Hij stelt nooit vragen

07-08-2009 12:31 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kort geleden een leuke man ontmoet. We kunnen goed met elkaar overweg, maar het valt mij op dat hij me nooit wat vraagt. Ik vertel en vraag en hij reageert. Als ik iets vraag krijg ik gewoon een antwoord. En als ik iets vertel dan gaat hij er wel op in, maar nooit stelt hij een vraag.

Toch heb ik wel het gevoel dat hij het leuk vindt om met me te praten. Ik snap er niets van. Hij zegt zelf dat als men iets over hem wil weten, ze dat gewoon moeten vragen en als je iets wil vertellen dat je dat gewoon moet vertellen (en niet wachten totdat hij er naar vraagt, want dat doet hij niet).
Stoeptegel, dat klinkt inderdaad niet als het soort relatie waarin je gelukkig wordt. Het past inderdaad niet bij mij, ik zou er ook helemaal gek van worden.

Returnofkreng, doordat hij weinig vragen stelt, voelen gesprekken met hem soms ook als kruisverhoor van mijn kant. Zeker niet altijd, maar als iemand uit zichzelf weinig diepgaands vertelt en je ook niets vraagt, dan is het heel lastig om niet in kruisverhoormode te vallen.

Ik vraag me dan wel altijd af hoe dit soort mensen met hun vrienden communiceren. Of het zijn kruisverhoorvrienden of het zijn vrienden die heel graag over zichzelf vertellen?
Lonbonton, ik zie het al voor me, de hele avond vragen afvuren en alleen een ja/nee antwoord krijgen en dan achteraf thuiskomen van je date en vinden dat je een gezellige avond hebt gehad die voor herhaling vatbaar was. Zouden ze bestaan?
quote:return_of_kreng schreef op 07 augustus 2009 @ 14:31:

Als je een leuk gesprek hebt, dan makt het toch niks uit. Al klinkt het eerder als een eenzijdig kruisverhoor van jou kant, waar hij niet zo'n trek in had?

Dat was ook een beetje mijn idee, wat is nou precies het probleem?

Dat hij niets vraagt

Dan zal hij net als jij denken dat je geen realtie materiaal bent.

En dus niet zo geïnteresseerd in jouw leven.

Vraag blijft dan staan, wat wil je zelf met deze meneer?

Ik heb net als Frizz het idee dat jij heel graag mannen over analyseerd (mede ook door je vorige topic)

En die storm...hier schijn vooralsnog heerlijk het zonnetje
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:JWvB schreef op 07 augustus 2009 @ 13:01:

Tja, ik heb dat idee van mezelf ook wel. Dat ik nooit vragen stel. Dat is niet uit desinteresse, maar meer uit terughoudendheid, ik wil iemand privacy niet schenden. Kun je wel zeggen, als ze het niet willen vertellen dan antwoorden ze maar gewoon niet, maar zo werkt het voor de meeste mensen niet. Die antwoorden ondanks het feit dat het eigenlijk niet lekker voelt.

Als mensen het niet willen maar het toch doen, dan is dat hun keuze en verantwoordelijkheid. Daar hoef jij niet voor te zorgen.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje als een excuus klinken dat je iemands privacy niet wilt schenden. Dat gaat over heel andere dingen, bijv. iemands post doorlezen ofzo, dat is privacy schenden.

Maar als je dat als excuus gebruikt om maar geen vragen te hoeven stellen (zogenaamd doe je dat voor de ander zijn bestwil) dan lijkt dat mij meer je eigen angst om initiatief te nemen, dan dat je het echt goed met die ander voor hebt. Het is natuurlijk wel makkelijk om het altijd aan de ander over te laten, maar uit eigen ervaring weet ik dat het kwetsend kan zijn als een ander dit soort initiatieven niet toont.

Communicatie moet inderdaad van twee kanten komen!
Summerdance, aangezien het woord 'man' bij jou blijkbaar bepaalde veronderstellingen triggert, zal ik het in het vervolg hebben over een 'vriendin' of 'kennis'. Misschien dat dat je aandacht wat minder van het topic af zal leiden.
Nou nee hoor, maar in je OP staat duidelijk leuke man.

Is toch niet vreemd dat men dan denkt dat het misschien een meer dan leuke man is?

Vraag blijft echter nog steeds staan, wat wil je verder van deze meneer?

Een vriendschap?

Lijkt me lastig gaan als het gesprek nu ook al voor 100% moet dragen.
Wat is er dan inderdaad 'leuk ' aan deze man?

Mazou , mee eens, communicatie moet van 2 kanten komen, wel zo prettig
Als uitzondering dan, speciaal voor jou Summerdance, zodat je ook met het gesprek mee kan doen:

Een vriendin van mij, die ik nog niet zo lang ken, vraagt me nooit wat over mijn leven. Ik vertel en vraag en zij reageert. Als ik iets vraag krijg ik gewoon een antwoord. En als ik iets vertel dan gaat ze er wel op in, maar nooit stelt ze een vraag.

Toch heb ik wel het gevoel dat ze het leuk vindt om met me te praten. Ik snap er niets van. Ze zegt zelf dat als men iets over haar wil weten, ze dat gewoon moeten vragen en als je iets wil vertellen dat je dat gewoon moet vertellen (en niet wachten totdat ze er naar vraagt, want dat doet ze niet).
Stoeptegel, onze gesprekken zijn verder wel leuk. Hij reageert op een leuke manier, etc etc. Gewoon hoe een leuk gesprek gaat. Er zijn alleen geen vragen en dat voelt gewoon raar.
Blijft mijn vraag nog steeds staan....

Vraag blijft echter nog steeds staan, wat wil je verder van deze persoon?

Een vriendschap?

Lijkt me lastig gaan als jij het gesprek nu ook al voor 100% moet dragen.
Nogmaals Summerdance, het gaat mij hier niet op mijn relatie tot deze persoon, maar om het feit dat er blijkbaar mensen op deze aardkloot rondlopen die nooit vragen stellen aan anderen maar niet perse asociaal of ongeinteresseerd zijn blijkbaar.

Wat ik verder van deze persoon wil is niet iets wat ik me afvraag.

En een leuk gesprek is geen gesprek dat je voor 100% draagt.
MIJ lijkt (maar mijn bijdrage wordt geloof ik niet zo op prijs gesteld), dat als die man/kennis/vriendin, heeft aangegeven hoe het voor diegene werkt, dat je je daar dan bij neerlegt. Vervolgens kun je je gaan afvragen of je dan wel of geen relatie/contact/vriendschap met die persoon wil.

Zelfs al komt er een geweldige analyse uit jouw topic, wat wil je er dan mee? Het zal niks aan de beste man/kennis/vriendin veranderen.
Misschien wil Phiep gewoon vriendschappelijk met deze meneer omgaan?

Ik spreek ook wel eens met mannen af, vriendschappelijk. Dat analyseer ik dan niet zozeer. Maar mocht een ongemakkelijke situatie zich voordoen dan zou dat me ook aan het denken zetten.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Overigens stel ik ook meestal niet zoveel persoonlijke vragen. Liever praat ik over maatschappelijke kwesties oid, en daarna komen er vanzelf wat persoonlijkere gesprekken. Echter ik laat de ander volledig vrij in zijn praten en laat hem/haar zelf richting aangeven.

Heb er bijvoorbeeld een hekel aan als mensen die ik (nog) niet zo goed ken gaan vragen waar ik woon/gestudeerd heb/werk, en zal dat ook niemand anders vragen, tenzij het van toepassing is op het gesprek dat ik voer. Liever een pittige discussie of een diepzinnig gesprek, waarin je om en om je mening geeft.
quote:Moonlight82 schreef op 07 augustus 2009 @ 13:59:

Weet hij trouwens zelf dat hij geen relatiemateriaal is? Waarschijnlijk weet hij dat. Misschien vindt hij Phiep ook geen relatiemateriaal. Waarschijnlijk houdt hij het daarom oppervlakkig.
World of Warcraft: Legion
Frizzy ik geloof dat TO uberhaupt niet tot een diepzinnig gesprek komt met die meneer, over wat voor onderwerp dan ook.
quote:frizzy schreef op 07 augustus 2009 @ 14:11:

Bovendien, de beste man is niet eens relatiemateriaal, dus waarom hou je je er zo mee bezig?Dat vraag ik me ook af. Ik zou haast denken dat deze man wel relatiemateriaal is, alleen dat het Piet irriteert dat hij geen vragen terugstelt. Als ik met iemand praat verlang ik - nu ik erover nadenk - ook niet per definitie dat hij vragen terugstelt, behalve als wij (ik en hij c.q. zij) elkaar zien als relatiemateriaal.
quote:Stoeptegel schreef op 07 augustus 2009 @ 15:34:

Frizzy ik geloof dat TO uberhaupt niet tot een diepzinnig gesprek komt met die meneer, over wat voor onderwerp dan ook.

Misschien is dát dan de reden! Hij zit te wachten op de diepgang!

Phiep heb je er al eens over nagedacht Psychologie te gaan studeren? Kun je straks misschien je boterham verdienen met het analyseren van andermans gedrag.
Frizzy, dat is waar. Over dat soort dingen gaan de gesprekken ook vaak. Maar uiteindelijk ben ik dan ook benieuwd naar de persoon erachter, dus ga ik vragen stellen. Over iemand z'n mening, en andere gerelateerd dingen (ik verwacht ook niet van iemand, midden in een diepgaand gesprek over de zin van het leven ineens de vraag 'wat is je favoriete huisdier?').

We hebben het over een onderwerp, ik vraag naar zijn mening, hij geeft zijn mening, ik wacht op een tegenvraag, komt niet, ik geef mijn mening, hij gaat in op mijn mening (zonder vragen te stellen om bijvoorbeeld achter meer detail te komen), ik ga in op zijn reactie, etc. Zo ga je van onderwerp naar onderwerp, zonder dat er een vraag komt.
quote:frizzy schreef op 07 augustus 2009 @ 15:38:

[...]

Misschien is dát dan de reden! Hij zit te wachten op de diepgang!

Phiep heb je er al eens over nagedacht Psychologie te gaan studeren? Kun je straks misschien je boterham verdienen met het analyseren van andermans gedrag. Frizzy, dat heb ik al gedaan
*gaat rustig verder met het analyseren van TO*

Phiep, word je er misschien onzeker van, het feit dat hij geen vragen stelt?
quote:Stoeptegel schreef op 07 augustus 2009 @ 14:31:

Ik heb dit vroeger met een vriendje gehad. Hij stelde mij ook nooit vragen. Hij was wel heel erg verliefd op me. Gaandeweg in de verkering gaf ik aan dat ik het prettig zou vinden als hij ook mij vragen zou stellen ( lees: belangstelling tonen).

Dit kwam heel erg moeilijk op gang en werd ook niks. Vertelde ik hem over mezelf, vroeg hij ook nooit door of verder. Dan stopte het gesprek.

Hoewel hij in het begin vd verkering ook weinig over zichzelf losliet en ik alles uit hem moest trekken, ging hij later wel over zichzelf praten. En hoe. Vervolgens kon ik hem uren aanhoren over zijn belevenissen en avonturen.Er is ook zoiets als sociale wederkerigheid. Ik weet niet of dat de juiste term is, maar je beschrijft wel de afwezigheid ervan. Voor mensen die me goed kennen, is het misschien vreemd om dit uit mijn mond te horen, of... dit uit mijn berichten te lezen. Ik moet dan denken aan het topic over mensen met het Syndroom van Asperger waarin er verhalen over en weer naar elkaar toe worden afgestoken, maar dat er niet echt gereageerd wordt op verhalen van hun gesprekspartners.
quote:frizzy schreef op 07 augustus 2009 @ 15:25:

Overigens stel ik ook meestal niet zoveel persoonlijke vragen. Liever praat ik over maatschappelijke kwesties oid, en daarna komen er vanzelf wat persoonlijkere gesprekken. Echter ik laat de ander volledig vrij in zijn praten en laat hem/haar zelf richting aangeven.

Heb er bijvoorbeeld een hekel aan als mensen die ik (nog) niet zo goed ken gaan vragen waar ik woon/gestudeerd heb/werk, en zal dat ook niemand anders vragen, tenzij het van toepassing is op het gesprek dat ik voer. Liever een pittige discussie of een diepzinnig gesprek, waarin je om en om je mening geeft.

Dat heb ik ook. Die vragen zijn vaak ook bedoeld uit interesse en om het ijs te breken. Vroeger was dat een makkelijke opening.

Nu is het echter zo'n lang verhaal geworden bij mij dat ik liever heb dat ze vragen van wat voor muziek ik houd of desnoods hoeveel broers en zussen ik heb

Iemand die als opening vraagt wat ik van de SGP vind, scoort echter ook geen punten.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Phiep schreef op 07 augustus 2009 @ 15:38:

Frizzy, dat is waar. Over dat soort dingen gaan de gesprekken ook vaak. Maar uiteindelijk ben ik dan ook benieuwd naar de persoon erachter, dus ga ik vragen stellen. Over iemand z'n mening, en andere gerelateerd dingen (ik verwacht ook niet van iemand, midden in een diepgaand gesprek over de zin van het leven ineens de vraag 'wat is je favoriete huisdier?').

We hebben het over een onderwerp, ik vraag naar zijn mening, hij geeft zijn mening, ik wacht op een tegenvraag, komt niet, ik geef mijn mening, hij gaat in op mijn mening (zonder vragen te stellen om bijvoorbeeld achter meer detail te komen), ik ga in op zijn reactie, etc. Zo ga je van onderwerp naar onderwerp, zonder dat er een vraag komt.

Nou als je het zo stelt... Denk ik dat deze meneer gewoon niet zo vreselijk nieuwsgierig is. Prettige eigenschap vind ik. Als jij iets kwijt wil, vooral zeggen. Hij wil het blijkbaar wel horen.

Heb je weleens bedacht dat je dan wellicht lijdt aan beroepsdeformatie? Of zit je nog midden in je studie of heb je die net afgerond? Ik zou helemaal kriebelig worden van jou...
quote:Moonlight82 schreef op 07 augustus 2009 @ 15:44:

[...]

Dat heb ik ook. Die vragen zijn vaak ook bedoeld uit interesse en om het ijs te breken. Vroeger was dat een makkelijke opening.

Nu is het echter zo'n lang verhaal geworden bij mij dat ik liever heb dat ze vragen van wat voor muziek ik houd of desnoods hoeveel broers en zussen ik heb

Iemand die als opening vraagt wat ik van de SGP vind, scoort echter ook geen punten.Het kan interesse zijn, maar klinkt mij saai en oppervlakkig in de oren. Grijp liever iets aan wat je om je heen ziet, maak een dolletje, maar vraag me als-je-blieft niet van wat voor muziek ik hou en hoeveel broers en zussen ik heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven