het leeftijdsverschil topic!

19-02-2007 00:40 869 berichten
Regelmatig duiken hier topics op.... in de trant van Oudere man, jongere vriend, 22 jaar leeftijds verschil e.d. Ik volg die topics omdat ik zelf ook in een leeftijdsverschil situatie zit. Wat me opvalt is dat veel van onze angsten, twijfels en problemen op elkaar lijken. Is het een idee om er een centraal topic van te maken waarin een ieder die met leeftijdsverschil in de relatie te maken heeft en er met 'lotgenoten' over wil kletsen terecht kan?

Als het een suf idee is kan de moderator dit topic weer dichtgooien.

Ik trap wel af. Ben zelf 24 en mn verloofde (yeeeah ben nog steeds blij dat ik dat kan zeggen) is 41. We hebben in het begin problemen gehad die in de acceptatie sfeer lagen (mijn familie was er niet blij mee etc) en nu nog reageert niet iedereen even leuk maar we zitten nu in het stadium dat we daar écht lak aan hebben omdat we heel blij met elkaar zijn.

Ook vind ik wel leuk om te weten hoe je in de relatie terecht bent gekomen, of je het  tegen hebt proberen te houden toen je achter het leeftijds verschil kwam etc.
Alle reacties Link kopieren
@Kim: oprechte vraag: ben je niet bang voor wat later komen gaat? Ik geloof er ook zelf in dat mijzelf iets kan overkomen en dat mijn vriend het nog lang zonder mij zou moeten doorleven, maar vind je het geen enge gedachte dat je rond je 50ste nog zonder hem doormoet? Mijn vriend en ik schelen 15 jaar, het zou nog goed kunnen dat hij 85 wordt en ik 70 en we nog samen zijn. Maar met 37 jaar verschil verkleint die kans natuurlijk aanzienlijk.

Zoals ik al zeg: oprechte vraag...
quote:kim1988nl schreef op 16 april 2011 @ 19:35:

hallo allemaal

mijn eerste reactie op deze topic, ook ik heb een relatie waar een groot leeftijd verschil tussen zit, 37 jaar!! ik ben zelf 22 en mijn man 59. We zijn nu bijna 5 jaar getrouwd en nog steeds heel gelukkig saampies. ook hebben we een zoontje van 3, en hij heeft ook nog 2 grote kinderen, en 2 kleine kinderen van 7 en 9. Het loopt fantastisch!!Dan was je dus 17 of 18 toen je trouwde met een man van 54?
@Veraflora: ik vermoed 18, nee, ik hóóp 18. Dan is de man in kwestie zo rond de 54 geweest.
@Veraflora

ja ik was 18 toen ik met hem trouwde en hij was toen 54 jaar.

@barbaraAnn

tuurlijk heb ik daar ook aan gedacht, en denk ik daar soms nog aan. Maar dat weerhoud mij er niet van om van deze tijd te genieten. Ik ben in korte tijd allebei mijn ouders verloren, en toen ben ik pas echt gaan beseffen dat, elke dag dat ik mijn ogen open maakt ik blij mag zijn dat ik er nog ben, en gezond ben. en een fantastisch gezin heb. Ook als ik iemand van mijn eigen leeftijd zou hebben kan er iets gebeuren. En we weten allemaal niet hoe oud we worden. dus de dagen/maandan/jaren die ik nog heb om samen te zijn met hem, wil ik goed gebruiken. en mocht de persoon boven ons beslissen dat hij daar heen moet dan heb ik geweldige jaren met hem gehad, en dat koester ik.
Persoonlijk heb ik als grens dat mijn lief niet ouder mag zijn dan mijn vader. Omdat ik het niet zou kunnen verdragen dat ik hem anders wel heel snel kwijt zou zijn, en omdat het bij mij gevoelsmatig niet klopt. Maar iedereen maakt daarin eigen keuzes, en weet zelf het beste waar hij/zij gelukkig van wordt.

En ach, gelukkig heeft mijn vader altijd veel 'ouderwetse' muziek gedraaid. Vriend is soms stomverbaasd dat ik bepaalde muziek uit de jaren '70 ken, terwijl dat voor mij vanzelfsprekend is Dus ik zing gewoon lekker met hem mee. Dat zijn eigenlijk de opvallendste dingen die wij tegenkomen van ons leeftijdsverschil, iedereen in onze omgeving vindt het al zo vanzelfsprekend dat wij bij elkaar horen...
Tja, ik heb een lange tijd (bijna 4 jaar) een relatie gehad met iemand die 32 jaar (!) ouder was. Kende hem via via en ik kwam net uit een relatie die op een nog al vervelende manier geeindigd was. Kon toen wel wat ouder mannelijk gezelschap gebruiken, maar had niet gedacht dat ik daadwerkelijk verliefd op hem zou kunnen worden. Hij was heel erg charmant en verzorgend naar mij toe. Wist dat hij ouder was, maar niet zoveel ouder. Werd wel verliefd en voor dat ik het wist, hadden we een relatie. Mijn omgeving, ouders waren dan ook not amused hoewel ze hem erg aardig vonden. Ze hadden, en geef ze eens ongelijk, toch een beetje andere partner verwacht. Gedurende de relatie had ik heel veel twijfels. Niet zo zeer wanneer we een op een met elkaar waren, maar meer twijfels en angsten ten aanzien van de omgeving en de toekomst. Had dan ook geen zin om het drastisch uit te maken want wilde hem ook niet kwijt. Heel dubbel.

Uiteindelijk heb ik na veel wikken en wegen toch besloten er een streep onder te zetten en daar ben ik achteraf blij om. Ik hou nog steeds van hem en we hebben ook geregeld (vriendschappelijk) contact, maar mede gelet op zijn huidige situatie en mijn drukke baan denk ik dat het verre van ideaal zou zijn...

Zou tot dusverre mijn ervaring. Heeft iemand overigens dat artikel in de Telegraaf en ook in het AD gelezen over oud minister Maria van der Hoeven die getrouwd is met een man die 21 jaar ouder is dan zij en aan alzheimer lijdt? Toen ik dat las was ik wel weer ontroerd. Maar voor mijzelf ben ik opgelucht dat ik niet voor dergelijke problemen sta (al kun je met een jongere partner natuurlijk ook van alles meemaken, maar dat terzijde)....
quote:BarbaraAnn schreef op 18 april 2011 @ 13:55:

@Veraflora: ik vermoed 18, nee, ik hóóp 18. Dan is de man in kwestie zo rond de 54 geweest.

Gatver. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit een gelijkwaardige relatie is.

En ze hadden dus al iets met elkaar toen zij minderjarig was?
quote:kim1988nl schreef op 18 april 2011 @ 20:58:

@Veraflora

ja ik was 18 toen ik met hem trouwde en hij was toen 54 jaar.

Hij had dus toen hij al in de vijftig was een relatie met een minderjarig meisje... .

Kim, ik ben blij dat je heel gelukkig bent, maar ik heb hier toch erg mijn bedenkingen bij. Toen je hem leerde kennen, was je nog een kind, sta je daar zelf wel eens bij stil?

Van gelijkwaardigheid kan dan nooit sprake zijn.
@beauke

Als je dat nu gewoon recht streeks aan mij vraagt inplaats jou tekst zo te formuleren. Ja ik was inderdaad minderjarig toen ik hem leerde kennen 16 om precies te zijn. En ik heb met mijn 17e een relatie gekregen met hem. een forum is fijn om te kletsen en ervaringen uit te delen. En natuurlijk ook om andere meningen te krijgen, maar GADVER gaat in mijn ogen te ver. Waarom stoor jij je er aan BEAUKE??
quote:xnoiretblanc schreef op 27 april 2010 @ 16:21:

Ik ben 17, hij is 38. Ik heb hem via internet leren kennen en toen deed hij zich voor als een jongen van 21. Na een paar weken msnen hebben we afgesproken en kon ik ook wel zien dat hij die leeftijd al een aantal jaar gepasseerd is, en kwam hij ermee dat hij 28 was. Ik geloofde hem uiteindelijk, en we hadden al acht maanden een serieuze relatie toen ik op zijn paspoort zag dat hij geen 29, maar 38 is. Ik was razend om het feit dat hij dit al die tijd voor me heeft verborgen, razend dat hij mij door deze leugen de gelegenheid heeft ontnomen om bewust voor een relatie met een leeftijdsverschil van 21 jaar te kiezen. Maar ik hou van hem, en in mijn ogen blijft hij toch mijn lieve mannetje.Foute man dus :puke: . Wat vinden je ouders ervan dat je via internet een man hebt ontmoet die bewust uit is op minderjarige meisjes?
Niemand is het zelfde lila. Dus geen enkele relatie is gelijkwaardig naar mijn mening
Ik ben overigens niet per definitie tegen een leeftijdsverschil tussen partners. Mijn man is 17 jaar ouder dan ik. Het verschil is dat we elkaar hebben ontmoet toen ik 30 was en hij dus 47.
quote:kim1988nl schreef op 19 april 2011 @ 13:03:

Niemand is het zelfde lila. Dus geen enkele relatie is gelijkwaardig naar mijn mening

Als jij zelf wat ouder bent, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.

Stel je bent zelf 50, hoe kijk jij dan naar jongens van 16/ 17?

Die zie jij dan toch als kinderen? (mag ik hopen) Ze zouden zelfs je kleinkinderen kunnen zijn.

Snap je dat zo'n jongen zich nog helemaal moet ontwikkelen tot een volwassen persoon?
@kim1988: ik vind mezelf ruimdenkend, maar een man van 53 die een relatie heeft met een meisje van 17 vind ik echt niet kunnen. Als je 17 bent, ben je nog nagenoeg een kind, ik kan me niet voorstellen waarom iemand van 53 interesse heeft in een relatie met een 'kind'. Nou ja, ik kan wel een reden bedenken, maar dan kom ik ook niet veel verder dan gedver, sorry.
The time is now
quote:kim1988nl schreef op 19 april 2011 @ 13:02:

@beauke

Als je dat nu gewoon recht streeks aan mij vraagt inplaats jou tekst zo te formuleren. Ja ik was inderdaad minderjarig toen ik hem leerde kennen 16 om precies te zijn. En ik heb met mijn 17e een relatie gekregen met hem. een forum is fijn om te kletsen en ervaringen uit te delen. En natuurlijk ook om andere meningen te krijgen, maar GADVER gaat in mijn ogen te ver. Waarom stoor jij je er aan BEAUKE??

Zie je het zelf echt niet?

En ik heb geen probleem met leeftijdsverschillen, maar de meeste dames hier zijn toch wat ouder of waren wat ouder dan zeventien toen ze hun oudere man leerden kennen.

Kun je me uitleggen op welke manier jullie relatie net zo gelijkwaardig is als een relatie tussen twee personen waarbij het leeftijdsverschil niet zo groot is?

Wat doe jij? Wat doet hij? Werkt hij? Hoe hebben jullie elkaar leren kennen? Heeft hij kinderen uit vorige relaties? Hij moet toch wat meer levenservaring hebben...

Je moet toch in het dagelijks leven meer van dit soort reacties krijgen, of niet?
@ beauke

Ten eerste hoef ik op al jou vragen geen antwoord te geven want er bestaat ook nog zo iets van privacy. Ja hij heeft 2 kinderen uit een vorige relatie van 7 en 9 jaar. En nee ik krijg dit soort reactie niet in mijn dagelijks leven. In het begin waren er wel wat mensen die wat opmerkingen hadden maar meer ook niet. tuurlijk heeft hij meer levenservaring als ik, dat lijkt mij gezien zijn leeftijd ook normaal.ik weet bijvoorbeeld niet hoe het was in de jaren 70/80 maar wat maakt dat uit. in onze relatie gaat het goed, we luisteren naar elkaar, we kunnen dingen van elkaar leren. Ik ben momenteel huismoeder en verzorg 3 kindjes en als die oud genoeg zijn ga ik mijn studie weer oppakken ik zie mijn toekomst zoals het nu gaat rooskleurig in

.
quote:kim1988nl schreef op 19 april 2011 @ 13:03:

Dat is een denkfout in mijn ogen. Natuurlijk zijn alle mensen verschillend, maar een gelijkwaardige relatie betekent dat je ongeveer in een vergelijkbare levensfase zit en dat er geen sprake is van een machtspositie binnen een relatie.

Als een man veel ouder is, meer geld en invloed heeft, is er snel sprake van een machtspositie. Omdat die man op basis van zijn leeftijd autoritair kan zijn. En niet alleen op zijn werk en autoritair ten opzichte van zijn kinderen, maar ook ten opzichte van jou.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Kim, ik ben wel benieuwd wat je van mijn reactie vond. Ben gewoon nieuwsgierig hoe jij daarover denkt.
@lila

Wat moet ik daar volgens jou op antwoorden?? NEE ik zal als ik 50 ben niet naar jongens van 16 kijken. Maar wat veranderd of zou het moeten veranderen mijn eigen relatie??
quote:kim1988nl schreef op 19 april 2011 @ 16:01:

@ beauke

Ten eerste hoef ik op al jou vragen geen antwoord te geven want er bestaat ook nog zo iets van privacy. Ja hij heeft 2 kinderen uit een vorige relatie van 7 en 9 jaar. Eerder schreef je dat hij vier kinderen had..?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:EvyBlissy schreef op 19 april 2011 @ 16:02:

[...]

Dat is een denkfout in mijn ogen. Natuurlijk zijn alle mensen verschillend, maar een gelijkwaardige relatie betekent dat je ongeveer in een vergelijkbare levensfase zit en dat er geen sprake is van een machtspositie binnen een relatie.

Als een man veel ouder is, meer geld en invloed heeft, is er snel sprake van een machtspositie. Omdat die man op basis van zijn leeftijd autoritair kan zijn. En niet alleen op zijn werk en autoritair ten opzichte van zijn kinderen, maar ook ten opzichte van jou.

Dit geldt natuurlijk helemaal bij minderjarig, dan is er zeker sprake van een machtsongelijkheid, al zal de minderjarige dat op dat moment niet doorhebben.

Mijn man en ik waren zoals ik al schreef 30 en 47, ik vond dat leeftijdsverschil toendertijd erg groot. Maar wij hadden beide een scheiding achter de rug en beide de nodige levenservaring. Ik vind dat heel iets anders dan een jong iemand die nog aan het begin van haar volwassen leven staat en zichzelf nog helemaal moet ontdekken. Die fase wordt geremd als zo iemand een relatie begint met een (veel) ouder persoon, waarmee ze direct huisje, boompje, beestje gaat spelen.

Ik verwijt de jongere persoon in dit geval niks, maar degene die zoveel ouder is en meerderjarig wel degelijk.
x
evyblissy wijzigde dit bericht op 19-04-2011 16:28
Reden: gaat allemaal fout hier :)
% gewijzigd
quote:kim1988nl schreef op 19 april 2011 @ 16:08:

@lila

Wat moet ik daar volgens jou op antwoorden?? NEE ik zal als ik 50 ben niet naar jongens van 16 kijken. Maar wat veranderd of zou het moeten veranderen mijn eigen relatie??Waarom zou je dat niet doen? Als je dat antwoord hebt, wat vind je er dan van dat je man dat wel deed? Begrijp je het echt niet?
quote:lila01 schreef op 19 april 2011 @ 16:09:

[...]

Ik verwijt de jongere persoon in dit geval niks, maar degene die zoveel ouder is en meerderjarig wel degelijk.

Ik ben het met je eens. Ik had een vriendin die een paar jaar jonger was, zij was negentien, eerstejaars student, echt een huppel-meisje nog. En ze kreeg een relatie met een gescheiden man van 43. Toen heb ik ook eerlijk aangegeven dat ik er niet achter kon staan.

Edit: en het verwijt was met name tov hem. Dat zij naïef is en verliefd word, okee kan gebeuren, maar dat hij er gebruik van maakt vond ik heel vervelend.
@ beauke

Ten eerste hoef ik op al jou vragen geen antwoord te geven want er bestaat ook nog zo iets van privacy. Ja hij heeft 2 kinderen uit een vorige relatie van 7 en 9 jaar.

Eerder schreef je dat hij vier kinderen had..?

Ja hij heeft 2 grote kinderen en 2 kleine kinderen. Ik bedoelde er mee dat ik de kleine kinderen wel opvoed en de grote niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven