Hoe ga ik hier mee om?

30-03-2010 02:04 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm de mogelijke herkenbaarheid heb ik de OP verwijderd. Mijn excuses. Bedankt voor alle reacties.
Misschien moet je eens een gesprek aan gaan, en vragen waardoor zijn houding veranderd is?

Rechtstreeks zo op de man af, en daarbij uitelggen waarom je reageerde zoals je deed zodat dat duidelijk is.

Je bent idd geen klein kind meer maar je eist wel dat iedereen rekening met jouw wensen houdt en jou respectvol behandeld, maar zelf ben je ook wel aan het miepen, als je er vaker niet bent dan heb je minder input gegeven en daar wordt je dan ook op afgerekent. Stom misschein, maar dan had je vaker moeten komen opdagewn. Misschien hebben zij het gevoel totaal niet op jou te kunnen rekenen, en dan ga jen og zitteneisen ook.

Als hij dat boek pakt, dan vraag je het 3 minuten daarna gewoon weer terug, met een glimlach en een knipoog desnoods, in plaats van hem ten over staan van de klas af e fikken.

Ik krijg het idee dat je op een aantal slakken te veel zout legt en daarbij ook nog vol commentaar zit, wat voor anderen ook niet leuk is, of een prettige werksfeer creeërt.

Maar misschien zie ik dat compleet verkeerd..

Ga in ieder geval een rustig volwassengesprek aan, waarbij je eventueel zelf ook wat water bij de wijn doet.

Als dat niet helpt stap dan naar iemand die jou verder kan helpen, is er zo iemand op school?
..popcorn?
Ik weet niet of je het je teveel aantrekt... je hebt er gewoon last van qua gevoel... je zit er mee.. en dan betrek je alles wat gebeurt op dat ene incident.

Misschien was je reactie te opstandig in het eerste begin. Geen idee, maar blijkbaar heb je hen de indruk gegeven dat het je allemaal teveel was en bevestigt met je gedrag (wel of niet terecht) na het 'incident' dat beeld bij hen.

Het enige wat ik kan bedenken om te doen, is gewoon feedback geven in de klas over wat de reactie van de leraar of de leerlingen met je doet. Beschrijven wat zij in jouw ogen doen en hoe dat voor je voelt. Dat je iemand hoort lachen of de leraar hoort zuchten bij een voor jou gewone vraag en dat je het gevoel krijgt niet serieus te worden genomen (of wat voor gevoel je er ook bij krijgt) en dat dat je raakt. En dan maar zien wat de reactie is.. als ze idd geraakt worden door je opmerking dan zullen ze ermee stoppen en als je opmerking voor hun gevoel onterecht is dan zullen ze aangeven waar het aan ligt dat ze zo doen.
[quote]nola schreef op 30 maart 2010 @ 07:53:

Misschien moet je eens een gesprek aan gaan, en vragen waardoor zijn houding veranderd is?

Rechtstreeks zo op de man af, en daarbij uitelggen waarom je reageerde zoals je deed zodat dat duidelijk is.

Je bent idd geen klein kind meer maar je eist wel dat iedereen rekening met jouw wensen houdt en jou respectvol behandeld,

Bedankt voor de reactie.

Ik eis niet dat ze me respectvol behandelen, ik heb er helemaal niets over gezegd. Maar volgens mij is het toch normaal dat je als leraar zo niet doet toch?

Daarbij waren we met een groepje die het er niet zo mee eens waren dat de toets 4 weken eerder werd gegeven, bovendien was het eerst meer een vraag van de leraar dan dat het al vast stond en toen heb ik mijn mening als eerste van dat groepje gegeven mag dat dan niet?
Als hij dat boek pakt, dan vraag je het 3 minuten daarna gewoon weer terug, met een glimlach en een knipoog desnoods, in plaats van hem ten over staan van de klas af e fikken.

Hier heb ik niks van gezegd.(was te verbaasd) En ik heb heb hem zeker niet voor de klas af lopen fikken.
Ik krijg het idee dat je op een aantal slakken te veel zout legt en daarbij ook nog vol commentaar zit, wat voor anderen ook niet leuk is, of een prettige werksfeer creeërt.

De enige keer dat ik commentaar gaf (was trouwens gewoon een mening volgens mij waarin ik niet de enige was want er waren meer mensen op tegen) was toen de leraar kwam met de optie om de toets 4 weken te vervroegen.

En dus die keer over de toets dat ik daar een vraag over stelde en er zo gereageerd werd heb ik gezegd dat ik zijn reactie niet leuk vond.

Maar misschien zie ik dat compleet verkeerd..

Ga in ieder geval een rustig volwassengesprek aan, waarbij je eventueel zelf ook wat water bij de wijn doet.

Misschien is dat wel het beste ja. Ik dacht misschien is dat ook weer wat overdreven om hier een gesprek over te beginnen. Maar misschien dit toch maar wel doen inderdaad. Misschien is het ook wel wat zo dat als je iets minder vaak aanwezig bent (en dat was eigenlijk ook wel zo bij het merendeel van het groepje dat er niet mee eens was) je dan wat terughoudener moet opstellen mbt dingen zoals die toets e.d.

Even een opmerking; wij werken trouwens niet in groepjes of projecten. Dus het is niet zo dat je mede klasgenoten belast als je niet aanwezig bent.
Heb je hierna nog met deze mensen te maken? Nee? Dan gewoon links laten liggen. Ze zijn je aandacht niet waard.
quote:Ook heb ik hem afgelopen week per ongeluk (was meer uit onzekerheid) op 1 dag vaker dezelfde vraag gesteld wat we op een toets kregen. En daar kwam weer die hele overdreven zucht en steun ten overstaan van de rest van de klas ja Jezus moet ik dan dat nou zo vaak zeggen op een bozige toon.Zou het kunnen dat dit onderwerp al behandeld was in een les dat jij er niet was? Zou het kunnen dat jij vaker vragen stelt die je niet had hoeven stellen als je vaker (altijd) aanwezig was geweest? Want dan kan ik me zijn reactie wel voorstellen.
Ik vind het ook een rare manier van omgang hoor. Heb je uitgelegd dat je er vanwege je werk niet altijd kan zijn? Ik zou zeker (wellicht na de toets) dit aankaarten bij het instituut waar je de cursus volgt. Dit kan echt niet, voor een docent.
Misschien heeft jouw afwezigheid tijdens de lessen meer impact dan je zou denken.

Die anderen hebben het misschien buiten de school nog drukker dan jij en zijn wel aanwezig.

Niet erg hoor, dat je er niet bent, maar je zet jezelf met zo'n houding wel buiten de groep en als je dan ook nog zo hoog van de toren blaast, krijg je dit soort reacties.

Tis kinderachtig, maar ja, daar zijn het mensen voor.

Pelikaan heeft gelijk: als je deze mensen na de opleiding niet meer ziet: gewoon niks van aantrekken.

Trek je het jezelf wel aan, kom dan wat vaker naar de les en betrek je wat meer bij de groep die er wel altijd (?) is.

Hoevaak ben je er eigenlijk niet?
quote:Haley schreef op 30 maart 2010 @ 09:27:

[...]

Zou het kunnen dat dit onderwerp al behandeld was in een les dat jij er niet was? Zou het kunnen dat jij vaker vragen stelt die je niet had hoeven stellen als je vaker (altijd) aanwezig was geweest? Want dan kan ik me zijn reactie wel voorstellen.Het was tijdens de toets zeg maar je moest je naam zetten in een bepaald boekhoudkundig programma zodat het voor de leraar makkelijker na te kijken is, ik wist niet hoe je dit moest doen. Het zou kunnen dat dit in de les besproken is maar er waren meer mensen die hier naar vroegen (van het groepje dat er dus vaker is)
quote:emaille schreef op 30 maart 2010 @ 09:28:

Ik vind het ook een rare manier van omgang hoor. Heb je uitgelegd dat je er vanwege je werk niet altijd kan zijn? Ik zou zeker (wellicht na de toets) dit aankaarten bij het instituut waar je de cursus volgt. Dit kan echt niet, voor een docent.Bedoel je aankaarten dat ik er niet altijd kan zijn ivm met mijn werk bij het instutuut of over de docent?
quote:sunflower4u schreef op 30 maart 2010 @ 09:52:

[...]

Het was tijdens de toets zeg maar je moest je naam zetten in een bepaald boekhoudkundig programma zodat het voor de leraar makkelijker na te kijken is, ik wist niet hoe je dit moest doen. Het zou kunnen dat dit in de les besproken is maar er waren meer mensen die hier naar vroegen (van het groepje dat er dus vaker is)In dat geval vind ik het onprofessioneel gedrag van je docent. Ik geef zelf ook les en ik word geacht vragen met geduld te beantwoorden, hoe dom ik ze zelf eventueel ook vind (en dat vind ik niet want ik ben de docent, logisch dat ik het antwoord weet --> zij moeten het leren van mij).
quote:Oehoe schreef op 30 maart 2010 @ 09:37:

Misschien heeft jouw afwezigheid tijdens de lessen meer impact dan je zou denken.

Die anderen hebben het misschien buiten de school nog drukker dan jij en zijn wel aanwezig.

Niet erg hoor, dat je er niet bent, maar je zet jezelf met zo'n houding wel buiten de groep en als je dan ook nog zo hoog van de toren blaast, krijg je dit soort reacties.

Tis kinderachtig, maar ja, daar zijn het mensen voor.

Tja je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat je jezelf dan inderdaad ook buiten de groep plaats. De rest van de mensen die er niet zo vaak zijn zijn ook meer "los" van deze groep. Ik eerder niet, of niet echt, maar de laatste tijd voelt dit dus wel erg zo.

Pelikaan heeft gelijk: als je deze mensen na de opleiding niet meer ziet: gewoon niks van aantrekken.

Trek je het jezelf wel aan, kom dan wat vaker naar de les en betrek je wat meer bij de groep die er wel altijd (?) is.

Nog een paar maanden en dan is de opleiding ook afgelopen. Maar ik zou wel graag de lucht willen klaren.

Hoevaak ben je er eigenlijk niet?
quote:Haley schreef op 30 maart 2010 @ 09:56:

[...]

In dat geval vind ik het onprofessioneel gedrag van je docent. Ik geef zelf ook les en ik word geacht vragen met geduld te beantwoorden, hoe dom ik ze zelf eventueel ook vind (en dat vind ik niet want ik ben de docent, logisch dat ik het antwoord weet --> zij moeten het leren van mij).Bedankt voor je reactie, goed om te horen hoe dit door de ogen van een docent wordt gezien.
Zoveel weg is best heel veel, maar ja, je zal het zelf ook liever anders gezien hebben. Hoe hoog is je verdere studiebelasting?

Gelukkig nog maar een paar maanden, dus even doorbijten.

Ik hoop dat je het haalt!

Wat betreft die leraar: het is idd een heel onprofessionele houding. Misschien begrijpelijk, want hij zal denken dat je niet zo geinteresseerd bent in 'zijn' vak, maar wel verwijtbaar.

Ik zou zeker een persoonlijk gesprekje met hem aangaan en jouw motivatie tot afwezigheid bespreken.

Misschien dat hij dan wat meer begrip voor je kan opbrengen.

Daarnaast mag je gewoon van hem verwachten dat hij een 'normale' houding aanneemt naar jou toe.

Succes!
Jammer voor jou, het is ongetwijfeld erg vervelend om in zo'n sfeer naar de les te moeten.

Maar bedenkt gewoon: je bent daar om iets bij te leren, niet om nieuwe vrienden te maken... Gewoon aardig blijven, niet te erg op je strepen staan, snel de opleiding afmaken en dan terug naar de mensen die je wél leuk vindt. Soms moet je nou eenmaal omgaan met mensen met een rotkarakter... that's life...
quote:Oehoe schreef op 30 maart 2010 @ 10:45:

Zoveel weg is best heel veel, maar ja, je zal het zelf ook liever anders gezien hebben. Hoe hoog is je verdere studiebelasting?

Gelukkig nog maar een paar maanden, dus even doorbijten.

Ik hoop dat je het haalt!

Wat betreft die leraar: het is idd een heel onprofessionele houding. Misschien begrijpelijk, want hij zal denken dat je niet zo geinteresseerd bent in 'zijn' vak, maar wel verwijtbaar.

Ik zou zeker een persoonlijk gesprekje met hem aangaan en jouw motivatie tot afwezigheid bespreken.

Misschien dat hij dan wat meer begrip voor je kan opbrengen.

Daarnaast mag je gewoon van hem verwachten dat hij een 'normale' houding aanneemt naar jou toe.

Succes!

Ja ik voel me er zelf ook niet prettig bij als ik naar huis ga maar het is meer vermoeidheid. De studiebelasting is ongeveer 4/5 boeken over 9 weken. Ja misschien dat de leraar dit inderdaad zo ziet dat ik niet geinteresseerd ben in het vak etc. Ik denk dat een gesprek met hem dan toch het beste is.

Bedankt voor het succes wensen
quote:Woordenaar schreef op 30 maart 2010 @ 10:56:

Jammer voor jou, het is ongetwijfeld erg vervelend om in zo'n sfeer naar de les te moeten.

Maar bedenkt gewoon: je bent daar om iets bij te leren, niet om nieuwe vrienden te maken... Gewoon aardig blijven, niet te erg op je strepen staan, snel de opleiding afmaken en dan terug naar de mensen die je wél leuk vindt. Soms moet je nou eenmaal omgaan met mensen met een rotkarakter... that's life...

Bedankt is inderdaad een goed advies.(aardig blijven en niet te erg op mijn strepen staan)

Maar ik vind op zich niet dat ze een rotkarakter hebben, vandaar ook dat ik de situatie wat vervelend vind.
Sory Jojo en pelikaan ik had nog niet op jullie gereageerd; bedankt voor jullie reacties!
Wat me opvalt in je verhaal is dat je zelf niet de link legt tussen jouw gedrag en de manier waarop men vervolgens met jou omgaat. Kijk, je zit niet meer op de middelbare school, je bent 26, en van onderwijs aan volwassenen mag je echt iets anders verwachten dan oeverloos geduld en begrip.

Je hebt zelf de keuze gemaakt deze opleiding te volgen. Daarmee wist je wat je je qua tijdsbesteding op de hals haalde. Ik vind het niet meer dan normaal dat een docent de verantwoordelijkheid bij jou legt.

Je zegt dat je 'niet echt zwaar wordt afgerekend' op afwezigheid. En tegelijkertijd open je een topic waarin je je beklaagt over hoe er wordt gereageerd op je afwezigheid. Ik denk dat je even wakker moet worden en je moet realiseren dat dit is hoe je in de Grote Mensen Wereld wordt afgerekend. De standjes en de strafregels houden op een dag gewoon op. In de plaats daarvan komen mensen die je liever zien komen dan gaan als je de groep vertraagt met vragen over dingen die eerder al behandeld zijn, en je bips afveegt met de vooraf (ook door jou) overeengekomen lestijden.

Je zegt dat je 6 tot 7 van de 16 keer niet bent geweest. Dat is bijna 50%. Stel je eens voor hoe jij het zou vinden als de resultaten van 15 uur van jouw werk iedere week ongezien de prullenbak ingemieterd zouden worden. Nou, zo prettig voelt dat voor je docent ook ongeveer.
Wat twinkeling zegt. Je bent in mijn ogen best vaak afwezig geweest. Ik zou me er ook aan storen als iemand regelmatig niet komt, maar als ze er wel is allerlei vragen gaat stellen die ze zou hebben geweten als ze gewoon de lessen had gevolgd. Zou ik ook van gaan zuchten.

Desalniettemin, jij, een volwassen vrouw, kiest ervoor om 6 à 7 keer niet op te komen dagen. Dat is jouw keuze en wat ik zo lees ook een weloverwogen keuze. Jij vindt jou keuze gerechtvaardigd, sta dan boven de reacties die je krijgt.
De vraag die ik had gesteld op de toets was weer een ander vak en hierbij ben ik de meeste uren wel aanwezig geweest. Ik vond dit vak alleen lastig omdat ik niet zo goed was met dit programma.

Verder vraag ik voor mijn gevoel niet veel over die betreffende leststof van de vakken waarbij ik niet aanwezig was. Ik ben juist niet iemand die veel vraagt. Maar goed het is duidelijk. De opleiding is voor mij te ver reizen en te druk. Dit had ik verkeerd ingeschat. Ik had meer de instelling van ik doe deze opleiding er bij, want het is altijd goed om erbij te leren. Volgende keer kan ik beter een thuisstudie doen. Het is niet mijn bedoeling mensen te benadelen. En ik kijk zelf ook niet of mijn medestudenten wel of niet aanwezig zijn maar goed voor de leraar is dit inderdaad vervelend. Goed dat jullie me daar op wijzen.
Misschien dat het de lucht al kan klaren als je dit een keer bespreekbaar maakt bij je docent. Iedereen kan zich vergissen, en de druk van een studie is niet altijd even makkelijk in te schatten. Het zou zonde zijn als je nu het bijltje erbij neergooit. Als je je docent de kans geeft je te helpen een voor jou passender studieritme te vinden (bijvoorbeeld door een overzicht van welke kennis hij op welk moment paraat wil hebben bij je zodat jij wanneer je wel aanwezig bent niet achterloopt) dan zal hij dat misschien graag doen. Het is voor hem ook leuker als zijn studenten slagen hoor .
@ twinkeling; bedankt voor de tip. Misschien kan ik ook eens een gesprek aangaan met mijn mentor (over de afwezigheid e.d.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven