Hoe vriendschap te beeindigen

28-06-2012 12:51 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
....
Pff, moeilijk. Ik denk dat je toch maar het beste eerlijk kunt zijn en de kwetsende dingen weg kunt laten. Wat is precies de reden?
Ik zou ook eerlijk zijn en zeggen dat je de vriendschap wilt beeindigen. En dan praten vanuit de ik-vorm bv. " ik vind het vervelend dat ...' ipv 'jij bent vervelend omdat...'.
Ik ben zelf voorstander van langzaam dood laten bloeden: afhoudend reageren, telefoon niet opnemen etc. Op die manier hoef je mensen niet voor het hoofd te stoten en hoef je ook geen 'negatieve energie' te steken in moeizame uitmaak-achtige gesprekken.

Maar mocht de andere persoon oogkleppen ophebben en is een gesprek toch gewenst, dan kun je het beste de standaard tips voor slecht-nieuws gesprekken volgen: wees direct, duidelijk, zakelijk en laat geen ruimte voor interpretatieverschillen.
quote:ondernemer schreef op 28 juni 2012 @ 13:00:

Ik ben zelf voorstander van langzaam dood laten bloeden: afhoudend reageren, telefoon niet opnemen etc. Op die manier hoef je mensen niet voor het hoofd te stoten en hoef je ook geen 'negatieve energie' te steken in moeizame uitmaak-achtige gesprekken.

Ik vind dat juist heel lullig en laf.
Eens met Ondernemer. Zo heb ik dat ook eens gedaan met een vriendin waar ik helemaal klaar mee was. (Overigens begon dat aan haar kant: ze vergat mijn verjaardag.)

Als we elkaar nu tegen komen is er toch ruimte voor een praatje, maar de vriendschap is gewoon over.
hoi Sandra, ik ben wel benieuwd naar meer achtergrand info, kan alleen geen ander topic vinden hierover..
Ik ben ook voor doodbloeden. Die ander heeft op een gegeven moment toch wel door dat je er geen zin meer in hebt. Duurt dat echt te lang, dan zul je het wel iets duidelijker moeten brengen. Ik vind het juist lullig om zo expliciet en bot te doen, terwijl je het ook duidelijk kunt maken met geen contact opnemen. Geen contact is immers ook communicatie...
Ik vind expliciet een vriendschap beëindigen onnodig hard. Door het dood te laten bloeden sluit je niet meteen alles af, je kan het altijd weer oppakken als je wilt. De ander wordt in ieder geval niet keihard gekwetst. De dingen lopen soms zo.
...
Stekkertje dan moet je even loepen.

TO persoonlijk zie ik geen reden voor een gesprek alsof je een relatie met je partner verbreekt. Zeker niet omdat het risico van verwijten over en weer me aanwezig lijkt.

Kun je de vriendschap niet beëindigen door er domweg niet meer actief aan deel te nemen? Moet er per se een sluitstuk komen?

Met de kans op napraat en elkaar de komende 20 jaar niet aankijken?

Als je per se een gesprek wilt: bereid het goed voor, houd je bij de feiten (en dus niet een 'ik denk dat jij') maar echt alleen fieten, JIJ voelt je er niet meer goed bij en JIJ wilt het beëindigen. Houd het kort, wees to the point en sluit af.

Overigens heb ik ooit eens een brief gekregen om een vriendschap te beëindigen, dat kan dus ook nog. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die brief wel kon waarderen.
Ik zou het ook laten uitdoven.

Af en toe zeggen dat je gewoon echt geen tijd hebt, en als je dat weer wel hebt je wel met haar contact zal opnemen.

Zoiets.
Ik heb haar destijds verteld hoe ik me over alles voelde. Daar kregen we zo'n ruzie over dat het voor mij duidelijk was dat ik geen vriendschap met haar wilde. Het was dus in ene keer klaar!
...
....
...
Ik vind echt actief beindigen een stuk prettiger dan dood laten bloeden. Die twee of drie keer dat me dat gebeurt is, vond ik heel pijnlijk, omdat het ook zo'n lang proces is. Als ik één van die vriendinnen in de stad tegen kom, geeft dat ook een hele ongemakkelijke situatie.

Ik heb ook één keer een vriendschap dood laten bloeden. Het was voor ons allebei niet leuk dat ik nauwelijks reageerde op sms of voicemail berichten.

Dat doe ik dus niet meer. De laatste keer heb ik een brief geschreven. Die vriendin was wel boos en geschrokken (ik had ook veel eerder moeten aangeven dat ze me energie kostte met haar geklaag), maar toen konden we wel gewoon allebei verder.
Laat t uitdoven. Ik stelde een tijdje geleden bijna dezelfde vraag over een vriendschap van 12 jaar. Adv de tips en mijn wil om eerlijk te zijn heb ik het niet laten uitdoven maar vriendelijk laten weten geen heil meer in de vriendschap te zien. Het is een heel drama geworden. Ik heb ervan geleerd. Mocht ik nog eens een vriendschap willen verbreken dan laat ik het doodbloeden.
Van Facebook afgooien en geen contact meer opnemen.

En als je de ballen hebt: telefoontje eraan besteden.

Simpele uitleg en klaar.
quote:Sandra3000 schreef op 28 juni 2012 @ 13:31:

Ik vind het ook keihard om met een boodschap de vriendschap te beeindigen,

Tja het is ook gewoon onaardig om een vriendin die atijd voor je kaar heeft gestaan te laten vallen as je haar niet meer nodig hebt.

Hoe je het ook brengt direct of door te laten doodboeden, keihard blijf je.
quote:sugarmiss schreef op 28 juni 2012 @ 14:25:

[...]

Tja het is ook gewoon onaardig om een vriendin die atijd voor je kaar heeft gestaan te laten vallen as je haar niet meer nodig hebt.

Hoe je het ook brengt direct of door te laten doodboeden, keihard blijf je.

Ben jij 1 van de vriendinnen ofzo?

Als een vriendschap niet meer goed voelt, hoef je dat toch niet koste wat kost vast te houden? Dat gebruiken lees ik overigens ook nergens, ook niet in het andere topic.
quote:stekkertje schreef op 28 juni 2012 @ 13:16:

hoi Sandra, ik ben wel benieuwd naar meer achtergrand info, kan alleen geen ander topic vinden hierover..http://forum.viva.nl/forum/Relaties/vri ... ges/157073
Sugarmiss, blijf jij altijd bevriend dan met iedereen? Ook al past een vriendin misschien minder goed bij je?

Zo keihard vind ik het niet hoor.
Duidelijk zijn, hoe kwetsend het ook kan zijn, het is wel eerlijk. Ik vind dood laten bloeden zo laf.
Tsja. Laf tegenover keihard, het is maar net wat je wilt en wat bij je past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven