Hoe was het voor jou als kind op te groeien in twee werelden

24-09-2019 06:20 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag reacties willen zien van kinderen van gescheiden ouders die hele verschillende levensopvattingen hebben.

Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.

Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.

We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.

Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.

Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.

Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.

Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.

Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.

Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Those who mind don't matter, and those who matter don't mind
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:56
Denk je dat ik dat niet weet of zo? Als je leest ze ik dat ik ook nog een paar andere manieren van discriminatie aanhaal (op basis van geaardheid en sekse bijvoorbeeld. Hitler voerde vrouwen an sich dan weer niet af naar vernietigingskampen, maar wel homo's, joden, Roma, communisten etc. Echt enorm tof als je ex partner je kinderen verteld wat een geweldige man dit was).

Waarom hier die hang om te mierenneuken over racisme, anti-semitisme en discriminatie (en dat er 'zoveel meer' bij extreem-rechts komt kijken). Ik neem aan dat ieder weldenkend mens zijn kinderen die -ismes niet mee wil geven en met zijn kinderen soms een goed gesprek voert over wat discriminatie is.
1 iemand die er naar vroeg, ter verduidelijking, en weet ik veel hoeveel in de drama schieten.
Suðri schreef:
24-09-2019 19:59
1 iemand die er naar vroeg, ter verduidelijking, en weet ik veel hoeveel in de drama schieten.
Dus als ik verduidelijking geef is het nog eens drama ook? Dát vind ik nou weer aanstellerij. Afijn, leuk forummen met jou zeg. Heb je nog wat meer feedback over mijn postings of was dat het?
boebezoebe wijzigde dit bericht op 24-09-2019 20:04
0.14% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
24-09-2019 20:00
Dus als ik verduidelijking geef is het nog eens drama ook? Dát vind ik nou weer aanstellerij. Afijn, leuk forummen me jou zeg. Heb je nog wat meer feedback over mijn postings of was dat het?
Zo kom je door je woord- en smileygebruik wel over inderdaad.
Dank voor de feedback, ik zal er mijn voordeel mee doen. (Niet dat het mijn vraag over 'waarom hierover mierenneuken', immers TO heeft daar niks aan, beantwoordt)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:50
Wat een rare reactie. Als een vader aan zijn kinderen verteld dat Hitler toffe dingen deed en een kind dat ik een schoolwerkstuk wil verwerken, dan is het toch niet gek dat ik het over discriminatie heb? Excuse me als ik racisme en anti-semitisme even erg vind :@@: .
Hè wat? Ik stelde gewoon een vraag omdat ik er wellicht overheen had gelezen. Ik zag namelijk in de OP niks over racisme. En waarom haal je aan dat racsime en antisemitisme voor jou even erg is? Ik beweer toch nergens dat het niet even erg is. Of ook maar iets in die richting. Ik vroeg om verduidelijking.

En het had ook gekund dat de "goede dingen van Hitler" niet te maken hadden met antisemitisme.
vivautrecht85 schreef:
24-09-2019 20:11
Hè wat? Ik stelde gewoon een vraag omdat ik er wellicht overheen had gelezen. Ik zag namelijk in de OP niks over racisme. En waarom haal je aan dat racsime en antisemitisme voor jou even erg is? Ik beweer toch nergens dat het niet even erg is. Of ook maar iets in die richting. Ik vroeg om verduidelijking.

En het had ook gekund dat de "goede dingen van Hitler" niet te maken hadden met antisemitisme.
Zijn vegetarisme zou TO toch aan moeten spreken.
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:56
Denk je dat ik dat niet weet of zo? Als je leest ze ik dat ik ook nog een paar andere manieren van discriminatie aanhaal (op basis van geaardheid en sekse bijvoorbeeld. Hitler voerde vrouwen an sich dan weer niet af naar vernietigingskampen, maar wel homo's, joden, Roma, communisten etc. Echt enorm tof als je ex partner je kinderen verteld wat een geweldige man dit was).

Waarom hier die hang om te mierenneuken over racisme, anti-semitisme en discriminatie (en dat er 'zoveel meer' bij extreem-rechts komt kijken). Ik neem aan dat ieder weldenkend mens zijn kinderen die -ismes niet mee wil geven en met zijn kinderen soms een goed gesprek voert over wat discriminatie is.
Niemand beweert verder dat het tof is om kinderen te leren dat Hitler een toffe man is. Ik als kleinkind van grootouders die geïnterneerd waren in een KZ al helemaal niet.
vivautrecht85 schreef:
24-09-2019 20:14
Niemand beweert verder dat het tof is om kinderen te leren dat Hitler een toffe man is. Ik als kleinkind van grootouders die geïnterneerd waren in een KZ al helemaal niet.
Dan vind ik het vooral naief om te denken dat iemand die het 'over de goede dingen van Hitler' heeft het niet over zijn jodenhaat etc had, in comninatie met dat partner steeds extreem rechtser is.
TO, vertrouw op je zoon en dochters eigen karakter, verstand, en gevoel.
Zie ze als mensen die ook van jou al veel meegekregen hebben. Dat voelen ze vaak wel aan en geeft ze zelfvertrouwen.
boebezoebe schreef:
24-09-2019 20:17
Dan vind ik het vooral naief om te denken dat iemand die het 'over de goede dingen van Hitler' heeft het niet over zijn jodenhaat etc had, in comninatie met dat partner steeds extreem rechtser is.
Dat mag jij naief vinden. Ik heb voor mijn studie een participerend onderzoek gedaan naar een bepaalde extreem-rechtse beweging die Hitler en consorten als voorbeeld had en dat was echt niet (alleen) om diens jodenhaat. En vanwaar nou dat dramatische "excuse me als ik racisme en antisemitisme even erg vind"?
Maarre goed, TS. Vertrouw op je kinderen. Verreweg de meeste mensen zullen zich uiteindelijk niet tot extreme denkbeelden aangetrokken voelen.
Als kind ben je daar wat gevoeliger voor als je ouders bepaalde dingen prediken, maar het komt echt goed. Vergeet ook niet dat ze ook veel van jou en van hun school meekrijgen.
Ik zou hier ook niet bepaald blij van worden. Maar gezien het 'spreekverbod' heb je wel erg duidelijk laten blijken (aan vader direct, of via dochter) dat je het niet eens bent met hem. Je had het beter wat subtieler kunnen aanpakken. Voor nu zou ik het dus los laten om de zaak niet verder op de spits te drijven. Laat je dochter ondertussen dat werkstuk maar lekker maken - daar gaat ze heus wel een reactie op krijgen van de leerkracht.
Dank voor de lieve berichten die hoop geven, zoals dat de kinderen zelf wel sterk genoeg zijn en hun mening zullen vormen.

Moet wel toegeven dat ik verbaasd ben hoe sommigen zo slecht lezen, de essentie van mijn vraag niet oppikken en het ook nog verdraaien; dus ter verduidelijking; ik heb geen spreekverbod opgelegd: dat is juist wat ik zo super triest vind dat ze niet mag vertellen wat er in de week met haar vader gebeurt, en nee ik hoor haar niet uit om op hem te Maar ik heb er nog steeds moeite mee dat 50% van mijn dochters ervaringen, gedachten, etc voor mij onbekend zijn. Is dat raar?
En dan die ander die nu opeens mijn ex in een vegetarier heeft veranderd; dat is bijna grappig.
xxbrittxx schreef:
24-09-2019 22:39
Dank voor de lieve berichten die hoop geven, zoals dat de kinderen zelf wel sterk genoeg zijn en hun mening zullen vormen.

Moet wel toegeven dat ik verbaasd ben hoe sommigen zo slecht lezen, de essentie van mijn vraag niet oppikken en het ook nog verdraaien; dus ter verduidelijking; ik heb geen spreekverbod opgelegd: dat is juist wat ik zo super triest vind dat ze niet mag vertellen wat er in de week met haar vader gebeurt, en nee ik hoor haar niet uit om op hem te Maar ik heb er nog steeds moeite mee dat 50% van mijn dochters ervaringen, gedachten, etc voor mij onbekend zijn. Is dat raar?
En dan die ander die nu opeens mijn ex in een vegetarier heeft veranderd; dat is bijna grappig.
Ik denk dat Phineas niet bedoelt dat jij een spreekverbod hebt opgelegd maar dat er een reden is waarom je ex dat heeft gedaan. Dus bijvoorbeeld omdat jij heftig reageerde op iets dat je dochter vertelde, ik noem maar een mogelijkheid.

En wie verandert je ex in een vegetariër?
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 24-09-2019 22:47
2.14% gewijzigd
redbulletje schreef:
24-09-2019 08:57
Zou dat niet 'n gevalletje 'hoe krijg ik m'n ex over de zeik' zijn?

Mwah.. Ik vind het, gezien de verdere uitleg van TO over de standpunten van haar ex, nogal zorgelijk dat hij Hitlers daden en de massamoord op Joodse mensen nogal goed lijkt te keuren en dat op de kinderen overbrengt. Ik denk niet dat het doel hiervan is 'ex over de zeik krijgen' maar hij daadwerkelijk achter zijn ideeën staat...
Zorgelijk.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
vivautrecht85 schreef:
24-09-2019 20:22
Dat mag jij naief vinden. Ik heb voor mijn studie een participerend onderzoek gedaan naar een bepaalde extreem-rechtse beweging die Hitler en consorten als voorbeeld had en dat was echt niet (alleen) om diens jodenhaat. En vanwaar nou dat dramatische "excuse me als ik racisme en antisemitisme even erg vind"?
Omdat ik dacht dat je commentaar bedoeld was als :'antisemitisme is wat anders dan racisme', omdat racisme niet expliciet genoemd is.
Je onderzoek klinkt interessant. Ik geloof heus dat mensen om meer dan anti-semitisme zich aangetrokken voelen tot Hitler's gedachtengoed, maar dat is belangrijk in deze context? Kennelijk is de holocaust voor zulke mensen niet erg genoeg om je afwijzend op te stellen tegenover Hitler's erfenis en dat zou voor mij al genoeg zijn om als ex partner me zorgen te maken (Kom op zeg, wie wil er nou ouderschap delen met iemand die deze geschiedenis niet erg genoeg vindt en je kinderen vertelt dat Hitler ok was?) Dus hoe interessant je onderzoek ook is, ik kan me voorstellen dat TO weinig boodschap heeft aan de uitkomst van je onderzoek.
redbulletje schreef:
24-09-2019 10:01
En ze bij TO thuis ook geen vegan opdringen. Dat valt net zo goed onder een extreme levensstijl.
Ik lees in TO nergens een militante veganist.

En verder: de goede kanten van Adolf Hitler... ik neem aan dat vaders het niet in de eerste plaats heeft over dat Hitler zo kapot was van verdriet toen zijn moeder overleed, en dat hij zo lief was voor Blondie en vegetarisch at. Vinden dat een halfgare speedjunk goede dingen deed... het lijkt me dat voor ieder weldenkend mens zijn wandaden zwaarder wegen.

Ik snap het niet, het hele forum buitelt altijd over elkaar heen over een veilige omgeving voor kinderen, maar een totaal spreekverbod vanuit de kant van vaders over de tijd die ze bij hem zijn vind ik ver gaan. Leiden is in last als het op het forum bijvoorbeeld om gelijkwaardigheid en acceptatie van seksuele geaardheid gaat, maar iemand die een regime voerde waarin bijvoorbeeld homoseksuelen (en die niet alleen) massaal in kampen werden gestopt goedpraten geeft reacties als 'laat het los' en 'met een korreltje zout nemen'.

En extreem links en extreem rechts zijn allebei compleet gestoord, maar ik denk echt niet dat je het moet willen dat je kinderen deels worden grootgebracht met de gedachte dat een van die stromingen volledig ok zou zijn.

Dat gezegd hebbende, The Boy In The Striped Pyjamas aanvoeren snap ik dan ook weer niet. Ik zeg niet dat je bij een elfjarige met complete documentaires over de Einsatzgruppen aan moet komen, maar die eerste kan ik echt niet serieus nemen.
Je gaat er bijna vanuit dat alles wat vader zegt voor zoete koek geslikt wordt. Jij hebt ook invloed, school heeft invloed, vrienden hebben invloed en baantjes hebben invloed.
De kinderen zijn oud genoeg om niet alles voor waar aan te nemen.

Wat wel belangrijk is, om de tijd die je samen met je kinderen hebt leuk door te brengen en niet te gebruiken om continu in het verweer te komen op datgene wat vaders zegt. Dat maakt het hele gebeuren erg negatief. Houdt de band met ze in stand, stel vragen, laat ze nadenken, laat ze desnoods de informatie zelf opzoeken en vertrouw erop dat wat je bij hen in de voorgaande jaren als basis hebt neergelegd op het gegeven moment toch naar voren komt.
boebezoebe schreef:
24-09-2019 22:55
Omdat ik dacht dat je commentaar bedoeld was als :'antisemitisme is wat anders dan racisme', omdat racisme niet expliciet genoemd is.
Je onderzoek klinkt interessant. Ik geloof heus dat mensen om meer dan anti-semitisme zich aangetrokken voelen tot Hitler's gedachtengoed, maar dat is belangrijk in deze context? Kennelijk is de holocaust voor zulke mensen niet erg genoeg om je afwijzend op te stellen tegenover Hitler's erfenis en dat zou voor mij al genoeg zijn om als ex partner me zorgen te maken (Kom op zeg, wie wil er nou ouderschap delen met iemand die deze geschiedenis niet erg genoeg vindt en je kinderen vertelt dat Hitler ok was?) Dus hoe interessant je onderzoek ook is, ik kan me voorstellen dat TO weinig boodschap heeft aan de uitkomst van je onderzoek.
Dat laatste pretendeer ik dan ook nergens. Als ik naief word genoemd, wil ik daar graag op reageren ook al heeft TS daar niks aan. Zo werkt een forum; niet alle reacties hoeven per se een constructief advies aan TS te bevatten.
Nehemah schreef:
24-09-2019 22:58
Ik lees in TO nergens een militante veganist.

En verder: de goede kanten van Adolf Hitler... ik neem aan dat vaders het niet in de eerste plaats heeft over dat Hitler zo kapot was van verdriet toen zijn moeder overleed, en dat hij zo lief was voor Blondie en vegetarisch at. Vinden dat een halfgare speedjunk goede dingen deed... het lijkt me dat voor ieder weldenkend mens zijn wandaden zwaarder wegen.

Ik snap het niet, het hele forum buitelt altijd over elkaar heen over een veilige omgeving voor kinderen, maar een totaal spreekverbod vanuit de kant van vaders over de tijd die ze bij hem zijn vind ik ver gaan. Leiden is in last als het op het forum bijvoorbeeld om gelijkwaardigheid en acceptatie van seksuele geaardheid gaat, maar iemand die een regime voerde waarin bijvoorbeeld homoseksuelen (en die niet alleen) massaal in kampen werden gestopt goedpraten geeft reacties als 'laat het los' en 'met een korreltje zout nemen'.

En extreem links en extreem rechts zijn allebei compleet gestoord, maar ik denk echt niet dat je het moet willen dat je kinderen deels worden grootgebracht met de gedachte dat een van die stromingen volledig ok zou zijn.

Dat gezegd hebbende, The Boy In The Striped Pyjamas aanvoeren snap ik dan ook weer niet. Ik zeg niet dat je bij een elfjarige met complete documentaires over de Einsatzgruppen aan moet komen, maar die eerste kan ik echt niet serieus nemen.
Volledig oke is dan ook weer overdreven, al zijn de stellingen van de ex van TS al verwerpelijk genoeg natuurlijk.

En het een beetje loslaten is wat anders dan het oké vinden dat je kind met zulke ideeën wordt opgevoed. Want dat wil bijna niemand. Ik neem aan dat iedere weldenkende ouder met zijn/haar kind over zaken als xenofobie en de oorlog. TS vast ook, nog voordat haar ex die wanstaltige ideeen ventileerde. Daar moet ze mijns inziens vooral mee doorgaan. Niet eens (alleen) als reactie op ex maar omdat dat in een normale opvoeding thuishoort. En dan liefst inderdaad niet met sentimentele en inaccurate films.
Ik had het topic niet goed gelezen, mijn excuses. Mijn eerste reactie was totaal irrelevant.

Ik vind het wel echt een rot situatie voor je. Eigenlijk is dit mijn eigen moeder ook overkomen. Wij hebben ook gekozen voor de “minder zeurende ouder” waar ik achteraf echt spijt van heb want er was totaal geen sprake van opvoeding (ik heb net een topic gepost met het probleem wat eruit is voorgekomen). Als ik toen beter had geweten dan had ik het allemaal heel anders aangepakt...
anoniem_383354 wijzigde dit bericht op 24-09-2019 23:44
Reden: Irrelevant
75.57% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
24-09-2019 23:19
Volledig oke is dan ook weer overdreven, al zijn de stellingen van de ex van TS al verwerpelijk genoeg natuurlijk.

En het een beetje loslaten is wat anders dan het oké vinden dat je kind met zulke ideeën wordt opgevoed. Want dat wil bijna niemand. Ik neem aan dat iedere weldenkende ouder met zijn/haar kind over zaken als xenofobie en de oorlog. TS vast ook, nog voordat haar ex die wanstaltige ideeen ventileerde. Daar moet ze mijns inziens vooral mee doorgaan. Niet eens (alleen) als reactie op ex maar omdat dat in een normale opvoeding thuishoort. En dan liefst inderdaad niet met sentimentele en inaccurate films.
Ja volledig ok is inderdaad overdreven, maar ik vond de meeste reacties over het welzijn van de kinderen nogal ehm... mild. Vooral ook met het spraakverbod en ook wat TO zelf zegt, daardoor de helft van haar dochters leven haar als moeder totaal onbekend is. Dat in combinatie met dat haar ex de kinderen inderdaad op zijn zachtst gezegd twijfelachtige normen en waarden aanleert lijken mij wel dingen om als de andere ouder tegenin te willen gaan.

Denk dat het ook niet eens zozeer in de eerste plaats om de oorlog an sich gaat om de kinderen over in te lichten/samen te bespreken, meer het verwerpelijke regime wat in die tijd werd gevoerd en de voornamelijkste standpunten van de extreem-rechtse ideologie. Hopelijk komen ze er dan inderdaad later zelf achter dat vaders rare ideeën en principes aanhangt, en inderdaad bij voorkeur niet met het niveau van de film die TO heeft laten zien als voorbeeld.
Wat een super reacties! Ik zie nu in dat the boy in the blue pyjamas een inschattingsfout van mij was, en ik waardeer dat jullie me daarop gewezen hebben.

Argentivo; Boebezoebe; Nehemah; Flavoridia; en ongetwijfeld anderen, jullie snappen wat ik probeer te vragen en de reacties helpen me echt. (Ik heb alleen mijn mobieltje en kan niet terug naar de messages om alle antwoorden te lezen).
xxbrittxx schreef:
24-09-2019 23:59
Wat een super reacties! Ik zie nu in dat the boy in the blue pyjamas een inschattingsfout van mij was, en ik waardeer dat jullie me daarop gewezen hebben.

Argentivo; Boebezoebe; Nehemah; Flavoridia; en ongetwijfeld anderen, jullie snappen wat ik probeer te vragen en de reacties helpen me echt. (Ik heb alleen mijn mobieltje en kan niet terug naar de messages om alle antwoorden te lezen).
Kijk elke dag het bevrijdingsjournaal met ze. Mooi verhelderend, interessant en educatief. Ook online te kijken, elke dag nieuwe filmpjes.
Suari; nooit van gehoord, wat een goede tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven