Ik wil duidelijkheid over mijn relatie

06-06-2020 20:52 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik schrijf hier, omdat ik graag duidelijkheid wil over mijn relatie. Er zijn vele dingen gebeurd en het verhaal zou veel te lang worden.
Ik zal daarom ook alleen een samenvatting geven en uiteraard kunnen jullie mij om verdere details vragen. Mocht een vriendin mij om raad vragen, dan zou mijn antwoord zijn dat ze hem moet verlaten. Helaas is het niet zo makkelijk om dit tegen mijzelf te zeggen en daarom wil ik ook jullie advies. Weggaan of nog samen blijven vechten?

Ik (25) ben een aantal jaren geleden voor mijn vriend (30) naar Spanje vertrokken. Hij is Nederlands en ik heb hem ontmoet tijdens een vakantie. Ik heb het enorm naar mijn zin in Spanje, ik heb leuke vrienden en een goede baan. Het enige dat tegenzit, is hoe de relatie op dit moment gaat. Vanaf het begin af aan hebben we al vele ruzies, maar we hebben ze altijd op kunnen lezen en we bleven nooit lang boos op elkaar. Na een tijdje is mijn vriend zijn baan verloren en ik heb een jaar voor ons gezorgd. Hij had geen spaarrekening en alles kwam op mijn schouders terecht. In deze tijd heb ik veel stress gekregen en daardoor werd ik ook geen leuke vriendin. Vriend kwam in een soort van depressie terecht en roken en gamen was het enige dat hij nog echt leuk vond. Omdat ik veel aan het werk was, was hij wel diegene die het huishouden deed en altijd zorgde dat het avondeten klaarstond als ik thuis kwam. Hij hield er ook van om mij lekker te bakken, kaarsjes aan en een film kijken, etc.

De laatste 6 maanden is het zo dat we totaal niets meer samen willen doen. Hij heeft inmiddels weer een baan gevonden en daardoor heeft hij minder tijd voor zijn vroegere hobby's. In de tijd rondom zijn werk, wilt hij vooral zijn eigen ding doen of met vrienden spreken. Wij doen hierdoor nooit meer iets samen en ik ben daardoor niet meer de gezelligste thuis. Op het moment dat hij over vrienden/gamen begint, dan word ik al snel boos. Hij begrijpt niet waarom, terwijl ik gewoon zou willen dat we ook eens iets samen doen. Alle leuke dingen doet hij met anderen. Wij slapen niet meer op dezelfde kamer, wij doen misschien eens in de twee weken iets samen in de avond. Hij zit altijd in zijn eigen 'kamer' en daar eet hij ook. Ik zit meestal in de woonkamer dan maar zelf mijn avondeten te eten. Als ik hem vraag om iets te doen, dan krijg ik als antwoord 'laat mij gewoon mijn ding doen, je kunt toch ook wel alleen iets kijken'. Hij zegt ook dat hij het niet leuk meer vind om iets met mij te doen, omdat ik toch niet gezellig ben. Hij heeft zeker gelijk hierin, maar dit komt omdat ik gewoon geen energie meer heb om leuk te doen, lekker te koken, etc als hij toch alleen maar op zijn kamer wilt zitten.

We praten hier vaak over, maar alles loopt altijd uit op ruzie. Voor mij voelt het alsof alleen zijn mening telt. Wanneer ik praat, dan is het 'jouw mening boeit mij niet, want het is toch onzin' of hij begint te schreeuwen en wordt boos op mij.

Ik weet dat het antwoord gaat zijn 'jullie passen niet bij elkaar', maar ik wil dit ook weer niet opgeven. Ik kan niet zomaar ergens heen, ik heb geen familie hier en met de actuele situatie kan ik ook niet zo naar Nederland. Ik weet ook dat een verhaal twee kanten heeft en we hebben hier beide schuld aan.

Bedankt alvast voor alle reacties. Ik zal ook zo snel mogelijk reageren, maar ik heb momenteel een nachtdienst en ik ben dus ook aan het werk tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
SophieAnna95 schreef:
06-06-2020 22:23
nlies

Hij zegt dat hij dat wel begrijpt, maar hij zegt dat hij eigenlijk mijn schuld is dat hij niets met mij doet. Hij heeft pas weer zin om leuke dingen met mij te doen als ik weer de Sophie van vroeger word. Ik ben de laatste tijd best wel emotieloos en ik leg hem ook uit dat ik echt niet zo wil zijn, maar dat ik mijn emoties gewoon uit heb gezet, omdat ik niet meer tegen het verdriet kon.

Zijn gedrag is de oorzaak, jouw gedrag is het gevolg daarvan. Volgens zegt hij dat de oorzaak van het probleem pas opgelost kan worden als het gevolg is opgelost?
Dat is manipulatie, zodat jij doet wat hij wil zonder dat hij rekening met jou hoeft te gaan houden, want jij zult toch nooit voldoen. Je lost een probleem namelijk niet op door het gevolg op te lossen, maar door de oorzaak op te lossen. Blijft de oorzaak, dan zal het gevolg steeds weer terug komen.

Ik herken de manipulatie, nu. Mijn ex was hier heel goed in, die deed het heel geraffineerd waardoor ik het niet eens door had, en daarmee heeft hij me flink mentaal beschadigd. Gelukkig heb ik nu een fantastische vriend die me laat zien en voelen hoe het ook kan.

Ik denk dat de man die je terug wilt niet bestaat. Het is een klein deel van de man waar je nu mee samen woont, die de rest pas liet zien toen jij bij hem in Spanje kwam.
Dat is nu eenmaal hoe het loopt, in het begin ben je stapelverliefd en doe je heel erg je best voor elkaar, en naarmate de tijd verloopt wordt dat minder, en ga je merken of je bij elkaar past of niet. En soms pas je na 5 jaar nog wel maar na 10 of 20 jaar niet meer, omdat je beiden een andere kant op bent ontwikkelt. Dan is het gewoon heel moeilijk om elkaar weer te gaan vinden, maar het zou best kunnen als je er beiden maar aan wilt werken. Iets wat jouw vriend duidelijk niet wil, want jij moet veranderen voor hij wat wil gaan doen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje mijn twijfels of je weg gaat, maar ik hoop dat je doorzet. Je leven kan zoveel leuker. Zonde om mooie jaren te verspillen.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
07-06-2020 08:00
Ik heb een beetje mijn twijfels of je weg gaat, maar ik hoop dat je doorzet. Je leven kan zoveel leuker. Zonde om mooie jaren te verspillen.
Echt wel!!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel, ik heb ook de neiging om te lang in relaties te blijven hangen. Meestal lukt het me pas als ik helemaal leeggezogen ben. Blijkbaar lukt het mij dan pas om te zeggen, ik stop ermee. MAAR, dat gun ik jou niet, je klinkt als een fris en gezellig meisje, op je 25e ben je in de kracht van je leven. Het is gewoon zonde dat je je tijd verdoet. Er zijn zoveel leuke mensen in de wereld, zelfs als je geen relatie gelijk krijgt hierna, heb je lekker veel tijd over met je vriendinnen samen eten, lekker lachen, leuke dingen doen. Jij zegt dat je een schop onder je kont nodig hebt, nou hier heb je er één!
Echt hoor, zorg goed voor jezelf, hij wil ( sorry, ik ben ook niet goed in willen vervoegen dus alvast sorry als ik het fout doe) pas wat doen als jij je oude zelf bent?
Nou, je oude zelf is ontdekken waar je het allemaal leuk kan hebben en waar je plezier hebt, terwijl je ook nog iets leuks leert toch? Daarom ben je toch ook naar Spanje gegaan? Hup, zet jezelf uit deze rotsituatie die je alleen maar naar beneden trekt, wordt lekker je oude zelf en vind dat op een andere plek. Dit is niet de plek voor jou.
Tis dat ik hier in NL zit, anders had ik je dat huis uitgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch in Spanje blijven, maar dan wel zonder hem ?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het, TO? Heb je alle reacties laten bezinken? Ben je al tot een beslissing gekomen?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal.

Ik zal nu even op iedereen proberen te reageren:

Hij ziet het voor zich dat ik weer de oude ben en continu vrolijk en positief en dat hij daardoor ook weer zin heeft om tijd met mij door te brengen. Ik wil dat natuurlijk ook graag, maar daarvoor wil ik ook verandering zien bij hem. Hij vindt dat hij al veel heeft aangepast (wat zeker waar is) en ik dat ik bijna niet verander. Ik vind juist dat we niet aan onze relatie kunnen werken als we niets samen doen. Het is nodig om samen leuke dingen te ondernemen om het plezier weer terug te vinden.

EsterInside: dat 'gelukkig' wel ja. Niet iedere dag, maar eens per week ongeveer. Toch begrijp ik strings-attached ook wel. Seks is het enige dat het nog een beetje een relatie maakt. Door dat niet meer te doen, laat ik wel zien dat het echt niet meer is dan twee mensen die toevallig samen in een huis wonen.

Sabbieehhhh: Mocht je ooit weer terugkeren, laat het dan maar weten. Wie weet kom ik je nog tegen :) En inderdaad, ik ben ook zeker blij met wat het mij wel gebracht heeft.

Mermedina: dat is het precies! Het is de angst die mij tegenhoudt. Ik heb in het verleden nogal problemen met mijn gezondheid gehad en ik denk ook dat ik daarom bang ben om weer alleen te houden. Moest er iets met mij gebeuren, wie weet er dat ik dan 'op de grond lig'? Daarnaast ook de eenzaamheid. De ruzies zijn nu met Corona veel erger geworden en ik denk dat ik eerder had kunnen stoppen als ik wel gewoon naar mijn vrienden, werk en naar familie zou kunnen. Hopelijk is dit dan ook snel weer mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
SophieAnna95 schreef:
07-06-2020 10:04
Goedemorgen allemaal.

Ik zal nu even op iedereen proberen te reageren:

Hij ziet het voor zich dat ik weer de oude ben en continu vrolijk en positief en dat hij daardoor ook weer zin heeft om tijd met mij door te brengen. Ik wil dat natuurlijk ook graag, maar daarvoor wil ik ook verandering zien bij hem. Hij vindt dat hij al veel heeft aangepast (wat zeker waar is) en ik dat ik bijna niet verander. Ik vind juist dat we niet aan onze relatie kunnen werken als we niets samen doen. Het is nodig om samen leuke dingen te ondernemen om het plezier weer terug te vinden.

Dus hij wil dat jij verandert. En omdat hij wil dat jij verandert, wil jij ook veranderen. Dat is de wereld op zijn kop. Hij manipuleert je en praat je een schuldgevoel aan.
Open je ogen meisje. Dit gaat niet meer werken, hoe veel energie jij er ook in steekt. Want hij weigert naar zichzelf te kijken. 'Hij vindt dat hij al veel heeft aangepast' hoe dan?! Hij zit de hele dag op zijn kamer, eet alleen, slaapt alleen, gamed alleen. Sorry hoor maar je komt nu behoorlijk naïef over.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de rest van de reacties nu ook gelezen en echt bedankt allemaal! Het doet mij goed om te lezen dat jullie allemaal het beste met mij voor hebben.

Ik wil dit zeker doorzetten. Ik ben op tijd opgestaan en ik ga nu vast kijken welke huizen er in de buurt te huur staan. Het is inderdaad wat hierboven al wordt gezegd, manipulatief gedrag. Het is zeker lastig om dat te zien op het moment dat je in de relatie zit en je ook de goede herinneringen nog hebt.

Naar Spanje vertrekken heeft mij inderdaad veel goeds gebracht en het wordt nu tijd om daar vollop van te genieten. Mijn eigen huisje hebben, doen wat ik zelf wil doen.

Wij zijn trouwens iets meer dan 5 jaar bij elkaar nu.

Bedankt voor al deze schoppen. Mijn achterwerk is blauw nu, maar het werkt wel haha.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat dus pas moeite doen als zijn 'voorwaarde' vervuld is en hij bepaalt dan zeker ook nog waneer dat is. Erg berekenend en manipulerend, hij bespeelt je als een viool, je wijs makend dat zijn gedrag het gevolg is van jouw gedrag. Je wordt mi gewoon gebruikt hoor. Ik ben erg benieuwd in welke mate hij mee betaalt aan alles en hoeveel hij bv in het huishouden doet.
Alle reacties Link kopieren
SophieAnna95 schreef:
07-06-2020 10:08
Ik heb de rest van de reacties nu ook gelezen en echt bedankt allemaal! Het doet mij goed om te lezen dat jullie allemaal het beste met mij voor hebben.

Ik wil dit zeker doorzetten. Ik ben op tijd opgestaan en ik ga nu vast kijken welke huizen er in de buurt te huur staan. Het is inderdaad wat hierboven al wordt gezegd, manipulatief gedrag. Het is zeker lastig om dat te zien op het moment dat je in de relatie zit en je ook de goede herinneringen nog hebt.

Naar Spanje vertrekken heeft mij inderdaad veel goeds gebracht en het wordt nu tijd om daar vollop van te genieten. Mijn eigen huisje hebben, doen wat ik zelf wil doen.

Wij zijn trouwens iets meer dan 5 jaar bij elkaar nu.

Bedankt voor al deze schoppen. Mijn achterwerk is blauw nu, maar het werkt wel haha.
Ga ervoor! Je gaat jezelf zo dankbaar zijn als je dit door zet. En we snappen allemaal dat het een lastige stap is hoor, je bent niet de 1e die een schop onder haar kont komt halen :-)

Mocht je weer in twijfel vervallen, we zijn hier, klaar om nogmaals een zetje te geven.

Zodra ik terug keer zal ik het je laten weten :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd in welke mate hij mee betaalt aan alles en hoeveel hij bv in het huishouden doet.

Hij betaalt ongeveer 40% van de huur/boodschappen en ik 60%. Als hij meer zou moeten betalen, dan heeft hij geen loon meer over. We werken beide evenveel, dus dat zou ik oneerlijk vinden. Wel zou ik willen dat hij meer motivatie zou hebben om door te groeien en beter tegen het gezag van een baas zou kunnen.
Het huishouden: Ik doe het meeste, maar het is niet dat hij niets doet. Met mijn baan kan ik makkelijker andere taken ondertussen doen. We hebben wel vaak een opruimochtend/middag en dan zijn we beide bezig. Hij kookt ook regelmatig.

Sabbieehhhh
Dat is ook echt waarom ik een topic wilde openen. Ik heb nu een soort van bevestiging gekregen en ik weet dat ik nu door moet zetten. Twijfelen zal ik zeker nog doen, maar dan kan ik gewoon hier weer de reacties teruglezen of een nieuwe reactie plaatsen. Toch fijn hoe waardevol de hulp van onbekenden kan zijn.
SophieAnna95 schreef:
06-06-2020 22:48
Ergens heb ik zitten wachten tot hij het uit zou maken, maar dit is niet gebeurd. Voor hem is alles wel prima zo, dus ik denk ook niet dat dat zou gebeuren. Het zou het wel een stuk makkelijker maken, maarja...
Neem zelfs een de verantwoording voor je eigen leven. Je durft het zelf niet uit te maken, dus hoop je maar dat hij het doet. Ondertussen zijn jullie beide niet gelukkig. Tijd om knopen door te hakken en elkaar los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af of hij dit topic gelezen heeft (hij weet dat ik hier altijd meelees). Ik kwam net onder de douche vandaan en hij had kaarsjes aangestoken, was begonnen met de voorbereidingen van het eten en er staat een film klaar. Hij is nu een sigaret roken, dus ik kan even snel een update geven.

Dit betekent niet dat ik nu gelijk weer om ben. Ik heb vandaag online gezocht naar huisjes en ik heb al leuke gezien ook. Ik ben nu aan het kijken naar mijn financien en ook naar de kosten van een eigen auto. Dit zodat ik weet wat ik precies kan besteden.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update: We hebben gisterenavond gesproken en samen besloten uit elkaar te gaan. Uiteraard met ruzie. Het lijkt er nu op dat ik hier blijf wonen en hij vertrekt. Hopelijk gaat het nieuwe en betere begin nu snel komen.

Ondanks dat ik weet dat dit het beste is en ik zeker weten door ga zetten, vind ik het wel moeilijk. Ik merk dat ik toch tegen de tranen aan het vechten ben ondanks dat het beter is voor mij.
Heel rot maar wat zul jij jezelf straks dankbaar zijn dat dit klaar is. Zodra je teveel moet inleveren weet je dat het tijd is om aan de bel te trekken.
Nu breekt er een nieuwe fase aan waarin alles weer open staat! Alles is weer mogelijk, dat zal lucht geven en nieuwe ervaringen.
leuk dat hij jou snel wilde voorstellen aan zijn vrienden maar dit was jaren geleden, als je dit moet oplepelen als voordeel van je relatie dan is het heel erg gesteld
Alle reacties Link kopieren
SophieAnna95 schreef:
09-06-2020 18:24
Nog even een update: We hebben gisterenavond gesproken en samen besloten uit elkaar te gaan. Uiteraard met ruzie. Het lijkt er nu op dat ik hier blijf wonen en hij vertrekt. Hopelijk gaat het nieuwe en betere begin nu snel komen.

Ondanks dat ik weet dat dit het beste is en ik zeker weten door ga zetten, vind ik het wel moeilijk. Ik merk dat ik toch tegen de tranen aan het vechten ben ondanks dat het beter is voor mij.
Beter dat je in het huis kunt blijven, anders had je al je spullen en meubels moeten verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
SophieAnna95 schreef:
09-06-2020 18:24
Nog even een update: We hebben gisterenavond gesproken en samen besloten uit elkaar te gaan. Uiteraard met ruzie. Het lijkt er nu op dat ik hier blijf wonen en hij vertrekt. Hopelijk gaat het nieuwe en betere begin nu snel komen.

Ondanks dat ik weet dat dit het beste is en ik zeker weten door ga zetten, vind ik het wel moeilijk. Ik merk dat ik toch tegen de tranen aan het vechten ben ondanks dat het beter is voor mij.
Je mag er ook best om huilen hoor. Is toch een persoon wie erg belangrijk voor je geweest is, en bij afscheid nemen hoort ook verdriet. Gun jezelf om dit te voelen en dan blik op de toekomst. Goed dat je doorgezet hebt. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Heel dapper van je. Gun jezelf de tijd om verdrietig zijn en te balen en gevoelens van twijfel / spijt etc. Kan er allemaal bijhoren (hoeft niet). Maar als de wolken optrekken heb je een beter uitgangspunt! :rose:
Alle reacties Link kopieren
Sophie, ik wil nog even mijn bewondering voor je uitspreken. Zoveel mensen blijven langer in relaties hangen dan goed is om wat voor reden, maar jij neemt actie en de regie terug in je je leven. Dat vind ik echt zo knap!

Tuurlijk doet het nu pijn, maar je doet dit omdat je anders hier alleen maar ongelukkiger van zou worden. Veel sterkte vandaag.🌷
Alle reacties Link kopieren
Goed dat jullie gepraat hebben (al was het dan met ruzie) en dat er nu duidelijkheid is. Fijn ook dat jij op je vertrouwde plek kan blijven! Ik wens je veel succes en vooral veel liefde voor jezelf.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
het voelt waarschijnlijk niet goed maar het is echt het beste hoor... sterkte, met doorzetten vooral
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Sophie! Ik denk dat jullie hiermee de beste keus hebben gemaakt.

Alleen wees alert, want hij zegt dat jij kan blijven wonen en dat hij dus vertrekt. Ik zou als het kan daar wel een tijdsbepaling aan koppelen. Ik heb namelijk in een soort gelijke situatie gezeten en mijn ex gaf wel aan dat hij opzoek was naar woon ruimte, maar dat leek er niet op. Wat hem betreft hoefde het niet zo snel. Uiteindelijk ben ik zelf intensief mee gaan zoeken tot hij geen excuus meer had. Anders had het nog maanden geduurd.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk doet het pijn om uit elkaar te gaan. Je gaat tenslotte niet samen wonen met de gedachte dat het maar voor tijdelijk is.

Het kan dus best zo zijn dat jij je de eerste periode nadat hij weg is je juist ongelukkiger voelt. Maar daarna kan je iemand zoeken die echt bij je past en zal jij je veel gelukkiger gaan voelen.

Het kan ook zijn dat je opgeluchr bent als hij vertrokken is en je gelijk gelukkiger voelt omdat je San pas beseft wat voor blok aa je been hij eigenlijk was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven