Hulp gevraagd. Nieuwe relatie met jong volw. kinderen
donderdag 9 oktober 2025 om 11:17
Hoi Allen,
Willen jullie mij helpen meedenken in onderstaande situatie?
Ik ben 3,5 jaar geleden gescheiden. Mijn kinderen zijn nu 18, 20 en 22 jaar oud. Mijn oudste twee wonen op kamers. Mijn jongste woont om de week bij mij.
Mijn vriend is sinds 12 jaar weduwnaar. Zijn dochter is 21 jaar en woon volledig bij hem thuis. Hij heeft de afgelopen 12 jaar geen andere relatie gehad.
Wij hebben nu samen 10 maanden een relatie.
we lopen er tegenaan dat zijn dochter moeite heeft met mijn aanwezigheid bij hun thuis. Ik ben daar ongeveer 1 a 2 avonden/nachten per week.
Soms gaat ons contact heel goed, is het gewoon gezellig. Maar op andere momenten weet zij mij volledig te negeren. Dit maakt dat het heel ongemakkelijk wordt.
Mijn vriend heeft afgelopen maandag samen met haar hierover een gesprek gehad. Ze geeft aan dat ze zich niet op haar gemak voelt als ik er ben. Dat ik inbreuk maar op haar privacy. (wat natuurlijk ook zo is). Zij moet enorm wennen aan de nieuwe situatie. Zij is de afgelopen jaren altijd alleen met haar vader geweest. Hij heeft 12 jaar lang alles gedaan om haar gelukkig te maken. En hij geeft aan nu ook aan zijn eigen geluk te denken en gehoor te geven.
Mijn vriend heeft het gevoel nu te moeten kiezen tussen ons. Omdat er altijd iemand is die zich ongemakkelijk voelt. Niet dat hij gaat kiezen. Maar het is wel een gedachte die door zijn hoofd gaat. Hij wil ook wel meer bij mij komen, maar dat lost het probleem niet op.
Ook mijn middelste dochter vind de situatie nog ingewikkeld. Ik heb bij haar aangegeven dat ze zich gewoon normaal gedraagt als hij hier is. Maar dat is voor mij natuurlijk ook een stuk makkerlijker. Zij woont op kamers en heeft haar eigen leven. Mijn andere twee kinderen zijn oke met de situatie.
Hebben jullie tips voor ons hoe we hiermee om kunnen gaan? Wat kunnen wij verwachten van zijn dochter hierin? Wat kunnen wij doen om voor haar de situatie prettiger te maken?
Ik hoor heel graag van jullie. Dit is voor ons zo ontzettend nieuw. We houden zielsveel van elkaar en willen echt samen verder.
Willen jullie mij helpen meedenken in onderstaande situatie?
Ik ben 3,5 jaar geleden gescheiden. Mijn kinderen zijn nu 18, 20 en 22 jaar oud. Mijn oudste twee wonen op kamers. Mijn jongste woont om de week bij mij.
Mijn vriend is sinds 12 jaar weduwnaar. Zijn dochter is 21 jaar en woon volledig bij hem thuis. Hij heeft de afgelopen 12 jaar geen andere relatie gehad.
Wij hebben nu samen 10 maanden een relatie.
we lopen er tegenaan dat zijn dochter moeite heeft met mijn aanwezigheid bij hun thuis. Ik ben daar ongeveer 1 a 2 avonden/nachten per week.
Soms gaat ons contact heel goed, is het gewoon gezellig. Maar op andere momenten weet zij mij volledig te negeren. Dit maakt dat het heel ongemakkelijk wordt.
Mijn vriend heeft afgelopen maandag samen met haar hierover een gesprek gehad. Ze geeft aan dat ze zich niet op haar gemak voelt als ik er ben. Dat ik inbreuk maar op haar privacy. (wat natuurlijk ook zo is). Zij moet enorm wennen aan de nieuwe situatie. Zij is de afgelopen jaren altijd alleen met haar vader geweest. Hij heeft 12 jaar lang alles gedaan om haar gelukkig te maken. En hij geeft aan nu ook aan zijn eigen geluk te denken en gehoor te geven.
Mijn vriend heeft het gevoel nu te moeten kiezen tussen ons. Omdat er altijd iemand is die zich ongemakkelijk voelt. Niet dat hij gaat kiezen. Maar het is wel een gedachte die door zijn hoofd gaat. Hij wil ook wel meer bij mij komen, maar dat lost het probleem niet op.
Ook mijn middelste dochter vind de situatie nog ingewikkeld. Ik heb bij haar aangegeven dat ze zich gewoon normaal gedraagt als hij hier is. Maar dat is voor mij natuurlijk ook een stuk makkerlijker. Zij woont op kamers en heeft haar eigen leven. Mijn andere twee kinderen zijn oke met de situatie.
Hebben jullie tips voor ons hoe we hiermee om kunnen gaan? Wat kunnen wij verwachten van zijn dochter hierin? Wat kunnen wij doen om voor haar de situatie prettiger te maken?
Ik hoor heel graag van jullie. Dit is voor ons zo ontzettend nieuw. We houden zielsveel van elkaar en willen echt samen verder.
donderdag 9 oktober 2025 om 18:39
Ik vind dat een jongvolwassene van 21 jaar moet accepteren dat haar vader na 12 jaar weer langzaam zijn eigen leven gaat vormgeven. Dat houdt ook in dat er ruimte is voor een nieuwe relatie inclusief een nacht of 2 nachten slapen in de week. Hij zou kunnen bespreken met haar hoe dat voor haar het meest prettig kan worden vormgegeven. Maar dus zonder dat zij eisen kan stellen aan het feit dat dit een nieuwe realiteit is. Veel communiceren, dus, en dan met name vanuit de vader (niet vanuit jou). Het is zijn ruimte die hij mag gaan innemen.
zalmsnipers wijzigde dit bericht op 09-10-2025 18:47
0.18% gewijzigd
donderdag 9 oktober 2025 om 18:50
donderdag 9 oktober 2025 om 19:08
Ze is volwassen en het lijkt mij dat je van haar mag vragen om hier volwassen mee om te gaan.
Hoe gaat dat dan als zij een relatie heeft? Maakt die inbreuk op de privacy van pa, of is het dan anders?
Anderzijds kun je idd er wat rekening mee houden door af te spreken dat in de week dat jij geen kinderen hebt, jullie wat meer in jouw huis samen zijn en dat in de andere week ook af en toe bij hem.
Hoe gaat dat dan als zij een relatie heeft? Maakt die inbreuk op de privacy van pa, of is het dan anders?
Anderzijds kun je idd er wat rekening mee houden door af te spreken dat in de week dat jij geen kinderen hebt, jullie wat meer in jouw huis samen zijn en dat in de andere week ook af en toe bij hem.
donderdag 9 oktober 2025 om 19:24
In heel veel gevallen zou ik zeggen: denk aan het kind. Maar het kind is in dit geval 21 jaar en dus geen kind meer. Vader heeft het heel goed gedaan door 12 jaar lang er volledig er voor haar te zijn, de dood van haar moeder zal behoorlijk wat sporen hebben nagelaten.
Maar zelfs met dat in het achterhoofd vind ik dat zij zal moeten accepteren dat haar vader een nieuwe relatie heeft, en dat jij ook af en toe bij hen thuis bent. 1 a 2 dagen per week is helemaal niet zo veel, zeker als je bedenkt dat een 21 jarige ook niet elke avond bij papa op de bank zal zitten. Natuurlijk moeten jullie empathie tonen naar haar toe, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat je je aan hoeft te gaan passen.
Maar zelfs met dat in het achterhoofd vind ik dat zij zal moeten accepteren dat haar vader een nieuwe relatie heeft, en dat jij ook af en toe bij hen thuis bent. 1 a 2 dagen per week is helemaal niet zo veel, zeker als je bedenkt dat een 21 jarige ook niet elke avond bij papa op de bank zal zitten. Natuurlijk moeten jullie empathie tonen naar haar toe, maar ik vind eerlijk gezegd niet dat je je aan hoeft te gaan passen.
donderdag 9 oktober 2025 om 19:26
TO schrijft ook dit: "Hij wil ook wel meer bij mij komen, maar dat lost het probleem niet op." Daaruit maak ik op dat hij ook met enige regelmaat bij haar is. Klopt dat, TO, en hoe vaak is dat nu?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 9 oktober 2025 om 19:26
ja, ze is volwassen, maar het is ook haar ouderlijk huis waarin ze 12 jaar lang alleen met haar vader heeft gewoond zonder dat er geregeld een andere vrouw blijft slapen/verblijft. Die er nu aan moet wennen haar vader met een nieuwe vrouw te zien. En geloof mij, het maakt geen zak uit of je wel of niet volwassen bent hoor. Als volwassene kun je het beter relativeren, maar is het net zo goed wennen.
Dus geef haar de tijd om hier mee in het reine te komen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 9 oktober 2025 om 19:27
Je zegt: Hij wil ook wel meer bij mij komen, maar dat lost het probleem niet op.
Ik denk dat dat juist precies wel het probleem oplost. Je hoeft met zijn dochter niet te werken naar een situatie waarin zij het prettig vindt dat je in haar huis bent. Want deze situatie is van voorbijgaande aard, ze is al 21 en zal (waarschijnlijk) vanzelf uit huis gaan op enig moment. Dus dan is er geen probleem meer.
Ik denk dat dat juist precies wel het probleem oplost. Je hoeft met zijn dochter niet te werken naar een situatie waarin zij het prettig vindt dat je in haar huis bent. Want deze situatie is van voorbijgaande aard, ze is al 21 en zal (waarschijnlijk) vanzelf uit huis gaan op enig moment. Dus dan is er geen probleem meer.
donderdag 9 oktober 2025 om 19:27
Sorry hoor, wat is dat toch dat na een bepaalde magische leeftijd kinderen volwassen zijn en maar overal tegen moeten kunnen. Tuurlijk kun je meer communicatie en meedenken verwachten, maar je blijft hun ouder die een andere man/vrouw meeneemt naar hun vertrouwde huis . Een persoon die zij niet uitgekozen hebben die puur daar is voor hun vader/moeder en zeer waarschijnlijk helemaal niet zit te wachten op die kinderen want verliefd. en willen lekker samen verliefd zijn.
Nou ik ben in de 50 en zou ook niet staan te springen hoor. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen relatie kunt hebben maar als je verwacht dat je kinderen staan te springen of super veel begrip zullen hebben voor iets wat met name in het belang van de verliefde ouders ism is nogal naief vind ik. Ik vraag mij ook echt af hoe deze relatie is geïntroduceerd, er mist gewoon nogal wat info om iets zinnigs te kunnen zeggen over de reactie van de kinderen van beide (echte) volwassenen.
Bovendien begrijp ik dat de man een weduwnaar is die de laatste afgelopen 12 jaar geen relatie heeft gehad. Ik kan mij voorstellen dat er dan veel meer emoties spelen bij zijn dochter. Jullie zijn pas 10 maanden bij elkaar en je komt blijkbaar al enige tijd 1/2 avonden/nachten bij hem over de vloer. Ik vind dat best nogal wat. Ze heeft haar vader nooit hoeven delen, ook heel begrijpelijk want hij vervult eigenlijk de rol van twee ouders. Een relatie starten in dergelijke omstandigheden lijkt mij erg complex, los van het in huis halen van een relatie aan sich. Dus ik denk dat het dan erg belangrijk is hoe je dit aanvliegt/hebt aangevlogen.
Nou ik ben in de 50 en zou ook niet staan te springen hoor. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen relatie kunt hebben maar als je verwacht dat je kinderen staan te springen of super veel begrip zullen hebben voor iets wat met name in het belang van de verliefde ouders ism is nogal naief vind ik. Ik vraag mij ook echt af hoe deze relatie is geïntroduceerd, er mist gewoon nogal wat info om iets zinnigs te kunnen zeggen over de reactie van de kinderen van beide (echte) volwassenen.
Bovendien begrijp ik dat de man een weduwnaar is die de laatste afgelopen 12 jaar geen relatie heeft gehad. Ik kan mij voorstellen dat er dan veel meer emoties spelen bij zijn dochter. Jullie zijn pas 10 maanden bij elkaar en je komt blijkbaar al enige tijd 1/2 avonden/nachten bij hem over de vloer. Ik vind dat best nogal wat. Ze heeft haar vader nooit hoeven delen, ook heel begrijpelijk want hij vervult eigenlijk de rol van twee ouders. Een relatie starten in dergelijke omstandigheden lijkt mij erg complex, los van het in huis halen van een relatie aan sich. Dus ik denk dat het dan erg belangrijk is hoe je dit aanvliegt/hebt aangevlogen.
whateffah wijzigde dit bericht op 09-10-2025 19:32
25.16% gewijzigd
donderdag 9 oktober 2025 om 19:31
Whateffah schreef: ↑09-10-2025 19:27Sorry hoor, wat is dat toch dat na een bepaalde magische leeftijd kinderen volwassen zijn en maar overal tegen moeten kunnen. Tuurlijk kun je meer communicatie en meedenken verwachten, maar je blijft hun ouder die een andere man/vrouw meeneemt naar hun vertrouwde huis . Een persoon die zij niet uitgekozen hebben die puur daar is voor hun vader/moeder en zeer waarschijnlijk helemaal niet zit te wachten op die kinderen want verliefd. en willen lekker samen verliefd zijn.
Niemand verwacht toch dat dochter staat te springen? Ze hoeft niet enthousiast te zijn, maar accepteren dat je vader nieuw geluk heeft gevonden en daar netjes mee omgaan lijkt me op die leeftijd toch echt best mogelijk. En ja, ik hang daar een leeftijd aan. Van ouders (ook volwassenen) wordt toch ook verwacht dat ze netjes omgaan met de partners van hun kinderen en accepteren dat die komen slapen? Dat is net zo goed een inbreuk op de privacy. Waarom mag dat andersom dan niet verwacht worden?
donderdag 9 oktober 2025 om 19:44
In zijn algemeenheid zou je dit kunnen zeggen. Echter het hangt natuurlijk ook af hoe de ouders in kwestie met dit nieuwe geluk omgaan. Hoe vaak wordt er niet te snel een nieuwe liefde geïntroduceerd. Kinderen kunnen daar concreet weinig tegen in brengen, want afhankelijk van hun ouders. Omgekeerd is dit natuurlijk niet zo. Een ouder kan, indien hij dat wil, niet akkoord gaan met het slapen van een vriend/vriendin bij hen thuis. En niet te vergeten, er is bij de vader sprake van een complexere situatie die mi veel meer fijngevoeligheid vereist.Charlotta schreef: ↑09-10-2025 19:31Niemand verwacht toch dat dochter staat te springen? Ze hoeft niet enthousiast te zijn, maar accepteren dat je vader nieuw geluk heeft gevonden en daar netjes mee omgaan lijkt me op die leeftijd toch echt best mogelijk. En ja, ik hang daar een leeftijd aan. Van ouders (ook volwassenen) wordt toch ook verwacht dat ze netjes omgaan met de partners van hun kinderen en accepteren dat die komen slapen? Dat is net zo goed een inbreuk op de privacy. Waarom mag dat andersom dan niet verwacht worden?
donderdag 9 oktober 2025 om 19:47
Een kind van 9 kan denken dat haar een keer aan sex gedaan hebben, want ze wilden een kind, en deze vader heeft na haar 9e geen andere partner gehad, en nu denkt die dochter misschien "jakkes".rosanna08 schreef: ↑09-10-2025 19:26ja, ze is volwassen, maar het is ook haar ouderlijk huis waarin ze 12 jaar lang alleen met haar vader heeft gewoond zonder dat er geregeld een andere vrouw blijft slapen/verblijft. Die er nu aan moet wennen haar vader met een nieuwe vrouw te zien. En geloof mij, het maakt geen zak uit of je wel of niet volwassen bent hoor. Als volwassene kun je het beter relativeren, maar is het net zo goed wennen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 9 oktober 2025 om 19:47
donderdag 9 oktober 2025 om 20:14
je mag ook gewoon zeggen dat ik onzin praat ipv met dit vage gedoe te komen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 9 oktober 2025 om 20:38
donderdag 9 oktober 2025 om 20:58
To zegt dat het op sommige momenten gewoon gezellig is met dochter en dat dochter haar op andere momenten lijkt te negeren.
Dus volgens mij accepteert de dochter het gewoon maar heeft ze geen zin om heel veel tijd door te brengen met vader en zijn nieuwe vriendin.
Misschien verwacht to gewoon teveel van dochter?
donderdag 9 oktober 2025 om 21:02
Dat kan ook inderdaad. Het is uit de OP niet duidelijk hoe die dochter precies doet. De dochter van mijn vriend is ook niet altijd even spraakzaam en dat hoeft ook helemaal niet.granny71 schreef: ↑09-10-2025 20:58To zegt dat het op sommige momenten gewoon gezellig is met dochter en dat dochter haar op andere momenten lijkt te negeren.
Dus volgens mij accepteert de dochter het gewoon maar heeft ze geen zin om heel veel tijd door te brengen met vader en zijn nieuwe vriendin.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:06
Precies dit. Ik zou er wel gezellig tijd doorbrengen, maar gewoon het slapen even stoppen.rosanna08 schreef: ↑09-10-2025 19:26ja, ze is volwassen, maar het is ook haar ouderlijk huis waarin ze 12 jaar lang alleen met haar vader heeft gewoond zonder dat er geregeld een andere vrouw blijft slapen/verblijft. Die er nu aan moet wennen haar vader met een nieuwe vrouw te zien. En geloof mij, het maakt geen zak uit of je wel of niet volwassen bent hoor. Als volwassene kun je het beter relativeren, maar is het net zo goed wennen.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor haar een inbreuk op haar privacy is. Zij heeft tenslotte niet voor jou gekozen, om het maar bot te zeggen.
Dus wel gezellige dagen en avonden, nog geen nachten. Eerst maar wennen aan elkaar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:07
En dit denk ik ook. Ik zie mijn kind soms alleen tijdens het eten, ondanks dat hij thuis is.granny71 schreef: ↑09-10-2025 20:58To zegt dat het op sommige momenten gewoon gezellig is met dochter en dat dochter haar op andere momenten lijkt te negeren.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:19
Dat is toch heel normaal?
Toen mijn kind tijdelijk weer thuis woonde zagen we elkaar vaak ook alleen tijdens het eten. Ze zat er echt niet op te wachten om de avonden met haar moeder op de bank door te brengen.
En al helemaal niet als daar dan ook nog een vreemde bij zou zitten.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:23
Zalmsnipers schreef: ↑09-10-2025 18:39Ik vind dat een jongvolwassene van 21 jaar moet accepteren dat haar vader na 12 jaar weer langzaam zijn eigen leven gaat vormgeven. Dat houdt ook in dat er ruimte is voor een nieuwe relatie inclusief een nacht of 2 nachten slapen in de week. Hij zou kunnen bespreken met haar hoe dat voor haar het meest prettig kan worden vormgegeven. Maar dus zonder dat zij eisen kan stellen aan het feit dat dit een nieuwe realiteit is. Veel communiceren, dus, en dan met name vanuit de vader (niet vanuit jou). Het is zijn ruimte die hij mag gaan innemen.
Elke week 1 of 2 nachten een logé in huis om wie je niet hebt gevraagd. Ik moet er niet aan denken.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:26
Een logé die ook nog verwacht dat je gezellige interacties met haar aangaatnerdopviva schreef: ↑09-10-2025 21:23Elke week 1 of 2 nachten een logé in huis om wie je niet hebt gevraagd. Ik moet er niet aan denken.
donderdag 9 oktober 2025 om 21:40
Precies. Of iemand waarvoor vader heeft gekozen maar zij niet.granny71 schreef: ↑09-10-2025 21:19Dat is toch heel normaal?
Toen mijn kind tijdelijk weer thuis woonde zagen we elkaar vaak ook alleen tijdens het eten. Ze zat er echt niet op te wachten om de avonden met haar moeder op de bank door te brengen.
En al helemaal niet als daar dan ook nog een vreemde bij zou zitten.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in