Hoe op een andere type man vallen

01-12-2009 18:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 3 lange relaties is bij mij het patroon duidelijk geworden; ik val altijd op mannen die vroeger gepest zijn, depressief zijn en een soort 'zorg' nodig hebben. Ik zelf zorg heel graag voor anderen, maar kom er nu achter dat ik op deze manier niet door kan gaan. Tot nu toe zijn de relaties dus mislukt.

Nu kan ik mezelf misschien wel veranderen, door erop te letten niet teveel te geven, maar ook te ontvangen. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik in de toekomst niet weer een zorgbehoevende man aan de haak sla?

Want momenteel heb ik even een reboud-vriendje waar ik absoluut geen relatie mee wil. Maar viel wel ff bijna van mijn stoel toen hij vertelde dat hij vroeger gepest was en ook depressief is geweest. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk. Heb gewoon een enorme klik met dat soort personen, maar zou graag ooit een relatie willen met iemand die ook eens voor mij zorgt en van wie ik steun kan verwachten.
herkenbaar. Ik valop manen die heel onzeker zijn en zichzelf niet kennen, terwijl ze er op het erste gezicht heel zeker uit zien. Zelf kom ik heel zeker over. Ga nu naar een relatietherapeut om te kijken waarom ik dit soort mannen aantrek. Ik hoop dat zij mij mijn blinde vlek kan laten zien.
Goh, het lijkt wel het verhaal van mijn zus! Zij heeft altijd veel jongere vriendjes, die verslaafd zijn en/of hun vaderland moeten missen. Bij haar weet ik dat ze wil zorgen, omdat ze geen kinderen heeft kunnen krijgen....

Maar voordat je in een relatie terecht komt, weet je dan toch al wel hoe zo iemand in elkaar zit?
nou, die van mij heeft het een hele tijd volgehouden zichzelf niet te zijn. Pas toen we een tijd samenwoonde, kwam de ware aard naar boven.
Herkenbaar! Ik ben momenteel aan het lezen in "Als hij maar gelukkig is" van Robin Norwoord. Heftige verhalen om te lezen en soms ook heel confronterend. Kent iemand dit boek?

Het lijkt inderdaad op een blinde vlek. Ik kan van mezelf zegen dat ik heel intelligent ben. Maar op het vlak van relaties bak ik er niets van. Ik wil erachter komen waar dit vandaan komt!
Ja, dat boek wil ik vandeweek ook gaan huren. Lijkt me een goed boek.

Mijn exen hebben inderdaad ook allemaal een verslaving bedenk ik me nu haha
Soort zoekt soort. Dus bewustzijn van jouw patroon is al een hele stap in de goede richting. JIj hebt iets nodig en zij hebben iets nodig. DIt gaat vaak onbewust. Pas achteraf weet je waarom je op iemand bent gevallen. NIet dat die persoon iets verborgen heeft gehouden o.i.d. maar omdat onbewuste patronen elkaar opzoeken.

Ik viel bijvoorbeeld op mannen die mijn grenzen niet respecteerden. Dat kon ik in het begin niet zien/merken. Pas toen het patroon zichtbaar was, kon ik de voortekenen beter plaatsen. Als een man nu om mijn nummer vraagt en ik zeg 'nee' en bij blijft doordrammen dan weet ik genoeg. Stom voorbeeld maar alleen om aan te geven dat als je bij jezelf ontdekt waar het fout gaat, je sneller kunt stoppen.
Maar mijn 'angst' is dat ik ook nooit op een ander soort man zal vallen. Dus dat ik dan de rest van mijn leven het soort mannen waar ik wel op val moet afwimpelen, en nooit op een ander soort man zal vallen.
Ik ben bijna 48, ik twee keer getrouwd geweest en flink wat korte relaties gehad. Niet allemaal met precies dezelfde mannen maar er zijn veel overeenkomsten: ik viel vaak op niet empathische mannen, terwijl ik dat zelf wel ben. Misschien zocht ik een man die op mijn vader leek. Ik ga eerst het hele boek rustig uitlezen en dan kijken hoe ik verder moet.

P.s. mijn jeugd was koud en kil, daar kan ook een verband in gevonden worden. En mijn vader was verslaafd aan alcohol. Het is boek is een aanrader trouwens.
Het enige wat je volgens mij kunt doen is iets aan jezelf veranderen. Iets waardoor jou beeld van relaties veranderd en jou kijk op jezelf ook. Dan ga je vanzelf ook meer op mannen vallen die beter voor je zijn, omdat je dan leert beter voor jezelf te zorgen.

Een aantal gesprekken met een therapeut kunnen je misschien wel helpen, dat kan enorm veel inzicht geven.
Op de een of andere manier is het heel hardnekkig. Ik zorg best goed voor mezelf, maar ik heb echt een blinde vlek voor wat betreft het uitkiezen van een man. En dat kan ik niet met een vingerknip omzetten helaas. Ik hoop dat het boek mij meer inzicht geeft en wat Hangmat zegt: therapie is misschien ook een optie.
Misschien klinkt mijn reactie lullig, maar persoonlijk geloof ik het meest in net zo vaak ervaren hoe het is met de 'verkeerde mannen' totdat je het gevoelsmatig helemaal zat bent. Dan komt er vanzelf een ommekeer in waar je op valt.

Therapie kan wel daarbij helpen, denk ik! Kan het proces versnellen..

En wie zegt dat de mannen verkeerd zijn? Zou het ook kunnen dat je bv weer een relatie krijgt met een zorgbehoevende man die depressief was/is en gepest is, maar met wie je samen het bekende patroon doorbreekt door niet alleen maar te gaa geven maar deze man ook steun te vragen?
Als je graag voor een ander zorgt, hoef je niet te veel over je eigen problemen na te denken.

En haal jij alleen je eigen waardering uit zorgen voor anderen? Misschien heb je het wel van huis uit mee gekregen: dat je pas een 'goed mens' bent als je iemand verzorgd/ helpt/ uit de drek haalt...? Ik heb zo'n moeder die altijd en overal vrijwilligerswerk deed (en zichzelf trouwens ook keihard voorbij loopt daarin) en ik kreeg daardoor aardig de boodschap mee dat je het dan goed doet. Bleek dat ik al aardig op mijn tenen loop als ik het 'normale leventje' (werk, kind, relatie, vrienden, hobby's) als rond krijg....
Only dead fish go with the flow
quote:Nagellak schreef op 01 december 2009 @ 19:08:

Herkenbaar! Ik ben momenteel aan het lezen in "Als hij maar gelukkig is" van Robin Norwoord. Heftige verhalen om te lezen en soms ook heel confronterend. Kent iemand dit boek?

Ja, ik ken het boek.

Er loopt trouwens hier ook een topic hierover.

"Relatieverslaafde vrouwen hier"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven