Hoe vaak zien jullie je schoonouders?

27-04-2009 13:53 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik in maart,in april en afgelopen weekend mijn schoonouders gezien. (daarvoor in januari, december 2x) Over 4 weken willen zij op vakantie, en ja hoor: 'voor die tijd zien we jullie nog vast wel' ...

Ik heb weinig met ze, vind met name mijn schoonmoeder onprettig en ouwelijk in de omgang en ga eigenlijk altijd met tegenzin. Ook heb ik het gevoel geclaimd te worden op deze manier: alsof ze recht hebben om ons (het gaat ws ook om het zien van hun kleindochter) een x aantal keer per maand te zien. Hoe vaak zien jullie je schoonouders, ga je ook weleens niet en je man wel, en hoe breng je dit dan over?

Gewoon een kwestie van niet gaan en er verder niet teveel woorden aan vuil maken? Of toch maar blijven gaan? Ik ben op het moment overspannen en kan maar weinig hebben. Tips?
cha wijzigde dit bericht op 27-04-2009 14:22
Reden: Reacties van forummers op basis van onwetendheid
% gewijzigd
Ik zie mijn schoonouders één of twee keer per maand. Mijn vriend ziet zijn schoonouders iedere week. Op zich zijn ze wel ieder jaar bij elkaar een maand of drie op vakantie.

Één keer in de maand vind ik zeker niet veel, zeker als je een kind hebt. Maar als je geen zin hebt, kun je je man toch met kind langs sturen. Dan ziet hij zijn ouders ook eens, zonder dat jij er bij bent.
Ik zie mijn schoonouders ongeveer eens per 2 weken, maar ze wonen dichtbij en ik kan het goed met ze vinden. Mijn eigen ouders zie ik gemiddeld eens per maand, maar kan ook zijn dat ik ze 2 maanden niet zie hoor. En mijn vriend is er ook niet altijd bij. Dat maakt ze verder niets uit.

Toevallig heb ik ook een burnout en het afgelopen jaar heb ik iedereen hierdoor veel minder vaak gezien en gesproken. Niet iedereen vindt dat even leuk, maar dat is dan jammer. Je moet aan jezelf denken en aan je herstel. De meeste hebben er overigens alle begrip voor hoor, als je het uitlegt.
Nou nou ze elke maand een keertje zien wat een opgave zeg..

Zo vaak is dat nou toch ook weer niet?

En het is ook nog eens hun schuld dat jij een burnout hebt?

Misschien komt het door je depressie maar ik vind dat je je aanstelt.

Hoe vaak zie je je eigen ouders eigenlijk?
Heel wisselend. We gaan zeker niet iedere zoveel weken op bezoek. Maar dat doen we bij mijn ouders ook niet.

Meestal als er een verjaardag is of n feestdag, dan worden we natuurlijk wel verwacht. En eens in de 2 weken weet ik gewoon dat schoonmoeder belt om bij te kletsen.

Mijn man heeft zelf niet zoveel behoefte om langs te gaan of te bellen. Dus onderhoud ik het contact een beetje. Ze komen ook wel eens langs, als ze op de fiets onderweg zijn.

En soms push ik man om toch eens te bellen, zodat het contact niet allemaal van 1 kant af komt.
Te weing eigenlijk en dat terwijl ze best dichtbij wonen. Maar ze werken beide zoveel dat we al ver van te voren moeten afspreken om eens langs te komen.
Ongeveer 1 x in de maand/2 maanden/3 maanden.

Toevallig hebben wij in deze tijd van het jaar veel verjaardagen en daar kunnen we niet onderuit.

Maar vaker dan bovenstaand niet, daar hebben wij dan ook absoluut geen behoefte aan. Bij ons is het een kwestie van grenzen en prioriteiten stellen.

Het scheelt wel dat ze bijna 100 km verderop wonen, niet om de hoek. Alhoewel we ooit in hetzelfde dorp woonden en we elkaar toen ook niet vaker zagen.

Maar mij hoor je niet klagen.

Aanvulling: Dit gaat over mijn schoonouders. Mijn eigen moeder zie ik bijna elke week.
Ja, dat vind ik echt.
Hoe vaak zie je je eigen ouders Cha?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik lees nu pas dat je kinderen hebt. Dan vind ik het wel logisch dat je ze de mogelijkheid geeft hun kleinkind te zien. Maar inderdaad wat Einstein zegt, daar hoef jij niet bij te zijn.

Ik heb zelf een neefje en een nichtje en ik wil die zelf als tante ook iedere 2 weken zien, omdat ik graag een band met ze op wil bouwen en bij kleine kinderen moet je ze daarom wel regelmatig zien. Zou het ook niet tof vinden als dit niet zou kunnen. Wel is voor mij een uurtje ook prima, ik hoef niet altijd direct een hele middag of avond te blijven. Begrijp ook wel dat ze daar niet altijd zin in hebben.
Mijn eigen ouders zie ik trouwens veel vaker. Of ik ga langs, of er wordt gebeld. Vriend gaat zeker niet altijd mee. Dat vinden mijn ouders prima.
Ik zou mijn schoonmoeder wel vaker willen zien dan ik nu doe (zij mij ook hoor haha). We zien elkaar nu met de feestdagen door het jaar heen en met verjaardagen. Maar we kunnen goed met elkaar opschieten dus we vinden het beide ook leuk om elkaar wat vaker te zien..
quote:absoluteEinstein schreef op 27 april 2009 @ 13:57:

Ik zie mijn schoonouders één of twee keer per maand. Mijn vriend ziet zijn schoonouders iedere week. Op zich zijn ze wel ieder jaar bij elkaar een maand of drie op vakantie.

Één keer in de maand vind ik zeker niet veel, zeker als je een kind hebt. Maar als je geen zin hebt, kun je je man toch met kind langs sturen. Dan ziet hij zijn ouders ook eens, zonder dat jij er bij bent.

Jouw avatar!!
Zo eens in de maand zijn we "de klos". Op zich heb ik niks tegen de schoonfamilie, maar het is aan de andere kant van het land. Toch ga ik liever die kant op dan andersom, want anders mogen we ze hier een hele dag vermaken.

Ik heb ze werkelijk helemaal niks te vertellen. (En zij mij ook niet)

Maar goed, het is wel de familie van vriend, dus het hoort er bij. Al moet ik elke keer wel weer even slikken als we "weer moeten".

Mijn eigen ouders zie ik elke week, vriend gaat alleen mee met bijzonder gelegenheden. Maar goed, mijn ouders wonen praktisch om de hoek (kleine 30 km).
Meestal zie ik mijn schoonouders wel elke week even. Soms gaan we echt langs of zij bij ons, soms komt mijn schoonmoeder op de kinderen passen als ik even weg moet. Mijn eigen ouders zie ik minder vaak, mijn vader 1 keer per maand, mijn moeder meestal 2 keer.

Mijn man gaat ook weleens naar zijn ouders zonder mij, met onze kinderen, ik ga ook weleens naar mijn schoonouders zonder mijn man.
Ik vind het overigens ook een ander verhaal als je kinderen hebt. Tuurlijk willen ze dan hun kleinkind graag zien.

Wij hebben nog geen kinderen. Maar ik kan me voorstellen dat als die er wel zouden komen, dat we dan wat vaker op bezoek zouden gaan.
Hier doorgaans met de verjaardagen en feestdagen en af en toe tussendoor. Nu de broer van m'n vriend een kindje hebben zien we elkaar vaker daar (die wonen ook wat dichterbij)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik zie ze ongeveer een keer per maand, daar of hier (wonen twee uur rijden verderop). Inderdaad, omdat ze de kinderen willen zien. Ik vind het ok, als ik niet mee zou willen zou ik ook niet gaan. Wat ik wél minder vind, is dat als we gaan, we ook blijven slapen.
Dat ligt er maar aan. Soms 3 keer in de week, soms een week of wat niet.

Mr Nilsson gaat regelmatig ff alleen een bakkie doen bij zijn ouders.

Ik vind het trouwens nogal wat om je schoonouders de schuld te geven van je overspannen zijn.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Schoonouders ongeveer 1,5 keer per 2 weken. Mijn lief is ook niet zo van het contact onderhouden, maar ik vind wel dat hij degene moet zijn die dat doet. Het zijn tenslotte zijn ouders. Ik zeg wel regelmatig `Zullen we morgen of zondag langs je ouders gaan ` Dus stiekem doe ik het dan toch een beetje, maar met een nieuwtje laat ik hem bellen, dat doe ik niet.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat als de baby er is, nu is het contact van de kant van schoonouders ook minimaal (vooral schoonvader vindt het onze taak om bij hun langs te komen en uit onszelf dingen te vertellen zonder dat ernaar gevraagd wordt) dat zal dan misschien wat veranderen en misschien dat ik dan zelf ook af en toe langs zal gaan met de baby. Nu ga ik nooit alleen.

Mijn ouders zien we ook zoiets samen, en tussen de bedrijven door ga ik nog weleens langs bij mijn ouders gewoon zonder mijn lief. Dat contact loopt automatisch makkelijker omdat ik me natuurlijk meer op mijn gemak voel bij mijn ouders en er ook interesse wordt getoond van twee kanten.
Hoe zit het met je eigen ouders?
Ik zie mijn schoonouders bijna elke week of elke 2 weken wel een keer. Mijn ouders ook.
Mijn eigen ouders zie ik ook niet meer dan 1x per maand of 2 maanden.

En het is natuurlijk niet hun schuld dat ik overspannen ben. Wat meespeelt is dat ik te vaak over mijn grenzen heen ben gegaan afgelopen jaar en daar speelden zij wel vaak een rol in (óók na herhaaldelijk aangeven of dingen duidelijk maken).

Ze wonen ca 150 km verderop.

Bedankt voor je reactie, superstar. Zo iets duidelijker misschien?
Niet, ze zijn beiden overleden.
(en ik vindAE's avatar uiteraard ook goed!)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik heb geen schoonouders (want geen partner ) maar ik ben niet van de verplichtingen en de drukte dus mocht ik ooit schoonouders krijgen, zou ik zelfs als ik er heel goed mee op kan schieten, geen behoefte aan hebben ze meermaals per maand te zien. Ik zie mijn eigen vrienden nog niet eens zo vaak. Mijn eigen ouders zie ik overigens gemiddeld 2 keer per week. Zou een partner niet verplichten mee naar mijn ouders te gaan en zelf zou ik dus ook niet elke keer mee gaan naar zijn ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven