Ik kan zoons geaardheid niet aanvaarden

07-11-2015 12:11 1180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelde mijn zoon voor het eerst dat hij denkt dat hij homoseksueel is. Hij was toen 19 jaar en we vonden dit nog veel te vroeg om zo’n dingen zeker te weten. Vooral mijn man vindt dit niet bespreekbaar. We hebben toen heel intensief gesproken over wat in hem omging en na een tijdje gaf zoon aan dat hij er niet helemaal over uit was en nog niet helemaal zeker was wat zijn geaardheid was. De relatie tussen zoon en zijn vader is hierdoor wel sterk bekoeld, alsof er toch een afstand is gekomen. We hebben het onderwerp in de maanden die erop volgde laten rusten. Zoon kreeg in die periode ook een vriendin.

Een tijdje geleden gaf zoon aan dat hij nog steeds denkt homo te zijn. Hij is verliefd op een vriend en hij ook op hem, ze hebben dit al tegen elkaar uitgesproken en hebben al gekust. Ik ben kwaad dat hij ons een jaar heeft voorgelogen, dat hij ons voorgehouden heeft dat zijn gevoelens veranderd waren. Hoe hard ik ook probeer, ik kan dit niet gewoon aanvaarden. Ik wil beter voor mijn kind. Tegenwoordig lijkt homo/bi zijn wel een modeverschijnsel. Je ‘moet’ wel eens experimenteren met iemand van het zelfde geslacht, anders tel je niet meer mee. Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel. Ik zie zo’n levensstijl ook gewoon niet passen bij mijn zoon en als ik eerlijk ben vind ik het vies. Zoon heeft al een paar keer over zijn “vriend” verteld, over hoe graag hij bij hem is, maar dit wil ik helemaal niet weten. Ik kan er niet met hem niet over spreken.

Ik hou zielsveel van mijn zoon, maar dit deel kan ik echt niet aanvaarden. Ik wil hem hierover niet verliezen. Zijn er hier ouders die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Weet iemand een manier om hier samen met mijn zoon door te komen?
You can never have too many hats, gloves and shoes
en nog even een reactie op de OP titel: je kan het wel maar je wilt het niet.
quote:Chuzzlewit schreef op 07 november 2015 @ 17:00:

[...]

Maar houd alsjeblieft in het achterhoofd, het beeld van homo's in de media is echt niet de enige mogelijkheid. Dat milieu waar jij waarschijnlijk aan denkt is gewoon het gay gedeelte van het Amsterdamse uitgaanscircuit.

En al ontpopt de zoon van TO zich wel al een mediahomo die zich uitleeft in de Amsterdamse scene, het is zijn leven en zijn keuzes.

Ieder kind doet weleens wat waarvan je als ouder even moet slikken. Ok, als je dochter atheist wordt gehuld in gothic kledij terwijl je had gehoopt op een refokind met keurige lange rokken, moet je wat harder slikken dan wanneer je kind VVD stemt en jij Groen Links, maar het hoort erbij. Kinderen hebben hun eigen leven en als je daar als ouder niet tegen kunt, loop je een erg groot risico je kinderen kwijt te raken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:beelicious schreef op 07 november 2015 @ 17:14:

[...]

Dan kan ik me voorstellen dat je even moet slikken en wennen aan het idee. (Niet 1,5 jaar uiteraard)

Ja kan ik me idd voorstellen dat je moet slikken en wennen inderdaad. Net zoals bij autisme, oid.

Sorry het klonk alsof je zoiets had van: nou dat zou wel heel vreselijk zijn.
Het enige dat ik positief vind is dat je hier komt posten.

Je hebt een ontzettend verwrongen en beperkt beeld van homo's, blijkbaar opgedaan op basis van de beelden van de Gaypride één keer per jaar op het journaal. Het is wel duidelijk dat jullie (op jullie zoon en zijn vriend na) er nog nooit één ontmoet hebben. Waarom kan een homo niet sportief, een bikkel of ambitieus zijn? Denk je dat homo's de hele dag met lipstick op YMCA aan het zingen zijn?

Je zoon heeft er niet voor gekozen om homo te zijn omdat dat hip is. Het is geen baard, maar iets waarmee je geboren wordt. Wat jullie als ouders nu doen, is zijn leven onnodig verdrietig maken. Hou hem bij je en accepteer hem om wie hij is.

En ga hem vooral niet verwijten dat hij (in jullie ogen) dingen verborgen heeft gehouden. Wat had hij anders gemoeten met zulke ouders? Blijkbaar houdt hij zoveel van jullie dat hij niet voor de keiharde confrontatie heeft gekozen, maar in eerste instantie met die zogenaamde vriendin heeft geprobeerd te voldoen aan jullie verwachtingspatroon.
Wat ben jij egoistisch, TO.

Het is juist door onverdraagzame mensen als jij dat je zoon eerst niks durfde te zeggen, maar je wordt dan ook nog eens boos omdat hij jullie heeft 'voorgelogen'.

Hij is niet fout, maar jij en je man zijn dat wel.
Als ik heel heel eerlijk ben:

Ik zou angst en zorgen hebben, dat mijn kind het slachtoffer zou worden van een homofoob. Bij een kind dat snel geneigd is om alles zwart-wit te zien zou ik wel het gesprek aangaan dat je jezelf niet in een bepaald hokje hoeft te stoppen, dat het oké is om gewoon geen etiket op geaardheid te plakken.

Maar of hij nu als een flamboyante Mari door het leven zou gaan of niet, ik kan mij echt niet voorstellen dat ik minder van mijn zoon zal houden, dat ik zijn geaardheid niet zou accepteren. Immers, die geaardheid maakt onderdeel uit van het totaalpakketje dat ik vanaf dag 1 heb gekoesterd. Hij doet er niemand kwaad mee, hij heeft niet andermans leven verwoest. Het gaat niet om verslavingen of misdrijven. Hij is wie hij is. En wat die Khalil ook mag schrijven, hij is en blijft mijn zoon. Of hij dat later leuk gaat vinden of niet.

Ik zou het heel erg vinden als mijn zoon later dit balletje zou opgooien en dan vervolgens een soort toneelstukje gaat opvoeren om mijn gevoelens te sparen. Dat hij het gevoel heeft dat hij niet kan zijn wie hij is bij diegene die hem zelf op de wereld heeft gezet en verzorgd. Ik vind het heel goed van jouw zoon dat hij deze zaken met jullie wil bespreken. Het heeft die jongen ook de nodige worstelingen gekost. Niemand 'kiest' voor de moeilijke weg. Je zou toch niet willen dat hij zichzelf verliest in een eeuwig toneelstukje? Dat hij zijn verdere leven een soort rol speelt in zijn eigen leven? Zichzelf en anderen iets probeert wijs te maken wat niet is? Wat vraag je dan van iemand?
't Is wel frappant dat meestal de ouders die het geluk van hun kind het hardst in elkaar zien storten als ze zich niet conformeren aan 'het plaatje', meestal de ouders zijn die het meeste debet hebben aan het ongeluk van het kind in kwestie.
quote:dadelduifje schreef op 07 november 2015 @ 13:23:

Gay pride is er om de homo acceptatie in de hand te werken. Ik hou er niet van dat het je zo opgedrongen wordt.Huh? Woon jij aan de Prinsengracht dan?
Wat een naar topic is dit..

Dat je zo met je zoon om gaat, ga je schamen!
Ik denk TO dat jij geestelijk nog veel moet groeien en nog heel veel te leren hebt over liefde en onbaatzuchtigheid.
"het doet je pijn dat hij niet dezelfde kansen krijgt, dezelfde toekomst als je andere kinderen"

Wat vindt je zoon daar zelf van? Vindt hij zijn toekomst minder waardevol dan die van zijn broers/zussen?

Het valt mij op dat wat Je schrijft bijna alleen maar over jezelf gaat, niet over wat je zoon gelukkig maakt. Je kinderen zijn niet op de wereld om jou gelukkig te maken, dat moet je echt zelf doen. Leg die verantwoording niet bij je kinderen neer.

Je uitspraak dat je niet de biologische opa/oma zult zijn van zijn eventuele kinderen vind ik erg naar. het gaat niet om jou maar om het geluk van je zoon. En ik hoop dat als hij ooit kinderen krijgt er nog voldoende band met zijn ouders is om jullie het oma en opaschap te gunnen. Zoals ik het nu lees is de kans groot dat je je zoon gaat verliezen.

Ook ik zie dat mijn dochter het op sommige gebieden misschien lastiger gaat krijgen. Helaas heeft ze maken met "schoonouders" zoals jij. Er zijn hier al heel wat tranen gestort door haar en haar vriendin. Het maakt hun band overigens wel alleen maar sterker. Niets verbind meer dan een gezamenlijke " vijand" Kinderen zegt ze niet te willen maar als het moment komt dat ze ze wel wil dan zijn ze van harte welkom, ongeacht wie ze gebaard heeft.
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:jamie09 schreef op 07 november 2015 @ 12:50:

Ik hoef van hem niet te weten dat hij aangetrokken wordt tot mannen. Ik twijfel eraan of hij zo wel gelukkig kan worden. Hij maakt het zichzelf gewoon moeilijker. Hij kan geen gezin starten. Het is ook bewezen dat in de homocultuur meer ontrouw, SOA's, zelfmoord,... voorkomen. Dat moet je toch niet willen voor je kind?

Waarom denk je dat homo's meer zelfmoord plegen? Door mensen zoals jij, die hem niet accepteren en hem anders behandelen.

Daarom.
De gaypride is trouwens hartstikke gezellig. Ben er inmiddels wel op uitgekeken, maar vond dat een prima feestje. Weet nog dat ik een jaar of 7 was en erheen ging met mijn ouders en dat ik mijn ogen heb uitgekeken

Ik vind de Gaypride niet echt erger dan carnaval ofzo. Oké er is iets meer naakt misschien. Maar ach tja, zo onzinnig om spastisch te doen om een paar blote billen.
Man man man, wat ben ik plaatsvervangend trots op jouw zoon, dat hij het heeft aangedurfd het jou en je man te vertellen. Dappere vent

En verder, ik vrees voor jou, TO, dat de relatie tussen jou en je zoon niet heel lang meer stand houdt als jij je verwachtingen niet bijstelt. En dat kun je dan alleen jezelf kwalijk nemen. Werk aan jezelf TO.
Ook een Pluviofiel
je zoon heeft alle eerlijke kansen als met een vrouw als partner, alleen JIJ wilt het niet zien.
Homosexualiteit is trouwens niet iets dat cultureel ontstaat, maar iets natuurlijks.

Kijk maar naar de lange lijst met zoogdieren die homosexualiteit kennen:

https://en.wikipedia.org/ ... aying_homosexual_behavior
En hier heb je ook nog even de vogels:

En de insecten, vissen en reptielen:

4.Wat is niet toegestaan op Viva.nl ?

a. Het plaatsen van berichten die in strijd zijn met de wet. Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.
Niet geschoten is altijd mis
Wat betreft het hebben van een familie; twee pinguins kunnen het schijnbaar goed, dus twee mannelijke mensen zullen het ook wel kunnen:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-kent-27405652
quote:jamie09 schreef op 07 november 2015 @ 16:34:

[...]

Ja hoor, ik lees zeker nog mee. Er zijn nog heel wat waardevolle reacties bij gekomen. Bedankt hiervoor.

Waar ik grote moeite mee heb is het feit dat hier gezegd wordt dat homoseksualiteit staat voor wat je met iemand doet in bed. Dat vind ik licht uitgedrukt. Voor mij is homoseksualiteit een wezenlijk deel van je zijn. Ik zou mezelf niet zijn, ik zou het leven die ik nu heb, niet leiden als ik lesbisch was geweest. Ik zou nooit samen met mijn man biologische ouders geworden zijn van mijn kinderen. Voor mij bepaalt je seksualiteit veel meer dan wat je met iemand doet in bed. Laten we een koe een koe noemen: anale/orale seks kun je ook hebben als hetero. Het bepaalt wel wie je partner is, wie je vrienden zijn, hoe gemakkelijk je een gezin kan stichten, je interesses, je milieu. En nu kom ik er erachter dat dit wezenlijk deel van mijn zoon anders is dan ik jaren voor ogen heb gehouden en dit vind ik moeilijk. En voor mij is zijn toekomstbeeld slechter, omdat hij niet dezelfde kansen gaat krijgen als iemand die hetero is om bv een biologisch kind te krijgen. Het doet pijn dat hij niet dezelfde keuzes heeft als mijn andere kinderen.

Het feit dat de vriend van mijn zoon hier niet meer welkom is, is omdat alles nog te vers is. Het is nog te vroeg hiervoor. Ook mijn andere zoon (die hetero is) mocht trouwens niet meteen zijn vriendin mee naar huis nemen.

Als homo kan je ook een gezin stichten. Door middel van adoptie, draagmeoderschap of "geldeeld" met een ander stel.

Ik ben het niet met je eens dat het bepaald wie je vrienden zijn. Je vrienden kies je om wi bent, welke hobbies je hebt, wat je karakter is. Mijn halve vriendengroep is homo, ik ben hetero. Ik vind ze niet minder lief en we gaan samen naar de zelfde plekken. Soms het COC, soms een "gewone" kroeg. Hun toekomstbeeld is niet slechter, misschien wel anders. Ze kunnen gewoon werken, ook in hoge posities, een relatie aangaan en heel gelukkig worden.

Het zijn net mensen.
quote:pavlova schreef op 07 november 2015 @ 13:34:

Oeoeoeoe, ik word hier zo kwaad van en gewoon fysiek misselijk. Je hebt het over een hoger zelfmoord cijfer. Mijn lieve lieve oom is een van die cijfers uit de statistieken. Heeft zelfmoord gepleegd mede dankzij het oordeel van mensen zoals jij to. Mijn opa kon zijn geaardheid niet accepteren ( de rest van de familie gelukkig wel). Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn oom zich, na zich eerst vele jaren diep ongelukkig gevoeld te hebben, van het leven heeft beroofd. Zijn partner ( ja hij woonde samen met een man), heeft zich vervolgens letterlijk doodgezopen van verdriet. Gevolg 2 mooie mensen die niet meer hier zijn en 2 families en een grote groep vrienden kapot van verdriet. Mede dankzij denkbeelden zoals jij ze hebt to. Is dit wat je wilt voor jouw zoon. Ik hoopt toch echt van niet anders ben jij een MONSTER en je man ook.

Gecondoleerd. Wat vreselijk.

Waarom doen mensen dit elkaar aan hè?
quote:NYC schreef op 07 november 2015 @ 13:35:

[...]

Precies. Vind het ook erg storend dat sommige mensen over koppels van hetzelfde geslacht meteen in "seksbeelden" gaan denken/praten. Terwijl je echt totaal niet weet hoe zij überhaupt invulling geven aan hun seksleven. Je heteroseksuele naaste buren kunnen te slotte ook een totaal ander seksleven hebben dan je heteroseksuele overburen, maar daar wordt nou bijna nooit over gezegd: Wie zijn onze nieuwe buren? Joris en Karin? Hè bah, wat een walgelijk idee hoe die seks zullen hebben... Gelukkig wonen naast ons gewoon Peter en Francine."
Het zou je interesses, vrienden en milieu veranderen? Wat!? Dus onze vrienden (mannelijk stel) had nooit bevriend met ons (hetero) geweest anders? Dan hielden ze ineens niet meer van oude auto's en het klussen aan hun huis? Dan gingen ze enkel om met in leer geklede andere heren? Meid wat een onzin komt er uit je toetsenbord.
Ik geloof dat ik mijn vriendenkring, kennissenkring en werkomgeving ook maar eens onder de loep moet nemen. Tjessis, zómaar een heule stapel homo's en lesbo's kado gekregen... *schud hoofd in ongeloof*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven