huis twee weken uitlenen?

03-08-2008 17:31 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ga over een paar dagen op vakantie. Heb op het werk een drukje tijd gehad en mijn schoonmaakster heeft er een paar weken geleden ook nog de brui aan gegeven. Was dus een dikke bende in mijn huis. De afgelopen twee weken heb ik dus elke avond een grote schoonmaak lopen houden waardoor het er eindelijk weer schoon en netjes uitziet. Ik verheugde me (hoe truttig) er ook op om na de vakantie eindelijk weer in een schoon huis terug te komen. Belde een paar dagen geleden een goede vriendin of ze tijdens mijn vakantie in mijn huis mag. Haar relatie ging niet helemaal lekker en ze wilde graag even op zichzelf. Op zich heel erg vervelend natuurlijk. Niet uitzonderlijk dat doet ze wel vaker, maar eerder had ze altijd een ander plek die nu niet meer beschikbaar is. Om eerlijk te zijn vind ik het vreselijk. Zij is lang niet zo netjes als ik en ik ben bang dus na mijn vakantie alsnog in een troep thuiskom (dat is relatief, ik ben zelf gewoon heel netjes). Uiteraard kan ik vragen om ze het netje wil houden en dat zal ze ook wel proberen, maar ik weet eigenlijk al zeker dat het nooit helemaal zo zal zijn als nu. Is het erg egoistisch om nee te zeggen?
Het is jouw huis, en dat geeft je alle recht om ja of nee te zeggen. Zelfs zonder verantwoording af te leggen.
tja lastig...ik zal er ook niet om staan te springen. Mijn huisje is gewoon mijn huisje.

Maar voor een goede vriendin zou ik het er toch wel voor over hebben.

Je kunt misschien eerlijk zeggen dat je het heel erg prettig vind om echt in een schoon huis thuis te komen na je vakantie. Dus dat het prima is zolang ze het maar netjes houdt. Zoals je het hebt achter gelaten.
Moeilijk... Formeel heeft misschicken natuurlijk gelijk. Maar ik denk dat ik mijn vriendschap meer prioriteit geef dan het thuis komen in het een schoon huis. Als ik eraan kan bijdragen dat zij weer beter in haar vel komt te zetten, zal ik dat doen, en dat vind ik het feit dat ik graag thuis wil komen in een schoon huis van minder belang. Uiteraard kan je er wel proberen goede afspraken over te maken.
Dank voor jullie reacties al. het is ook zo dat ik na mijn vakantie weer een hele drukke periode tegemoed ga, dus geen tijd heb om alles weer bij te werken. maar inderdaad dignity schetst precies mijn dillema.Gevoelsmatig zeg ik nee, maar ik vind eigenlijk dta ik het uit naam van de vriendschap wel zou moeten doen.
Tja, wat vind je belangrijker: je vriendin uit de brand helpen of thuiskomen in een schoon huis? Ik zou het wel weten eerlijk gezegd. Hierom nee zeggen zou ik wel egoïstisch vinden eerlijk gezegd.
En misschien kun je het met haar bespreken? Dat je je er heel erg op had verheugd om in een schoon huis thuis te komen, en dat je een beetje bang bent dat je het niet naar jouw standaarden aan zult treffen? Dan zal ze vast nog extra haar best doen (al vraag ik me af of dat is waar ze nu behoefte aan heeft)
Zolang ze niet in huis rookt of kinderen en huisdieren op je huis loslaat, zou ik er geen probleem van maken. Hoeveel kan 'n volwassen vrouw nu eenmaal misdoen? Misschien kun je haar vragen tegen dat je terugkomt een paar uur een poetsvrouw te laten komen als zij helemaal niet poetserig is ingesteld. Da's wel 't minste wat zij dan weer kan terugdoen voor het mogen gebruiken van jouw huis.
wen, ik ben inderdaad sowieso van plan dat met haar te bespreken en ik denk idd dat ze niet zoveel zin heeft in poetsen enzo met ook een drukke baan en zelf 2x in de week een schoonmaakster (misschien kan ze die trouwens wel meenemen). Het is trouwens niet zo dat ze volledig in de kreukels ligt, anders had ik het sowieso welgedaan. het is meer dat ze af en toe ruimte nodig heeft zonder haar vriend en dat vind ik net weer even wat anders. Zonder het te bagetaliseren overigens.
ze heeft trouwens wel twee kleine kinderen, ter aanvulling.
Dan nog blijft het voor mij hetzelfde. Ze vraagt dit met een duidelijk doel, en niet om nu even uitgebreid 2 weken bij jou te zitten, omdat je zo'n fantastisch huis hebt. Ze heeft even wat ruimte nodig, en die kan jij haar bieden, dat zijn dingen die belangrijk zijn in een vriendschap. Dat je voor elkaar klaar staat en dat je bereid bent daarvoor soms iets van jezelf op te geven, omdat je het contact met de ander belangrijk vind.

Spreek anders duidelijk af hoe jij wilt dat het eruit ziet als je terugkomt. Of leg prioriteiten, bijvoorbeeld aangeven dat je iig graag de keuken en de badkamer netjes wilt hebben bij thuiskomst.
quote:rosie76 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:52:

ze heeft trouwens wel twee kleine kinderen, ter aanvulling.Dan wordt het gelijk 'n heel ander verhaal. Vooral als je zelf geen kinderen hebt is je huis daar meestal ook niet op ingericht en peuters breken alles waar ze hun grijpgrage handjes aan kunnen krijgen af. Kortom: vriendin zou welkom zijn, de kinderen laat ze maar bij de vader of brengt ze maar naar opa/oma. Dan heeft ze tenslotte ook zelf de ruimte, als ze die kinderen meeneemt heeft ze natuurlijk nog geen rust.
quote:rosie76 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:42:

Dank voor jullie reacties al. het is ook zo dat ik na mijn vakantie weer een hele drukke periode tegemoed ga, dus geen tijd heb om alles weer bij te werken. maar inderdaad dignity schetst precies mijn dillema.Gevoelsmatig zeg ik nee, maar ik vind eigenlijk dta ik het uit naam van de vriendschap wel zou moeten doen.Moeten is nooit een goede reden.
Als ze eens in de zoveel tijd ruimte voor zichzelf nodig heeft, dan zou ze m.i. toch eens op zoek moeten naar een andere oplossing (misschien een tuinhuisje o.i.d. aanschaffen). Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet ziet zitten, zeker omdat het niet echt urgent is en omdat zij minder netjes is dan jij en jij daar toch echt behoefte aan hebt. Het gaat ergens toch ten koste van jouw rust.

Ik vind de oplossing die al aangedragen is, dus dat zij ervoor zorgt dat er voor jij thuiskomt een werkster de boel schoonmaakt, wel goed.
Cum non tum age
Waarom stuurt ze haar man dan niet even weg? Lijkt me nog behoorlijk lastig als je met kinderen en al om de zoveel tijd even 'weg moet'.
Als jij het niet zit zitten, dan kun je er beter ook niet aan beginnen/toegeven, straks ben je op vakantie en zit je je de hele vakantie wel af te vragen of je huis nog wel aan kant is en daar gaat je ontspannen fijne vakantie ! Persoonlijk zou ik het ook niet prettig vinden, sterker nog ik weiger ook okee...tenzei het echt noodzakkelijk is om dat m'n vriendin echt helemaal in de problemen zit, maar zolang dat niet echt nodig is dan niet hoor. 2 kinderen pffffff, nou dan is het al helemaal out of the question. kan me heel erg goed voorstellen dat je het eigenlijk gewoon niet wilt hebben, dus heb jij alle recht om dat aantegeven, jou huis is jou huis en dat is je plekje waar jij tot rust komt en waar alles is zo als jij het wilt, dus houden zo.

Succes en bij deze een hele fijne en...ontspannen vakantie gewenst.

Girlxxx.
Tenzij een goede vriendin letterlijk op straat komt te staan zou ik niet mijn huis uitlenen. Ik ben zeer gesteld op mijn privacy en zelfs al het idee dat zij daar in mijn huis zit zou mij geen rust geven. Jij hebt net je huis aan kant, en wil dat begrijperlijkerwijze zo houden. Zij neemt ook nog eens twee kinderen mee. Waarom gaat idd haar partner niet hun huis uit? Als dit voor hen een structureel probleem is, lijkt het me een stuk handiger voor hen om dat te gaan oplossen dan om telkens maar het huis te ontvluchten.
[quote]rosie76 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:31:

Ik verheugde me (hoe truttig) er ook op om na de vakantie eindelijk weer in een schoon huis terug te komen.

mijn ervaring is dat als ik van vakantie thuis kom, en er niemand in mijn huis is geweest, het er altijd zo stoffig is.

Stof in huis betekend dat je in principe in ene vies huis thuis komt. Voordeel van een bekende in je huis laten is dat je die gene kan vragen de boel af te stoffen tijdens jouw afwezigheid
quote:girlxxx schreef op 03 augustus 2008 @ 18:43:

2 kinderen pffffff, nou dan is het al helemaal out of the question.

Precies, dan weet je helemaal niet in wat voor staat je je huis terug krijgt. Een volwassene die wat slordig is is tot daar aan toe, maar kleine kinderen met plakkerige grijpgrage handjes die aan je spulletjes zitten, no thanks.
Pff wat lastig! Ik moet er eerlijk gezegd zelf ook niet aan denken dat er een ander in je huis zit. Maar goed voor een vriending in 'nood', ik zou geen nee durven zeggen, denk ik.

Kun je er open met haar over praten denk je? Of is ze dan gelijk op haar teentjes getrapt? Dat scheelt al veel denk ik. Maar inderdaad, met 2 kleine kinderen... Heb je zelf ook kids? Dan is je huis daar een beetje op ingericht, maar dan nog. Ik blijf het een hele lastige situatie vinden.

Succes met je keuze, en laat je het ons weten?
...
Ja, ik heb zelf ook kinderen. weet dus ook precies wat een troep die maken haha. Ik kan er wel met haar over praten. gelukkig is ze niet iemand die meteen op haar teentjes is getrapt' en dat ga ik dus ook maar doen. Ik laat zeker weten wat het wordt.

Ik heb bedacht dat het op de lange duur voor een vriendschap het beste is eerlijk te zijn en je eigen grenzen aan te geven. Dus ik zal eerlijk zeggen dat ik het liever niet wil. Niet alleen om het viesworden, maar omdat ik het gewoon een vervelend idee vind dat iemand zoalng in mijn huis is. Ik zal wel zeggen dat ze altijd mag komen, mocht het echt misgaan de komende weken. Ik denk dat ze het wel begrijpt. Gelukkig heeft ze ook geen gebrek aan geld en kan ze ook wat huren (vakantiehuisje) als ze wil. Ook heeft haar man nog een tweede huisje.
de toevoeging dat ze zelf wel geld heeft om een ander plekje te huren vind ik het wel anders maken.

Wanneer ik echter in nood zou zitten, en ik zou een vriendin vragen om tijdelijk af en toe in haar huis te zitten (dus af en toe gedurende een periode van 2 weken als ik je verhaal goed begrijp), en ze zou nee zeggen omdat ze niet wil dat haar huis vies wordt. Ik vraag me af waar de prioriteiten van mijn vriendin zouden zitten.

Tuurlijk is eerlijkheid op lange termijn een groot goed, iemand zegt het hierboven al. Maar iemand in nood zeggen dat je niet wil dat die goede vriendin in je huis mag?? Daar kan ik niet bij. Al had ze 10 kinderen.
Krokusje, ik snap je reactie heel goed. Maar zoals gezegd gebeurt dit met enige regelmaat (dan wel in andere huizen). Als iemand echt op straat zou staan en nergens heen kon, of een relatie uit dreigde te gaan of noem het maar, dan zou ik gelijk ja zeggen. Geen twijfel mogelijk.

Ik maak nu de volgende afweging: bij grote nood zet ik mijn eigenbelang direct opzij, maar bij (een stuk) minder grote nood weeg ik wel mee wat ik zelf belangrijk vind. Dat is een schoon huis, zoals ik zei, maar gaat ook verder. Ik ben erg gesteld op mijn privacy en vind het gewoon niet zo prettig dat iemand twee weken op mijn plek is.

Nogmaals nood breekt alle wetten, maar dan moet er wel echte nood zijn. Die nuance breng ik wel aan.
quote:rosie76 schreef op 03 augustus 2008 @ 21:51:

Ook heeft haar man nog een tweede huisje.

Waarom gaat ze daar dan niet naartoe?

Vind 't een raar verhaal worden op deze manier.
Omdat dat van haar man is en dat wil ze liever niet (qua onafhankelijkheid). Snap ik ook wel weer. En het is ook wel een beetje een raar verhaal misschien. Maar mijn vriendin is ook een raar mens (ze weet dat ik dat vind en is dat ook wel met me eens) en heeft met de regelmaat enigzins vage actie. Dat maakt haar heel leuk en bijzonder, maar ook wel eens lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven