Ik ben een slechte dochter

06-06-2018 20:18 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Althans, dat vindt mijn moeder. Ik doe niets goed, lieg de hele boel bij elkaar, ze kan niet met mij praten, ik zit onder de plak bij m'n partner, ik doe nooit iets voor haar en zo kan ik nog wel even zo doorgaan. En weten jullie, als je het maar vaak genoeg hoort dan ga je het zelf geloven. Een tijdje terug heb ik hulp gezocht omdat ik het allemaal niet meer trok maar dat heeft niet echt geholpen. Adviezen als kom voor jezelf op, noet op in gaan, ik heb ze allemaal ter harte genomen en opgevolgd met als enige resultaat, nog meer ruzie. Al die urenlange preken, het constant in de grond trappen, ik weet het gewoon echt niet meer.
Geen contact meer?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En wat is de reden waarom je nog contact houdt?
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Als niets helpt....contact (tijdelijk?) verbreken? Het zou misschien veel rust kunnen geven.
Dat kan per definitie niet.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Hoe oud ben je? Woon je samen met partner? Is je vader nog in beeld?
Vanzai schreef:
06-06-2018 20:22
Wat niet?
Als je er zo aan onderdoor gaat, kan je het best het contact verbreken.

Dat zal niet makkelijk zijn, maar lijkt me wel wat je nodig hebt nu.
Veel sterkte!
Jufjoke schreef:
06-06-2018 20:23
Wat niet?
Een slechte dochter zijn. Die dochter heeft zichzelf niet gemaakt hè.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
06-06-2018 20:24
Een slechte dochter zijn. Die dochter heeft zichzelf niet gemaakt hè.
Oh zo. Daar heb je een punt.
Vanzai schreef:
06-06-2018 20:22

Dit. Ik snap de titel niet eens. Je hebt er toch nooit om gevraagd om ‘dochter’ te worden?
itsuptoyou schreef:
06-06-2018 20:18
En weten jullie, als je het maar vaak genoeg hoort dan ga je het zelf geloven.
Dan moet je ervoor zorgen dat je het niet meer hoort (letterlijk).

Natuurlijk is het niet oké dat je moeder je al die dingen verwijt en ze doet vast ook nog meer, maar erken ook je eigen aandeel hierin. Nog meer ruzie als je voor jezelf opkomt is logisch, want je biedt weerstand aan haar en je verstoort de balans in jullie relatie. Daar moet je doorheen, duidelijk blijven en grenzen stellen. Het is natuurlijk niet zo van dat doe je en dan verandert je moeder opeens in precies wat jij wil. Het kan zijn dat als jij steeds duidelijk blijft aangeven wat je wel en niet oké vindt zij wat dimt, het kan ook zijn dat het niet verbetert en dat je misschien moet overwegen om het contact te verminderen of verbreken. En bij dit proces komen nog veel meer emoties kijken, dat is ook lastig om mee te dealen. Het is dus allemaal niet zo simpel of 1, 2, 3 geregeld.
Woon je nog thuis? Zo ja: meteen uit huis gaan. Zo nee: contact drastisch verminderen.
Er is een tijd geen contact geweest maar die periode heeft me alleen maar meer onrust gebracht.
Ik ben 43 en ben al 15 samen met m'n partner. Ouders zijn gescheiden, met m'n vader heb ik een goed contact.
Je moeder klinkt vooral als een slechte moeder. Kijkt ze ook weleens naar zichzelf ipv jou over vanalles te beschuldigen? Sterkte :hug:
Verbreek het contact if zeg ik iets geks?
Ik geef constant bij haar aan wat het met mij doet, probeer haar keer op keer duidelijk te maken dat ik geen kleuter meer ben die precies doet wat mama zegt, dat ik al lang en breed volwassen ben en m'n eigen keuzes maak maar het komt gewoon niet aan. En als ik voor de zoveelste keer beschuldigd wordt van liegen en dan nota bene met zwart op wit bewijzen kom dat ik de waarheid spreek, dan nog gelooft ze me niet.
Contact tot een minimum beperken. Hoe vaak zie je haar nu
Mijn moeder doet alles uit bezorgdheid, zegt ze. Ze is er zo van overtuigd dat het slecht mij mij zal aflopen en probeert me daaar keer op keer voor te behoeden.
Ik probeer het contact al zoveel mogelijk te beperken maar ook dat is niet goed, dan kijk ik weer nooit naar haar om.
Contact voor 5 jaar verbreken, dan heb je genoeg tijd om door je onrustfase heen te komen en kun je je eigen emotionele balans weer vinden.
Wat je moeder over je denkt maakt geen fluit uit. Hoe kijk je naar je zelf?
En als je achteraf terugkijkt op dingen, heb je dan voldoende zelfreflectie om tegen jezelf te kunnen zeggen: met de wetenschap van nu zou ik het anders doen, maar ik had destijds ook valide redenen om die keuzes te maken? (Of: heb ik goed gedaan! of: had ik anders moeten aanpakken).
toevoeging:
Niet voor jezelf opkomen, niet in discussie. Als je bij je moeder structureel niets goed kunt doen, dan is het tijd om een omgeving te vinden waar je je wél in thuis voelt.
itsuptoyou schreef:
06-06-2018 20:48
Ik probeer het contact al zoveel mogelijk te beperken maar ook dat is niet goed, dan kijk ik weer nooit naar haar om.
Dat is haar probleem, geef haar niet de ruimte om het jouw probleem te laten worden.(Geloof me ik heb helaas ervaring hiermee)
Lijkt mijn moeder wel :(

Maar voor nu beperk het contact en ja dan krijg je nog steeds kritiek maar weet je doet het toch nooit goed in haar ogen. En wellicht een keer praten met een psycholoog. Doe ik nu ook. Komt veel aan het licht en ik begrijp dingen beter.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven