Ik ben een slechte dochter
woensdag 6 juni 2018 om 20:18
Althans, dat vindt mijn moeder. Ik doe niets goed, lieg de hele boel bij elkaar, ze kan niet met mij praten, ik zit onder de plak bij m'n partner, ik doe nooit iets voor haar en zo kan ik nog wel even zo doorgaan. En weten jullie, als je het maar vaak genoeg hoort dan ga je het zelf geloven. Een tijdje terug heb ik hulp gezocht omdat ik het allemaal niet meer trok maar dat heeft niet echt geholpen. Adviezen als kom voor jezelf op, noet op in gaan, ik heb ze allemaal ter harte genomen en opgevolgd met als enige resultaat, nog meer ruzie. Al die urenlange preken, het constant in de grond trappen, ik weet het gewoon echt niet meer.
woensdag 6 juni 2018 om 20:36
Dan moet je ervoor zorgen dat je het niet meer hoort (letterlijk).itsuptoyou schreef: ↑06-06-2018 20:18En weten jullie, als je het maar vaak genoeg hoort dan ga je het zelf geloven.
Natuurlijk is het niet oké dat je moeder je al die dingen verwijt en ze doet vast ook nog meer, maar erken ook je eigen aandeel hierin. Nog meer ruzie als je voor jezelf opkomt is logisch, want je biedt weerstand aan haar en je verstoort de balans in jullie relatie. Daar moet je doorheen, duidelijk blijven en grenzen stellen. Het is natuurlijk niet zo van dat doe je en dan verandert je moeder opeens in precies wat jij wil. Het kan zijn dat als jij steeds duidelijk blijft aangeven wat je wel en niet oké vindt zij wat dimt, het kan ook zijn dat het niet verbetert en dat je misschien moet overwegen om het contact te verminderen of verbreken. En bij dit proces komen nog veel meer emoties kijken, dat is ook lastig om mee te dealen. Het is dus allemaal niet zo simpel of 1, 2, 3 geregeld.
woensdag 6 juni 2018 om 20:44
Ik geef constant bij haar aan wat het met mij doet, probeer haar keer op keer duidelijk te maken dat ik geen kleuter meer ben die precies doet wat mama zegt, dat ik al lang en breed volwassen ben en m'n eigen keuzes maak maar het komt gewoon niet aan. En als ik voor de zoveelste keer beschuldigd wordt van liegen en dan nota bene met zwart op wit bewijzen kom dat ik de waarheid spreek, dan nog gelooft ze me niet.
woensdag 6 juni 2018 om 20:53
Contact voor 5 jaar verbreken, dan heb je genoeg tijd om door je onrustfase heen te komen en kun je je eigen emotionele balans weer vinden.
Wat je moeder over je denkt maakt geen fluit uit. Hoe kijk je naar je zelf?
En als je achteraf terugkijkt op dingen, heb je dan voldoende zelfreflectie om tegen jezelf te kunnen zeggen: met de wetenschap van nu zou ik het anders doen, maar ik had destijds ook valide redenen om die keuzes te maken? (Of: heb ik goed gedaan! of: had ik anders moeten aanpakken).
Wat je moeder over je denkt maakt geen fluit uit. Hoe kijk je naar je zelf?
En als je achteraf terugkijkt op dingen, heb je dan voldoende zelfreflectie om tegen jezelf te kunnen zeggen: met de wetenschap van nu zou ik het anders doen, maar ik had destijds ook valide redenen om die keuzes te maken? (Of: heb ik goed gedaan! of: had ik anders moeten aanpakken).
woensdag 6 juni 2018 om 21:01
Dat is haar probleem, geef haar niet de ruimte om het jouw probleem te laten worden.(Geloof me ik heb helaas ervaring hiermee)itsuptoyou schreef: ↑06-06-2018 20:48Ik probeer het contact al zoveel mogelijk te beperken maar ook dat is niet goed, dan kijk ik weer nooit naar haar om.
woensdag 6 juni 2018 om 21:04