan vast wel, maar waarom WIL je dat?
Met deze reden raad ik dus iedereen aan,hoe gelukkig ook,schrijf je gewoon in.Ik stond al 5 jaar ingeschreven,heb maar een paar maanden hoeven reageren.

In sommige gemeenten kun je nog wel urgentie krijgen bij scheiding,misschien bij jullie ook?

Anders is de tip van zwuppeliennn wel een goeie,eventueel kunnen jullie dan ruilen in de weekenden/om de week.
quote:gember999 schreef op 10 februari 2011 @ 11:09:

Natuurlijk kan je wel uit elkaar: je kunt natuurlijk ook een vrije sector woning zoeken die wel bij je budget past (eventueel bijvoorbeeld tijdelijk een kamer tot je iets beter kunt vinden), en je kunt natuurlijk ook zoeken naar een woning in gebieden die wel betaalbaar zijn. Ik heb ook wel eens gehoord dat bij een scheiding de kinderen in het ouderlijk huis blijven wonen en dat de ouders dan afwisselend erbij wonen (lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk, maar ik gooi het maar even in de groep). Is er verder nog familie die (in meer of mindere mate) in de buurt woont, waar een tijdelijk onderkomen gezocht kan worden?

Waar een wil is is altijd een weg, het gaat er gewoon om dat je naar mogelijkheden zoekt en niet naar onmogelijkheden.Grappig, altijd als dit ter sprake komt zeggen mensen dat het nu verschrikkelijk lijkt (mij ook hoor). Maar het is toch precies wat ouders de kinderen 'aandoen' met een scheiding??
quote:Vl43inder schreef op 10 februari 2011 @ 11:10:

Scheiden kan altijd, maar het is meestal niet mogelijk om dezelfde levensstandaard aan te houden. Hoorde een tijdje terug dat de meeste armoe in gezinnen veroorzaakt wordt door een scheiding, niet door de recessie of iets anders.

.Dat dus. Als je wil scheiden dan zal je levensstandaard er op achteruit gaan. Het is niet onmogelijk. Je zal alleen moeten accepteren dat je een stap terug moet. Maar dat zijn de consequenties die je moet aanvaarden als je deze keus maakt.
Kastanjez,dan heb je als volwassene geen eigen plekje meer.Kinderen hebben dan meestal 2 eigen plekjes.
@kastanjez, inderdaad, daar heb je eigenlijk wel gelijk in!
Persoonlijk, TO, ben ik extreem ouderwets. Ik vind het heel goed dat mijn vrouw werkt, een inkomen verdient, daarmee haar economische onafhankelijkheid bewaart, zichzelf ontplooit, etc., maar gevoelsmatig voel ik me toch verantwoordelijk voor het economisch welzijn van mijn gezin.

STEL dat ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik blij zijn dat ik de hypotheek zou kunnen blijven betalen, om mijn kinderen en hun moeder daar te laten wonen. Voor mezelf zou ik een kamer zoeken. DAT vind ik jouw verantwoordelijkheid in deze situatie.

Maar goed, ik ben al vaker gek verklaard hoor.
quote:Biekkie schreef op 10 februari 2011 @ 11:18:

Kastanjez,dan heb je als volwassene geen eigen plekje meer.Kinderen hebben dan meestal 2 eigen plekjes.Tja, maar de kinderen hebben niet om de situatie gevraagd...
quote:rider schreef op 10 februari 2011 @ 11:19:

Persoonlijk, TO, ben ik extreem ouderwets. Ik vind het heel goed dat mijn vrouw werkt, een inkomen verdient, daarmee haar economische onafhankelijkheid bewaart, zichzelf ontplooit, etc., maar gevoelsmatig voel ik me toch verantwoordelijk voor het economisch welzijn van mijn gezin.

STEL dat ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik blij zijn dat ik de hypotheek zou kunnen blijven betalen, om mijn kinderen en hun moeder daar te laten wonen. Voor mezelf zou ik een kamer zoeken. DAT vind ik jouw verantwoordelijkheid in deze situatie.

Maar goed, ik ben al vaker gek verklaard hoor.Dat lijkt me inderdaad de meest nobele oplossing.
@ johnny er zijn ook vrije sector woningen van 650
Het klinkt wat oncharmant je verhaal. Jij wilt in het huis blijven en stuurt je vrouw en kinderen weg?

Waar heb je in je eentje de ruimte voor nodig?

En wat de financiën betreft. De kinderen zijn oud genoeg, voor je vrouw lijkt mij dat er geen reden is om niet te werken.

Met een salaris en huursubsidie moet het mogelijk zijn een andere woning voor jou of voor haar te krijgen.
Johnny, wil je daar blijven wonen mét je kinderen?
quote:bommi schreef op 10 februari 2011 @ 11:28:

Het klinkt wat oncharmant je verhaal. Jij wilt in het huis blijven en stuurt je vrouw en kinderen weg?

Waar heb je in je eentje de ruimte voor nodig?

En wat de financiën betreft. De kinderen zijn oud genoeg, voor je vrouw lijkt mij dat er geen reden is om niet te werken.

Met een salaris en huursubsidie moet het mogelijk zijn een andere woning voor jou of voor haar te krijgen.In de op staat niet vermeld dat zijn vrouw niet werkt, dus waar haal jij die conclusie vandaan?
Huursubsidie moet wel mogelijk zijn hè. Er zit zowel een inkomensgrens als een maximum nettohuurprijs aan vast....
Volgens mij gebeurt dat aan de lopende band. De scheidingscijfers waren om die reden in 2009 tijdelijk veel lager en lieten in 2010 een stijging zien. Mensen die wilden scheiden, stelden dat om financiële redenen uit.

Als 'de rek eruit' de reden voor een scheiding is, waag ik het betwijfelen of dit ook voor de kinderen beter is, maar dat is een andere discussie.

Je sluit een belangrijke optie bij voorbaat uit, en dat is het huis verkopen. Waarom? Hoe denkt je vrouw hierover?
Ga in therapie!
quote:Johnny5 schreef op 10 februari 2011 @ 11:02:

Het kan toch niet zo zijn dat je wel uit elkaar wil maar dat gewoon niet KAN?

Het kan toch niet zo zijn dat als jullie besluiten uit elkaar te gaan, de maatschappij ervoor moet zorgen dat twee huishoudens op dezelfde levensstandaard kunnen blijven?

Scheiden veroorzaakt een daling in levensstandaard want er moeten voortaan twee huishoudens betaald worden door dezelfde mensen met dezelfde hoeveelheid inkomen. Punt. Dat is een consequentie van die keuze. De simpelste oplossing is al gegeven: de partner met de kinderen blijft in het huis wonen, de ander zoekt een kamer/etage/appartement.
Eens met Snormel. Die keuze ga je aan als je samen op een niveau gaat wonen dat je elk afzonderlijk niet kan betalen. Dan moet je logischerwijze bij een scheiding een stap terugdoen. Feitelijk heb je al die tijd goedkoeper kunnen leven doordat je de vaste lasten deelde.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven