hoe ga je om met een autistische partner?

15-04-2011 12:52 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik begin dus inderdaad maar mijn eigen topic.

Ik zal nog even mijn verhaal vertellen. Ik ben 40 jaar en heb sinds 9 jaar een relatie met een man (47) die het syndroom van asperger heeft. We hebben 1 1/2 jaar geleden de diagnose gekregen. Verder heb ik zelf ADHD en ik heb nog een zoon van 11 jaar die ook ADHD heeft. Ik loop in mijn relatie tegen heel veel dingen aan.



Als ik het moeilijk heb dan zal ik zelf aan moeten geven dat ik het moeilijk heb en graag een knuffel wil, doe ik dat niet dan zal hij er zelf niet mee komen. Spontaniteit kent hij niet. Als ik hem een vraag stel dan zal hij doen wat ik hem vraag. Hij kan heel zorgzaam zijn, maar doordat hij nu zelf heel erg in de put zit wordt dat steeds lastiger. Soms heb ik het gevoel dat hij depressief aan het worden is. Sinds hij weet dat hij autistisch is, heeft hij het gevoel of heel zijn bodem onder zijn voeten weg is. hij voelt zich heel erg zwemmend. Ik wil er graag voor hem zijn en hem helpen, maar hoe.



Ik voel me heel vaak heel eenzaam. ik heb geen vrienden en eigenlijk is hij mijn enige vriend, maar dan wel een waar ik niet bij terecht kan als ik het moeilijk heb. Ik ben zelf heel spontaan en vrolijk en hij is vaak heel passief en triest. je ziet dat hij het moeilijk heeft. Ik maak me zorgen om hem, gewoon omdat ik heel veel van hem hou.



Hoe kun je een relatie met een autist laten werken.??
Alle reacties Link kopieren
quote:Botervliegje schreef op 18 april 2011 @ 15:21:

Mystery, als je alleen maar wilt weten wat asperger inhoudt, hoef je hier geen topic te openen. Je blijft er op hameren dat het probleem alleen aan de ASS ligt, dat de stress die je man heeft vooral niet komt door de relatie, dat je weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen en last but not least dat je niet van hem afhankelijk bent. Terwijl alles wat je verder schrijft aanleiding geeft om het tegenovergestelde te vermoeden.



Op basis wat je hier schrijft verwacht je veel meer van hem dan je zelf denkt. Hij moet de sterkere zijn, degene die jouw zorg en aandacht geeft (wel op jouw manier), degene die de kar trekt. Je leunt heel erg op hem, want naast hem is er geen netwerk. Geen werk, geen vriendschappen, alleen maar hij. En nu hij het even heel moeilijk heeft, wordt jij bang. Want daar gaat je sterke persoon, je baken. Nu moet je zelf 'aan de bak' en kom je je eigen zwakke punten heel erg tegen. Het gevoel niets goed te kunnen doen, heeft wel een grondslag in jouw gedrag en verwachtingspatroon ten opzichte van hem. Hij moet van jou aan van alles voldoen, maar dat kan hij niet (meer). En natuurlijk speelt zijn jeugd, zijn andere relaties etc. ook een rol. Maar ik denk dat jij je eigen aandeel heel erg onderschat.

Ben het hier echt helemaal mee eens! Wat een supergoeie post. Ik lees ook al een tijdje mee en zat me al af te vragen hoe ik zou kunnen overbrengen wat ik er allemaal van denk. Want manmanman, wat zou ik het benauwd krijgen van zo'n afhankelijke partner, zonder vrienden, tsja, hoe zou dat nu komen? Kan ik het inkomen verzorgen en ook nog voortdurend kritiek te verduren.

Man heeft msch te weinig eigenwaarde, ik denk dat mystery msch wel iets teveel eigenwaarde heeft.

Probeer je je wel eens voor te stellen hoe je leven eruit zou zien zonder je man? Bijstandsuitkering en niemand om mee om te gaan. En bovenal, niemand om de schuld te geven van alles wat mis gaat in je leven.
Alle reacties Link kopieren
Iris,



Ik begreep het eerst ook niet. Het viel me later pas op.
hans66 wijzigde dit bericht op 18-04-2011 21:58
Reden: Reageerde op Iris, niet op rafaella.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Zo zeg, heb dit hele topic zitten doorlezen en (maar even al het gehakketak en onenigheden onderling negerend) herken ik best wat dingen in de problemen waar mensen hier tegenaan lopen.



Ik weet niet goed hoe ik moet reageren hier, omdat jullie al een heel eigen discussie bezig zijn, maar om nou nóg een topic te openen over dit onderwerp is ook weer zoiets.

Ben zelf eigenlijk vooral op zoek naar vergelijkingsmateriaal... over wat nou gewoon mannelijk/menselijk gedrag is en wat toch eerder duidt op autisme/asperger of iets in die categorie.



Ik heb al wat relaties met allerlei pluimage achter de rug, dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal (zowel hoe relaties werken als hoe mannen kunnen zijn als hoe ik zelf ben in relaties). Dat het nooit van een leien dakje gaat weet ik wel, maar sommige dingen zijn echt totaal nieuw voor mij in mijn huidige relatie. Sommige dingen gaan vreselijk stroef. Hij heeft moeite met mijn behoeftes en ik heb moeite mijn de zijne... Ik herken vooral het gevoel van de NT partners hier... de emotionele eenzaamheid, het gevoel hebben altijd maar je radar aan te moeten hebben om te peilen hoe zijn pet staat, de extreme reacties op overprikkeling... ik heb hier al eens een topic geopend over mijn geworstel met zijn manier van doen, en nu ik hem nog wat langer ken komen er ook meer gekke trekjes naar voren en begin ik wat te vermoeden in de ASS hoek, zeker omdat ik me heel erg herken in de partnerverhalen...



Ik zou zo graag willen dat deze relatie werkt. Ik wil oud met hem worden. Maar ik ben zo bang mezelf dan te verliezen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Botervliegje schreef op 18 april 2011 @ 15:21:

Mystery, als je alleen maar wilt weten wat asperger inhoudt, hoef je hier geen topic te openen. Je blijft er op hameren dat het probleem alleen aan de ASS ligt, dat de stress die je man heeft vooral niet komt door de relatie, dat je weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen en last but not least dat je niet van hem afhankelijk bent. Terwijl alles wat je verder schrijft aanleiding geeft om het tegenovergestelde te vermoeden.



Op basis wat je hier schrijft verwacht je veel meer van hem dan je zelf denkt. Hij moet de sterkere zijn, degene die jouw zorg en aandacht geeft (wel op jouw manier), degene die de kar trekt. Je leunt heel erg op hem, want naast hem is er geen netwerk. Geen werk, geen vriendschappen, alleen maar hij. En nu hij het even heel moeilijk heeft, wordt jij bang. Want daar gaat je sterke persoon, je baken. Nu moet je zelf 'aan de bak' en kom je je eigen zwakke punten heel erg tegen. Het gevoel niets goed te kunnen doen, heeft wel een grondslag in jouw gedrag en verwachtingspatroon ten opzichte van hem. Hij moet van jou aan van alles voldoen, maar dat kan hij niet (meer). En natuurlijk speelt zijn jeugd, zijn andere relaties etc. ook een rol. Maar ik denk dat jij je eigen aandeel heel erg onderschat.



Het beeld wat jij nu van mij schetst is absoluut niet waar. ik ben degene die de kar trekt. ik ben de sterkere. en ik heb nooit gezegd dat ik niet afhankelijk van hem ben. zoals ik al aangegeven heb verdient hij het geld en run ik het hier thuis. Ik heb ook niet aangegeven dat mijn adhd geen rol speelt alleen dat de rol die zijn autisme speelt op dit moment groter is.

Ik kom mijn eigen zwakke punten nu juist niet tegen, ik merk nu eigelijk pas echt hoe sterk ik ben, en dat ik een hoop dingen kan hendelen. En dat ik zelf in staat ben om bij hem dingen te veranderen door te benoemen wat voor hem belangrijk is.



Ik onderschat mijn eigen aandeel helemaal niet, maar ik focus mij op de dingen die het eerst belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat het beter gaat en dat is dat mijn partner lekkerder in zijn vel zit. En daar ben ik heel hard mee bezig. Ik zie dat hij zich nu prettiger gaat voelen doordat ik meer benoem dat hij zijn eigen tijd moet nemen en hem die tijd ook geef. dat geeft hem rust en ook duidelijkheid. Als je mij als zwak betieteld heb je echt geen idee hoe ik in mekaar zit.



Gelukkig weet ik zelf hoe ik in mekaar zit
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 18 april 2011 @ 18:38:

Ik denk dat je de uitgebreide post in het andere topic hebt gemist Waranaka, waarin Mystery zeer veel voorbeelden geeft van haar moeilijke man en ook aangeeft zelf ADHD te hebben.



Ik denk persoonlijk, net als Mystery, dat zijn Asperger het 10 keer moeilijker maakt om mee om tegaan dan haar ADHD en ik snap dus wel waarom haar focus nu vooral op zijn extreem moeilijke gedrag ligt.



Ik vind dat jij nu wel erg makkelijk het probleem bijna volledig bij Mystery legt en ik vind je constatering dat de autisten alles gelijk zoveel beter wisten nogal superieur overrkomen, want hiermee bagataliseer je het probleem dat door het autisme van hem veroorzaakt wordt en dat lijkt je nogal goed uit te komen.Ik sluit me hier volledig bij aan. jij snapt het tenminste
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 18 april 2011 @ 20:27:

Iris,



Het eerste bericht van Mystery lijkt uit twee delen te bestaan. Alleen het eerste deel is van haar; het tweede deel is van Koekiedino. Zij heeft een fout gemaakt bij het quoten. Echter, je hebt delen uit het tweede deel vet gemaakt. Dat is van Koekiedino, niet van Mystery.



Gaat over het bericht door mij geschreven op 18-04-11 om 11:49.

Klopt het bovenste deel was van waranka en het onderste stukje was van mij. sorry voor de verkeerde quote. over welk bericht jullie het hebben weet ik even niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stipjesbeest schreef op 19 april 2011 @ 00:04:

Zo zeg, heb dit hele topic zitten doorlezen en (maar even al het gehakketak en onenigheden onderling negerend) herken ik best wat dingen in de problemen waar mensen hier tegenaan lopen.



Ik weet niet goed hoe ik moet reageren hier, omdat jullie al een heel eigen discussie bezig zijn, maar om nou nóg een topic te openen over dit onderwerp is ook weer zoiets.

Ben zelf eigenlijk vooral op zoek naar vergelijkingsmateriaal... over wat nou gewoon mannelijk/menselijk gedrag is en wat toch eerder duidt op autisme/asperger of iets in die categorie.



Ik heb al wat relaties met allerlei pluimage achter de rug, dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal (zowel hoe relaties werken als hoe mannen kunnen zijn als hoe ik zelf ben in relaties). Dat het nooit van een leien dakje gaat weet ik wel, maar sommige dingen zijn echt totaal nieuw voor mij in mijn huidige relatie. Sommige dingen gaan vreselijk stroef. Hij heeft moeite met mijn behoeftes en ik heb moeite mijn de zijne... Ik herken vooral het gevoel van de NT partners hier... de emotionele eenzaamheid, het gevoel hebben altijd maar je radar aan te moeten hebben om te peilen hoe zijn pet staat, de extreme reacties op overprikkeling... ik heb hier al eens een topic geopend over mijn geworstel met zijn manier van doen, en nu ik hem nog wat langer ken komen er ook meer gekke trekjes naar voren en begin ik wat te vermoeden in de ASS hoek, zeker omdat ik me heel erg herken in de partnerverhalen...



Ik zou zo graag willen dat deze relatie werkt. Ik wil oud met hem worden. Maar ik ben zo bang mezelf dan te verliezen....Wat jij nu schrijft is precies wat ik bedoel. ik snap je. En ook ik wil dat mijn relatie gaat werken. ook ik ben soms bang om mezelf te verliezen. Heel herkenbaar allemaal
Alle reacties Link kopieren
quote:mystery1971 schreef op 19 april 2011 @ 09:20:

over welk bericht jullie het hebben weet ik even niet.Het ging om dit bericht: mystery1971 schreef op 12 april 2011 @ 10:21. Dat bericht heeft Iris kennelijk gekopieerd. Later weggehaald, omdat zij het niet netjes vond uit een ander topic te quoten (wat overigens door mij gedeeld wordt).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het nu. Ja van dat bericht was inderdaad het eerste deel van mij en het tweede deel van Koekiedino. Dat was mijn eerste keer op uberhaupt een topic, dus was allemaal nog heel nieuw voor me.





Eigenlijk jammer dat er in zo'n topic mensen zijn die het blijkbaar leuk vinden om anderen te pakken op de woorden die ze gebruiken en niet naar het gevoel die ze uitstralen. ik ben me nu ondarhand alleen nog maar aan het verdedigen en waarom vraag ik mij dan af.



Ik wil best een hoop zeggen alleen lijkt het wel of alles wat ik zeg voor een aantal mensen alleen maar voer is me aan te vallen op de woorden die ik zeg..



Ik probeer in het dagelijks leven mijn woorden altijd zo te formuleren dat ik er geen andere mensen meer mee kwets en hier komt alles wat ik zeg bij een aantal mensen verkeerd aan. raar..... en ook heel erg triest
quote:mystery1971 schreef op 19 april 2011 @ 10:10:



Eigenlijk jammer dat er in zo'n topic mensen zijn die het blijkbaar leuk vinden om anderen te pakken op de woorden die ze gebruiken en niet naar het gevoel die ze uitstralen. ik ben me nu ondarhand alleen nog maar aan het verdedigen en waarom vraag ik mij dan af.



Ik wil best een hoop zeggen alleen lijkt het wel of alles wat ik zeg voor een aantal mensen alleen maar voer is me aan te vallen op de woorden die ik zeg..



Ik probeer in het dagelijks leven mijn woorden altijd zo te formuleren dat ik er geen andere mensen meer mee kwets en hier komt alles wat ik zeg bij een aantal mensen verkeerd aan. raar..... en ook heel erg triestAls meerdere mensen hetzelfde gevoel krijgen bij wat je post, zou het kunnen dat er een kern van waarheid inzit. Ik pak je niet op je woorden, ik schrijf over het gevoel dat je postings oproepen. Postings die ik door de post van Iris allemaal achter elkaar gelezen heb. Triest dat je dit eruit haalt in plaats van na te denken over het waarom mensen schrijven wat ze schrijven. Alleen maar roepen dat je aangevallen wordt (waar?) en dat men je pakt op je woorden( wederom waar?) en ondertussen heel erg overtuigd blijven van je eigen gelijk (wie is er nu star?) gaat je niet verder helpen. Alleen reacties die in je straatje passen ga je niet vinden hier.



Maar weet je, ik ga hier niet meer op jou reageren. Het heeft namelijk geen nut als je alleen maar wilt horen dat het allemaal vooral aan hem ligt en dat jij het allemaal uiteraard helemaal goed doet.
...
anoniem_112517 wijzigde dit bericht op 19-04-2011 19:45
Reden: it aint worth it...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dan weer niet dat jij eruit haalt dat mensen het leuk zouden vinden je op woorden te pakken mystery, het heeft wat mij betreft en wat ik uit posts van anderen haal, daar helemaal niets mee te maken. Waarom zouden we in godsnaam die moeite nemen om daar energie in te steken?

Ik heb jouw posts zorgvuldig gelezen en dat wat ik als reactie schrijf is wat ik haal uit jouw woorden. Jouw vriend heb ik natuurlijk verder niet gesproken ofzo, dus msch is hij wel helemaal niet leuk voor jou, zoals jij zegt. Ik haal er vooral uit dat jij nou niet bepaald de makkelijkste bent. Dat je niet kunt werken onder een baas, dat zegt toch heel veel? Dat je geen vrienden hebt waarschijnlijk zegt dat nog veel meer.

En serieus, hoe zou jouw leven eruit zien zonder jouw partner? Bijstandsuitkering, geen vrienden, niemand om lol mee te hebben en die alles doet wat je vraagt?

Het zal zeker dat je partner zijn fouten heeft, maar die heb jij zeker ook naar mijn idee. Alleen daar lijk je totaal niet aan te willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken een hoop in alle verhalen!



Ik zelf woon nu 4 jaar samen met de liefde van mijn leven. Hij heeft ASS en ik kan heel koppig en emotioneel zijn.



Ik heb wel een paar tips:)



1.) Humor! Ik zie de dwangmatigheden aan met humor. Voorbeeld: Hij komt thuis en ik moet opschuiven want hij wil links zitten op de bank. En ja de kat moet van het zwart witte kussen af want dat hoort in zijn rug. In het eerste samen woonjaar kon ik hier bot op reageren want ik vond het onzin en voerde dan een strijd. In het eerste jaar wist ik niks van zijn ASS dit had hij toen niet met mij gedeeld. De sfeer was na zo,n Strijd ver te zoeken! Zeker als ik 20 min later mijn laptop dicht moest doen want hij ging film kijken en kon het dan niet verdragen 2 schermen tegelijk te zien! En dat gewieg tijdens het eten... en de geluiden. Ik vond toen dat hij maar normaal moest doen. Inmiddels ga ik het aan met humor... Ik schuif gewoon op samen grappen we er over dat de kat weer eens moet verplaatsen. En ja als hij film wil kijken dan rond ik mijn laptop dingen af of ga zo zitten dat hij mijn scherm niet ziet.



Tip 2) Spreek je wensen uit.

Voorbeeld: Als je behoefte hebt aan een knuffel zeg dit dan en hou het niet bij denken. Ga niet in een hoekje zitten kniezen dat je je alleen voelt. spreek het uit. > Ik wil je armen rond me heen voelen, je aanraken, je ademhaling en hartslag horen want het geeft mij een goed gevoel. Wees gewoon duidelijk hoe concreter hoe beter. Als je wilt dat hij er voor je is dan zeg je dit letterlijk tegen hem.



Tip 3) Gooi bepaalde idealen over boord.

Bij elke relatie is het noodzaak bepaalde idealen over boord te zetten. Niemand is perfect iedereen heeft zijn nukken. Gooi ze overboord.



Tip 4) Ga er vanuit dat hij afspraken niet altijd nakomt.

Voorbeeld: Ga je op verjaardag. Reken dan extra tijd in (vertragingstijd) Als je er vanuit gaat dat hij iets niet nakomt is de klap als hij het niet nakomt minder zwaar.



Tip 5) Heb respect voor het terugtrekken en trek jezelf terug.

Geniet van de tijd voor jezelf! Ik zelf heb geleerd om alleen dingen te ondernemen. Op het begin vond ik het jammer maar inmiddels kan ik er van genieten. Het is me ook opgevallen dat als ik iets alleen ga doen mijn vriend sneller toenadering zoekt. De eerste tijd dat we samenwoonde was ik vaak aan het klagen en eigenlijk zorgde het vooral voor een onprettige sfeer en juist en trok mijn vriend zich langer terug. Kortom heb respect hij vind geluk, rust of wat dan ook in het terugtrekken.



Tip 6) Vul niet in wat hij vind, denkt of voelt.

Denk jij dat hij iets vind, denkt of voelt vraag dan of je vermoeden klopt. Vaak is het zo dat er een ander gevoel achter steekt. Voorbeeld: we gaan op vakantie en we vertellen dit aan vrienden. Mijn vriend voegt niks toe geen glimlach en geen woord. Ik denk hij vind het niks. Dan vraag ik hem wat vind jij er van en dan zegt hij Ja, leuk. Ik twijfel dan nog steeds en vertel dan dat ik twijfel omdat zijn antwoord niet echt uitbundig klinkt. Hij zegt dan ik vind het leuk dat zeg ik toch. Hij vind het dus leuk en wat ik zat er dus naast.



Tip 7) Laat je niet gek maken! Vergeet de stempel.

Vergeet de stempel heb het er niet dagelijks over! Til er niet te zwaar aan! Er zijn relatie,s met zogenaamde normale mensen waar het er een stuk minder vredelievend en eerlijk aan toe gaat. Laat je niet gek maken door de maatschappij, therapeuten, psychiaters etc. Houd het luchtig.



Tip 8) Volg een cursus en of verschillende workshops over ASS en autisme. Deze zijn vaak gratis te volgen voor omstanders bij verschillende zorginstellingen. Volg ze samen niet alleen! (samen sta je sterk en kan je de wereld aan)



Tip 9) Samen in therapie.

Mocht therapie nodig zijn doe dit dan samen. de ene keer ga je mee en de andere keer niet. Deze constructie is mogelijk! Zolang jou vriend dit ook wil. Alleen als hij het niet wil dan kan het niet.



Tip 10) verwacht geen verbetering!

Ik verwacht geen verbetering. soms verbeterd er toch iets en dan ben ik daar heel blij mee. Zolang je geen verwachtingspatroon hebt kan het ook niet tegen vallen. Accepteer alles of stop want veel kan niet verbeteren. (dit geld trouwens ook voor zogenaamd normale mensen Veranderen is echt heel moeilijk)



Verder wil ik even kwijt dat wij geen kinderen (nog) hebben en dat de bovenstaande tips vooral bedoelt zijn voor (nog) kinderloze stellen. Dit wil ik even kwijt omdat de omgang met eigen kind toch anders is dan met een partner. Het Zijn tips die bij ons werken wat niet wil zeggen dat het bij iedereen werkt.



Ik hoop dat mensen geholpen zijn bij mijn tips.



Ps.) we denken er wel overna om eventueel te proberen om een kindje te krijgen. Zijn er mensen met tips en ervaringen op dit gebied. (vader zijn ASS )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven