Ik ben er klaar mee

28-06-2018 09:29 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,

Alvast mijn excuses voor dit verhaal, maar moet even eea van me afschrijven.. Ik ben nu 29 jaar en ben 9 jaar samen met mijn vriend. We wonen inmiddels zo'n 6 jaar samen en het vuur dat in het begin zo heftig aanwezig was, is inmiddels gedoofd. We irriteren ons aan elkaar. Om alle kleine dingetjes. We doen amper nog leuke dingen samen. We houden nog van elkaar, heel veel zelfs omdat we beiden weten hoe het was tussen ons (en dus ook kan zijn).

Hij heeft een burnout gehad en daardoor is hij zichzelf een lange tijd kwijt geraakt. Ik heb mezelf lange tijd moeten wegcijferen, het was alsof ik een volwassen kind te onderhouden had. Het plezier is uit onze relatie verdwenen en alles draaide om hem, continue. Momenteel heeft hij nog steeds vaak last, vooral als hij net terug komt van werk bv en ik wil praten met ‘m, mag ik pas praten als hij er klaar voor is… meestal na een uurtje of twee. En meestal zit ik dan op m’n kookpunt omdat ik voor mijn gevoel ‘op commando’ mag praten. Heb zelf de nodige sores op werk gehad afgelopen maanden, en ik kon mijn verhaal niet kwijt. En kon ook niet samen de ontspanning opzoeken omdat hij nergens zin in heeft. Dit gaat zo al jaren. Mijn emmertje zit vol. Ik zou zo graag willen dat het goed komt omdat we zo lang samen zijn en het zo leuk konden hebben, maar het heeft te lang geduurd nu (de negativiteit).

Het probleem nu is dat ik nadenk over hoe ik alles ga aanpakken. Ik ben voor hem naar de andere kant van NL verhuisd. Begin per september bij een nieuwe werkgever in deze omgeving. Is een hotel een tijdelijke oplossing? Hoe te doen met opslagruimte? Hoeveel budget moet ik hebben om op mezelf te gaan wonen? Ik heb natuurlijk ook een bed, tafel, stoelen, bank e.d. nodig en heb niet veel spaargeld. Misschien is het slimmer om eerst naar m’n ouders te gaan, maar mijn contract bij m’n huidige werkgever loopt tot eind augustus en zit dus op zo’n 3 uur reistijd bij mijn ouders vandaan.

Ik moet dit alles ook aan hem gaan vertellen... En ik weet dat hij me niet laat gaan (we hebben eerder dit soort gesprek gevoerd). Ik ben ook bang, bang dat ik iets weggooi dat ik niet moet weggooien. omdat er meer in kan zitten. omdat we zo lang bij elkaar zijn. Ik weet het niet.
Kosten een paar K maar denk nog even na als je zo twijfelt?

Succes :hug:
koekies zijn lekker
Goedemorgen,

Wat zit je in een vervelende situatie! Ga een gesprek aan met je vriend, je hebt voor jezelf al duidelijk dat je je relatie wil beëindigen. Wel zo eerlijk dat hij het ook weet. Wil je straks een huis huren of kopen. Bij huren sta je al ingeschreven bij de woningbouw oid.

Sterkte
Winegummybear schreef:
28-06-2018 09:29
En ik weet dat hij me niet laat gaan (we hebben eerder dit soort gesprek gevoerd).

Wat mij betreft het belangrijkste deel van je tekst: hoezo laat hij je niet gaan? Uitmaken is eenzijdig, hij kan je niet dwingen om bij hem te blijven. Tenzij hij je echt bedreigt (dat lijkt niet zo, gezien je tekst), dan wordt dit een ander topic.

Gefeliciteerd: je hebt de belangrijkste hobbel genomen. Je hebt een beslissing genomen. Ja, het is heel verdrietig dat je relatie niet werkt. Je gooit niets weg, je hebt jarenlang je best gedaan om de boel weer op de rails te krijgen. Dat is niet gelukt.

Je hebt zo te zien drie keuzes: bij je ouders gaan wonen en daar werk zoeken, woonruimte in de buurt van je baan vinden of ergens anders gaan wonen en daar werk zoeken. Feitelijk ligt Nederland nu voor je open. Waar wil jij wonen? Terug naar je ouders zonder werk klinkt niet ideaal, maar misschien heb je hele makkelijke ouders.

Bedenk waar je het liefste wil wonen en waar je vangnet (vrienden, familie) is. Daar zou ik een kamer zoeken (makkelijker dan een woning) om vandaaruit verder te zoeken. Waarom heb je meubels nodig? Ik neem aan dat de helft van de huisraad van jou is. Sta op je strepen. Het kan best zijn dat je vriend (ex) nu zielig gaat doen, maar je hebt recht op de spullen waar je voor betaalt hebt. Verder kun je met rondvragen in je omgeving en handig marktplaatsen best snel iets bij elkaar sprokkelen. Nieuw matras bij Ikea halen. Klaar.

Laat je niet door je vriend/ex onder druk zetten. Als hij een burn-out heeft gehad, kan hij dat gebruiken om zielig te doen. (Zonder jou wil ik niet leven, lukt het allemaal niet, etc etc.) Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven.

Een relatie moet iets toevoegen aan je leven. Als je niet gelukkig bent, mag je weggaan. Klaar.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 28-06-2018 09:43
0.03% gewijzigd
Voor woonruimte op korte termijn kun je kijken bij bijv. zo'n park met vakantiehuisjes, anti-kraak, op kamers of een woongroep. Dat is meestal ook niet zo duur.
Dan op zoek naar een huurhuis. Goede vraag hierboven: sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Zo niet, dan gaat het heel erg afhangen van wat je kunt betalen.

Voor wat betreft meubels e.d., ga op zoek bij facebookgroepen, kringloop en vertel aan iedereen die je kent dat je meubels e.d. zoekt. Dan kun je op goedkope manier snel e.e.a. verzamelen. Je kunt dan later stuk bij stuk dingen gaan kopen die je echt leuk vindt.

Ik snap heel goed dat bij jou de koek op is. Al jaren is jullie relatie scheef, waarbij jouw behoeftes ondergeschikt zijn aan de zijne. Dat hou je niet vol op den duur.
Wat bedoel je met: ik weet dat hij me niet laat gaan? Tenzij hij je opsluit kun je gewoon gaan. Mocht je problemen voorzien kun je je vader/broer etc. vragen om mee te helpen als je gaat verhuizen. Succes!
Heb je een sociaal leven buiten je vriend om of wonen al je vrienden in de stad waar je vandaan komt? Heb je überhaupt mensen bij wie je terecht kunt? Als je buiten hem niks hebt, zou ik toch op een andere baan solliciteren en terugverhuizen.

Verder zeg je dat hij je niet laat gaan. Daar heeft hij natuurlijk geen keuze in. Als jij weg wil, zal hij wel moeten. Als je bang bent dat hij echt dreigend gedrag gaat vertonen, zou ik mijn vertrek heel goed voorbereiden - belangrijke papieren en spullen veiligstellen - en zorgen dat er iemand bij is als je hem vertelt dat je gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kan ook besluiten om tijdelijk apart van elkaar te wonen. Kijken of dat oplucht, misschien komt dat de relatie wel ten goede.

Het hoeft niet meteen alles of niets te zijn.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Inderdaad, op kamers. Is een snellere goedkopere optie dan meteen een huurwoning zoeken. Of zo'n vakantiepark/caravan huren. Goed idee.
En ja, even van elkaar apart. Meestal eindigt dat wel in voor altijd van elkaar apart, maar kan voor jullie wellicht een oplossing bieden. Omdat je zoveel twijfelt eigenlijk.
Je niet laten gaan vind ik nogal veelzeggend. Kun je dan nader uitleggen?

En opstappen uit een benauwende relatie kan nogal kostbaar zijn als je samenwoont, maar de opluchting is priceless.
Bedankt voor jullie reacties en tips! Daar kan ik wat mee.

Met 'me niet laten gaan' bedoel ik dat hij dan opeens inziet waar ie mee bezig is. En opeens wel kan praten en luisteren en begrijpen. En me beloofd alles eraan te doen om t goed te krijgen "en het komt ook echt goed, ik heb alleen nog ff tijd nodig". En indd ook zielig doen ivm zijn situatie.
Winegummybear schreef:
28-06-2018 10:41

Met 'me niet laten gaan' bedoel ik dat hij dan opeens inziet waar ie mee bezig is. En opeens wel kan praten en luisteren en begrijpen. En me beloofd alles eraan te doen om t goed te krijgen "en het komt ook echt goed, ik heb alleen nog ff tijd nodig". En indd ook zielig doen ivm zijn situatie.
Dat komt op mij over als manipulatie. Doet hij dat vaker?
Als jij zoiets hebt van, "too little, too late", wat ik me op zich goed kan voorstellen, dan zou ik dat heel duidelijk aan hem vertellen. Ik heb dat ook ooit gehad met een ex die, toen het uit was, opeens wel kon veranderen, maar toen heb ik gezegd dat er al zoveel naars was gebeurd dat dat toch tussen ons in zou blijven staan en dat het voor mij dus definitief niet meer goed zou komen. Dat begreep hij gelukkig ook wel.
Winegummybear schreef:
28-06-2018 10:41

Juist, daar was ik al bang voor. Maar je weet nu wat al die beloftes na een tijdje waard zijn: niets. Het is manipulatie. Net als het feit dat je twee uur (!!!!) lang niet mag praten als je thuiskomt. Zo wil je toch niet leven?
Het is ook ronduit vreselijk als je moe en met een overbelast hoofd uit je werk komt en dat je partner dan meteen wil praten. Heb je net je eigen werk gehad, krijg je dat van de ander erbij. Ik heb ook een ex versleten die dat super belangrijk vond en ik trok dat totaal niet. Dus in die zin heb ik wel sympathie voor je ex. Dat doet niks af aan dat het jouw goed recht is om te besluiten dat jullie niet bij elkaar passen. Die keuze mag je eenzijdig nemen. De praktische misère moet je ook vooral praktisch oplossen. Soms lukt dat het beste als je even uit de situatie bent waar je nu in zit. Heb je vrienden of familie die je even kunnen opvangen? Vrienden die op vakantie gaan en een huisoppasser zoeken bijvoorbeeld?
Een hotel is wel een heel dure tijdelijke oplossing. Heb je daar vrienden wonen waar je tijdelijk mag logeren? Dat geeft even ruimte in de situatie.
ik geef mn bek ook maar een douw
zeeuwsmeisje1981 schreef:
28-06-2018 10:50
Het is ook ronduit vreselijk als je moe en met een overbelast hoofd uit je werk komt en dat je partner dan meteen wil praten. Heb je net je eigen werk gehad, krijg je dat van de ander erbij. Ik heb ook een ex versleten die dat super belangrijk vond en ik trok dat totaal niet. Dus in die zin heb ik wel sympathie voor je ex. Dat doet niks af aan dat het jouw goed recht is om te besluiten dat jullie niet bij elkaar passen. Die keuze mag je eenzijdig nemen. De praktische misère moet je ook vooral praktisch oplossen. Soms lukt dat het beste als je even uit de situatie bent waar je nu in zit. Heb je vrienden of familie die je even kunnen opvangen? Vrienden die op vakantie gaan en een huisoppasser zoeken bijvoorbeeld?
Je kunt prima afspreken dat je even rustig thuis wil komen en niet meteen openstaat voor een gesprek, maar die ander echt twee uur lang de mond snoeren gaat wel heel ver, hoor.
Als de ander totaal niet respecteert dat jij even tijd nodig hebt om tot jezelf te komen dan verzand je in dat soort draconische dingen.
28-06-2018 11:12
Als de ander totaal niet respecteert dat jij even tijd nodig hebt om tot jezelf te komen dan verzand je in dat soort draconische dingen.
Hoeft niet. Dan bereik je een compromis.

En hij heeft ook geen respect voor haar behoefte aan gelijk contact. Zijn wensen zijn niet belangijker dan die van haar.
Daarom zeg ik ook dat het haar goed recht is om te besluiten dat ze niet bij elkaar passen. Maar dat betekent niet meteen dat die man een hork is. We krijgen hier alleen de geëscaleerde versie van het verhaal.
28-06-2018 11:19
Daarom zeg ik ook dat het haar goed recht is om te besluiten dat ze niet bij elkaar passen. Maar dat betekent niet meteen dat die man een hork is. We krijgen hier alleen de geëscaleerde versie van het verhaal.
Zeker.

Ik lees echter nog wel wat meer horkerig gedrag van hem. Wellicht komt dit door zijn burn-out.
Begin juli lijkt mij een vakantiewoning huren niet zo'n goed idee, daar betaal je nu de hoofdprijs voor. Dit kan je beter na het hoogseizoen doen en dan meteen voor langere tijd.

Andere optie is een tourcaravan kopen (vanaf een paar honderd euro) en deze een seizoen neerzetten, dat is wel betaalbaar en om deze tijd van het jaar goed te doen.
Ook antikraak is een betaalbare optie.
Spullen in de opslag. Neem deze ook echt meteen mee, deze achteraf nog terug krijgen kan zeer veel problemen geven zo niet onmogelijk blijken.
Zorg ook dat alles financieel gescheiden is en dat je niet voor eventuele schulden van hem aansprakelijk kunt worden.

Verder uiteraard inschrijven voor een huurwoning wanneer je dat nog niet gedaan hebt.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven