hoe vaak moet ik bij mijn schoonoudres op bezoek?

23-02-2010 16:06 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Mijn schoonfamilie woont op Jamaica dus daar kom ik (helaas) maar eens in de zoveel jaar.

Mijn ouders halen op maandag mijn dochters op van school en daarnaast komen we daar toch zeker twee per week even koffie drinken. Ze wonen in de buurt en als ik even zin heb in een bakkie ga ik er even op bezoek. Ik bel nooit van tevoren, zijn ze er niet dan is dat pech. Nu mijn moeder een chemokuur ondergaat kom ik er zelfs nog vaker.

Mijn familie en vrienden hoeven ook niet te bellen voor een afspraak om bij mij op bezoek te komen. Mag natuurlijk wel maar onverwacht bezoek is ook welkom.

Ik zou als ik jou was met je man en schoonouders praten. Gewoon zeggen dat je best op bezoek wilt komen maar dat je het gevoel hebt dat het niet altijd uitkomt. Wat willen zij?
Volgens komt dit probleem vanzelf goed als je dochter wat meer ritme krijgt. Dan kun je langer van te voren aankondigen dat jullie langs willen komen en kunnen zij zich daar op instellen. Blijkbaar zijn dit geen mensen die op heel korte termijn willen of kunnen afspreken. Dat kan, niet iedereen is zo flexibel.

Misschien als jullie het zo met je schoonouders bespreken zijn ze bereid om nu je dochter nog zo klein is, wat vaker bij jullie voor de koffie te komen. Dan ben je minder afhankelijk van de slaaptijden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Allereerst je MOET niks....als het een moeten is geworden...dan kun je het beter niet doen....

Begrijp ik dat schoonouders dichtbij wonen? (als je het hebt over even koffie drinken...)

Ik zou langsgaan wanneer ik zin heb...dat hoeft niet persé één keer per week of per twee weken te zijn....zeker niet nu dochterlief weinig ritme heeft...

ze komen ook niet vaak bij jullie langs?
Je komt heel negatief over: jouw schoonouders zeuren, ze hebben geen daginvulling behalve fietsen, ze zijn geinteresseerd in triviale zaken en jij bent nooit welkom...

Misschien valt dit allemaal nog wel mee als je het van hun kant bekijkt.

Maar goed, ik zou gewoon eens met ze praten. Overleggen doet wonderen.
...
Jij moet je niet druk maken om hoe vaak je naar je schoonouders zou moeten, en hoe het hoort. Doe lekker wat je zelf wilt.

Laat ook je schoonouders doen wat ze zelf willen (fietsen etc.)

Waarom moeten mensen zich nou altijd druk maken om hoe andere hun leven invullen.
Sorry, verkeerd gelezen. Ze wilden juist niet oppassen.
Ja hoor, dit kan best goed komen. Met wat wederzijds respect en luisteren naar elkaar.

En nu niet roepen: ze hebben ook geen respect voor mij. Jij klinkt ook niet erg respectvol en dat voelen ze heus wel.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
...
Als je belt en ze kunnen niet, jammer, volgende keer beter.

Als zij jou bellen, en jij kunt niet, ook jammer!

Waarom allemaal zo moeilijk denken!!
En voor de rest moet je ook gewoon niet bellen om afspraken te maken (stijf gedoe vind ik dat), maar ga lekker langs en kijk of iemand er al dan niet is.
Je schoonouders zijn in de laatste 6 maanden maar twee keer naar hun kleinkind komen kijken? Waarbij ze je dochtertje ook maar een keer hebben gezien, omdat ze na een half uurtje weer weg gingen? Klinkt als een verstoorde relatie inderdaad.
...
Ik vind het vreemd dat je een verband legt tussen jouw stoppen met werken en het oppassen van je schoonouders. En tussen het oppassen van je schoonouders als vaste afspraak of het contact dat jullie nu hebben.
Hmmmzz, vervelend!

Leg tijdens dat gesprek rustig jouw kant van het verhaal uit, zonder hun verwijten te maken.

Het is het beste voor je dochter als dit contact intact blijft. En leuk dat je schoonvader van de oude stempel is, maar wel leven in 2010, niet in 1950...
[quote]enkie2009 schreef op 23 februari 2010 @ 16:06:

Schoonouders hebben verder geen daginvulling en gaan veel fietsen.

Schoonouders leven nog in de waan dat hoe zij het vroeger deden met kinderen normaal was. Bijv elke zondagmorgen bij opa en oma op bezoek omdat dat zo hoort...

Nu is er dus gezeur omdat wij niet vaak genoeg daar komen met dochter. [quote]

Waarom komen je schoonouders dan zelf niet wat vaker langs als ze behoefte hebben om je dochtertje vaker te zien? Elke zondagmorgen naar opa en oma is er hier ook niet bij hoor, moet er niet aan denken om iedere zondag al ingedeeld te hebben op dit manier.
...
Ik kon het verhaal zelf geschreven hebben,hier precies dezelfde situatie.

Schoonouders toonden totaal geen interesse in de baby en mij.

Alleen zijn mijn kinderen ondertussen 5 en bijna 2.

De relatie tussen mij en mijn schoonouders blijft moeizaam, dus gaat mijn man(die trouwens helemaal achter mij staat) nu 1x per week een uurtje op visite met de kids en blijf ik thuis.

Voor iedereen de perfecte oplossing, zij zien de kleinkinderen&hun zoon.(mij missen ze niet)

Ik zie ze 2x per jaar als mijn kinderen jarig zijn,dan komen ze hooguit een uurtje langs,maar dan heb ik het te druk met de andere visite.

Ben zo blij dat ik geen energie meer in die mensen hoef te steken.

Succes ermee
Hoe vaak zag je je schoonouders vóórdat je een kind kreeg? Hoe was je relatie toen? Dit komt toch niet zo uit de lucht vallen?

Als je graag een positieve relatie met ze wilt, zou ik eerst zelf proberen er iets positiever in te staan. Misschien helpt het als jij een tijdje ze proactief benadert? Daarmee bedoel ik; nodig ze wat vaker uit en als ze dan 'nee' zeggen, vraag dan gelijk 'o, wanneer zullen we dan afspreken? Jullie hebben Dochter al een week niet gezien dus jullie vinden het misschien wel leuk om morgen te komen?", zoiets??
Waarom gaat je man niet elke week 'n keer naar z'n ouders toe en neemt gelijk het kind mee? Niet jouw taak om met je schoonouders om te gaan als het niet echt klikt.
Enkie, ik zou gewoon eerlijk zijn in het gesprek en dicht bij jezelf blijven. ZIj hebben veel tijd en kunnen (neem ik even aan dat je dichtbij elkaar woont) best langskomen als je kindje wakker is. Maak ze duidelijk dat ze in pricipe altijd welkom zijn, maar dat je niet iedere zondagochtend een vaste bezoekafspraak wilt maken.

Wat jullie rolverdeling is thuis en of jij wel of niet gaat werken is hun zaak niet. Schoonvader heeft dat maar te respecteren en zijn oordeel voor zich houden.
Lastig Enkie,

Je wil het graag goed doen, je krijgt allerlei signalen en interpreteert die zoals jij denkt dat ze bedoeld zijn.

Misschien heb je het goed, maar misschien ook niet.

Inderdaad, praten is de enige uitkomst hierin. Fijn dat je in ieder geval op een lijn zit met je man. Laat je schoonouders maar denken da dat niet zo is... jullie zijn getrouwd en jullie weten hoe jullie tegen over elkaar staan. Dat is het belangrijkste.

Probeer het gesprek open in te gaan. Zij hebben hun leven, jullie dat van jullie. Alles is goed. Je moet alleen op zoek naar een manier om dat te combineren. Je hoeft een ander niet te veroordelen (zij ook niet!).

Hopelijk kun je afspreken dat ze altijd welkom zijn. Ben je er niet, ben je er niet. Bel even als je het zeker wil weten.

Nee is ook een antwoord, dus als het niet uitkomt, moet je dat gewoon kunnen zeggen. En als het wel uitkomt, moeten ze er ook vanuit kunnen gaan dat je het meent.

Komen ze alleen om hun kleinkind te zien? Laat ze dat dan aangeven, anders kun je er geen rekening mee houden. Dan kun je tenminste zeggen dat ze net in bed ligt en er dus voorlopig niet uitkomt.

Vraag ze wat voor hun een fijne tijd is dat jullie met de kleine langskomen. Als de kleine dan wakker is, kun je dan even bellen en checken of het vandaag ook uitkomt. Dan heb je wellicht meer kans van slagen...

Succes. Probeer het een open en rustig gesprek te houden. Dan moet het goedkomen!
Je schoonouders kunnen zelf ook hun best doen en af en toe langsfietsen als ze toch aan het fietsen zijn. Ze hebben blijkbaar wel een dagbesteding want ze zijn dol op fietsen. Lekker laten.

In een gesprek met ze kun je wel laten weten wat jou verwachtingen zijn in een relatie met hen en dat moeten zij ook uitspreken. Als je dan een middenweg kunt vinden dan ben je al een heel eind.

Dat ze niet willen oppassen kan ook een reden hebben. Misschien vinden ze het eng om op zo'n hummeltje te passen. En anders gaat het over.. je kunt ze niet dwingen. Maar jullie als ouders zijn niet de enige die moeite moeten doen om een goede relatie te bewerkstelligen tussen je dochter en opa en oma.
Goede adviezen zijn er al gegeven.

Natuurlijk zijn niet alle kinderen gelijk,Enkie, en ik weet niet in hoeverre jouw dochtertje overgevoelig is maar ik kan me niet voorstellen dat het zo druk is bij je schoonouders dat je dochter daarom thuis de fles niet meer leegdrinkt.

De ene keer drinken ze goed, de andere keer minder.

Ik heb het gevoel dat je nu alles negatief uitlegt van je schoonouders.

Ik zou in het gesprek met man en schoonouders gewoon op tafel zien te krijgen wat de wensen zijn van een ieder. Als het echt niet anders kan, kun je altijd nog zeggen dat je man maar met dochter naar opa en oma moet. Voorlopig inzetten op gewoon contact waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met beide partijen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven