Hoe laat ik dit los/schop onder kont nodig
dinsdag 16 december 2025 om 16:30
Sinds een tijdje heb ik een heel leuke vriend. Alles gaat goed, maar er is natuurlijk een maar, anders zou ik geen topic over openen
Hem noem ik in het verhaal Bas.
We hebben een gezamenlijke vriendin, Maartje. Maartje heeft een open relatie. We waren eerst een tijdlang bevriend met z'n allen, zagen elkaar soms 1 op 1, soms met z'n drieën, soms met Maartjes partner erbij of in een grotere groep. In die tijd was Bas vrijgezel en ik had een relatie die al op z'n eind liep, al was dat voor de buitenwereld niet duidelijk.
Bas en Maartje zijn destijds een paar keer met elkaar naar bed geweest. Stiekem vond ik Bas op dat moment al heel leuk en ik vond het pijnlijk om te horen dat ze met elkaar naar bed waren geweest. Ik weet dat het gezien de situatie volledig onterecht is: Niemand heeft grenzen overschreden, Bas was vrijgezel en had geen flauw wat ik voor hem voelde, net zo min als Maartje.
Later zijn Bas en ik alsnog bij elkaar gekomen. Het bleek dat hij mij ook al langer leuk vond, maar zijn mond hield omdat ik een relatie had. Hartstikke netjes natuurlijk.
Maartje is nog steeds onze gezamenlijke vriendin. Waar ik mee zit is dat ik het lastig en ongemakkelijk vind om haar te zien, zeker met mijn vriend erbij. Ik ben me er dan de hele tijd van bewust dat ze intiem zijn geweest. Ik weet dat het logisch is dat we op onze leeftijd bedpartners hebben gehad, en andere bedpartners maken me ook niks uit, maar ik vind het lastig dat deze bedpartner nog zo aanwezig is. (Als ik het zo opschrijf realiseer ik me hoe kinderachtig dit klinkt).
Wat ook niet helpt zijn bepaalde uitspraken van Maartje tegen mij, bijvoorbeeld dat ze pas een normale vriendschap met Bas heeft sinds hij met mij is, omdat hij nu te loyaal is om iets met de spanning te doen die volgens haar altijd tussen hun twee heeft gehangen (met andere woorden, de spanning is er nog maar Bas wil niet vreemd gaan?) Of dat ze moet wennen aan de nieuwe situatie omdat ze vroeger mijn positie had. Ze heeft gevraagd of er nog een triootje in zit.
Mijn vriend heeft sinds wij een relatie hebben wat afstand van haar genomen. Hij ziet haar niet meer 1 op 1, geeft mij totaal geen reden om te denken dat er nog iets speelt tussen hun twee. Heeft zelfs aangegeven dat hij het oke vindt om het contact helemaal te verbreken als ik er moeite mee blijf hebben, maar dat wil ik ook niet. Hoe ga ik hier mee om?
We hebben een gezamenlijke vriendin, Maartje. Maartje heeft een open relatie. We waren eerst een tijdlang bevriend met z'n allen, zagen elkaar soms 1 op 1, soms met z'n drieën, soms met Maartjes partner erbij of in een grotere groep. In die tijd was Bas vrijgezel en ik had een relatie die al op z'n eind liep, al was dat voor de buitenwereld niet duidelijk.
Bas en Maartje zijn destijds een paar keer met elkaar naar bed geweest. Stiekem vond ik Bas op dat moment al heel leuk en ik vond het pijnlijk om te horen dat ze met elkaar naar bed waren geweest. Ik weet dat het gezien de situatie volledig onterecht is: Niemand heeft grenzen overschreden, Bas was vrijgezel en had geen flauw wat ik voor hem voelde, net zo min als Maartje.
Later zijn Bas en ik alsnog bij elkaar gekomen. Het bleek dat hij mij ook al langer leuk vond, maar zijn mond hield omdat ik een relatie had. Hartstikke netjes natuurlijk.
Maartje is nog steeds onze gezamenlijke vriendin. Waar ik mee zit is dat ik het lastig en ongemakkelijk vind om haar te zien, zeker met mijn vriend erbij. Ik ben me er dan de hele tijd van bewust dat ze intiem zijn geweest. Ik weet dat het logisch is dat we op onze leeftijd bedpartners hebben gehad, en andere bedpartners maken me ook niks uit, maar ik vind het lastig dat deze bedpartner nog zo aanwezig is. (Als ik het zo opschrijf realiseer ik me hoe kinderachtig dit klinkt).
Wat ook niet helpt zijn bepaalde uitspraken van Maartje tegen mij, bijvoorbeeld dat ze pas een normale vriendschap met Bas heeft sinds hij met mij is, omdat hij nu te loyaal is om iets met de spanning te doen die volgens haar altijd tussen hun twee heeft gehangen (met andere woorden, de spanning is er nog maar Bas wil niet vreemd gaan?) Of dat ze moet wennen aan de nieuwe situatie omdat ze vroeger mijn positie had. Ze heeft gevraagd of er nog een triootje in zit.
Mijn vriend heeft sinds wij een relatie hebben wat afstand van haar genomen. Hij ziet haar niet meer 1 op 1, geeft mij totaal geen reden om te denken dat er nog iets speelt tussen hun twee. Heeft zelfs aangegeven dat hij het oke vindt om het contact helemaal te verbreken als ik er moeite mee blijf hebben, maar dat wil ik ook niet. Hoe ga ik hier mee om?
vrijdag 19 december 2025 om 12:28
Dat niet per se. Maar hoewel hij zelf al afstand had genomen, weet ik toch dat hij dat voor mij/onze relatie doet en dan voel ik me toch verantwoordelijk ofzo.Lalaloepsie schreef: ↑18-12-2025 14:38Je blijft maar doen alsof jij de vriendschap tussen Bas en Maartje verpest, terwijl hij zelf er geen probleem mee heeft om die dame voorgoed vaarwel te zeggen. Heb jij dat vaker dat jij in je hoofd problemen maakt waar praktisch geen problemen zijn?
Anyway, ik vertelde al dat we afgelopen weekend nog met zn vieren hadden afgesproken en ik heb gisteren aan vriend verteld dat ik dat niet meer ga doen, omdat ik daar met een ongemakkelijk gevoel zit en ik het eigenlijk alleen voor Maartje (en hem?) deed. Hij was blij dat ik die knoop voor mezelf heb doorgehakt en dat hij het contact met Maartje eigenlijk totaal niet mist. Dat als de situatie andersom zou zijn, hij het ook niet heel leuk zou vinden om gezellig te doen met mijn voormalige FWB, zeker niet met dit soort opmerkingen erbij. Pragmatisch als hij is vroeg hij ook nog of hij Maartje maar meteen een bericht moest sturen dat afgelopen weekend de laatste keer was, maar dan wordt het zo'n ding. Laten doodbloeden werkt net zo prima. Dus, probleem dat geen probleem was, opgelost
zaterdag 20 december 2025 om 09:53
Beste groene snor,
Nee, dat lees ik niet.
Daarom stel ik de vraag.
Jouw reactie vertroebelt dit topic. En ik heb niet om jouw antwoord gevraagd.
Ik ga weer even wachten op het antwoord van degene waar ik wel mee in gesprek ben.
zaterdag 20 december 2025 om 12:56
Ik wil het best nog een keer uitleggen hoor. Maartje is niet (meer) echt belangrijk voor me. We hadden een tijdje leuk contact. Ik ga niet herhalen waarom ik zowel al vóór als tijdens mijn relatie met Bas ben afgeknapt op haar.
Wie wel belangrijk voor me is, is Bas en ik dacht, ten onrechte, dat hij zijn vriendschap met Maartje wel graag zou willen behouden. Voor hem probeerde ik het leuk te houden.
Daarnaast vind ik het lullig voor Maartje omdat zij ons blijkbaar als haar beste vrienden ziet en ze die dus kwijt raakt. Ik vind het vervelend om andere mensen verdriet te doen, ook als ze mij ook verdriet doen met suggestieve opmerkingen.
zaterdag 20 december 2025 om 13:28
Zoals in een eerder topic, waar je ook lekker loopt te rellen, is al eens heel terecht gezegd dat een forum zo werkt. Mensen die op elkaar reageren.
Je bent niet alleen met TO in gesprek.
zaterdag 20 december 2025 om 16:21
Een forum "werkt" niet zo. Mensen op een forum maken het forum. Jij kiest ervoor om op mij te reageren. Ik kies ervoor om niet op jou te reageren. Lijkt me volstrekt helder.greenmoustache schreef: ↑20-12-2025 13:28Zoals in een eerder topic, waar je ook lekker loopt te rellen, is al eens heel terecht gezegd dat een forum zo werkt. Mensen die op elkaar reageren.
Je bent niet alleen met TO in gesprek.
zaterdag 20 december 2025 om 16:25
Hartelijk dank voor je antwoord.Overthinker schreef: ↑20-12-2025 12:56Ik wil het best nog een keer uitleggen hoor. Maartje is niet (meer) echt belangrijk voor me. We hadden een tijdje leuk contact. Ik ga niet herhalen waarom ik zowel al vóór als tijdens mijn relatie met Bas ben afgeknapt op haar.
Wie wel belangrijk voor me is, is Bas en ik dacht, ten onrechte, dat hij zijn vriendschap met Maartje wel graag zou willen behouden. Voor hem probeerde ik het leuk te houden.
Daarnaast vind ik het lullig voor Maartje omdat zij ons blijkbaar als haar beste vrienden ziet en ze die dus kwijt raakt. Ik vind het vervelend om andere mensen verdriet te doen, ook als ze mij ook verdriet doen met suggestieve opmerkingen.
Met name de laatste zin is dus het hoofdprobleem, niet de persoon.
Wel lees ik dat je het liever laat doodbloeden. Ikzelf ben meer voor het duidelijk maken. Zeker omdat er dan minder gedoe is op lange termijn. Bij mij is het er ingeramd door ouders dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
Succes.
zaterdag 20 december 2025 om 17:03
Huh, die vakantie was al gepland voordat wij iets kregen. We hadden toen letterlijk 5 dagen iets, vond het onredelijk om van hem te vragen niet meer met haar op vakantie te gaan al heeft hij dat wel voorgesteld. Na terugkomst heeft hij geen 1 op 1 contact meer gehad en pas toen we een maand iets hadden begonnen de vervelende opmerkingen van Maartje richting mij. Bas heeft altijd in zijn gedrag laten blijken dat onze relatie zijn prioriteit is
zaterdag 20 december 2025 om 17:28
Nou en? Dat is zijn eigen beslissing hoor. En volgens mij een goede beslissing ook.Overthinker schreef: ↑17-12-2025 10:30Klopt. Maar ik zoek een manier om hiermee om te gaan zodat zij wel bevriend kunnen blijven. Dat mijn vriend haar nu niet meer ziet komt door mij
Het leest alsof hij de vriendschap met Maartje prima op wil geven maar jij dat om één of andere reden wil voorkomen
Het is zoals het is
zaterdag 20 december 2025 om 17:31
Jij maakt het jezelf echt veel moeilijker dan nodig isOverthinker schreef: ↑17-12-2025 12:32
Wat vriend betreft is dat natuurlijk een volwassen man die zijn eigen keuzes kan maken. Hij heeft bovendien al vaak aangegeven dat onze relatie zijn prioriteit is en als dat betekent dat we Maartje achter ons moeten laten, dat voor hem een no brainer is. Toch voelt het voor mij niet oke om de oorzaak te zijn van een verbroken vriendschap, daar zit ik nog wel mee. Maartje noemt ons haar beste vrienden, dus ik vind het lullig voor haar. Zelf heb ik haar trouwens nooit als beste vriendin gezien.
Het is zoals het is
zaterdag 20 december 2025 om 17:42
Goed zo!Overthinker schreef: ↑18-12-2025 14:09Jullie hebben helemaal gelijk.
Afgelopen weekend waren we op pad met Maartje en haar partner. Ik zie daar dan gigantisch tegenop en doe alsof ik een leuke avond heb. Verder lijkt iedereen echt een leuke avond te hebben. Ik wil dan niet de partpooper zijn waardoor dit soort avondjes er niet meer zijn en ik vind dat ik een keer in de zoveel tijd dit soort avondjes gewoon moet accepteren.
Maar het is oke om geen zin te hebben om met zijn voormalige FWB op pad te gaan.
Het is oke om geen zin te hebben in Maartje na haar opmerkingen.
En bespreek je gevoel met je vriend. Grote kans dat hij je best begrijpt
Het is zoals het is
zaterdag 20 december 2025 om 17:44
Oh haha, jullie hebben het al opgelost. Goed gedaan!Overthinker schreef: ↑19-12-2025 12:28Dat niet per se. Maar hoewel hij zelf al afstand had genomen, weet ik toch dat hij dat voor mij/onze relatie doet en dan voel ik me toch verantwoordelijk ofzo.
Anyway, ik vertelde al dat we afgelopen weekend nog met zn vieren hadden afgesproken en ik heb gisteren aan vriend verteld dat ik dat niet meer ga doen, omdat ik daar met een ongemakkelijk gevoel zit en ik het eigenlijk alleen voor Maartje (en hem?) deed. Hij was blij dat ik die knoop voor mezelf heb doorgehakt en dat hij het contact met Maartje eigenlijk totaal niet mist. Dat als de situatie andersom zou zijn, hij het ook niet heel leuk zou vinden om gezellig te doen met mijn voormalige FWB, zeker niet met dit soort opmerkingen erbij. Pragmatisch als hij is vroeg hij ook nog of hij Maartje maar meteen een bericht moest sturen dat afgelopen weekend de laatste keer was, maar dan wordt het zo'n ding. Laten doodbloeden werkt net zo prima. Dus, probleem dat geen probleem was, opgelost![]()
Het is zoals het is
vrijdag 26 december 2025 om 07:59
Er is sinds het openen van dit topic geen contact meer geweest, paar dagen voor het openen hebben we elkaar voor het laatst gezien. En toen kwam er opeens een appje dat ze ons een heel fijne vakantie wenst samen l, en dan ga ik weer aan mezelf twijfelen of ik het allemaal verkeerd heb opgevat en of ik haar toch een kans moet geven
zaterdag 27 december 2025 om 07:35
Laat het nu gewoon.Overthinker schreef: ↑26-12-2025 07:59Er is sinds het openen van dit topic geen contact meer geweest, paar dagen voor het openen hebben we elkaar voor het laatst gezien. En toen kwam er opeens een appje dat ze ons een heel fijne vakantie wenst samen l, en dan ga ik weer aan mezelf twijfelen of ik het allemaal verkeerd heb opgevat en of ik haar toch een kans moet geven
zaterdag 27 december 2025 om 08:42
Ik vind jouw vriend en Maartje erg netjes. Ze nemen gepaste afstand en Maartje benadrukt dat jouw vriend dat doet. Wil ze jou juist geruststellen?
Edit: opmerking geplaatst voordat ik alles gelezen heb.
Edit: opmerking geplaatst voordat ik alles gelezen heb.
abby83 wijzigde dit bericht op 27-12-2025 12:16
Reden: Reageren voordat ik alle info heb
Reden: Reageren voordat ik alle info heb
16.33% gewijzigd
zondag 28 december 2025 om 08:30
zondag 28 december 2025 om 09:23
Hoe ik je verhaal lees: Maartje heeft een open relatie en zag Bas al een hele tijd zitten. Dat blijkt uit alle dingen die zij deed toen ze merkte dat hij jou aandacht gaf. Hij vond haar niet bijzonder, anders was er wel eerder en langer sprake van seks geweest. Toch komt er een moment dat het wel seksueel wordt. Wat hij daarover zegt past in het plaatje, zij heeft zich altijd al beschikbaar opgesteld en op dat moment had hij behoefte aan seks. Na een paar keer is dat wel uitgespeeld, want zo leuk vindt hij haar niet.
Voor een vrouw klinkt dat misschien vreemd, maar (evolutionair gezien) leggen wij de lat vaak hoger. Dit klinkt echt als pure FWB, tijdelijk meer dat kennissen/vrienden, zonder diepere gevoelens.
Maartje heeft altijd al het gevoel gehad dat hij jou veel leuker vond dan haar, zo blijkt uit alle dingen die je vertelde. Dat hij nu zo duidelijk voor jou kiest, steekt. Want wat zegt dat over de momenten die zij met hem deelde? Dat die voor hem niet zoveel voorstelde. Niet erg goed voor haar ego..
Daarom maakt ze naar jou toe zulke opmerkingen.
Ik herken dat van een vroegere vriendin. Als we ergens waren dan waren volgens haar super veel mannen in haar geïnteresseerd. Ik had daar dan erg weinig van gemerkt. Zo werd het altijd erg uitvergroot, een soort van gecreëerde competitie tussen vrouwen. Kijk mij eens meer mannelijke aandacht krijgen.
In jou geval zie ik geen enkele reden om je zorgen te maken over je relatie. Laat Maartje haar eigen relatie maar uitzoeken en eventueel een andere FWB erbij zoeken.
Voor een vrouw klinkt dat misschien vreemd, maar (evolutionair gezien) leggen wij de lat vaak hoger. Dit klinkt echt als pure FWB, tijdelijk meer dat kennissen/vrienden, zonder diepere gevoelens.
Maartje heeft altijd al het gevoel gehad dat hij jou veel leuker vond dan haar, zo blijkt uit alle dingen die je vertelde. Dat hij nu zo duidelijk voor jou kiest, steekt. Want wat zegt dat over de momenten die zij met hem deelde? Dat die voor hem niet zoveel voorstelde. Niet erg goed voor haar ego..
Daarom maakt ze naar jou toe zulke opmerkingen.
Ik herken dat van een vroegere vriendin. Als we ergens waren dan waren volgens haar super veel mannen in haar geïnteresseerd. Ik had daar dan erg weinig van gemerkt. Zo werd het altijd erg uitvergroot, een soort van gecreëerde competitie tussen vrouwen. Kijk mij eens meer mannelijke aandacht krijgen.
In jou geval zie ik geen enkele reden om je zorgen te maken over je relatie. Laat Maartje haar eigen relatie maar uitzoeken en eventueel een andere FWB erbij zoeken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in