Herzien ouderschapsplan

30-08-2023 10:36 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kan me helpen denken?
Onder mn vorige nic heb ik van de zomer al geschreven over de fratsen van mn ex.

kinderen/coouderschap-ex-heeft-rust-nod ... ges/498982

Nu is er onder begeleiding een gesprek geweest en daar komt binnenkort een vervolg op.
Ex vind dat ik een kind wou en hij nu beknot wordt in zijn vrijheid.
Ik wil graag afspraken maken en vastleggen. En niet iedere keer als hij iets in zn hoofd haalt op stel en sprong dingen moeten (of willen) regelen.
-> willen omdat hij gerust dochter 2 nachten naar zn ouders stuurt en daarna een nacht bij een vriendinnetje waar ik dochter dan weer op kan halen.

In het coouderschapsplan was de zorgverdeling 50/50 afgesproken. iets wat inmiddels zeker niet meer zo is want ik regel alles voor dochter. We hebben een kindrekening waar we naar beide de berekende bijdrage op storten. kinderbijslag komt daar op. Ik stort de KOT er heen, kinderopvang wordt er van afgeschreven en wat na KOT overblijft aan kosten storten we 50/50.

Ook maak ik me zorgen over hoe t daar gaat. voor de zomer had ik een koffer meegedaan met kleding enz. aan veel dingen kon ik zien dat die koffer nooit is uitgepakt en dat dochter dus uit haar koffer geleefd heeft. Invlecht kan hij gerust 2 dagen laten zitten (kind met warrige slaapharen op school) Geen wereldprobleem maar wel jammer.
ipv 3 weken bij hem en 3 bij mij is ze 4 van de 5 weekenden in juli bij mij geweest en de hele maand augustus op 3 nachten na.
Verdeling nu is ene week wo avond tot vr ochtend bij vader andere week wo avond tot zondagmiddag. (3m-2v-5m-4v)

Maar nu moet ik gaan vaststellen wat ik wil in het herziene ouderschapsplan.
Ik vind t moeilijk om te bepalen wat ik wil, wat redelijk is en hoe streng ik wil zijn.

En moet dit benoemd worden als co-ouderschap of kan ik dat woord uit het ouderschapsplan laten schrappen?
Ik wil dochter haar vader niet afnemen maar hij diskwalificeert zichzelf zo.
apatura2 wijzigde dit bericht op 30-08-2023 16:41
2.27% gewijzigd
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
noorderlicht76 schreef:
30-08-2023 12:45
je laatste uitspraak....daar ga jij niet over. hij is in deze tijd verantwoordelijk voor zijn dochter, probeer niet macht over hem te houden op deze manier en reflecteer op de zuiverheid van je motieven.
Als t andersom zou zijn, zou ik op mn flikker krijgen. of iig flinke steken onderwater.
Net als dat t mijn schuld is dat dochter savonds niet optijd gaat slapen. en dat ze bij hem wel altijd netjes meteen in slaap valt (iets wat dochter ontkent en hier in tranen is dat het daar zo donker is en ze geen leeslampje bij haar bed heeft)

Hij wil, zoals eerder, zijn regels aan mij opleggen maar dat geldt niet voor hem.

Heeft dochter een week op kapotte sandalen laten lopen omdat hij niet dezelfde kon vinden in de winkel. Dochter kwam hier met 'mn voet doet zo'n zeer' :-|

En w.b. haren, dochter heeft lang steil haar en woelt in haar slaap, dan zit een vlecht voor geen meter meer. jij doet je haar sochtends toch ook voor je naar je werk gaat? Of ben ik nou raar?
Apatura2 schreef:
30-08-2023 12:56
Als t andersom zou zijn, zou ik op mn flikker krijgen. of iig flinke steken onderwater.
Net als dat t mijn schuld is dat dochter savonds niet optijd gaat slapen. en dat ze bij hem wel altijd netjes meteen in slaap valt (iets wat dochter ontkent en hier in tranen is dat het daar zo donker is en ze geen leeslampje bij haar bed heeft)

Hij wil, zoals eerder, zijn regels aan mij opleggen maar dat geldt niet voor hem.

Heeft dochter een week op kapotte sandalen laten lopen omdat hij niet dezelfde kon vinden in de winkel. Dochter kwam hier met 'mn voet doet zo'n zeer' :-|

En w.b. haren, dochter heeft lang steil haar en woelt in haar slaap, dan zit een vlecht voor geen meter meer. jij doet je haar sochtends toch ook voor je naar je werk gaat? Of ben ik nou raar?

Hartstikke vervelend, verstandig om aan de slag te gaan met hoe jij hier anders mee om kan gaan. Geen reden om nu te gaan drammen en hem ook allerlei regels op te willen gaan leggen.
Apatura2 schreef:
30-08-2023 12:56

je dochter voelt dat ze bij jou aandacht krijgt met verhalen over haar vader (dont ask me how i know). jij hoeft je niet aan zijn regels te houden, als hij ze oplegt, hij niet aan die van jou. tenzij jullie dochter er echt last van heeft (geen rust, ongezond eten, onveilig). Ik doe mijn haar elke dag, maar ik ken veel single ouders (vaak man....) die dat ook niet doen. je zou haar kunnen leren zelf een staart te maken. het is niet leuk, maar geen halszaak. ruzie tussen jullie is voor haar erger
Ex heeft in het verleden wel laten zien dat hij niet de meest stabiele betrouwbare man is. Maar dat maakt nog niet dat hij dingen hoeft te doen zoals jij ze wilt. Het is hier al heel vaak gezegd, maar nog naar een keer: probeer je eigen woede en verdriet apart te zien van wat er nu speelt.
Dat hij extreem lullig reageerde toen je zwanger was: heel bot gezegd doet dat er nu dus niet toe. Daar heeft hij jou pijn mee gedaan, daar ben jij boos over, maar heeft niks met dochter nu te maken.
Dat hij dochter meeneemt naar de sportschool, is zijn keuze. Mijn dochter is een stuk jonger en ligt ook niet om 8 uur in bed. En zit ook wel eens ergens met een Kleurboek.
Haren wel of niet invlechten, koffer wel of niet uitpakken, echt, het doet er allemaal niet toe. Genoeg kinderen die rustig maanden zo door zouden brengen als je zou laten. Niet zoals jij het wilt zien, dat snap ik. Maar het is niet aan jou op dat moment. En het doet er ook niet wezenlijk toe.
Nadeel van scheiden, is dat vader kind ook ergens op logeerpartij mag sturen. En zolang kind daar gewoon veilig en en verzorgt wordt, heb jij daar niks over te zeggen. Echt, zoek ergens hulp voor jezelf om niet zo met details bezig te blijven die er ofwel niet toe doen, of waar jij helaas op dat moment niet meer over gaat.
Ik begrijp het niet. Je ex is een klootzak die zich aan geen enkele afspraak houdt en het belang van je dochter niet voorop heeft staan.

Wat denk je in Godsnaam dat een nieuw ouderschapsplan je gaat brengen?
Dat hij opeens braaf precies gaat doen wat er in het plan staat?

Je kan een ander niet veranderen, alleen jezelf. Je zit nog een jaar of 10 aan deze man vast. Ik zou liever een manier vinden voor jezelf om met zijn gedrag om te kunnen gaan en je dochter te begeleiden in teleurstellingen. Dat lijkt me een stuk haalbaarder, minder energie kosten en minder woede toevoegen aan de immense berg die je overduidelijk al in je lichaam hebt zitten.
Een mediator heb je niets aan, jij niet en je kind ook niet.
Gewoon advocaat en alles via advocaat laten vastleggen, vooral die berekeningen. En geen kindrekening nemen, gewoon alleen jij in beheer.
Kan je daarna bij LBIO gaan regelen dat hij elke cent betaald.

Als hij geen kind wilde had hij dat maar moeten regelen. Wat een kolder. Nu heeft hij kind, het is al een eikel dat hij er niet normaal voor wil zorgen, dus zou mediator laten en alles qua geld goed vast laten leggen en als er gezeur komt qua geld.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 30-08-2023 13:24
56.71% gewijzigd
Jaja.
nausicaa schreef:
30-08-2023 13:04
Nadeel van scheiden, is dat vader kind ook ergens op logeerpartij mag sturen.
Maar als de afspraak is dat TO kind bij vader komt ophalen, dan moet dat ook zo zijn, en niet op het logeeradres. Dan moet vader kind eerst zelf ophalen op het logeeradres.
Apatura2 schreef:
30-08-2023 12:37
de afspraak (op zijn aandringen) is dat dochter om 8 uur naar bed gaat.
Dat geld blijkbaar alleen voor bij mij en voor hem als t uitkomt.
verder ben ik van mening dat een 8 jarige niet pas om kwart over 9 savonds thuis moet zijn. (uitzonderingen daargelaten)
en nee geen ipad of telefoon maar een doosje stiften en een kleuterkleurboek.

en ondertussen was ik ook daar aan het sporten / napraten na een les en dan is t heel verwarrend als ineens dochter op mn afstuift en aan me plakt. Ik snap haar en tuurlijk mag ze dat. T is wel even schakelen.
Verwacht je echt dat een ouderschapsplan dit soort dingen gaat veranderen?

Twee dagen een vlecht in gebeurt sowieso bij veel kinderen. Je spullen uit een tas pakken ipv een kast is natuurlijk ook niet erg.
Ik vind dat meer ouders hun kind een kleurboek zouden moeten geven ipv een iPad.

Het heeft allemaal weinig met haar veiligheid te maken, maar vooral veel met een niet overeenkomende visie op opvoeden. Jullie zouden beter de cursus veilig ouderschap ipv een nieuw plan opstellen kunnen doen.
Rosanna1985 schreef:
30-08-2023 13:23
Maar als de afspraak is dat TO kind bij vader komt ophalen, dan moet dat ook zo zijn, en niet op het logeeradres. Dan moet vader kind eerst zelf ophalen op het logeeradres.
Want?
Nyx schreef:
30-08-2023 13:23
Want?
Omdat het ophalen van het kind op het logeeradres niet het probleem van TO is. Vader brengt kind naar logeeradres, vader haalt. Tenzij beide ouders anders afgesproken hebben natuurlijk. Maar hij mag het niet van haar verwachten.
Je moet echt leren hem te laten. Het doet er niet toe wat hij vind. Het doet er niet toe wat hij doet in zijn tijd met haar.
Als er een andere regeling komt kun je het voor jezelf 'bezoekregeling' noemen.
Maar warrige haren en niet meer perfecte schoenen zijn niet leuk, maar tijdelijk (kind gaat hier zelf op leren handelen) en ook niet zo super erg.
Logeren is niet erg, hoogstens jammer dat je het niet zelf hebt bedacht 😁
Dat hij andersom van alles vind is zijn probleem, het klinkt als een eikel maar hij krijgt ook de ruimte zich nog eikeliger te gedragen omdat jij ALLES meeneemt wat hij zegt.
Wat kan het jou schelen wat meneer 'ik stuur mijn kind op kapotte schoenen en met warrig haar' naar school vindt. Helemaal niks. Dat hij de attitude heeft om met dit soort praatjes aan te komen in al zijn sukkeligheid maakt hem belachelijk, maar jij bent net zo grappig als je je er iets van aantrekt.
Maak een regeling, maak het voor je kind en jezelf zo gunstig mogelijk met so min mogelijk kans op eikeligheid van zijn kant. Noem het in je hoofd de 'hufterproof eikel bezoekregeling', al heet het co-ouderschap. En bekijk de financiële regeling kritisch, het klinkt een beetje risicovol om hem toegang tot al dat geld voor kind te geven. Hij is nog te stom om sandalen te vinden dus check dat.
Rosanna1985 schreef:
30-08-2023 13:26
Omdat het ophalen van het kind op het logeeradres niet het probleem van TO is. Vader brengt kind naar logeeradres, vader haalt. Tenzij beide ouders anders afgesproken hebben natuurlijk. Maar hij mag het niet van haar verwachten.
Wat is nou het probleem van het kind op een ander adres ophalen? Tenzij het aan de andere kant van het land is ofzo.
Je kind inzetten om je gelijk te krijgen vind ik zo laf.
Ik deel de mening van Mariejan.

Een nieuw ouderschapsplan gaat je niks brengen, een ouderschapsplan gaat je sowieso niks brengen want daar staan afspraken in maar geen consequenties.

Focus je op wat wel kan, wat wel binnen je macht en invloedssfeer ligt. Maak je dochter zo zelfstandig mogelijk en geef haar liefde en aandacht. Ik ben ervan overtuigd dat dat op een gegeven moment terug komt.
Nyx schreef:
30-08-2023 13:31
Wat is nou het probleem van het kind op een ander adres ophalen? Tenzij het aan de andere kant van het land is ofzo.
Je kind inzetten om je gelijk te krijgen vind ik zo laf.
Dat de ouders dan elkaar niet zien voor overleg.
Dat, zelfs al is het een half uur rijden (wat niet de andere kant van het land is), je er heen en terug zomaar ff een uur voor in de auto zit.
Dat het niet volgens de afspraak is en de deur opent naar nog meer dingen die niet volgens de afspraak zijn.
Ik moet dus nu bepalen wat ik in het ouderschaps plan wil w.b. afspraken.
Regeling ene week wo do en andere wo do vr za bij vader is prima

wat is redelijk wb termijn om vooraf de vakanties vast te leggen?
Begin van t schooljaar voor t hele jaar. BSO loopt in principe gewoon verder. Aan en afmelden voor bso minimaal 2 weken voor vakanties en 4 voor zomervakantie.

Geld is gelukkig geen issue en ik beheer de kindrekening toch al. Wil hem niet nog minder rede geven om af en toe eens iets aan kleding te kopen voor haar.

Ex schoonouders wonen op 35km afstand. en heb niet echt behoefte om die mensen te zien.
apatura2 wijzigde dit bericht op 30-08-2023 13:53
7.80% gewijzigd
Zorg dat je zelf lekker in je vel zit en gelukkig bent. Dan kun je meer hebben van ex.
En een gezamenlijke rekening zou ik nooit willen.
Verder kun je niet zo veel.
Ik zat minder in mn vel ivm snel ziekbed en overleiden van een ouder.

Verder moeten we veel overleggen ivm traject voor dochter. Gelukkig zijn daar fijne deskundige mensen bij betrokken en is de communicatie tussen hen en school goed.
Zij hebben gelukkig ook ex kunnen overtuigen van de noodzaak.

Verder heb ik mn eigen dingen plannen en wensen en heb ik alles goed voorelkaar gelukkig
Apatura2 schreef:
30-08-2023 13:56
Ik zat minder in mn vel ivm snel ziekbed en overleiden van een ouder.

Verder moeten we veel overleggen ivm traject voor dochter. Gelukkig zijn daar fijne deskundige mensen bij betrokken en is de communicatie tussen hen en school goed.
Zij hebben gelukkig ook ex kunnen overtuigen van de noodzaak.

Verder heb ik mn eigen dingen plannen en wensen en heb ik alles goed voorelkaar gelukkig
precies focus je daarop. niet op het veranderen van en controle houden over, je ex. dat is zinloos en maakt je ongelukkig
Apatura2 schreef:
30-08-2023 13:52
wat is redelijk wb termijn om vooraf de vakanties vast te leggen?
Begin van t schooljaar voor t hele jaar. BSO loopt in principe gewoon verder. Aan en afmelden voor bso minimaal 2 weken voor vakanties en 4 voor zomervakantie.
Ik reageer alleen even op deze. Leg het vast voor de toekomst, laat je niet verleiden tot ‘in onderling overleg’. Dus in even jaren moeder van ma-vr voorjaarsvakantie, en vader van ma-vr herfstvakantie. Jaar erna precies andersom. Zomervakantie 1-2-2-1, etc…
Alles in het oude ouderschaps plan staat 'in overleg'
Daar wil ik dus vanaf.

Alleen deed hij gister dus al moeilijk over de afspraak over 3 weken de wensen van beide bespreken en voor die tijd je wensen op papier zetten.
Dingen vastleggen beknot zijn vrijheid.
Rosanna1985 schreef:
30-08-2023 13:48
Dat de ouders dan elkaar niet zien voor overleg.
Dat, zelfs al is het een half uur rijden (wat niet de andere kant van het land is), je er heen en terug zomaar ff een uur voor in de auto zit.
Dat het niet volgens de afspraak is en de deur opent naar nog meer dingen die niet volgens de afspraak zijn.
Ik zie het probleem niet hoor. En voor overleg bestaat er telefoon, sms, WA, mail.
Nyx schreef:
30-08-2023 14:12
Ik zie het probleem niet hoor. En voor overleg bestaat er telefoon, sms, WA, mail.
Het gaat over het feit dat hij eenzijdig beslist dat TO kind op een ander adres moet halen. Dat is geen overleg.
Rosanna1985 schreef:
30-08-2023 14:22
Het gaat over het feit dat hij eenzijdig beslist dat TO kind op een ander adres moet halen. Dat is geen overleg.
Dat staat nergens.
Nyx schreef:
30-08-2023 14:29
Dat staat nergens.
Maar dat is wel zo.
Hij verzint iets en belt dan 'ja dit en dat en dan kan jij haar daar ophalen'

En ik krijg nu te horen dat ik dan vaker Nee moet zeggen.
Als ik op dat moment aangeef dat ik t liever niet doe dan komt er een hoop ja maar en emotionele chantage.

WhatsApp gebruikt hij zelden uit zichzelf. Gezamenlijke agenda kijkt hij pas in sinds onze ambulante dame daar volgens mij wat van gezegd heeft.

Er is ook geen pijl op te trekken wat hij wil want afgelopen voorjaar stond hij nog jankend en boos in m'n tuin dat de relatie met zn vriendin was gesneuveld op t feit dat ze niet wou samen wonen en nu wil hij meer vrijheid.
Waarom hij dat na herhaaldelijk dat niet te doen aandringen steeds weer bij mij kwam dumpen, moet ik ook nog wat mee.

TO, je klinkt zo boos en bitter. Na 6 jaar nog geen manier hebben gevonden om je ex niet zoveel invloed te laten hebben op jouw welzijn vind ik lang, en verdrietig. Ik kan je alleen maar adviseren daar mee aan het werk te gaan, leer los te laten, verwerk het verleden.

Richt je op waar je wel invloed op hebt en probeer niet te bekritiseren en veranderen waar je geen invloed op hebt. Dat frustreert alleen maar en je bereikt er niks mee. Als je ex iets vindt van hoe het bij jou gaat: boeiuh. Dat gaat hem niks aan. Geen discussie over aan gaan, alleen je schouders ophalen.

Je schrijft eerder dat je dochter het zo prima vindt. Accepteer dat het ideale plaatje in bijna geen enkel ouderschap-na-scheiding bestaat en dat mensen die een goedlopend ouderschap na scheiding hebben, gewoon best veel accepteren van elkaar. De strijd die je voert over iets is meestal vele malen schadelijker voor een kind, dan dat waar je strijd over voert.

En over je ex-schoonouders: die mensen zijn belangrijk voor je dochter. Get over it. Je kind daar ophalen met een beleefd en neutraal “hallo bedankt voor het logeren tot ziens” moet je toch wel op kunnen brengen in belang van je kind.
Daar een punt van maken terwijl ze redelijk in de buurt wonen is strijd zoeken. Niet doen. Je wint het niet en je wordt er alleen maar ongelukkiger van. Ongelukkiger dan van dat af en toe even diep ademhalen en “hallo bedankt voor het logeren en tot ziens”.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven