Ik ben zo vreselijk jaloers.. HELP!!

23-10-2007 23:19 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi iedereen!

Ik heb een probleem! Ik heb nu ruim 3 jaar een relatie met mijn vriend en de laatste tijd word ik steeds meer jaloers. Ik probeer het zo min mogelijk aan hem te laten merken (ik weet dat hij het heel erg vindt), maar van binnen ga ik er aan kapot.. Het is zo vervelend om de hele tijd in tweestrijd te zitten met jezelf: er iets over zeggen of niet, eraan toegeven of het negeren, enz. Ik wil helemaal niet jaloers zijn maar het is een soort oncontroleerdbare drang!

Ik voel bijna een soort obsessie om hem in alles te controleren (msn-gespekken opslaan, smsjes lezen, kijken wie hij gebeld heeft, enz enz) en om maar alles van hem te weten te komen en vooral om te weten te komen met wie hij allemaal omgaat! En dan zijn de vrouwelijke contacten natuurlijk het interessantst..

Nu is het zo dat ik soms dingen ontdek die hij mij niet verteld heeft of waarover hij gelogen heeft (niet hele grote leugens, bv over wie hij aan de telefoon had (hij zei Tim, het was Chrissy, dat soort dingen)) , maar daardoor word ik wel gesterkt in mijn gevoel dat ik hem moet blijven controleren! Ik vind het tegenwoordig al verdacht als hij zijn sms-inbox heeft geleegd... En ik schaam me er echt voor dat ik dit doe en ik wil er heel erg graag vanaf!! Zeker omdat ik in januari voor een half jaar naar het buitenland ga, dan is het natuurlijk helemaal niet te doen!

Dus als er iemand tips heeft hoe ik hiervan af kan komen, graag want ik ben het zat!!!!!

Groetjes Linn24
Linn... jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn!

Precies hetzelfde, zelfs dat 'liegen' over wie er aan de telefoon is.

De enige oplosing die ik zag was de relatie verbreken want op het eind was ik niet leuk meer! Ik was obsessief alles aan het checken, maar dan ook alles! Telefoonrekeningen, msn gesprekken, internet history, zijn voicemail, briefjes in zijn portomonee alles alles alles

Verder is er helaas niks aan te doen -tenminste in mijn situatie-

Niks wat hij doet is namelijk goed

Geeft hij jou de vrijheid om alles te checken dan dacht ik:

ohhh dan heeft hij vast nog een nep email account of uit m'n panty springen als er toch een meisjes naam voorbij komt.. hoe onschuldig ook

Wordt hij kwaad en houdt hij alles verborgen dan is dat in jouw ogen helemaal een rede om achterdochtig te worden.

Ik heb er serieus over nagedacht om hulp te zoeken omdat dat op een gegeven moment het enige was waar ik mee bezig was...

Uiteindelijk ben ik superblij dat ik ben weggegaan -zo goed was de relarie achteraf gezien toch niet- en nu.... NIKS! M'n huidige vriend kan z'n telefoon overal laten slingeren en ik voel geen behoefte om te kijken.

Ben stiekem een beetje trots op mezelf

Is er een rede dat je zo jaloers bent?
Lastig voor je Linn, herken het wel een beetje van een aantal jaren terug. Toen was ik precies hetzelfde als jij. Alles controleren; zijn naam googelen,zijn telefoon doorzoeken, zijn jas en broekzak doorzoeken. En alles wat maar een beetje verdacht was ging ik fantaseren... stel dat dit nummer wat ik in zijn broekzak van een meisje is? Ik schaamde mij er dood voor, maar die drang was heel groot. In het verleden ben ik een keer bedrogen en hij heeft dat maanden lang verborgen kunnen houden. Ik had niets gemerkt en vroeg mij af hoe ik zo stom kon zijn! Ik denk dat dat ook heeft meegespeeld. Maar wat de hoofdoorzaak is geweest is de onzekerheid die ik had. Ik vond mezelf niet leuk, niet mooi, niet gezellig. En als je zo over jezelf denkt, dan neem je aan dat je voor een ander ook niet leuk, mooi, gezellig, opwindend bent. Ben je onzeker? Over je uiterlijk, karakter? Als je jezelf de moeite waard vind en denkt ; ik ben gewoon een leuke vriendin voor hem en hij is blij met mij! Dan zul je ook niet zo snel die controledrang hebben... Vind het wel moeilijk om je een concreet advies te geven op dit moment. Ik ben momenteel 27 jaar en bij mij was het een questie van tijd en overheen groeien. Gelukkig ben ik ervan af, want het is heel lastig! Ik hoop dat de meiden hier je goed adviezen kunnen geven, ik kan alleen zeggen dat ik je begrijp!

Succes!
Hebben jullie al een goed gesprek gehad met elkaar ? Zit er iets scheef in de relatie wat jij nog niet weet ? Je mag hem er best op aanspreken vind ik tenslotte moet hij niet een potje gaan staan liegen. Maar dat je er iets aan moet doen dat is wel duidelijk want dit ga je echt niet volhouden. En hoe pijnlijk het ook is , denk aan jezelf . Beter nu dan 5 jaar verder .

Succes met je besluit.
Linn24,

heb jij niks beters te doen? Geen baan of studie of zo?

Ik zou als ik jou was je tijd eens beter besteden.

Je vriend is nog steeds bij je. Als hij niet gelukkig met je is deed hij dat niet.

Mocht hij stiekum er een ander eropna houden, sja, dan is het een lul. Maar dan merk je het vanzelf wel. Nu al je druk maken of hij je al dan niet belazert helpt je niets. Je wordt er niet gelukkiger van, en je doet er toch niets tegen.

Ik zou het zo leuk mogelijk met hem hebben.

Ik vind trouwens dat je wel wat waardeloze adviezen krijgt, eentje komt er rond voor uit dat ze haar relatie vergalt heeft op deze manier, en er nu geen last meer van heeft, de ander neemt je vriend op de korrel, wat een gelul. Neem eens je eigen verantwoordelijkheid, dames.
Ja ja antonio....
En dan nu het advies van hoppetee! Brand maar los zou ik zeggen.
Nou goed.. Vind het een beetje simpel om te zeggen dat het advies wat TO heeft gekregen gelul is. Dat ten eerste. Gevoel is gevoel Antonio, en daar kan je niks aan veranderen. Weleens gehoord van vrouwelijke intuitie? Ik kan vanuit hier niet beoordelen of TO gelijk heeft ja of nee. Maar om het advies van medeforummers meteen af te stempelen als gelul, dat gaat me wat ver. Maar misschien ben ik wat bevooroordeeld want net belogen door een kerel.
Hmm, I'm with Antonio on this one.....we horen geen schokkende dngen over Grote Leugens & Bedrog, alleen dat TO obsessief jaloers is, zonder aanleiding. Om haar vriend dan te gaan beschuldigen van "een potje liegen" vind ik erg ver gaan. Omdat hij een keer de verkeerde naam heeft genoemd? Dan ben ik een pathologisch leugenaar ben ik bang.

Vrouwelijke intuitie? Onzekerheid is de term die hier meer op z'n plaats is.
Ja, ik vind ook dat Antonio gelijk heeft. Wat jij beschrijft is nl. gedrag, en, het kan aan mij liggen, maar gedrag is toch vooral iets wat je he-le-maal zelf in de hand hebt? Je vriend heeft zoals Lorelai ook al aanstipte, geen aanleiding gegeven tot wantrouwen. Alles speelt zich uitsluitend af in jouw hoofd, en geloof me, daar gebeurt vast veel meer slechts en spannends dan in de werkelijke wereld.

Ik denk dat jij jezelf alvast zenuwachtig zit te maken met je vertrek voor een half jaar in januari. 'Hij gaat vast vreemd, gaat dat wel goed, een man zo'n lange tijd alleen..' En meis, het heeft absoluut geen zin om nu alvast zeker te maken dat ie straks niet vreemd gaat... Ik vermoed iig dat die angst meespeelt.

Mijn enige advies is dus: kappen met dat gecontroleer! Nu! Dat kan je best, je bent geen halve wilde dus kun je echt wel jezelf bedwingen en in toom houden. Doe iets anders, bel een vriendin, lees een dom blaadje, bereid je voor op je halfjaartje in het buitenland (hallo! Dit zou een spannende tijd voor je moeten zijn! Voorpret e.d! Je kent het wel). Want dit is niet eerlijk tegenover jouw - voor zover ik uit je post kan opmaken- eerlijke vriendje. En zelf word je er ook nog eens niet wijzer of gelukkiger van.
Eens met Toon. Grijp jezelf bij de lurven en verander je gedrag.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Linn,

Hoe zou jij het vinden als hij dat bij jou zou doen ? Dit gedrag is niet meer gezond te noemen. En dat hij liegt is natuurlijk ook niet de manier, maar ik denk dat hij dat doet om niet nog meer argwaan bij je te kweken, wat geen excuus is trouwens ! Ik ben het er niet mee eens dat er niets aan te doen is. Je moet het echt los gaan laten en je mindset veranderen! Al die negatieve energie ook die je erin steekt is nergens voor nodig en het breekt je op. Ik weet wel dat het niet makkelijk is om zo 123 te veranderen maar het is aan jou of je hierin wilt blijven hangen of niet..... Ga je niet nou al druk maken over iets dat nog moet plaatsvinden dat geeft nog meer stress ! En ik weet ook wel dat het makkelijk praten is als je zelf niet in de situatie zit. Het is vreemd maar je bent bang om hem kwijt te raken maar ik denk dat je dit door dit gedrag juist riskeert ! Succes !
quote:Eens met Toon. Grijp jezelf bij de lurven en verander je gedrag.

Moet je wel eerst weten hoe dat gedrag wordt veroorzaakt, dunkt me. Anders loop je toch ergens vast en wordt het niet-jaloers doen uiteindelijk krampachtig. Vanaf Antonio's reactie gaat het me echt te kort door de bocht. En daar is TO niet mee geholpen in mijn nederige opvatting.

Nee ze moet haar relatie er niet om verbreken en ja ze moet er wat aan doen, maar volgens mij missen jullie een klein puntje uit het verhaal van Sourire: ze gaf aan dat de relatie toch al niet zo goed zat. Just my two cents, maar zou het zo kunnen zijn dat het gedrag is ontstaan door diepere, wellicht onbewuste aanleidingen? Gedrag is gedrag, maar is heel vaak een reactie op iets en staat dus niet op zichzelf...

groet,

TD
tia.dalma wijzigde dit bericht op 24-10-2007 08:47
Reden: duidelijkheid: mijn post was als reactie direct op die van Zuss
% gewijzigd
Linn ik ben ook best jaloers (heeft met mijn vorige relatie te maken).

Ik heb dit met mijn vriend besproken.. Zijn msn geschiedenis slaat hij gewoon op, smsjes mag ik openen als er 1 binnenkomt.. En zelfs als hij aan het chatten is vraagt hij vaak of ik erbij kom zitten.. Een paar dagen geleden was hij op msn met een collega aan het chatten, zij had relatieproblemen en vroeg mijn vriend om zijn mening.. Zegt ze ineens "je bent jezelf aan het goedpraten, ik weet dat je me leuk vind maar t gaat toch niet werken"

Mijn mond viel open en de zijne ook.. Hij ff leuk gezegt"mijn vriendin hier naast me begint langzaam te flippen en begrijp me goed vind je een leuke meid maar wil absoluut niks van je!"

Hij is dan nu ook helemaal klaar met haar... Langzaam verdwijnt mijn jaloezie naarmate we langer bij elkaar zijn nu zo'n anderhalf jaar. Zo maakte ik me druk om het feit dat hij bloedmooie exen heeft gehad en ik een totaal ander meisje ben... Maar hij gaat voor mij en ik ben nu diegene die zijn hart heeft gestolen.. Gister had hij op het werk een plaat gehoord waardoor hij meteen aan mij moest denken.. Ff vandaag songtekst opgezocht en zit nu met een heerlijk gevoel voor pc..

Dus praat erover met je vriend, zeg welke dingen je dwars zitten en als hij net zoveel om jou geeft haalt hij je twijfels en jaloezie beetje bij beetje weg..

Succes!
Je vriend geeft je wel een beetje aanleiding moet ik eerlijk zeggen, maar misschien komt dat ook omdat je boven op hem zit. Zo raak je in een vicieuze cirkel. Heb je dit altijd al gehad met vriendjes?

Misschien kan je dan eens met iemand gaan praten ofzo.
quote:Antonio schreef op 24 oktober 2007 @ 00:54:

Linn24,

heb jij niks beters te doen? Geen baan of studie of zo?

Ik zou als ik jou was je tijd eens beter besteden.

Je vriend is nog steeds bij je. Als hij niet gelukkig met je is deed hij dat niet.

Mocht hij stiekum er een ander eropna houden, sja, dan is het een lul. Maar dan merk je het vanzelf wel. Nu al je druk maken of hij je al dan niet belazert helpt je niets. Je wordt er niet gelukkiger van, en je doet er toch niets tegen.

De wijsheid zelve spreek hier

Ik zou het zo leuk mogelijk met hem hebben.

Ik vind trouwens dat je wel wat waardeloze adviezen krijgt, eentje komt er rond voor uit dat ze haar relatie vergalt heeft op deze manier, en er nu geen last meer van heeft, de ander neemt je vriend op de korrel, wat een gelul. Neem eens je eigen verantwoordelijkheid, dames.
je maakt jezelf gek Linn, als je al 3 jaar een relatie met hem hebt moet je hem gewoon kunnen vertrouwen..

Vertaal je gevoelens naar hem toe.. misschien dat hij er rekening mee kan houden...?

Ik zeg toch dat ik geen advies kan geven antonio... ik zeg alleen dat ik haar begrijp. Ik heb mijn relatie vergald? Hmmm je leest weer eens niet goed, het was een kwestie van tijd. Maar goed is ook niet gek als je bedrogen bent, of ben ik nou zo stom.

En ik heb er nu geen last meer van, is toch hoopvol voor Linn24 of niet?

Lullig berichtje van je! Vind het not done om mede-forummers in de zeik te zetten die iets persoonlijks vertellen. Zegt wel iets over jou.
Ik had het over Sourire, scorpio, jouw argwaan kan ik me nog enigzins voorstellen. Sourire heeft werkelijk haar vriend op een hele nare manier gecontroleerd.
O sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen Antonio... Dacht dat het ook over mij ging...
Dat gebeurt helaas vaker met jaloerse mensen, zij maken zichzelf tot het middelpunt der dingen, alles draait om hen, alles heeft voor hen nadelen of voordelen, alles krijgt een lading, er gebeurt nooit "zomaar" iets, alles heeft een reden.
Zucht.... In je berichtje stond toch echt dat linn waardeloze adviezen kreeg... dat is meervoud. Dus tja dan denk ik, als jaloers kreng, dat het over mij gaat. Inderdaad heel stom van me.... Ik hoef mezelf tegenover jou eigenlijk niet eens te gaan verdedigen.. maar ja , schorpioen als ik ben doe ik dan toch.

Je noemt mij met andere woorden een egoist... prima, misschien ben jij dat ook? Je denkt niet na voordat je iets plaats, of je iemand kwetst met denigrerende woorden. Nee jij bent je ei kwijt en that's it.
Hai Linn,

Als je zoekt zul je (bijna) altijd vinden. Dat is een ongeschreven wet, zo werkt dat. Hoe meer jij dus zoekt, hoe meer je zult gaan vinden en het is de vraag of het dingen zijn waaraan je je relatie kapot moet laten gaan. Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Doorgaan zoals nu zal je relatie maar ook gewoon jouw leven er niet leuker op maken.

Je gaat straks een half jaar weg. Als je weggaat met het idee dat er weleens van alles kan gebeuren tijdens jouw afwezigheid (je vertrouwt je vriend niet, dus dat is je grote angst blijkbaar) dan zal dat halve jaar een hel voor je worden.

Zoeken naar informatie wordt een verslaving, dat merk je zelf. Je móet zoeken en kijken en weten. Het is een dwang aan het worden en die dwang zul je zelf onder controle moeten gaan krijgen, voor je vriend, voor je relatie maar vooral voor jou.

Als je echt denkt dat je vriend achter je rug om rommelt, als je daartoe aanwijzingen en bewijzen hebt, dan is het misschien nog wel het beste om de relatie te verbreken voordat je weggaat, dan kun je in je halve jaar afwezigheid genezen van deze liefde en ver weg van alles opnieuw beginnen.

Is je relatie je iets waard dan zou ik beginnen met jezelf te verbieden om in de mail, MSN e.d. van je vriend te kijken. Gewoon niet meer doen. Het zal je rust geven en die rust heb je nodig want ik heb het gevoel dat je helemaal in de war raakt van je eigen gedrag.

Denk goed na over wat je wil meid, het kan allemaal helemaal goedkomen maar daar moet je zelf hard aan werken.
Scorpio, je maakt jezelf echt tot het middelpunt van de zaken. Ik weet hoe jaloezie werkt, ik ben het ook wel eens geweest, en wat ik schrijf is algemeen, ik ken je niet eens. Wat wil een jaloers mens? Door heel goed op te letten en allerlei zaken te intrepeteren er voor zorgen dat niemand met zijn of haar partner ervandoorgaat, en dat diegene dus niet gekwetst kan worden. Dus krijgen heel veel zaken opeens een betekenis: een briefje met een telefoonnummer wordt een concurrent(e), die lach naar de verkoopster iets wat achter je rug omspeelt, smsjes zijn code boodschappen geworden, "die brief moet om 16.00 klaarzijn" betekent "kom om 16.00 naar het literaire cafe voor een borrel", enzovoort. Het gevaar zit hem erin, dat je spoken gaat zien, dingen die er niet zijn. Ik denk dat elkaar vertrouwen geven het beste medicijn is. Als die ander weg wilt, dan gaat diegene gewoon.
Eens met Leonora!

Of draai het eens om: wat moet je vriend wel niet van jou denken in het half jaar dat je weg bent. Want misschien ga jij wel met iemand anders rommelen? Misschien ga jij wel vreemd. Wat vind je van die gedachte? Niet leuk he als je vriend zo over je zou denken. Meis, doe het zelf dan ook niet. Nergens voor nodig je vind niets dus hou er gewoon mee op. Je vertrouwd elkaar of niet. Is het vertrouwen er niet: kappen dan. Is het vertrouwen er wel dan heb je gewoon een goede relatie. Als mensen vreemd willen gaan doen ze dat toch wel of je er nu bij bent (in het land bent) of niet. Geen beren op de weg zien die er niet zijn. Het maakt je een piekeraar terwijl er niets aan de hand is. Je wordt er in iedergeval geen leuker mens van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven