Hoe was het voor jou als kind op te groeien in twee werelden
dinsdag 24 september 2019 om 06:20
Ik zou graag reacties willen zien van kinderen van gescheiden ouders die hele verschillende levensopvattingen hebben.
Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.
Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.
We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.
Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.
Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.
Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.
Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.
Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.
Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Ik ben 18 jaar getrouwd geweest en heb twee kinderen (meisje 11, jongen 16). Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, we hadden nooit veel argumenten, maar kregen meer en meer verschillende opvatting over het leven.
Onschuldige dingen zoals ik werd vegatarier en hij eet vlees waren op te lossen. Maar zijn rechtse kijk op het leven werd extremer.
We gingen vriendschappelijk onze eigen weg. We hebben elkaar zo'n twee jaar lang zijdelings bijgestaan met bijvoorbeeld medische dingen, helpen verhuizen etc. We wilden altijd dat de kinderen beiden ouders hadden en minimaal in twee werelden moesten leven.
Sinds een paar jaar is dit veranderd. Hij is extreem rechts aan het denken en vertelt de kinderen dat Hitler goede dingen deed. Hij gelooft niet in een veranderd klimaat en heeft onlangs tegen mijn dochter gezegd dat als ze nog een keer het klimaat noemt hij al haar devices afneemt en ze voortaan niet meer met hem mee mag in de auto.
Hij laat de kinderen alles kijken en eten wat ze willen. Dit heeft er een half jaar geleden toegeleid dat mijn 16 jarige zoon nu niet meer bij mij woont, maar bij zijn vader. Want die zeurt niet als hij uren op zijn computer/telefoon zit. Die zeurt niet over groenten eten, en die is tenmiste vol begrip dat hij het leger in wilt.
Mijn dochter ziet films en shows die echt niet geschikt zijn voor een 11 jarige.
Mijn strategie zover is dat ik tegen mijn dochter heb gezegd dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft en dat het belangrijk is een eigen mening te vormen. Gezegd dat haar vader denkt dat Hitler goede dingen deed, waar ik het tegenovergestelde denk. Ik heb haar de film "De jongen in de gestreepte pyjama" laten zien. Ze was woedend dat ze dat 'moest zien', maar ik dacht dat het goed was haar een idee te geven.
Ze mag niet meer vertellen van haar vader wat ze in de week doet dat ze bij hem is. Een volledige spreekverbod.
Het breekt mijn hart. Ik zou graag willen horen van kinderen die zo zijn opgegroeid wat ik als moeder kan doen? Ik voel me zo machteloos. En als ik haar dan hoor zeggen dat ze haar schoolwerkstuk over tweede wereld oorlog wil maken en haar haar vaders ideen wil opschrijven.... Ze mag bij mij ook bepaalde dingen niet zien, en dan zegt ze elke keer hoe dat bij haar vader wel mag. Ik ben zo bang dat ze er ook voor kiest bij hem te gaan wonen.
Hoe kan ik haar opvoeden zonder haar te verliezen? Hoe kan ik haar meer rust geven? Hoe was het voor jullie?
Dank.
Those who mind don't matter, and those who matter don't mind
dinsdag 24 september 2019 om 09:29
Wat doet bijna iedereen hier makkelijk over, zeg! Die man is extreem-rechts! Toen ik begon met lezen, dacht ik dat het wel meeviel, heel veel ouders hebben wel een verschil van mening over dingen als klimaat en het kijken van films. Maar kom op, dit gaat wel een stuk verder dan dat. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik probeer mijn kinderen goede normen en waarden mee te geven en hun vader ze dan extreem-rechtse denkbeelden gaat aanleren. Waar ze dan nog intrappen ook, want pa laat ze doen wat ze willen, ze hoeven niet gezond te eten en wie weet wat nog meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen de helft van de tijd zo zouden leven.
Ik zou zeker hulp inschakelen om in ieder geval te kijken wat er mogelijk is. Al denk ik niet dat je er zo heel veel aan kunt doen, hij doet waarschijnlijk niets strafbaars, maar ik zou het er niet zomaar bij laten zitten.
Ik zou zeker hulp inschakelen om in ieder geval te kijken wat er mogelijk is. Al denk ik niet dat je er zo heel veel aan kunt doen, hij doet waarschijnlijk niets strafbaars, maar ik zou het er niet zomaar bij laten zitten.
dinsdag 24 september 2019 om 09:32
Rekening houden met het milieu gaat ook helemaal niet om auto's en vliegtuigen afschaffen en verplicht veganist worden.
Het gaat om matigen met milieuvervuilende dingen.
Je kan nog best op vliegvakantie, alleen zouden sommigen zich bewust kunnen zijn dat een retourtje amsterdam-londen per vliegtuig gewoon waanzin is.
Of de auto nemen voor een afstand van 3 km.
dinsdag 24 september 2019 om 09:33
Ik doe er (in gedachten) niet makkelijk over, maar ik denk dat je bij de kinderen op dit moment niet zoveel kunt bereiken. Je kunt ze laten zien waar zijn ideeën toe geleid hebben, maar of het werkt?pamelacourson schreef: ↑24-09-2019 09:29Wat doet bijna iedereen hier makkelijk over, zeg! Die man is extreem-rechts! Toen ik begon met lezen, dacht ik dat het wel meeviel, heel veel ouders hebben wel een verschil van mening over dingen als klimaat en het kijken van films. Maar kom op, dit gaat wel een stuk verder dan dat. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik probeer mijn kinderen goede normen en waarden mee te geven en hun vader ze dan extreem-rechtse denkbeelden gaat aanleren. Waar ze dan nog intrappen ook, want pa laat ze doen wat ze willen, ze hoeven niet gezond te eten en wie weet wat nog meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen de helft van de tijd zo zouden leven.
Later is nu
dinsdag 24 september 2019 om 09:37
Om antwoord te geven op de vraag van TO: mijn ouders gingen scheiden omdat ze er nogal verschillende levensinstellingen op nahielden, dus na de scheiding had ik ook die twee werelden.
Overigens niet zo extreem als wat jij beschrijft, maar ik moest wel uitkijken wat ik waar wel en niet vertelde.
Overigens kon ik bij mijn vader bepaalde zaken niet bespreken en was dat mede een reden om niet meer bij hem te willen wonen.
Mijn ervaring is dat kinderen echt niet zo simpel kiezen voor de ouder met de minst strenge opvoeding.
Ik lees dat jouw ex dingen zegt en doet waarvan jij vindt dat die niet door de beugel kunnen, en ik ben geneigd het met je eens te zijn.
Maar hoe dwingend ben jij in jouw visie? Ik denk dat je niet anders kunt doen dan met argumenten tegenwicht te geven aan feitelijke onwaarheden die je ex aan je kinderen vertelt.
Wat betreft de 'foute' films heb je wat mij betreft inmiddels geen poot meer om op te staan, nadat je je dochter gedwongen hebt om 'The boy in the striped Pyjama's' te zien.
Overigens niet zo extreem als wat jij beschrijft, maar ik moest wel uitkijken wat ik waar wel en niet vertelde.
Overigens kon ik bij mijn vader bepaalde zaken niet bespreken en was dat mede een reden om niet meer bij hem te willen wonen.
Mijn ervaring is dat kinderen echt niet zo simpel kiezen voor de ouder met de minst strenge opvoeding.
Ik lees dat jouw ex dingen zegt en doet waarvan jij vindt dat die niet door de beugel kunnen, en ik ben geneigd het met je eens te zijn.
Maar hoe dwingend ben jij in jouw visie? Ik denk dat je niet anders kunt doen dan met argumenten tegenwicht te geven aan feitelijke onwaarheden die je ex aan je kinderen vertelt.
Wat betreft de 'foute' films heb je wat mij betreft inmiddels geen poot meer om op te staan, nadat je je dochter gedwongen hebt om 'The boy in the striped Pyjama's' te zien.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 24 september 2019 om 09:40
Als kind van gescheiden ouders, waarbij het contact tussen de ouders matig tot zeer slecht was en nog is, kan ik mij wel aansluiten bij wat veel mensen zeggen hierboven.
Ik werd ook enorm beïnvloed door mijn ouders. Vergeet niet dat kinderen enorm loyaal naar hun ouders zijn. Hierdoor heb ik 1 van mijn ouders jaren niet willen zien. Toen ik volwassenen werd ging ik het gedrag van mijn ouders vanaf een ander perspectief zien. Inmiddels is het zo dat ik goed contact heb met de ouder die ik jaren niet heb gezien en met mijn andere ouder is het contact erg oppervlakkig geworden.
Mijn advies: ga niet zitten bewijzen dat jouw visie beter is. Laat de kinderen hun eigen keuze maken, hoe moeilijk dat ook is. Met dwang kiezen ze de makkelijkste weg. Dat geeft namelijk de minste stress. Zorg dat het leuk is en laat haar de wereld ontdekken. Helaas kun je je kinderen niet altijd behoeden voor alles, hoe moeilijk het ook is.
Hele dikke knuffel! Dit is enorm moeilijk!
Ik werd ook enorm beïnvloed door mijn ouders. Vergeet niet dat kinderen enorm loyaal naar hun ouders zijn. Hierdoor heb ik 1 van mijn ouders jaren niet willen zien. Toen ik volwassenen werd ging ik het gedrag van mijn ouders vanaf een ander perspectief zien. Inmiddels is het zo dat ik goed contact heb met de ouder die ik jaren niet heb gezien en met mijn andere ouder is het contact erg oppervlakkig geworden.
Mijn advies: ga niet zitten bewijzen dat jouw visie beter is. Laat de kinderen hun eigen keuze maken, hoe moeilijk dat ook is. Met dwang kiezen ze de makkelijkste weg. Dat geeft namelijk de minste stress. Zorg dat het leuk is en laat haar de wereld ontdekken. Helaas kun je je kinderen niet altijd behoeden voor alles, hoe moeilijk het ook is.
Hele dikke knuffel! Dit is enorm moeilijk!
eilandje2015 wijzigde dit bericht op 24-09-2019 09:42
0.05% gewijzigd
dinsdag 24 september 2019 om 09:41
pamelacourson schreef: ↑24-09-2019 09:29Wat doet bijna iedereen hier makkelijk over, zeg! Die man is extreem-rechts! Toen ik begon met lezen, dacht ik dat het wel meeviel, heel veel ouders hebben wel een verschil van mening over dingen als klimaat en het kijken van films. Maar kom op, dit gaat wel een stuk verder dan dat. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik probeer mijn kinderen goede normen en waarden mee te geven en hun vader ze dan extreem-rechtse denkbeelden gaat aanleren. Waar ze dan nog intrappen ook, want pa laat ze doen wat ze willen, ze hoeven niet gezond te eten en wie weet wat nog meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen de helft van de tijd zo zouden leven.
Juist daarom zou ik er alles aan doen om ze niet naar hem toe te drijven. Bij zoon is dat al mislukt, want daar ingetrokken. Het enige wat je kan doen is laten zien dat er meerdere meningen en visies zijn, en zorgen dat ze zo stevig in hun schoenen gaan staan, dat zij zelf een keuze kunnen maken.
dinsdag 24 september 2019 om 09:45
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je je battles pickt (weet even niet hoe ik dat duidelijker kan zeggen in het Nederlands
) Mijn man is bijvoorbeeld heel makkelijk met films en liet zijn inmiddels volwassen kinderen ook altijd van alles zien. Ik dacht daar altijd het mijne van, maar het zijn niet mijn kinderen, dus ik zei er maar niets over. Uiteindelijk zijn die kinderen uitgegroeid tot stabiele volwassenen met geen greintje agressie in zich, dus ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt. Als ze het eng vinden, zullen ze uit zichzelf al niet willen kijken.
Maar dat extreem-rechtse gedachtengoed, daar zou ik echt hulp bij vragen hoe dat aan te pakken.
Maar dat extreem-rechtse gedachtengoed, daar zou ik echt hulp bij vragen hoe dat aan te pakken.
dinsdag 24 september 2019 om 09:45
Inderdaad. Misschien wel goed dat ze dat doet.s-a-r-kast schreef: ↑24-09-2019 09:41Als jouw dochter van 11 een pro-hitler werkstuk in gaat leveren op school, ben ik heel benieuwd wanneer jullie op gesprek kunnen komen bij de leraar/lerares!
dinsdag 24 september 2019 om 09:46
Ik neem die extreem-rechts-aanname van TO met een korreltje zout, aangezien ze zich grote zorgen maakt over dat vader de kinderen films laat kijken die niet geschikt zijn voor hun leeftijd, maar niet inziet dat zij precies hetzelfde doet.pamelacourson schreef: ↑24-09-2019 09:29Wat doet bijna iedereen hier makkelijk over, zeg! Die man is extreem-rechts! Toen ik begon met lezen, dacht ik dat het wel meeviel, heel veel ouders hebben wel een verschil van mening over dingen als klimaat en het kijken van films. Maar kom op, dit gaat wel een stuk verder dan dat. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik probeer mijn kinderen goede normen en waarden mee te geven en hun vader ze dan extreem-rechtse denkbeelden gaat aanleren. Waar ze dan nog intrappen ook, want pa laat ze doen wat ze willen, ze hoeven niet gezond te eten en wie weet wat nog meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen de helft van de tijd zo zouden leven.
En de extreem-rechtse claim ligt hierin:
Nou, als dat reden is om Veilig Thuis in te schakelen... dan ken ik er nog wel een paar. Een onwelvallige mening is geen reden voor ingrijpen door Veilig Thuis. De kinderen zijn veilig, alleen heeft hun vader een afwijkende mening waar TO het niet mee eens is.
Nee, het is niet oké om Hitler als een goedheiligman af te schilderen, maar met een beetje inlezen komen die kinderen er vanzelf achter hoe het echt zit.
dinsdag 24 september 2019 om 09:46
En dit.s-a-r-kast schreef: ↑24-09-2019 09:41Als jouw dochter van 11 een pro-hitler werkstuk in gaat leveren op school, ben ik heel benieuwd wanneer jullie op gesprek kunnen komen bij de leraar/lerares!
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 24 september 2019 om 09:55
Ach, je zou natuurlijk aan die kinderen duidelijk kunnen maken dat onder het nazi bewind kinderen verplicht veel moesten bewegen, het liefst alles lopen, en verplicht gezond moesten eten. Dit om kinderen Hard wie Krippstahl te kneden.pamelacourson schreef: ↑24-09-2019 09:29Wat doet bijna iedereen hier makkelijk over, zeg! Die man is extreem-rechts! Toen ik begon met lezen, dacht ik dat het wel meeviel, heel veel ouders hebben wel een verschil van mening over dingen als klimaat en het kijken van films. Maar kom op, dit gaat wel een stuk verder dan dat. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik probeer mijn kinderen goede normen en waarden mee te geven en hun vader ze dan extreem-rechtse denkbeelden gaat aanleren. Waar ze dan nog intrappen ook, want pa laat ze doen wat ze willen, ze hoeven niet gezond te eten en wie weet wat nog meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen de helft van de tijd zo zouden leven.
Onder Hitler zou pa al lang zijn afgevoerd en de kinderen in Duitse kindertehuizen worden gehard tot goede Arische machines.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
(George Patton)
dinsdag 24 september 2019 om 10:01
En ze bij TO thuis ook geen vegan opdringen. Dat valt net zo goed onder een extreme levensstijl.Pergamon schreef: ↑24-09-2019 09:41Juist daarom zou ik er alles aan doen om ze niet naar hem toe te drijven. Bij zoon is dat al mislukt, want daar ingetrokken. Het enige wat je kan doen is laten zien dat er meerdere meningen en visies zijn, en zorgen dat ze zo stevig in hun schoenen gaan staan, dat zij zelf een keuze kunnen maken.
dinsdag 24 september 2019 om 10:03
Ik lees mee, mijn ex-man en ik zijn ook uit elkaar en hebben over veel dingen verschillende opvattingen! (Ook gedeeltelijk cultureel bepaald.) Gelukkig niet zo extreem als bij TO!
Ons kind trekt momenteel ook erg naar de vader toe en praat hem in veel dingen na. Is nog wat jonger dan jouw kinderen. Ik heb besloten om mijn eigen plan te trekken en kind mijn normen en waarden mee te geven, zonder die erin te wrijven! Tegen vader ingaan heeft geen zin en is ook heel vermoeiend: steeds moet precies dát weerleggen waar je kind mee thuiskomt. Geen beginnen aan! De extreme opvattingen van je ex doen het in de maatschappij niet zo goed, d.w.z. het kind zal heus wel gecorrigeerd worden in discussies met klasgenoten of leraren. Als ze ouder wordt, zal ze vanzelf inzien dat het allemaal wat genuanceerder is. Maar je moet een lange adem hebben!
Ons kind trekt momenteel ook erg naar de vader toe en praat hem in veel dingen na. Is nog wat jonger dan jouw kinderen. Ik heb besloten om mijn eigen plan te trekken en kind mijn normen en waarden mee te geven, zonder die erin te wrijven! Tegen vader ingaan heeft geen zin en is ook heel vermoeiend: steeds moet precies dát weerleggen waar je kind mee thuiskomt. Geen beginnen aan! De extreme opvattingen van je ex doen het in de maatschappij niet zo goed, d.w.z. het kind zal heus wel gecorrigeerd worden in discussies met klasgenoten of leraren. Als ze ouder wordt, zal ze vanzelf inzien dat het allemaal wat genuanceerder is. Maar je moet een lange adem hebben!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
dinsdag 24 september 2019 om 10:08
Bovenstaande was destijds wel van toepassing op mijn situatie. Gelukkig was de scheiding tussen mijn ouders ongeveer 12 jaar geleden, waardoor ik voor mezelf inmiddels weet hoe ik ermee om moet gaan. Had vrij snel besloten om direct na de scheiding voor mijn vader te kiezen en daar te blijven wonen.lientje69 schreef: ↑24-09-2019 08:36Op een gegeven moment zijn ze op een leeftijd dat ze hun eigen mening gaan vormen.
Ze horen natuurlijk niet alleen dingen van hun vader, maar óók van jou.
Van vrienden, op school , op de sportclub, familie.
Op een gegeven moment zullen ze zelf conclusies gaan trekken.
En niet blind vaders mening volgen.
Nu misschien nog wel, maar dat verandert.
Wel had ik toen van beide kanten verhalen gehoord en opvattingen, maar inmiddels heb ik mijn eigen mening over bepaalde onderwerpen. Het belangrijkste om je kind niet te verliezen is om eigen initiatief te blijven houden om contact te houden. Sluit je het contact volledig af of je (nieuwe) partner doet vaak het woord, dan zal je kind zich volledig afsluiten. Dit merk ik bij mijn eigen moeder, haar (nieuwe) partner zegt alles voor haar, terwijl ik graag gesprekken met haar alleen wil hebben.
Het is lastig, maar ik blijf bij de rest. Wil je je kind rust geven, laat haar/hem dan gaan en staan. Ze komen vanzelf weer bij je terug wanneer ze ouder en wijzer zijn.
dinsdag 24 september 2019 om 10:27
Precies, laat ze het maar van anderen horen dan van TO, dat is misschien wel vervelend (ook voor TO) maar wellicht effectiever.s-a-r-kast schreef: ↑24-09-2019 09:41Als jouw dochter van 11 een pro-hitler werkstuk in gaat leveren op school, ben ik heel benieuwd wanneer jullie op gesprek kunnen komen bij de leraar/lerares!
En verder: waarom zo’n bar slechte film laten zien? Doe dan een aardige documentaire bijvoorbeeld, er zijn heus wel dingen die geschikter zijn voor haar leeftijd. Of ga naar het Anne frankhuis ofzo.
dinsdag 24 september 2019 om 10:29
Ik zou de kritiek op papa (want zo ziet je dochter het!) er vooral niet te dik bovenop leggen en het onderwerp Tweede Wereldoorlog even laten rusten.SallySpectra* schreef: ↑24-09-2019 10:27En verder: waarom zo’n bar slechte film laten zien? Doe dan een aardige documentaire bijvoorbeeld, er zijn heus wel dingen die geschikter zijn voor haar leeftijd. Of ga naar het Anne frankhuis ofzo.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
dinsdag 24 september 2019 om 10:29
Ik vind de reacties ook wel erg mild. Ze mag haar week niet met haar moeder bespreken en krijgt straf als ze het woord klimaat benoemt? Dat lijken mij al dingen die de gezonde ontwikkeling van een meid van 11 in de weg staan.
En dan hebben we ook nog een vader die vertelt aan zijn kinderen dat Hitler goede dingen heeft gedaan. Sorry hoor ik had inderdaad jeugdzorg gebeld. En ik weet zeker dat jeugdzorg dit ook nog eens serieus zou nemen.
En dan hebben we ook nog een vader die vertelt aan zijn kinderen dat Hitler goede dingen heeft gedaan. Sorry hoor ik had inderdaad jeugdzorg gebeld. En ik weet zeker dat jeugdzorg dit ook nog eens serieus zou nemen.
dinsdag 24 september 2019 om 10:32
Je kunt Hitler niet los zien van moord en haat voor hele bevolkingsgroepen. Dit is niet onschuldig, en moet serieus genomen worden. Kinderen van die leeftijd zijn zo kwetsbaar.
Ik ben benieuwd hoe de reacties waren als TO haar man moslim was en haar kinderen vertelde dat bin laden goede dingen had gedaan. Extreen rechts is in opkomst en zeker iets om serieus te nemen.
Ik ben benieuwd hoe de reacties waren als TO haar man moslim was en haar kinderen vertelde dat bin laden goede dingen had gedaan. Extreen rechts is in opkomst en zeker iets om serieus te nemen.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 24-09-2019 10:33
0.40% gewijzigd
dinsdag 24 september 2019 om 10:33
Dit dus, lekker laten gaan. Meisje kom er nog wel achter dat haar vader extreem is, by the way wat een lul.s-a-r-kast schreef: ↑24-09-2019 09:41Als jouw dochter van 11 een pro-hitler werkstuk in gaat leveren op school, ben ik heel benieuwd wanneer jullie op gesprek kunnen komen bij de leraar/lerares!
dinsdag 24 september 2019 om 10:35
Ik zou het compleet negeren, hij wil jou raken door je kinderen te raken en dat lukt, jij legt je jouw mening ongetwijfeld op en hij de zijne, de kinderen zijn de dupe van jullie gedoe over hun rug.
Praat niet slecht over hem en als je kinderen rare dingen over hem vertellen zeg je, het is niet makkelijk om in twee wereldjes te leven schat maar je doet het hardstikke goed.
Je maakt gewoon duidelijk dat de reden dat jullie niet bij elkaar passen is omdat jullie heel verschillend zijn.
Praat niet slecht over hem en als je kinderen rare dingen over hem vertellen zeg je, het is niet makkelijk om in twee wereldjes te leven schat maar je doet het hardstikke goed.
Je maakt gewoon duidelijk dat de reden dat jullie niet bij elkaar passen is omdat jullie heel verschillend zijn.
dinsdag 24 september 2019 om 10:39
Maak in ieder geval de vader nooit zwart tegenover je kinderen. Als er iets pijnlijk is als kind, is het wel dat de ene negatief over de andere praat. Het blijft toch je vader...
Wees objectief. Je kan best zeggen dat je het niet eens bent met zijn kijk, maar wees daarbij wel erg alert op je formulering
Wees objectief. Je kan best zeggen dat je het niet eens bent met zijn kijk, maar wees daarbij wel erg alert op je formulering
I wish I could but I don't want to
dinsdag 24 september 2019 om 10:40
Leuk dat je daarover begint: Ik ben benieuwd hoeveel mensen Veilig Thuis bellen voor kinderen van niquaabdraagsters en moskeegangers waar een extremistische imam predikt en voor leerlingen van islamitische scholen waar bewezen anti-homo-lesstof gegeven wordt.Illinois schreef: ↑24-09-2019 10:32Je kunt Hitler niet los zien van moord en haat voor hele bevolkingsgroepen. Dit is niet onschuldig, en moet serieus genomen worden. Kinderen van die leeftijd zijn zo kwetsbaar.