Ik raak steeds vrienden kwijt

19-01-2009 10:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het lange verhaal..

Ik heb altijd gedoe met vrienden. In de afgelopen jaren heb ik best wel veel vrienden kwijt geraakt en ik weet niet wat er fout gaat. Is het gewoon normaal? Of kies ik verkeerde vrienden uit? Of ligt het aan mij?

Ik had bijvoorbeeld 2 beste vriendinnen. En 1 ervan ging op een gegeven momen steeds raarder doen. Ze had nooit meer tijd om af te spreken, belde nooit meer uit zichzelf en als we dan afspraken of belden en ik iets vertelde, was het enige wat ze zei 'uhuh ow aha' en dan ging ze gewoon weer verder over zichzelf praten. Uiteindelijk hebben we ruzie gemaakt en hebben we maanden nix van haar gehoord (ook niet op mijn verjaardag) en toen smste ze ineens dat ze de volgende dag gaat trouwen en dat ze wil dat we naar haar feestje komen (niet eens naar de ceremonie). En toen zei ik en mn andere vriendin nee. Sindsdien heb ik niks meer van haar gehoord. Ik vond het heel erg, ik was heel boos en heel gekwetst en ik weet niet of ik het nou los moet laten of er achterna moet..

Maar nou heb ik ook een andere vriendin.. En zij heeft het ook oh zo druk. Ik heb haar al 4 maanden niet gezien. Ondertussen heb ik haar een paar berichtjes gestuurd op hyves en facebook met de vraag wanneer ze wil/kan afspreken. Geen reactie op gehad. Twee weken geleden kreeg ik ineens een smsje, dat ze een nieuw vriendje heeft en dat ze graag af wil spreken. Dus ik was heel blij en smste terug dat ik graag wil afspreken en de data waarop ik kan. Geen reactie. Toen heb ik twee dagen later weer gesmst 'weet je het al?'. Weer dagen geen reactie. Toen heb ik gesmst dat ik me afvraag waarom ze niet reageert en dat ik me genegeerd voel. Toen smste ze iets van dat ze het te druk had om te reageren. Maar ik voelde me heel gekwetst. Het voelde alsof ze eigenlijk geen zin had om af te spreken. Mijn vriend heeft me toen overgehaald om haar te bellen en te vragen wat er nou was. Dus ik met tegenzin gebeld. Ze nam niet op. De dag erna belde ze me terug..ze zei dat ze vond dat zij mij al eerder had moeten bellen, maar dat ze geen zin had. Nou hebben we wel een afspraak gemaakt.

Maar nu heb ik soort van spijt dat ik de eerste stap heb genomen. Dat ik zo mijn best doe voor een vriendin die 1 keer per half jaar tijd voor me wil maken en die alleen op mij reageert wanneer het haar uitkomt en die mij niet eens wil bellen wanneer ik boos ben omdat ze geen zin heeft.. Is dit nou een vriendschap waarin ik moet investeren? Ik wil het eigenlijk gewoon afzeggen omdat ik er geen zin in heb, maar dan raak ik weer een vriendin kwijt. Dat zou dan al de 6e zijn of zo.. :(

Wat gaat er fout en wat moet ik doen?:(
quote:unky schreef op 19 januari 2009 @ 10:38:

Sorry voor het lange verhaal..

Ik heb altijd gedoe met vrienden. In de afgelopen jaren heb ik best wel veel vrienden kwijt geraakt en ik weet niet wat er fout gaat. Is het gewoon normaal? Of kies ik verkeerde vrienden uit? Of ligt het aan mij?

Ik had bijvoorbeeld 2 beste vriendinnen. En 1 ervan ging op een gegeven momen steeds raarder doen. Ze had nooit meer tijd om af te spreken, belde nooit meer uit zichzelf en als we dan afspraken of belden en ik iets vertelde, was het enige wat ze zei 'uhuh ow aha' en dan ging ze gewoon weer verder over zichzelf praten. Uiteindelijk hebben we ruzie gemaakt en hebben we maanden nix van haar gehoord (ook niet op mijn verjaardag) en toen smste ze ineens dat ze de volgende dag gaat trouwen en dat ze wil dat we naar haar feestje komen (niet eens naar de ceremonie). En toen zei ik en mn andere vriendin nee. Sindsdien heb ik niks meer van haar gehoord. Ik vond het heel erg, ik was heel boos en heel gekwetst en ik weet niet of ik het nou los moet laten of er achterna moet..

Maar nou heb ik ook een andere vriendin.. En zij heeft het ook oh zo druk. Ik heb haar al 4 maanden niet gezien. Ondertussen heb ik haar een paar berichtjes gestuurd op hyves en facebook met de vraag wanneer ze wil/kan afspreken. Geen reactie op gehad. Twee weken geleden kreeg ik ineens een smsje, dat ze een nieuw vriendje heeft en dat ze graag af wil spreken. Dus ik was heel blij en smste terug dat ik graag wil afspreken en de data waarop ik kan. Geen reactie. Toen heb ik twee dagen later weer gesmst 'weet je het al?'. Weer dagen geen reactie. Toen heb ik gesmst dat ik me afvraag waarom ze niet reageert en dat ik me genegeerd voel. Toen smste ze iets van dat ze het te druk had om te reageren. Maar ik voelde me heel gekwetst. Het voelde alsof ze eigenlijk geen zin had om af te spreken. Mijn vriend heeft me toen overgehaald om haar te bellen en te vragen wat er nou was. Dus ik met tegenzin gebeld. Ze nam niet op. De dag erna belde ze me terug..ze zei dat ze vond dat zij mij al eerder had moeten bellen, maar dat ze geen zin had. Nou hebben we wel een afspraak gemaakt.

Maar nu heb ik soort van spijt dat ik de eerste stap heb genomen. Dat ik zo mijn best doe voor een vriendin die 1 keer per half jaar tijd voor me wil maken en die alleen op mij reageert wanneer het haar uitkomt en die mij niet eens wil bellen wanneer ik boos ben omdat ze geen zin heeft.. Is dit nou een vriendschap waarin ik moet investeren? Ik wil het eigenlijk gewoon afzeggen omdat ik er geen zin in heb, maar dan raak ik weer een vriendin kwijt. Dat zou dan al de 6e zijn of zo.. :(

Wat gaat er fout en wat moet ik doen?:(

Het is handig om in zulke gevallen ook even goed naar jezelf te kijken. Er lopen niet voor niets 6 mensen weg.

Ik zeg niet dat het 100% aan jou ligt, maar de fout kan niet enkel bij die dames liggen.

Ik vind het best goed van die vriendin dat ze jullie uitgenodigd heeft voor haar huwelijk. Misschien was dat wel haar manier om sorry te zeggen.

Heb je een gesprek met haar gehad? Dat je niets hoort op je verjaardag..ik vergeet verjaardagen ook altijd...ik geef liever zo tussendoor eens een kadootje....anders zit ik toch maar tussen familie waar ik geen trek in heb.

Iemand bestoken met hyves berichten en sms-jes werkt mij ook op de zenuwen.

Zeg gewoon: ik wil graag afspreken.....de bal ligt nu bij jou..ik hoor het wel.

Kijk eens naar jezelf en zet eens op papier wat er precies mis gaat...zijn er overeenkomsten?

Veel sterkte.
quote:unky schreef op 19 januari 2009 @ 10:38:

Wat gaat er fout en wat moet ik doen?:(Ik heb helaas geen enkel inzicht of idee waarmee ik je zou denken te kunnen helpen. Voor wat het waard is, kan ik je alleen maar vertellen dat ik het heel rot voor je vind. Het lijkt me afschuwelijk als je achter elkaar vrienden kwijt raakt zonder een idee wat er mis gaat. Sterkte!
Mmm eens met Odesa. Ook ik zeg dat het niet helemaal aan jou ligt. Maar ben zelf wel zo een persoon die de kriebels krijgt van 'moeten' afspreken. Zie sommige vrienden ook niet vaker dan 1 a 2 keer per half jaar, vergeet verjaardagen e.d. maar we weten hoe ons vriendschap in elkaar zit en ze accepteren het van mij.

Misschien wil je te graag?
Perfectionisme is niet perfect...
Ik ben ook een aantal keren vrienden kwijtgeraakt en het kan vanalles zijn: misschien zoek je de verkeerde mensen uit (mensen die niet zo goed bij je passen), misschien verwacht je andere dingen van een vriendschap dan zij, misschien voelen ze zich geclaimd, misschien juist verwaarloosd, misschien ben je langzamerhand uit elkaar gegroeid...

Het enige wat je kunt doen is heel duidelijk voor jezelf krijgen wat je precies verwacht van een vriendschap. Er dan over praten met die vrienden. En accepteren dat zij er misschien heel anders over denken, zolang dat niet over jouw grenzen gaat.

Klinkt makkelijk, is het niet...Succes!
hm.. Kan het dan zijn dat ik meer van die vriendschap verwacht dan zij?

wat s dan jullie definitie van vriendschap? Als je niet meer weet waar die persoon mee bezig is en of ze ondertussen is veranderd en wat voor belangrijke gebeurtenissen allemaal in haar leven plaats vinden, dan is dat toch gewoon een kennis en geen vriendin?

En als ik vind dat vrienden mensen zijn die regelmatig contact hebben, die elkaar door en door kennen, die er voor elkaar zijn, die elkaar graag op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen, moet ik dat dan opgeven en me aanpassen aan wat anderen denken (bv 2 keer per jaar afspreken is okee) of moet ik opzoek naar mensen die dezelfde idealen delen..?
Dat ligt eraan hoe leuk je die mensen vind, denk ik.

Sommige mensen word ik altijd blij van, of ze me nou 2 x per jaar bellen of 2x per week.

Met mensen die er net zo over denken als jij is vriendschap altijd het makkelijkst... maar ook wel een beetje saai.
ik vind het juist erg irritant als mensen lang niks van zich laten horen onder het mom van druk druk druk, een sms is zo gemaakt...

ik denk wel dat het voortaan handiger is sneller te bellen i.p.v. berichtjes via sms en hyves, meteen bellen is een stuk directer en je geeft de ander minder kans om het maar te laten 'hangen'. je zou je idd kunnen afvragen wat je nog wilt van die mensen en kijken of zij daar ana kunnen voldoen.Zo niet, dan zou je de vriendschap zelf kunnen verbreken
Geen idee wat er aan de hand is. Dan zouden we de kant van het verhaal van jouw vriendinnen moeten horen.

Zelf ben ik er eenvoudig in (geworden): als het niet wederkerig is (dus als ik er meer energie in steek dan de ander) dan houdt het voor mij op. Ook ik heb vrienden op die manier 'kwijtgeraakt' maar ik vind het niet erg. In een vriendschap zitten die niet gelijkwaardig is, kost mij te veel energie. Maar goed, dit zijn wel vriendschappen vanaf mijn jeugd, die zet je niet 1,2,3 opzij maar als het moet dan moet het. En kwantiteit zegt niets over kwaliteit. Ik heb ook vrienden die ik 1 a 2 keer per jaar spreek en het doet niets af aan de vriendschap.
Het klopt wel dat het beter is om meteen te bellen, maar ik vind aan de andere kant ook van jah.. ze krijgt echt wel meer berichtjes op hyves en meer smsjes en ik geloof echt niet dat ze al die mensen niet terugschrijft..dus ik vraag me af..heeft ze echt geen tijd of heeft ze geen tijd voor mij?

En het klopt ook dat kwaniteit niet altijd belangrijk is, ik heb idd ook vrienden die ik 2 keer per jaar zie, maar om de een of andere reden vind ik dat niet erg.. Maar als je zo weinig afspreekt, gaat het om gezelligheid en alle spannende dingen van de afgelopen tijd delen en dan naar huis gaan met het gevoel van wow ik heb een leuke avond gehad.

Maar misschien dat ik van bepaalde vrienden meer verwacht..vrienden die als 'goede vrienden' beschouw, daar gaat t om elkaar blijven kennen en begrijpen, elkaar steunen en zo..
Ik snap heeel goed wat je bedoelt Unky... Ik heb gemiddel elk jaar wel een andere best friend. De ene vriendschap ging eraan vanwege dat die vriendin voor haar vriend koos en iedereen liet stikken, de ander omdat die weet ik veel.. er zijn een paar jeugdvrienden van vroeger die ik met regelmaat spreek.

Deze contacten houd ik warm. Hiermee spreek ik soms een half jaar niet, maar dat geeft ook niets. Ik weet wat ik aan ze heb en wederzijds. Met andere vrienden (die ik nog niet lang ken), probeer ik moeite voor te doen. MAAR als ik merk dat t alleen van mij afhangt, ja dan kap ik ermee. Ik heb geen zin meer om mensen achter de kont aan te lopen. Ik heb zelf niet veel echte vrienden, maar degene die ik heb zijn me goud waard!

De rest bewijst maar of zij het waard zijn.

Misschien helpt dit een beetje..

ps, ohja kijk wie van je vrienden het waard zijn ;) Maak een lijst van wat je belangrijk vindt en waar jij waarde aan hecht. Misschien idd een gesprekje met die vriendin van je wanneer je dr ziet. Misschien verheldert die misschien de oorzaak???

Succes anyway!
Het enige wat me heel erg opvalt is dat jouw vriendinnen weer contact opnemen als ze gaan trouwen en als ze een leuke vriend hebben gekregen, dat viel me echt op.

Heb jij zo een leuke vriend/relatie dat ze dat niet willen meemaken omdat het daar bij hen aan ontbrak???

is er iets veranderd in jouw situatie wat vriendinnen zelf missen ??

of waar ze van zouden kunnen denken dat je dan toch geen interesse zal hebben??

ik noem maar iets, ik vind alleen wel als een vriendschap zo moeizaam verloopt kun je het beter laten voor wat het is, je hebt een leuke relatie en alles wat daarbij komt moet leuk en ontspannend zijn,dit geneuzel zou ik geen zin in hebben .
Als ik jouw verhaal zo lees, dan weet jij niet hoe je vriendinnen erover denken. Mist er dan niet iets in jullie communicatie?

Misschien is het handiger om te bellen, ipv elke keer een sms of en berichtje op hyves. En, zoals een ander aanhaalde, de trouwende vriendin vond het wel belangrijk dat je kwam, maar jij hebt uit boosheid 'nee' gezegd, zonder te vragen hoe het zat.

Vraag je vriendin (per telefoon, geen sms!!) of ze geen zin heeft om af te spreken. En als ze niet wil, vraag dan ook waarom ze niet wil. Misschien krijg je dan wat helderheid?
Misschien doe jij ongemerkt iets wat hun niet leuk vinden? Misschien vinden ze je te pusherig? Vervelend, want je straalt misschien iets uit wat je zelf niet door hebt! Dat kan voor veel frustratie zorgen bij jou, maar ook bij je vriendinnen.

Het enige wat je kunt doen om erachter te komen is praten met je vriendin(nen). Waarom ze niet af wil spreken, of jij iets fout doet richting haar/hun? Probeer er open over te spreken, misschien kom jij zo achter dingen die je van jezelf niet weet! Hopelijk gaat het contact dan beter?

Succes!
...
tja, ik weet 't niet, maar als een vriendin mij als 'n baksteen heeft laten vallen hoeft ze er ook niet op te rekenen dat ik op haar trouwdag kom opdraven
Dit lijken me stervende vriendschappen, waarbij de ene de vriendschap laat bekoelen. Misschien willen ze wel goede vrienden blijven, maar meer op afstand, meer "for the good times". Het hoeft helemaal niet aan jou te liggen, misschien zijn zij veranderd of jij. Dergelijke dingen gebeuren nu eenmaal. Ik zou gewoon nieuwe vriendschappen aangaan; als je er veel hebt doet het ook niet zo'n zeer als er af en toe een een zijweg inslaat.
Ik heb zelf wel een goede relatie met mijn vriend, maar het lijkt me bizar dat ze niet met me wilden omgaan omdat ze dat zelf niet hadden..

Verder gaven ze allebei als reden altijd dat ze het te druk hebben. Ik kan me voorstellen dat als ik dan minstens 1 keer per maand iets wil afspreken, zij dat te pousherig vinden. Nou, nee, eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen. Want ze hebben wel tijd voor borrels en feestjes en afspraakjes met andere mensen, dus dan vind ik dat een smoes.

Met die eerste vriendin was het onmogelijk te praten, ze begon altijd te schreeuwen en zich te verdedigen.

De tweede vriendin heb ik paar dagen geleden wel gebeld en ze zei dat ze het gewoon druk had.

Ik vind het wel erg van mezelf dat ik niet naar de bruiloft van die eerste vriendin ben geweest. Maar als je iemand per sms de avond ervoor uitnodigd, zonder t eerst te hebben uitgepraat, zonder dat we zelfs wisten dat ze die dag zou trouwen..jah, dan vindt ze me kennelijk niet belangrijk genoeg.

Ik vraag me ook af of een cultuur verschil hier een rol speelt. Ik ben zelf gebopren in Oekraine. Misschien dat er in nederland minder waarde wordt gehecht aan vriendschappen?
De waarde die aan vriendschap wordt gehecht uit zich niet in kwantiteit maar in kwaliteit. Ik zou 1 keer per maand verplicht met iedereen moeten afspreken ook niet trekken. Ik zie mijn vrienden ook maar 'n paar keer per jaar en soms zien we elkaar juist wekelijks elke dag als we samen op reis gaan. Maar elke maand afspreken, nee, daar is geen behoefte aan, omdat het anders echt als 'n verplichting gaat voelen. Je moet daar dan weer andere dingen die je moet en wil voor uitstellen, dus da's gewoon niet zo handig.

Als ik jou was zou ik dus wat minder pushen om zo vaak af te spreken. Als je een koffieleutvriendin zoekt kun je beter in je eigen buurt iets zoeken van de sportschool o.i.d. die wel zin en tijd heeft om vaak even samen 'n bakkie te doen.
quote:elninjoo schreef op 19 januari 2009 @ 17:07:

De waarde die aan vriendschap wordt gehecht uit zich niet in kwantiteit maar in kwaliteit. Ik zou 1 keer per maand verplicht met iedereen moeten afspreken ook niet trekken. Ik zie mijn vrienden ook maar 'n paar keer per jaar en soms zien we elkaar juist wekelijks elke dag als we samen op reis gaan. Maar elke maand afspreken, nee, daar is geen behoefte aan, omdat het anders echt als 'n verplichting gaat voelen. Je moet daar dan weer andere dingen die je moet en wil voor uitstellen, dus da's gewoon niet zo handig.

Als ik jou was zou ik dus wat minder pushen om zo vaak af te spreken. Als je een koffieleutvriendin zoekt kun je beter in je eigen buurt iets zoeken van de sportschool o.i.d. die wel zin en tijd heeft om vaak even samen 'n bakkie te doen.ik snap echt niet wat het probleem is om 2 uurtjes per maand te besteden aan aan vriendin. Ik zeg toch niet dat je met al je vrienden 1 keer per maand af moet spreken, maar wel met de beste..of 1 keer per 2 maanden maar toch niet 1 keer per half jaar? daar heb je toch nix aan? Als je niet eens 2 uurtjes per 2 maanden aan een vrienin kan besteden, waar ben je dan mee bezig? fulltime werken, een echtgenoot verzorgen en 5 kinderen? dan heb je toch geen leven??
quote:unky schreef op 19 januari 2009 @ 18:17:

[...]

ik snap echt niet wat het probleem is om 2 uurtjes per maand te besteden aan aan vriendin. Ik zeg toch niet dat je met al je vrienden 1 keer per maand af moet spreken, maar wel met de beste..of 1 keer per 2 maanden maar toch niet 1 keer per half jaar? daar heb je toch nix aan? Als je niet eens 2 uurtjes per 2 maanden aan een vrienin kan besteden, waar ben je dan mee bezig? fulltime werken, een echtgenoot verzorgen en 5 kinderen? dan heb je toch geen leven??Mijn vrienden wonen allemaal 1 tot 2 uur rijden van mij vandaan, dus als we afspreken maken we er gelijk 'n hele dag van en met sommigen zelfs gelijk 'n weekend. Elke maand op die manier al je vrienden moeten 'afwerken' betekent dan dat je elk weekend bezet bent. Als je vrienden in je eigen dorp/stad wonen is het natuurlijk makkelijker om gewoon 'n keer 'n bakkie te gaan doen op 'n doordeweekse avond. Dan ligt dat dus gewoon anders.
In mijn ogen kan iemand nooit je beste vriendin zijn als je die maar 2 keer per jaar ziet terwijl je dichtbij woont. Daarentegen als je verderweg woont is het wat logischer.

it takes two tot tango
In mijn ogen kan iemand nooit je beste vriendin zijn als je die maar 2 keer per jaar ziet terwijl je dichtbij woont. Daarentegen als je verderweg woont is het wat logischer.

it takes two to tango

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven