Ik durf prille relatie/date contact niet te beëindigen
zondag 14 september 2025 om 22:27
Hallo,
Ik schaam me een beetje om op mijn leeftijd een topic als dit te moeten openen. Achtergrond informatie is dat ik door een ex vroeger echt jarenlang ben gestalkt en ik hier echt wel een trauma aan heb overgehouden.
Maar alsnog ik schaam me. De situatie is zo. Ik ben nu zes weken aan het daten en afspreken met een man. Ik vind hem zeker aantrekkelijk maar wel had ik van begin af aan al wel een soort van "niet pluis" gevoel. Moeilijk uit te leggen.
Hij was echt wel lief met apjes sturen in het hele begin en lieve woorden zeggen enzo. En met afspreken ook gewoon lief maar er was iets wat me een beetje zenuwachtig maakte.
Daarom wilde ik twee weken geleden er al mee stoppen en had dat ook geapt alleen dan ook onder het mom van eerst aan mezelf willen werken. Wat ik ook wil eigenlijk want ik ben geen goede partij in een relatie door bepaalde onzekerheden en dingen waar ik zelf mee worstel.
Hij nam het alleen niet goed op en reageerde met apjes dat hij nu geen leuke vakantie had en dat alle weken van appen en keren afspreken dan voor niks zijn geweest. Toen heb ik me laten overhalen en reageerde hij weer lief.
Maar ik voel me gewoon niet helemaal fijn en op m'n gemak bij hem. Hij lijkt iets hards over zich te hebben.
Toen ik afgelopen keer iets wilde zeggen maar even niet wist hoe zei hij van praat nou eens normaal. Weet je soms zegt hij dingen op een niet leuke manier. Of we hadden een gesprek wat over knap enzo ging en ik vroeg zo van vind je mij knap? We waren een beetje lollig aan het doen. En toen zei hij nee schat je hebt een kutkop daarom spreek ik ook met je af. Moest als grapje bedoelt zijn dat weet ik wel maar voelde niet goed. Ook noemde hij me truttebol toen ik iets niet snapte ofzo en dat klonk echt niet leuk.
We hebben meerdere keren seks gehad, hij drong absoluut niet aan, ik wilde zelf. Daar was hij lief en netjes in. Maar ik voelde de laatste keer erna een leegte en hij was ook wat stugger. En toen begon hij weer over dat we zulke gezellige avonden hadden gehad op WhatsApp maar niet heus. Daarmee bedoelt hij de keer dat ik het eigenlijk wilde afkappen. En dan zegt hij dat op zo'n toon waar toch irritatie enzo doorheen klinkt en verwijt.
We hebben elkaar acht keer gezien ofzo en ik wil het gewoon stoppen. Maar de vorige keer deed hij zo moeilijk. Dat dan al zijn moeite voor niks is geweest enzo. En dat hij niet begrijpt waarom ik van hem af wilde en dat ik goud in handen heb met hem.
Wie kan me helpen hoe ik dit moet aanpakken. Ik zit er heel erg mee.
Ik schaam me een beetje om op mijn leeftijd een topic als dit te moeten openen. Achtergrond informatie is dat ik door een ex vroeger echt jarenlang ben gestalkt en ik hier echt wel een trauma aan heb overgehouden.
Maar alsnog ik schaam me. De situatie is zo. Ik ben nu zes weken aan het daten en afspreken met een man. Ik vind hem zeker aantrekkelijk maar wel had ik van begin af aan al wel een soort van "niet pluis" gevoel. Moeilijk uit te leggen.
Hij was echt wel lief met apjes sturen in het hele begin en lieve woorden zeggen enzo. En met afspreken ook gewoon lief maar er was iets wat me een beetje zenuwachtig maakte.
Daarom wilde ik twee weken geleden er al mee stoppen en had dat ook geapt alleen dan ook onder het mom van eerst aan mezelf willen werken. Wat ik ook wil eigenlijk want ik ben geen goede partij in een relatie door bepaalde onzekerheden en dingen waar ik zelf mee worstel.
Hij nam het alleen niet goed op en reageerde met apjes dat hij nu geen leuke vakantie had en dat alle weken van appen en keren afspreken dan voor niks zijn geweest. Toen heb ik me laten overhalen en reageerde hij weer lief.
Maar ik voel me gewoon niet helemaal fijn en op m'n gemak bij hem. Hij lijkt iets hards over zich te hebben.
Toen ik afgelopen keer iets wilde zeggen maar even niet wist hoe zei hij van praat nou eens normaal. Weet je soms zegt hij dingen op een niet leuke manier. Of we hadden een gesprek wat over knap enzo ging en ik vroeg zo van vind je mij knap? We waren een beetje lollig aan het doen. En toen zei hij nee schat je hebt een kutkop daarom spreek ik ook met je af. Moest als grapje bedoelt zijn dat weet ik wel maar voelde niet goed. Ook noemde hij me truttebol toen ik iets niet snapte ofzo en dat klonk echt niet leuk.
We hebben meerdere keren seks gehad, hij drong absoluut niet aan, ik wilde zelf. Daar was hij lief en netjes in. Maar ik voelde de laatste keer erna een leegte en hij was ook wat stugger. En toen begon hij weer over dat we zulke gezellige avonden hadden gehad op WhatsApp maar niet heus. Daarmee bedoelt hij de keer dat ik het eigenlijk wilde afkappen. En dan zegt hij dat op zo'n toon waar toch irritatie enzo doorheen klinkt en verwijt.
We hebben elkaar acht keer gezien ofzo en ik wil het gewoon stoppen. Maar de vorige keer deed hij zo moeilijk. Dat dan al zijn moeite voor niks is geweest enzo. En dat hij niet begrijpt waarom ik van hem af wilde en dat ik goud in handen heb met hem.
Wie kan me helpen hoe ik dit moet aanpakken. Ik zit er heel erg mee.
maandag 15 september 2025 om 19:19
Ik snap wat je bedoelt met schuldig voelen, dat heb ik ook. Zoiets eindigen komt nooit goed uit maar dat je bang voor zijn reactie bent zegt eigenlijk al genoeg toch?Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:13Nee ik wil geen aandacht. Natuurlijk wel fijn als mensen me kunnen helpen online als hij moeilijk doet maar ik wil geen aandacht. Ik voel me gewoon altijd snel schuldig. En ook omdat hij vorige keer toen ik niet verder wilde stuurde dat hij veel liefde voor me voelde en nog nooit zo sterk dat voor iemand had gevoeld. Maar dat hij die gevoelens nog nooit voor iemand had gevoeld zei hij al snel. En hij had best veel relaties gehad. Dus ik had daar altijd mijn bedenkingen al bij.
Maar ik weet 1000 procent zeker dat ik niet verder wil. Ik wil alleen hem niet kwetsen.
En wie kwets wie? Hij kwets jouw ook met zijn opmerkingen......dit is iets wat bij daten hoort.
maandag 15 september 2025 om 19:28
Applaus voor jezelf, want je hebt gedaan waar je tegenaan hikte. Hopelijk is het klaar en hoor je er niets meer van! Goed zo, TO en idd - hulp om wat weerbaarder te worden en zelfvertrouwen te krijgen.Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:04Ik heb hem geapt. M'n hart klapt haast uit m'n keel en ik ben er misselijk van maar ik heb het gedaan. Ik ben toch geen slecht mens?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 15 september 2025 om 19:29
Hou vast aan die 1000 procent. Wat jij wil is belangrijk. Wat jij voelt is belangrijk.Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:13Maar ik weet 1000 procent zeker dat ik niet verder wil. Ik wil alleen hem niet kwetsen.
maandag 15 september 2025 om 19:30
Ga in therapie.Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:04Ik heb hem geapt. M'n hart klapt haast uit m'n keel en ik ben er misselijk van maar ik heb het gedaan. Ik ben toch geen slecht mens?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 15 september 2025 om 19:30
Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:04Ik heb hem geapt. M'n hart klapt haast uit m'n keel en ik ben er misselijk van maar ik heb het gedaan. Ik ben toch geen slecht mens?
Goed gedaan!!
Of je een slecht mens bent of niet bepaal je zelf. Als ik jou was zou ik het oordeel even uitstellen en eerst therapie doen. Ik gok dat er ergens een trauma zit. EMDR kan goed helpen.
Het is zoals het is
maandag 15 september 2025 om 19:34
maandag 15 september 2025 om 19:44
Jij voelt je niet schuldig als je iemand aan het lijntje houdt en blijft daten terwijl je helemaal niet geïnteresseerd bent in daten met diegene?Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 19:13Nee ik wil geen aandacht. Natuurlijk wel fijn als mensen me kunnen helpen online als hij moeilijk doet maar ik wil geen aandacht. Ik voel me gewoon altijd snel schuldig. En ook omdat hij vorige keer toen ik niet verder wilde stuurde dat hij veel liefde voor me voelde en nog nooit zo sterk dat voor iemand had gevoeld. Maar dat hij die gevoelens nog nooit voor iemand had gevoeld zei hij al snel. En hij had best veel relaties gehad. Dus ik had daar altijd mijn bedenkingen al bij.
Maar ik weet 1000 procent zeker dat ik niet verder wil. Ik wil alleen hem niet kwetsen.
maandag 15 september 2025 om 19:51
Je hebt heel goed aangevoeld dat dit een engerd is. Je mag daarop vertrouwen. Je hebt de rode vlaggen gesignaleerd en dat is al heel knap.Miranda3232 schreef: ↑14-09-2025 23:08Oke dankjewel voor jullie tips. Dus ik ben echt geen slecht persoon toch als ik niet verder wil? Ook al hebben we de eerste paar weken heel veel geapt enzo? En ik heb ook gezegd en geapt dat ik hem lief en leuk vindt en verliefd op hem ben. Dat spijt me erg en ik dacht dat het onderbuik wel wegging maar dat ging het niet. Ik voel me schuldig maar wil echt niet verder.
Verder heeft de rest alles al gezegd.
maandag 15 september 2025 om 19:52
Prei, het klinkt meer als een overlevingsmechanisme waarbij het "goed" moet zijn zodat je zelf veilig bent. Dus als de ander boos kan wordt is dat al genoeg om te gaan rennen en te doen wat je denkt dat de ander verwacht.
Ik herken het wel, maar niet in de extreme mate als wat to hier tentoon spreidt.
Dus "aan het lijntje houden" betekent veilig zijn want de ander krijgt wat hij wil. En nee, tuurlijk klopt dat in de volwassen wereld niet. Maar wel in een traumahoofd.
Net als "een slecht mens zijn" want je zet je zelf op 1 en niet de ander. Wat volledig volwassen gedrag is, jezelf op 1 zetten (wat iets anders is dan volledig over de ander heen walsen). Maar vanuit traumahoofd is dat onnodig veel ruimte innemen.
Ik snap de gedachtegang echt wel. Maar het is niet heel emotioneel gezond gedrag.
Ik herken het wel, maar niet in de extreme mate als wat to hier tentoon spreidt.
Dus "aan het lijntje houden" betekent veilig zijn want de ander krijgt wat hij wil. En nee, tuurlijk klopt dat in de volwassen wereld niet. Maar wel in een traumahoofd.
Net als "een slecht mens zijn" want je zet je zelf op 1 en niet de ander. Wat volledig volwassen gedrag is, jezelf op 1 zetten (wat iets anders is dan volledig over de ander heen walsen). Maar vanuit traumahoofd is dat onnodig veel ruimte innemen.
Ik snap de gedachtegang echt wel. Maar het is niet heel emotioneel gezond gedrag.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
maandag 15 september 2025 om 19:57
Dit. Fawn gedrag noemen ze dat.Lucy schreef: ↑15-09-2025 19:52Prei, het klinkt meer als een overlevingsmechanisme waarbij het "goed" moet zijn zodat je zelf veilig bent. Dus als de ander boos kan wordt is dat al genoeg om te gaan rennen en te doen wat je denkt dat de ander verwacht.
Met als enige correctie dat het heel erg o gezond gedrag is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 15 september 2025 om 19:59
Ik ben nu heel benieuwd naar zijn reactie op jouw laatste appje.Miranda3232 schreef: ↑14-09-2025 22:27We hebben elkaar acht keer gezien ofzo en ik wil het gewoon stoppen. Maar de vorige keer deed hij zo moeilijk. Dat dan al zijn moeite voor niks is geweest enzo. En dat hij niet begrijpt waarom ik van hem af wilde en dat ik goud in handen heb met hem.
Waarom je hem niet even belt is me een raadsel, dan is alles geregeld. Als hij dan boos wordt leg je gewoon neer en is je boodschap nóg duidelijker.
maandag 15 september 2025 om 20:32
maandag 15 september 2025 om 20:49
Ik ben er bang voorAttraverso schreef: ↑15-09-2025 20:41Ik hoop dat je duidelijk bent geweest in je appje en niet aarzelend….

Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 15 september 2025 om 20:50
maandag 15 september 2025 om 20:50
Kom op zeg!Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 20:47Hij heeft zonder wat terug te sturen mij geblokkeerd. Ik voel me echt schuldig maat het is beter zo.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 15 september 2025 om 20:51
Miranda3232 schreef: ↑15-09-2025 20:47Hij heeft zonder wat terug te sturen mij geblokkeerd. Ik voel me echt schuldig maat het is beter zo.
Kijk. Heel goed. Die gaat waarschijnlijk niet stalken, teveel moeite.
maandag 15 september 2025 om 20:55

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in