Helpen met verwerking

09-07-2011 16:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 jaar en heb een vriend van 32 jaar. We zijn nu 2 jaar samen. Voor dat ik hem kende heeft hij een relatie gehad van 6jaar, die is uit gegaan. Is zijn vader na veel ziektes gestorven en heeft zijn moeder een ernstig ongeluk gehad. Zonder teveel in detail te treden zijn dit alle 3 heftige dingen geweest. Dit is allemaal snel achter elkaar gebeurd.

Nu hebben we laatst een goed gesprek gehad (via telefoon) en heeft hij mij vertelt dat hij dit nog steeds niet verwerkt heeft en dit eerst wil verwerken. Verder zijn we niet ingegaan op de specifieke dingen. Daarom is hij nog niet klaar om naar familie gelegenheden te gaan en hij is ook niet op mijn verjaardag gekomen. Hij schaamt zich voor waar hij nu woont en zal hij niet over zichzelf kunnen vertellen. (Je weet wel de eerste standaard ondervragingen van familie).

Hij heeft aangegeven hier met mij over te willen praten, ik wil hem hier heel graag mee helpen! Maar hem kennende zal hij er niet zelf over beginnen. Nu is mijn vraag; hoe ik hem hier mee helpen? Hoe krijg ik het klaar dat hij zijn verhaal doet. want hij heeft hier behoefte aan. maar ik ben hier ook niet zo'n held in.
Huh jullie hebben al 2 jaar een relatie maar hij kent jouw familie nog niet?

Ken jij zijn familie wel?

Ik denk dat hij beter geholpen is met een aantal gesprekken bij een psycholoog.

Dit zijn dingen die behoorlijk heftig kunnen zijn en dat is niet zomaar verwerkt door er een gesprek met jou over te voeren.

Je kunt hem hierbij steunen natuurlijk en dat heeft hij waarschijnlijk ook hard nodig maar ik denk dat het een hele lange weg wordt als hij geen professionele hulp gaat zoeken.

Ik zou hem dat ook aanraden als ik jou was.

Zo van 'ik wil je graag steunen en je verhaal aanhoren maar misschien is het beter als je daarnaast ook gesprekken met een psycholoog gaat voeren'
Het klinkt een beetje raar. Heb je wel zijn omgeving, familie, vrienden ontmoet? Is er soms meer aan de hand?

Voor zijn problemen (als ze echt zijn, zoals jij het verteld zou het mij niet verbazen als er iets anders aan de hand is) kan hij echt beter naar een professional gaan. Partners die elkaar met echt heftige problemen gaan "helpen" dat schiet niet op omdat de gelijkwaardigheid zo uit de relatie gaat.
Is het dan niet belangrijk dat hij z'n verhaal eerst echt bij me kwijt kan. Dat hij het van A tot Z vertelt. Om meteen te roepen dat hij naar een psycholoog moet gaan, schiet bij hem in het verkeerde keelgat denk ik.
Als hij behoefte heeft om te praten dan komt het wel. Daar hoef jij niet op aan te sturen denk ik. En als hij gaat praten dan kan je er voor hem zijn, naar hem luisteren. Vaak gaat het er om dat iemand zijn verhaal kwijt kan.

Ben jij trouwens wel bij hem thuis geweest (omdat je ook zegt dat hij zich voor zijn huis schaamt)? En wat heeft hij precies niet verwerkt? Gaat het dan over het overlijden van zijn vader, of heeft hij ook zijn vorige relatie nog niet verwerkt?
Een psycholoog is niets om je voor te schamen. Dat is een hulpverlener die er voor heeft geleerd om mensen te helpen bij dit soort processen, en die is daar beter in dan jij (steun van jouw kant is wel heel welkom natuurlijk, maar je bent niet de hulpverlener in deze!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:sanne__ schreef op 09 juli 2011 @ 16:58:

Is het dan niet belangrijk dat hij z'n verhaal eerst echt bij me kwijt kan. Dat hij het van A tot Z vertelt. Om meteen te roepen dat hij naar een psycholoog moet gaan, schiet bij hem in het verkeerde keelgat denk ik.Ik denk ook niet dat je dat moet voorstellen. Ik denk ook niet dat jij moet proberen om hem de boel te laten verwerken. Jij bent geen hulpverlener, jij bent zijn vriendin. Jij kan alleen maar lief en een luisterend oor zijn als hij daar behoefte aan heeft. Maar het is zijn probleem, zijn verdriet en zijn issues, die kan jij niet voor hem oplossen. Dat zal hij echt zelf moeten doen. Dat geldt ook voor het naar een therapeut gaan. Dat is zijn keuze en die keuze moet hij maken omdat hij die behoefte heeft.
quote:Letgo schreef op 09 juli 2011 @ 17:03:

Als hij behoefte heeft om te praten dan komt het wel. Daar hoef jij niet op aan te sturen denk ik. En als hij gaat praten dan kan je er voor hem zijn, naar hem luisteren. Vaak gaat het er om dat iemand zijn verhaal kwijt kan.

Ben jij trouwens wel bij hem thuis geweest (omdat je ook zegt dat hij zich voor zijn huis schaamt)? En wat heeft hij precies niet verwerkt? Gaat het dan over het overlijden van zijn vader, of heeft hij ook zijn vorige relatie nog niet verwerkt?Ik kom wel bij hem thuis. Wat hij hiervan precies niet verwerkt heeft weet ik ook niet. Daarom wil ik ook graag dat hij het mij vertelt. Het is in elk geval een heftige periode geweest. Ik kan ook geen vraag bedenken hoe ik hierover kan beginnen. Of hij daar dan op in wil gaan, dat is aan hem.
Inderdaad, het is aan hem. Maar hij heeft natuurlijk wel een relatie met jou en jouw wensen zijn ook van belang.

Ik zeg dit ook omdat mijn vriend uit een vrij vergelijkbare situatie kwam. Zijn vader overleed op de avond dat hij en zijn ex de relatie verbraken. Dezelfde maand werd er bij zijn moeder kanker geconstateerd. Dat is heel heftig. Daar heeft hij het soms nog wel eens moeilijk mee, maar het heeft nooit betekent dat hij minder is gegaan voor de relatie met mij. Hoe begrijpelijk het ook is als hij het moeilijk heeft, ik zou het niet kunnen als hij maar half voor onze relatie zou kunnen gaan.

Mijn vriend praat er wel over, uit zichzelf. Soms voel ik aan dat hij het ergens moeilijk mee heeft, bijvoorbeeld omdat hij zijn vader mist, dan vraag ik hoe hij zich voelt. Als hij dan behoefte heeft om te praten volgt dat vanzelf. Dan luister ik vooral naar hem. Heeft hij er geen behoefte aan dan laat ik het daar bij. Ik denk ook eigenlijk dat je niet veel meer kan doen dan dat.
Thanks voor je reactie, hier kan ik wel wat mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven