hoe overbrug je de tijd tot relatietherapie?

10-06-2023 14:22 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een nieuwe nick aangemaakt om herkenning te voorkomen.

Mijn man en ik gaan starten met relatietherapie. Hij voelt geen liefde meer voor mij.
Ik merk dat ik de tijd tot aan de relatietherapie erg moeilijk vind. Ik heb behoefte aan duidelijkheid. Merk ook dat ik die duidelijkheid 'eis' van mijn man, maar die kan dat nu niet geven.
Een voorbeeld: overdag is er geen affectie behalve een klein kusje in de ochtend en als hij thuiskomt. Maar 's avonds in bed slaat hij wel een arm om mij heen of raakt hij mijn hand aan. Ook ligt hij dicht tegen mij aan. Deze signalen komen bij mij over als tegenstrijdig, hij zegt dat ik hem niet begrijp..
Al met al een rottige situatie. Maar hoe kan ik hier mee omgaan? Tips iemand?

En blijf aub een beetje empatisch. Ik kan nu niets met reacties als: ik was allang weg geweest. Die beslissing hangt uiteraard van veel factoren af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang moet je wachten tot de relatietherapie begint? Als je begint met relatietherapie is het natuurlijk ook niet opeens anders tussen jullie dan nu. De vraag die je hier stelt is ook een goede vraag om aan de therapeut te stellen.

Ik denk wel dat je zelf ook grenzen mag (of moet) aangeven. Als je het niet fijn vindt dat hij in bed tegen je aanligt, kun je dat gewoon zeggen. Dat zal zijn gevoel niet zomaar veranderen.
Verder zou ik er zelf denk ik voor kiezen om wat afstand te bewaren en meer mijn eigen gang te gaan. Het lijkt me erg uitputtend en frustrerend om steeds op hem te letten en af te wachten of hij iets liefs zegt of doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang moeten jullie nog tot de therapie begint?

Is het een idee om tijdelijk apart te slapen? Geeft beide misschien wat rust en duidelijkheid.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat jullie gaan starten met relatietherapie! Per wanneer kunnen jullie starten?

Ik heb zelf geen ervaring met relatietherapie maar ik zou denk ik proberen toch te blijven praten en leuke, luchtige momenten van verbinding te creëren. (Leuke dingen samen blijven doen, iets doen of kijken waar jullie allebei om kunnen lachen, vragenspel zoals openhartig etc)

Je schrijft dat je man geen liefde meer voor je voelt. Wat geeft hijzelf hiervoor als verklaring? (Bv: Is er een ander? Zijn er vaak ruzies/irritaties? Leven jullie langs elkaar heen? Zit je teveel op zijn lip? Zijn jullie elkaar ontgroeid? Zijn er heftige dingen gebeurd? Is er veel stress/drukte? Heb je moeite om hem te vertrouwen?) Wat denk je zelf dat een verklaring zou kunnen zijn dat zijn liefde is verdwenen?

Hoe ziet dat 'eisen om duidelijkheid' er bij jou uit? Misschien is het beter om te proberen te stoppen met eisen om duidelijkheid want dat legt nog meer druk op hem. Wellicht weet hij zelf ook nog niet wat de redenen zijn dat hij geen liefde meer voor jou voelt. Door therapie kan hij dat misschien weer terug krijgen. Dat hij bereid is om samen in relatietherapie te gaan laat in ieder geval zien dat hij bereid is er aan te willen gaan werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
@nansie dat is juist het dubbele. Als ik aangeef dat iets liever niet wil, dan reageert hij bijna verontwaardigd. Volgens hem moet ik blij zijn dat hij dat wèl wil..

Zonder teveel in details te treden: we hebben vorig jaar een heftige gebeurtenis meegemaakt. Een deel van ons gezin direct een deel indirect (waren niet thuis). Sindsdien nam mijn man meer afstand tot mij. Uiteindelijk,onder zachte dwang van mij, vertelde hij niets meer te voelen voor mij. Dit is inmiddels een jaar geleden. De tussenliggende periode hebben man en zoon therapie gevolgd om het trauma te verwerken. De relatietherapie moest wachten, je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk.
Einde van deze maand staat eindelijk de intake gepland. Maar merk dat het nu niet meer trek. De zorgen om hem, onze kinderen, ons gezin. Het voelt alsof ik een jaar in de wachtkamer heb gezeten.

Ik probeer luchtige momenten te creëren, maar man houdt dit vaak af. Geen zin, te moe, etc...

Lastig is dat hij binnenkort een kroonjaar viert. En ik weet nu niet of ik nog een kado wil/ moet regelen of niet :"-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach wat moeilijk.

Ik ben het met nansie eens over het aangeven van grenzen. Ik snap dat het moeilijk is als hij dan beledigd reageert, maar jij hoeft niet dankbaar te zijn voor elke kruimel die je krijgt. Zou prima kunnen dat grenzen en afstand van jouw kant je meer oplevert dan het pleasen wat je nu zo te lezen doet.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou apart gaan slapen, iemand die geen gevoel heeft voor mij, die hoeft in de avond echt geen moves komen maken in bed en dan beledigd gaan doen en em dan melden dat ik blij moet zijn dat hij in bed wel tegen me aan wil liggen. Terwijl hij niets meer voor me voelt? Bijzonder weer.

Ik zou daar mee beginnen en als hij dat vervelend vind? Dat ligt bij hem dan.

En overdag gewoon normaal doen. Niets meer eisen, kijken waar buiten het bed er nog wat leuks gevonden kan worden voor jullie samen en dat proberen vol te houden tot de therapie.

Ik zou als er kinderen zijn regelen dat er iets is voor hem mbt dat speciale jaargedoe, dat kan nooit kwaad en zal op prijs gesteld worden.

Maar zou asap apart gaan slapen.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat akelig voor je/jullie. Kan hij nog wel affectie/liefde voelen voor anderen zoals de kinderen? Kan het zijn dat hij zijn gevoel heeft afgesloten door die gebeurtenis?

Ik zou dat cadeau gewoon kopen. Jij houdt nog wel van hem en ik zou totdat er meer duidelijkheid is de gewone rituelen die jullie hebben zoveel mogelijk blijven doen als dat niet teveel van jou vraagt.
Verder goed voor jezelf zorgen. Heb compassie met jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
@youk79, je hebt gelijk over dat pleasen. Dat is iets wat ik altijd al heb gedaan en nu nog doe. Ik probeer wel meer mijn eigen plan te trekken, maar het blijft een valkuil..

@sinneljocht, hij voelt wel liefde voor de kinderen. Tenminste dat zegt hij. Praten over gevoelens en emoties kan hij niet zo goed. Loopt er voor weg. Ik merk dat hij zich emotioneel voor mij afsluit. Als ik hem vraag waarom hij dat doet, dan krijg ik als antwoord dat hij het niet weet of hij loopt weg.
En je hebt gelijk over dat kado. Hij blijft wel de vader van mijn kinderen en de man waarmee ik een groot deel van mijn leven mee heb gedeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heftig en naar dat jullie iets traumatisch hebben meegemaakt als gezin. En heel lastig en pijnlijk dat je man sindsdien afstand van je heeft genomen. Het zou heel goed kunnen (wat Sinneljocht ook vraagt) dat hij heel veel afstand heeft genomen van zijn gevoelsleven als coping om met het trauma om te gaan. Een soort overlevingsinstinct. Misschien heeft hij het trauma diep weggestopt en is in contact komen met zijn gevoelskant te overweldigend en bedreigend want dan komt alles naar boven. Misschien is het een fase dat hij geen liefde voor je voelt. Misschien is hij getraumatiseerd, heel angstig en gestrest geraakt, burnt out of depressief en daardoor in zijn totaliteit afgevlakt geraakt? Dat soort heftige emoties/gebeurtenissen kunnen seksuele gevoelens in de weg staan.

Ik zou persoonlijk zelf wel dat cadeau kopen, je houdt nog van hem denk ik, voor de ingrijpende gebeurtenis was jullie huwelijk misschien wel goed? Ik zou persoonlijk misschien ook wel juist het toelaten als hij in bed tegen je aan kwam liggen omdat hij een poging doet weer in contact met je te komen en met zijn eigen gevoel/lichaam. Maar natuurlijk wel alleen als jij dat ook echt zelf wil. Wellicht zou iets als haptonomie of PMT (psychomotorische therapie) hem kunnen helpen meer in contact te komen met zijn gevoel/lichaam? Ik denk dat het nog wel goed zou kunnen dat hij nog wel liefde voor je voelt maar het contact met dat gevoel tijdelijk is verloren door die ingrijpende gebeurtenis + alle verplichtingen die hij er ook nog bij heeft zoals werk, gezin etc. Hij is wellicht nog steeds bezig met overleven.

Heb je zelf ook therapie? Misschien kan je de tijd overbruggen door met de POH via de huisarts te praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is zijn trauma therapie al helemaal afgerond? En zo ja, was dat volledig succesvol? Na trauma kan het soms moeilijk zijn om bij je gevoel te komen. Ook bij het gevoel voor je partner. Dan is er naast relatietherapie voor hem ook nog werk aan de winkel natuurlijk, maar het zou jou misschien helpen met het verdragen van hoe de situatie nu is als dat helder is.

Sterkte met wachten en met de therapie, wat een helse tijd moet je hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb een tijd zo met mijn ex geleefd, dubbele signalen en twijfel, geen sex willen en in bed wegdraaien, heb ik nu nog steeds last van. pas goed op jezelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat jullie als gezin iets naars mee hebben gemaakt, voor hem en een van jullie kinderen traumatiserend maakt het complex(er). Maar jij hoeft natuurlijk niet zomaar alles te accepteren. Zo werkt het niet. Jij mag gewoon voor jezelf zorgen terwijl hij uitzoekt wat er met zijn gevoel gebeurd is. Het draait niet alleen maar om hem. Jij bent ook een mens met eigen gevoelens en gedachten en met grenzen. Die grenzen kun je gewoon aangeven, ook al is hij dan beledigd of verontwaardigd.

Is het een optie dat hij een tijdje ergens anders gaat wonen of logeren? Het is nu mooi weer dus zelfs een tent of caravan op een camping kan misschien al wat lucht geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om jullie vraag te beantwoorden: zijn therapeut heeft ervoor gekozen om eerst trauma's uit zijn verleden te behandelen middels EMDR. De afspraak waarin ze, eindelijk, dit trauma van vorig jaar zouden gaan bespreken, is mijn man vergeten. Toen hij mij dat vertelde, zei hij er direct bij dat hij geen afspraak meer zou maken. Volgens hem heeft hij geen trauma (meer).... Maar ik zie een man die niet zichzelf is. Of dat komt door de hele situatie of door het trauma, geen idee. ...
Alle reacties Link kopieren Quote
dodo schreef:
10-06-2023 16:25
Om jullie vraag te beantwoorden: zijn therapeut heeft ervoor gekozen om eerst trauma's uit zijn verleden te behandelen middels EMDR. De afspraak waarin ze, eindelijk, dit trauma van vorig jaar zouden gaan bespreken, is mijn man vergeten. Toen hij mij dat vertelde, zei hij er direct bij dat hij geen afspraak meer zou maken. Volgens hem heeft hij geen trauma (meer).... Maar ik zie een man die niet zichzelf is. Of dat komt door de hele situatie of door het trauma, geen idee. ...
Uhuh.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar voor je TO. Zat in een soortgelijke situatie, maar mijn man deed nog wel heel lief, knuffelen enzo. Bij hem is het gevoel wel weer gekomen maar ik vond het enorm lastig. Ik zou je wel als tip willen geven: blijf dichtbij jezelf, wat heb jij nodig, wat vind jij fijn. En geef hem wat ruimte om uit te zoeken wat er is, ik zou er zelf wel een deadline aan hangen zodat je weet waar je aan toe bent. Veel sterkte hoor, dit zal heel rot voelen voor je!
Alle reacties Link kopieren Quote
dodo schreef:
10-06-2023 16:25
Om jullie vraag te beantwoorden: zijn therapeut heeft ervoor gekozen om eerst trauma's uit zijn verleden te behandelen middels EMDR. De afspraak waarin ze, eindelijk, dit trauma van vorig jaar zouden gaan bespreken, is mijn man vergeten. Toen hij mij dat vertelde, zei hij er direct bij dat hij geen afspraak meer zou maken. Volgens hem heeft hij geen trauma (meer).... Maar ik zie een man die niet zichzelf is. Of dat komt door de hele situatie of door het trauma, geen idee. ...
Dus als ik het goed begrijp heeft hij nog geen therapie/EMDR gekregen voor het trauma van vorig jaar? Je man zegt dat hij geen afspraak meer gaat maken daarvoor omdat hij geen trauma meer zegt te hebben. Ik vraag me af hoe zijn therapeute dat ziet? Klinkt eerder dat hij het trauma van vorig jaar probeert te ontwijken? Misschien is hij daar nog niet aan toe. Of misschien heeft hij liever een andere EMDR therapeute omdat het niet klikt?
Alle reacties Link kopieren Quote
dodo schreef:
10-06-2023 16:25
Om jullie vraag te beantwoorden: zijn therapeut heeft ervoor gekozen om eerst trauma's uit zijn verleden te behandelen middels EMDR. De afspraak waarin ze, eindelijk, dit trauma van vorig jaar zouden gaan bespreken, is mijn man vergeten. Toen hij mij dat vertelde, zei hij er direct bij dat hij geen afspraak meer zou maken. Volgens hem heeft hij geen trauma (meer).... Maar ik zie een man die niet zichzelf is. Of dat komt door de hele situatie of door het trauma, geen idee. ...
Hij is dus enorm aan het vermijden. Snap het hoor, traumatherapie is ook heel moeilijk, maar dit helpt natuurlijk niet.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf denk ik ook dat hij ervoor wegloopt. Maar een volwassen man kun je niet dwingen tot therapie.
Ik denk dat hij, althans op dit moment, liever de relatie laat stuklopen dan dat hij zich laat " dwingen" door bv een deadline of eis dat hij de therapie weer moet opstarten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klopt, je kunt hem niet dwingen tot therapie.
Maar je kunt wel je eigen grenzen aangeven. En misschien helpt het je dan om te weten dat hij iets kan doen voor zichzelf en jullie maar dat niet doet.

Als pleasen jou valkuil is dan is dit echt een lastige situatie.
Wat kun jij doen om meer uitte voor jou te creëren? Apart slapen, jij een weekend weg, afspreken om alleen op gezetten tijden over ‘jullie’ te praten?
Het is zoals het is
dodo schreef:
10-06-2023 16:53
Zelf denk ik ook dat hij ervoor wegloopt. Maar een volwassen man kun je niet dwingen tot therapie.
Ik denk dat hij, althans op dit moment, liever de relatie laat stuklopen dan dat hij zich laat " dwingen" door bv een deadline of eis dat hij de therapie weer moet opstarten.
Je legt alles bij hem neer
Wat wil jij
Hoe wordt er rekening gehouden met jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de relatie voor nu als over beschouwen, niks verwachten, inderdaad apart slapen en als het tijd is voor relatietherapie kijken wat er nog te redden valt. Ik zou het niet zien zitten om het gevoel te hebben dat ik moet bedelen om ieder kruimeltje affectie en ook niet om elke keer opnieuw de boodschap te moeten krijgen dat hij niks meer voor me voelt. Erover praten zou ik ook opschorten tot die therapie.
Ik zou er ook rekening mee houden dat therapie geen wondermiddel is. En hou jezelf ook voor dat jij óók degene mag zijn die beslist dat het genoeg geweest is. Nu ben je nog niet op dat punt en misschien kom je daar ook niet, maar mocht je dat punt wel bereiken, dan mag je ook voor jezelf kiezen en de relatietherapie aanwenden om zo netjes mogelijk uit elkaar te gaan. Het is niet dat hij alle touwtjes in handen mag hebben en jij je naar hem moet voegen.

Ik zou voor de kinderen proberen zoveel mogelijk als gezin te functioneren maar als partners dus even alles on hold zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Communiceren.

En dan bedoel ik niet dat je vanavond gaat zitten voor een gesprek van 2 uur. Maar dat je (ik heb het over jou, want jij stelt de vraag) gewoon inspeelt met wat je verbaal en non-verbaal tot je krijgt en daar niet verwijtend of negatief op reageert, maar positief en of empathisch.

Je schrijft: "Ik probeer luchtige momenten te creëren, maar man houdt dit vaak af. Geen zin, te moe, etc..."

Daar kun je dus gelijk bovenop gaan zitten, en in de verwijssfeer, maar je kunt er ook constructief mee omgaan.

Misschien krijg je het 100x niet terug. En maar 1x wel. Die ene keer kan net een omslagpunt zijn.

En wat betreft dat cadeau. Dat zou ik dus zeker wel doen. Zelfs al loopt het aan het einde van het verhaal stuk.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou apart gaan slapen en hem mijden. Onze therapeut zei later dat dan een heel goed instinct is, omdat je dan ook niks verder stuk kan maken of verder gekwetst kan worden.
Even een freeze als het ware.
surebaby wijzigde dit bericht op 10-06-2023 17:25
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
10-06-2023 17:22
Ik zou apart gaan slapen en hem mijden. Onze therapeut zei later dat dan een heel goed instinct is, omdat je dan ook niks verder stuk kan maken of hij verder gekwetst kan worden.
Even een freeze als het ware.
Precies dit.

Dat cadeau zou ik alleen maar geven als ik zeker zou weten dat het me zou lukken om helemaal niets te verwachten qua leuke reactie, blijdschap, dankbaarheid. Als de kans groot is dat het de zoveelste domper teweeg brengt zou ik het even uitstellen. Je kan het ook later nog geven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven