Iedereen begroeten met een zoen?

07-06-2009 10:00 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren waren vriend en ik op een verjaardag. Ik ken zijn familie niet zo heel goed. Tante's/ooms e.d dan.

Bij binnenkomst stelde ik mij uiteraard voor en even later zat ik ook best gezellig te kletsen met een aantal mensen.

Ik ben op dit moment 39 weken zwanger dus mensen informeerde naar de baby etc.

Mijn vriend daarintegen zag ik de hele verjaardag niet. Hij was ergens mee bezig en mengde zich dus niet in de koetjes/kalfjes/verjaardag-gesprekjes.

Uiteindelijk wilden we weg gaan.

En vlak voordat we wegggaan word mijn vriend nog wat gevraagd en hij begint een heel verhaal.

Schoonmoeder stond naast ons en ik bedankte haar voor de gezellige verjaardag en zoende haar.

Ik werd wat ongeduldig. En uiteindelijk gingen we dan weg en ik zwaaide dus tegen de rest van de visite: 'Dág allemaal!'

In de auto zegt mijn vriend: Volgende keer moet je als we weggaan wel iedereen een hand geven ( +zoenen.... :puke: ) hoorrrrrrr.

Ik was flink geirriteerd dat hij dat zei. Ik vond hém namelijk onbeschoft door totaal niet bij de visite te gaan zitten. En mij daar tussen een stel vreemden te laten. En die moet ik dan zeker ook nog allemaal uitgebreid de hand schudden/zoenen?!

Wat een flauwekul.

Vind ik dan.

Maar klopt dit ook wel? Was ik niet ronduit onbeschoft? Ik heb natuurlijk wel netjes dag gezegd. En, ik vraag mij af of mensen daadwerkelijk erop zitten te wachten. Handen schudden/zoenen etc.

Brrrr. Maar misschien is het totaal ongepast?

Ik ken het in ieder geval niet uit mijn familie.

Wel groeten met hand&zoen bij binnenkomst tijdens speciale gelegenheden. Nog niet eens bij zomaar een kopje-koffie-bezoek.

Bij het weggaan zwaai je....

Dan ga je niet weer 30 man langs.

Eerlijk gezegd wil ik helemaal van dat gezoen af!

En dat is direct vraag 2: hoe pak ik dat aan?

En zoenen jullie ook familie? Bij zowel binnenkomst als weggaan?

En dan bedoel ik de mensen die je amper kent, maar wel bloedverwant zijn.

Mijn God, ik zoen mijn eigen familie amper!

Alleen in bijzondere situaties. Of gewoon een warme knuffel omdat ik van mijn moeder hou, zoiets. Niet persé bij binnenkomst of wegggaan.

Het begint me nu echt te irriteren.

En straks dan? Als ik borstvoeding geef, mag iedereen mij dan ook gewoon maar zoenen? Dus niet. Gatver.
Inderdaad, bij weggaan zwaai je... Niks geen gezoen (muv gastvrouw, familie/vrienden waarbij jij dat wil doen!).

Wat was je reactie naar je vriend toe?
Bij ons worden er tijdens verjaardagen gezoend bij binnenkomst. Als je niet wil zoenen, kun je ook gewoon handen schudden.Bij het weggaan hoef je niet nog eens het hele rijtje af, dan volstaat het om gewoon in één keer iedereen gedag te zeggen.

Wat bedoel je eigenlijk met 'als ik borstvoeding geef, mag iedereen mij dan ook gewoon maar zoenen?' Bedoel je dan dat je niet gezoend wil worden als je bezig bent met het geven van borstvoeding of dat je tijdens je hele borstvoedingsperiode niet gezoend wil worden
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
is voor ieder mens anders.

Zijn zelfs mensen die niet iedereen een hand geeft bij aankomst, hebben ze geen zin in te veel moeite ofzo.

Bij weggaan, dan loop ik wel ff snel bij iedereen langs, maar vaak ben ik vrij laat weg en zitten er niet zoveel meer, dat scheelt
Ooms en tantes enzo zoen ik alleen als ze jarig zijn. Als ik op hun verjaardag kom dan zoen ik dus de jarige, zeg hallo tegen iedereen in zijn algemeenheid dus ik ga niet iedereen persoonlijk langs. Bij het weggaan bedank ik de jarige met evt een zoen en zwaai iedereen gedag. Precies zoals jij dus.

Ik zou niet iedereen elke keer willen zoenen, zeker geen schoonfamilie die ik amper ken.

En iedereen een hand geven vind ik ook overdreven.
Gossie, best een lastige, zelf heb ik bij een volle verjaardagkamer ook altijd zoiets van, zwaaien en hoi allemaal, op de gastheer en gastvrouw na dan, maar als mijn man eerst begint met handjes schudden en kusjes geven, sja dan hobbel ik daar altijd ook maar zo een beetje quasi verplicht achteraan. Vind je totaal niet onbeschoft in deze iig. Hoe doet je vriend dat eigenlijk bij je eigen familie op verjaardagen e.d.?
die ik wilde bestaat al...
Ik heb ook een vreselijke hekel aan dat gelebber. In mijn familie wordt er alleen gezoend bij speciale gelegeheden en alleen bij aankomst. Bij ooms en tantes wordt er helemaal niet geziend. Het hand geven bij aankomst en zwaaien bij vertrek. Behalve de gastheer/vrouw uiteraard.

Bij de schoonfamilie is zoenen heel normaal, ik heb dat echter vanaf het begin geweigerd. Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad.
Ik doe er ook niet aan, maar zeg dat er wel vaak bij. "Nou, ik doe het gewoon even zo, het was gezellig en tot de volgende keer"

Mijn oma, de gastvrouw en/of gastheer zoen ik nog wel, of neem er apart afscheid van.

Vind het ook eerder onbeleefd van je vriend om je daar gewoon te laten zitten.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Ik zou het precies hetzelfde doen als jij, gewoon in het algemeen gedag zeggen en dan weg gaan, niet iedereen nog eens af.

En je vriend heeft zijn goedwies kapot.....je zo terecht wijzen tssss.
Suze, ik reageerde geirriteerd naar mijn vriend. Zo van: Pardón???? Ik heb jou de hele verjaardag niet gezien! Dát is pas onbeschoft!

Laatst ook bij zijn familie.

Ik zit daar de leuke schoondochter uit te hangen. Ondanks buikpijn, zuurbranden, misselijkheid, áltijd blijven lachen, vriendelijk zijn. Wachten tot iedereen zit en dán pas je tompouce eten.....

En wat doet meneer? Die gaat gerust een boekje lezen, met zn Iphone aan de gang. Of zegt amper wat.

Maar o-wee, als ik de familie niet begroet met een zoen.

Das toch apart? Wat is nou onbeschoft dan?

Mijn familie is een stuk relaxter.

In die zin: wij begroeten elkaar enthousiast met 'Hoi, hoe is het??' Maar er word niet gezoend.

Dus mijn vriend hoeft dat ook niet te doen. Soms schud hij de hand. Tis maar net hoe zoiets loopt.

I.t.t zijn familie. Al zien we ze 3x per week, bij álle keren móeten we zoenen!!

Dat is: 36 keer mijn schoonouders/familie zoenen!!

Blij te weten dat ik niet heel onbeschoft was.
Hier in Limburg zijn ze niet zo zoenerig, gelukkig. Maar bij mijn familie in Zuid Holland wordt het nog volop gedaan. Bij moeder en broers en zussen vind ik het niet erg, die zie ik ook niet zo vaak. Maar bij vreemden doe ik het echt niet. Zeg ik gedag en een fijne dag/avond verder en dan ga ik. Het valt me ook op dat het steeds minder wordt trouwens.
Susan, ik bedoel als ik de baby op dat moment aan het voeden ben zeg maar. Ik wil voeden op verzoek en probeer dit heel discreet te doen, maar als 't kraambezoek net weggaat wil ik dat ze zwaaien en me niet zoenen.
Ik heb ook helemaal geen moeite met iemand zoenen, ik lebber wat af zal ik maar zeggen , maar zo'n volle bak met mensen die je eigenlijk niet kent is mij ook een beetje te veel van het goede.

Bij binnenkomst geef je iedereen inderdaad een hand en eventueel een zoen, maar bij het weggaan vind ik dat niet nodig. Je bent er ook zo veel tijd mee kwijt. Moet je weer tig keer aanhoren dat ze het zo leuk vonden om je nu eindelijk te ontmoeten en blablablabla.......

Kortom, voordat ik weer een hele pagina vollul hier , ik vind dat je gelijk hebt.
Ik houd er ook niet van om uitgebreid afscheid te nemen of te begroeten. Alleen degene waar 't om gaat krijgt zoen/hand en de rest begroet ik door 'hoi' of 'doei' te roepen tegen de club.
Heeft je vriend zelf wél iedereen nog een hand gegeven/gezoend dan?

Verder vind ik dat je je heel beleefd hebt gedragen, hoor! Zoenen/hand geven bij binnenkomst en bij afscheid zwaaien/gedag zeggen en evt de gastheer/-vrouw nog extra bedanken, is hier hier ook de gewoonte. En als je mensen (familie of niet) voor het eerst ziet hoef je ook niet gelijk te zoenen.
Ik vind het niet onbeschoft dat je geen zin had om iedereen te zoenen bij het afscheid, maar ik vind het wel een beetje raar dat je vriend je heirover de les leest.

Waarom wil je eigenlijk niet gezoend worden als je aan het voeden bent?
Ik zoen zelf nooit, zowel niet bij binnenkomst als bij weggaan, ja mijn moeder en mijn oma, maar dat komt niet uit mij zelf, die trekken mij altijd helemaal naar zich toe hahaha, dus dan ben ik kansloos Ik zeg gewoon hoi en hallo, een hand schudden doe ik dan weer wel, maar niet bij de mensen die ik ken.
Als je geen zin hebt om te zoenen met mensen, dan zeg je dat. Tegen die mensen. Op dat moment.

Dus stel je voor dat jij je kind aan het voeden bent en de kraamvisite gaat weg en ze lopen naar je toe en je denkt oh oh dat wordt zoenen, dan zeg je: je hoeft me geen zoen te geven hoor, ik zie jullie gauw weer, dág!

Ik vind je vriend trouwens flink onbeschoft, met zijn telefoon pielen als hij ergens op visite is of op de gang hangen. En jou dan ook nog terecht wijzen. Dat wordt leuk, als hij jullie kind manieren gaat bijbrengen!
Gelukkig groeten meer mensen met 'hand/zoen' bij binnenkomst, maar gaan 'zwaaiend/dag' weg.

Ainne, ik vind het té persoonlijk worden als ik met een blote borst cq drinkende baby iemand zo dícht bij me komt.

Naast me zitten vind ik prima. Niet áán me zitten op dat moment.
Ik vind het eigenlijk ook heel vies dat gelebber telkens.

Tijdens die verjaardag naam ik een blokje kaas. Sh***tt dacht ik, ik moet zo nog zoenen. Wat goor.

Ook al zijn het 3x zoenen-op-de-wang.

Mijn vriend is verder heel lief hoor.
Voor de goede orde: met zoenen bedoel je toch linkerwang, rechterwang, linkerwang? Wat is daar vies aan? En wat heeft een blokje kaas ermee te maken?

Als je zoenen (links, rechts, links bedoel ik) vies vindt, kun je dat ook zeggen en gewoon niet meer doen. Dan zeg je: ik hou niet zo van dat gezoen, ik geef u liever een hand. En dan wel consequent he, het is zielig als je sommige mensen wel kust en andere niet!

Ik doe dat al jaren zo, zeker op kantoor. Dat gezoen met nieuwjaar en verjaardagen vond ik echt niet leuk, dus mensen kregen van mij een hand (na jaren smoesjes over verkouden en koortslip, dat wel).
Ik zoen eigenlijk nooit als ik zomaar bij iemand op bezoek ga. Ik zoen alleen als er iemand jarig is (en dan alleen de jarige en eventuele man/vrouw/vriend/vriendin, rest van de familie roep ik een keer "jullie ook gefeliciteerd"). Ik zoen bij verjaardagen alleen bij binnenkomst, dus niet bij weggaan.

Uitzondering is een bevriend stel wat oorspronkelijk uit Drenthe komt: die zoenen steevast bij binnenkomst en weggaan dus bij hen doe ik altijd mee.
In de situatie die jij beschrijft (grote groep mensen, voornamelijk onbekenden) vind ik dat een algemeen 'dag allemaal' en een zwaai erbij prima volstaat. Ik vind dus absoluut niet dat je onbeschoft bent geweest.

Is het een kleine groep, dan zou ik wel iedereen persoonlijk een hand geven en familie/vrienden ook een zoen geven. Zou ik die mensen daarentegen elke week zien dan zou ik niet meer zoenen; dat vind ik dan weer overdreven.
prima gedaan Fleurtje.Brrrrrrrrrrrrrr,Dat gezoen van iedereen.

Ik krijg er zelf steeds meer een hekel aan en probeer het te vermijden.Maar veel kennissen enz. komen al met hun kop naar je toe.Bah.Sommigen denken ook nog hele goede vrienden te zijn en die kussen je midden op de bek.Bah.

Maar om het hun te zeggen vind ik zelf weer moeilijk.
Je hoeft uberhaupt niet te zoenen, niet bij weggaan en niet bij aankomst.

Ik doe dat dan ook niet. Leer mijn dochter ook dat ze niet hoeft te zoenen (als ze dat niet wil).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven