Hij of ik eruit?
zaterdag 19 juli 2008 om 14:03
Ik woon al heel lang samen met mn vriend. We hebben samen een dochter. We zitten in een huurhuis waarvan hij de hoofdhuurder is. Vaak als we ruzie hebben geeft hij al aan dat hij echt niet zal vertrekken uit deze gezinswoning. Nu loop ik sterk met de gedachte rond om inderdaad uit elkaar te gaan, maar wil dus niet met mn kind op een flat terechtkomen terwijl hij als alleenstaande man achterblijft in een kantenklare gezinswoning met tuin en in een kindvriendelijke buurt e.d. En als ik mn poot stijf wil houden dan wordt onze "scheiding" een ware hel! Dat is een ding dat zeker is. Wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract..
Iemand ervaring hiermee of tips?!
Iemand ervaring hiermee of tips?!
zaterdag 19 juli 2008 om 14:08
Ben je wel medehuurder? Volgens mij heeft de hoofdhuurder altijd de rechten op het huis. Ik ben ook hoofdhuurder en mijn vriend kan zelfs pas na twee jaar medehuurder worden! Het lijkt me een erg nare situatie. Als je zeker bent dat je uit elkaar wilt gaan, lijkt het me verstandig om naar mogelijkheden te zoeken om of in dat huis te blijven of er een ander goed huis te krijgen. Kun je de kosten van dit huis wel alleen opbrengen?
zaterdag 19 juli 2008 om 14:09
zaterdag 19 juli 2008 om 14:10
quote:ambrosia9 schreef op 19 juli 2008 @ 14:09:
Ik zou doen wat het beste is voor je kind, dus de scheiding zo makkelijk mogelijk houden, geen gevecht ervan maken. Voor haar is beter als er zo min mogelijk ruzie en gedoe is en ze met jou naar een flat verhuist. Dan een oorlog tussen haar ouders en dat jullie wel in dat huis kunnen blijven wonen.Wijze woorden. Geheel mee eens.
Ik zou doen wat het beste is voor je kind, dus de scheiding zo makkelijk mogelijk houden, geen gevecht ervan maken. Voor haar is beter als er zo min mogelijk ruzie en gedoe is en ze met jou naar een flat verhuist. Dan een oorlog tussen haar ouders en dat jullie wel in dat huis kunnen blijven wonen.Wijze woorden. Geheel mee eens.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:12
Is het niet zo dat als je zoveel tijd op dat adres staat ingeschreven, dat jij automatisch net zoveel rechten krijgt als de hoofdhuurder?
Geen idee of dat zo is, maar dat dacht ik eigenlijk.
Jullie staan met zijn drietjes ingeschreven op dat adres, volgens mij maakt het dan niks meer uit wie de hoofdhuurder is na een paar jaar. Ik zou eens informeren bij je woningstichting/verhuurder.
Geen idee of dat zo is, maar dat dacht ik eigenlijk.
Jullie staan met zijn drietjes ingeschreven op dat adres, volgens mij maakt het dan niks meer uit wie de hoofdhuurder is na een paar jaar. Ik zou eens informeren bij je woningstichting/verhuurder.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
zaterdag 19 juli 2008 om 14:13
Wat voor tips zoek je? "Span een draadje bovenaan de trap" of zoiets?
Je hebt je zaken niet goed geregeld en dus moet je nu op de blaren zitten. Ik vraag me overigens af wat nou zo verkeerd is aan een flat. Als je zo graag weg wilt dan ben je toch blij met fatsoenlijk onderdak? Bovendien, als je huidige huurhuis in zo'n kindvriendelijke buurt staat kan je dochter misschien wel bij haar vader blijven wonen.
Je hebt je zaken niet goed geregeld en dus moet je nu op de blaren zitten. Ik vraag me overigens af wat nou zo verkeerd is aan een flat. Als je zo graag weg wilt dan ben je toch blij met fatsoenlijk onderdak? Bovendien, als je huidige huurhuis in zo'n kindvriendelijke buurt staat kan je dochter misschien wel bij haar vader blijven wonen.
Maar zelfs al heeft TO net zoveel rechten, als geen van tweeen vrijwillig vertrekt gaat de woningbouw zich daar ook niet mee bemoeien hoor, daar moeten ze zelf uitkomen.
En ik vind het echt erg dat je er zomaar vanuit gaat dat je kind wel met jou meegaat, hoe zou jij je voelen als je vriend daar net zo makkelijk vanuit ging, dat ze met hem meeging? Ik vermoed dat hij zijn kind belangrijker vind dan die woning.
En ik vind het echt erg dat je er zomaar vanuit gaat dat je kind wel met jou meegaat, hoe zou jij je voelen als je vriend daar net zo makkelijk vanuit ging, dat ze met hem meeging? Ik vermoed dat hij zijn kind belangrijker vind dan die woning.
In sommige gemeenten moet je jaren wachten op een huis.
Jij hebt als alleenstaande moeder met kind misschien nog recht op urgentie en kan dan tenminste nog een flatje krijgen.
Hij als man wiens kind bij haar moeder woont heeft waarschijnlijk nergens recht op. Dus hij kan alleen een kamer gaan huren of als hij inkomen genoeg heeft in een dure vrije sector huurwoning gaan zitten.
Dus ik snap heel goed dat hij zijn huis niet uit wil. Al helemaal niet als hij gewoon de hoofdhuurder is.
Jammer voor jou maar hij heeft wel gelijk.
Bovendien had je je zaken in het verleden maar beter moeten regelen en wel een samenlevingskontrakt moeten laten opstellen.
Jij hebt als alleenstaande moeder met kind misschien nog recht op urgentie en kan dan tenminste nog een flatje krijgen.
Hij als man wiens kind bij haar moeder woont heeft waarschijnlijk nergens recht op. Dus hij kan alleen een kamer gaan huren of als hij inkomen genoeg heeft in een dure vrije sector huurwoning gaan zitten.
Dus ik snap heel goed dat hij zijn huis niet uit wil. Al helemaal niet als hij gewoon de hoofdhuurder is.
Jammer voor jou maar hij heeft wel gelijk.
Bovendien had je je zaken in het verleden maar beter moeten regelen en wel een samenlevingskontrakt moeten laten opstellen.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:15
Er wonen meer kinderen in een flat, die zijn echt niet allemaal ongelukkig.
Denk dat een niet bittere scheiding toch meer positieve invloed op een kind heeft dan getrouwtrek en een huis-met-een-tuin.
Misschien kort door de bocht, maar je klinkt inderdaad erg bitter.
En de vader/jouw wellicht as. ex zal zijn kind toch ook zien (co-ouderschap?)....
Denk dat een niet bittere scheiding toch meer positieve invloed op een kind heeft dan getrouwtrek en een huis-met-een-tuin.
Misschien kort door de bocht, maar je klinkt inderdaad erg bitter.
En de vader/jouw wellicht as. ex zal zijn kind toch ook zien (co-ouderschap?)....
zaterdag 19 juli 2008 om 14:22
quote:sugarmiss schreef op 19 juli 2008 @ 14:13:
Dat klinkt ook weer lekker vriendelijk en meelevend zeg.Denk dat ze dat zelf ook wel doorheeft.Maak jij nooit fouten in je leven?
On topic.Ik ben inderdaad bang dat hij alle rechten op het huis heeft en jij niet.
Ik denk trouwens dat je kindje het minder erg vindt om op een flatje te zitten dan in een groot huis met een stel ouders die vaak ruzie hebben.
Dat klinkt ook weer lekker vriendelijk en meelevend zeg.Denk dat ze dat zelf ook wel doorheeft.Maak jij nooit fouten in je leven?
On topic.Ik ben inderdaad bang dat hij alle rechten op het huis heeft en jij niet.
Ik denk trouwens dat je kindje het minder erg vindt om op een flatje te zitten dan in een groot huis met een stel ouders die vaak ruzie hebben.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:35
Goh, bedankt voor de RazendSnelle reacties! Ik lees waar ik al bang voor was.. en ook al wel zo'n beetje wist. Maar ja, toch hoopte ik op betere berichten!
Mijn kind bij hem achterlaten is geen optie, daar zit hij helemaal niet op te wachten. En daar ben ik ook blij om. Mijn kind heeft een autisme en daarom hecht ik aan de kindvriendelijke buurt. Toch meer kansen op "sociale" contacten met andere kinderen want dat loopt al zo moeizaam. Moet hem in de gaten houden. Op een flat zou ik moeite hebben met hem "los te laten" want dan heb ik er veel minder zicht op.
Ben zeker niet ondankbaar als ik op een flatje kom, maar vind het zo krom dat hij in zn eentje daar in dat grotere huis met tuin en speeltuinen zit waar hij niks mee heeft.
En ja, ik weet dat we het slecht geregeld hebben. Dat immer geplande boterbriefje is er nooit van gekomen. Want een huwelijk, dat was niks voor ons.
Mijn kind bij hem achterlaten is geen optie, daar zit hij helemaal niet op te wachten. En daar ben ik ook blij om. Mijn kind heeft een autisme en daarom hecht ik aan de kindvriendelijke buurt. Toch meer kansen op "sociale" contacten met andere kinderen want dat loopt al zo moeizaam. Moet hem in de gaten houden. Op een flat zou ik moeite hebben met hem "los te laten" want dan heb ik er veel minder zicht op.
Ben zeker niet ondankbaar als ik op een flatje kom, maar vind het zo krom dat hij in zn eentje daar in dat grotere huis met tuin en speeltuinen zit waar hij niks mee heeft.
En ja, ik weet dat we het slecht geregeld hebben. Dat immer geplande boterbriefje is er nooit van gekomen. Want een huwelijk, dat was niks voor ons.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:41
Misschien als er nog mogelijkheid is om hier met Vriend over te hebben voorstellen om in te schrijven voor een 2e woning? Elkaar zo goed als kwaad gedogen in elkaars omgeving tot de 2e woning zich aandoet?
Het is even doorbijten maar ik denk dat als jullie nog een goede verstandhouding hebben dat wel een oplossing kan zijn.
Zo kan je ook je kind goed voorbereiden op een scheiding, ik kan me indenken dat je kind niet goed tegen veranderingen en plotselinge dingen kan?
Dan moet je het al helemaal niet op de spits drijven.
Het is even doorbijten maar ik denk dat als jullie nog een goede verstandhouding hebben dat wel een oplossing kan zijn.
Zo kan je ook je kind goed voorbereiden op een scheiding, ik kan me indenken dat je kind niet goed tegen veranderingen en plotselinge dingen kan?
Dan moet je het al helemaal niet op de spits drijven.
zaterdag 19 juli 2008 om 14:48
Er zijn meer manieren om je zaken te regelen dan alleen door middel van een huwelijk. Ik begrijp overigens niet waarom jij het krom vindt dat jouw ex-to-be straks in een kindvriendelijk huis en in een kindvriendelijke buurt woont. Dat lijkt me voor jullie zoon namelijk juist heel prettig. Er zijn overigens ook meerdere manieren om te zorgen dat jullie zoon toch in aanraking komt met andere kinderen, ook als je op een flat woont. Er zijn talloze (sport-) clubs en verenigingen waar ook autistische kinderen van harte welkom zijn en waar ze onder begeleiding leren omgaan met andere kinderen.
zaterdag 19 juli 2008 om 15:01
Ik vind dat ook krom. Hij woont straks in zijn eentje in een groot huis en TO met kind in een flat. Een kindvriendelijk huis in een kindvriendelijke buurt is zeker prettig voor haar zoon, dan lijkt het me toch het meest logische dat hij daar het grootste deel van de tijd woont. Met moeder dus. En ik zie niet in waarom vader meer recht heeft om in dat huis te wonen dan zij, alleen omdat hij op papier hoofdhuurder is. Dat zal wettelijk misschien zo zijn maar ze wonen daar al heel lang samen dus de rechten zouden gelijk moeten zijn. De vader zou ook aan het belang van zijn kind moeten denken en als dat betekent dat hij moet verhuizen dan zou hij dat moeten doen.
zaterdag 19 juli 2008 om 16:28
zaterdag 19 juli 2008 om 16:35
ik ben zelf ook net gescheiden,maar je hoeft niet persee op een flat te komen.zelf kreeg ik een heel groot huurwoning na me scheiding.Zelf dacht ik eerst ook dat ik op een of ander flatje zou komen met me twee kids(een hele ramp want me dochter kan nog geen traplopen en die huurflatten hier hebben geen lift:S)maar dat hoeft dus niet je kan zelf immers toch op de huizen die jou interesseren reageren?Het is een hele grote stap maar het beste is dat de relatie tussen jou en je(as)ex wel goed blijft voor je dochter...en zelf voel je je er dan ook prettiger bij.niks is erger dan een papa en een mama die erg ongelukkig zijn!!!!
anoniem_69851 wijzigde dit bericht op 19-07-2008 16:36
Reden: zoon ipv dochter
Reden: zoon ipv dochter
% gewijzigd
zaterdag 19 juli 2008 om 16:39
quote:wanda_p schreef op 19 juli 2008 @ 16:28:
[...]
Dom dat je jezelf in zo'n afhankelijke en machteloze positie hebt gebracht. Waarom heb je dat gedaan?ik denk niet dat je gaat samenwonen om vervolgens weer uitelkaar te gaan net als trouwen en scheiden...waarom gaan mensen trouwen als ze toch weer gaan scheiden is dan net zo'n vraag!!
[...]
Dom dat je jezelf in zo'n afhankelijke en machteloze positie hebt gebracht. Waarom heb je dat gedaan?ik denk niet dat je gaat samenwonen om vervolgens weer uitelkaar te gaan net als trouwen en scheiden...waarom gaan mensen trouwen als ze toch weer gaan scheiden is dan net zo'n vraag!!
zaterdag 19 juli 2008 om 16:40
quote:mamamirjam schreef op 19 juli 2008 @ 16:39:
[...]
ik denk niet dat je gaat samenwonen om vervolgens weer uitelkaar te gaan net als trouwen en scheiden...waarom gaan mensen trouwen als ze toch weer gaan scheiden is dan net zo'n vraag!!Het gaat niet om het uit elkaar gaan op zich. Het gaat om de vraag waarom je je afhankelijk maakt. Zij heeft dat wel gedaan, hij niet en zij plukt nu de wrange vruchten.
[...]
ik denk niet dat je gaat samenwonen om vervolgens weer uitelkaar te gaan net als trouwen en scheiden...waarom gaan mensen trouwen als ze toch weer gaan scheiden is dan net zo'n vraag!!Het gaat niet om het uit elkaar gaan op zich. Het gaat om de vraag waarom je je afhankelijk maakt. Zij heeft dat wel gedaan, hij niet en zij plukt nu de wrange vruchten.
zaterdag 19 juli 2008 om 16:43
zaterdag 19 juli 2008 om 16:50
@wanda_p: Wat is daar nu dom aan?
Stel je woont zelf op een kamer of klein flatje (misschien zelfs wel ver van hem vandaan) en leert die leuke man kennen die een leuke rijtjeswoning in een leuke straat heeft en daar niet al te veel voor hoeft te betalen. Na pak-hem-beet een jaar gaat de relatie nog steeds goed en hij vraagt of je bij hem komt wonen. Zeg jij dan 'ik stel voor dat we ons samen inschrijven voor een andere woning' en ga je dan anderhalf tot twee jaar op je kamertje zitten wachten tot die woning er is en je samen huurder bent? Een misschien wel duurdere, minder leuke woning? En dan? Dan heb je evenveel (de een niet meer dan de ander) rechten en dan heb je nog steeds niet de garantie dat je daar samen uitkomt.
Heb je een leuke partner met (ik noem maar wat) een vrijstaand huis aan zee, koop jij je dan niet in als jullie samen willen gaan wonen omdat dat 'dom' is?!?! Ga je dan op zoek naar een duurdere woning ergens in een drukke wijk omdat dat 'slimmer' is voor als het mis gaat?
Stel je woont zelf op een kamer of klein flatje (misschien zelfs wel ver van hem vandaan) en leert die leuke man kennen die een leuke rijtjeswoning in een leuke straat heeft en daar niet al te veel voor hoeft te betalen. Na pak-hem-beet een jaar gaat de relatie nog steeds goed en hij vraagt of je bij hem komt wonen. Zeg jij dan 'ik stel voor dat we ons samen inschrijven voor een andere woning' en ga je dan anderhalf tot twee jaar op je kamertje zitten wachten tot die woning er is en je samen huurder bent? Een misschien wel duurdere, minder leuke woning? En dan? Dan heb je evenveel (de een niet meer dan de ander) rechten en dan heb je nog steeds niet de garantie dat je daar samen uitkomt.
Heb je een leuke partner met (ik noem maar wat) een vrijstaand huis aan zee, koop jij je dan niet in als jullie samen willen gaan wonen omdat dat 'dom' is?!?! Ga je dan op zoek naar een duurdere woning ergens in een drukke wijk omdat dat 'slimmer' is voor als het mis gaat?