Ik wil zo graag dat het weer goed komt, maar hoe?

14-02-2008 09:52 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn bijna 4 jaar bij elkaar, en sinds een maand of 2 hebben we alleen maar ruzie. Hij is heel jaloers, ik verberg daardoor dingen voor hem omdat ik denk te weten hoe hij reageert.

Het begon met een mailtje naar mijn ex. Ik had hem op partyflock gevonden en met zijn verjaardag een mail gestuurd. Vriendlief kwam erachter, en werd heel kwaad. Ik heb helemaal geen intenties om mijn ex uberhaupt op te zoeken oid, maar hij vatte het verkeerd op. Nu kwam ik gisteren thuis, en hij zag dat ik sinds die ruzie nog een keer op die site ben geweest. Dus ik vertel hem dat ik gewoon ging kijken of ik misschien nog een berichtje had, was niet het geval en ik heb er ook niets meer mee gedaan.

Hij is er woedend over dat ik naar die site ben geweest, ik vind dat hij zeurt.

Daarom heeft hij gezegd dat hij niks aan valentijnsdag gaat doen, en ook niks aan ons 4jarig jubileum over 2 weken. Ik wilde hem vandaag een weekendje weg geven in het weekend dat we 4 jaar bij elkaar zijn. Hij weet dit nog niet, want weet niet of hij dat nog wel wil. En dat hij niks aan valentijn doet, daar weet hij van dat hij me daarmee heeft.

Elke keer hebben we weer ruzie om niks, we weten niet meer wat we moeten doen, hij valt over alles wat ik zeg of doe, en ik raak gefrustreerd.

Wat kan ik doen om dit patroon te doorbreken? Ik wil graag vechten voor mijn relatie, en ik weet dat hij dit uit onmacht doet. Mijn vriend is iemand die zeer rationeel beslissingen maakt, en als hij niet meer van me zou houden, had hij de relatie allang verbroken. Maar de houding die hij nu heeft, daarmee komt het zeker niet goed. Hij zegt ook dat hij nog steeds heel veel van me houdt, maar gewoon niet meer weet wat te doen.

Kortom, wat moet ik doen? Wat kan hij doen? Hoe kan ik hem het beste benaderen om een gesprek aan te gaan zonder dat het ruzie wordt?
anoniem_52294 wijzigde dit bericht op 14-02-2008 10:02
Reden: helft van het verhaal ontbrak...
% gewijzigd
Ik weet niet wat jullie 'voorgeschiedenis' is, maar bij het lezen krijg ik echt het gevoel dat jullie teveel op elkaars lip zitten. Misschien elkaar wat meer vrijheid geven of zelfs eens een weekendje apart, zou dat niet helpen?
hoe kan je hier nu uit opmaken dat ze wellicht te veel op elkaars lip zitten? LOL
Als ik zoiets lees dan denk ik altijd, tjee, waarom blijf je eigenlijk bij elkaar als je zoveel ruzie hebt?

Wij hebben nooit ruzie. Hooguit een meningsverschil, en dat zelfs nog niet vaak. Sterker nog, mijn halve trouwboek en ik zijn samen 1. Als hij 's middags denkt dat ie zin heeft in spaghetti, dan staat er 's avonds spaghetti op tafel. Zonder dat hij me daarvoor moet bellen ofzo.

Als ik ongesteld wordt, krijgt hij puistjes.....

Maar serieus, een relatie die alleen maar bestaat uit ruzie zou voor mij geen optie zijn.
Eerst en vooral kan je misschien duidelijk maken dat je alleen van hem houd , je kan erbij zeggen dat het jou kwetst dat hij zo jaloers reageerd omdat je geen verkeerde intenties hebt.

Ook kan je medeleven tonen door te zeggen dat je het erg voor hem vind dat hij zulke gevoelens heeft omdat hier geen reden voor is.
Om te beginnen geen dingen meer bewust verzwijgen, maar ook geen "controles"meer accepteren.

Voor mij is vertrouwen in een reltie het alerbelangrijkst. had ooit een jaloers vriendje, en dat werd uiteindelijk een hel. Dus ook vertrouwd worden is een eis. Zet een wachtwoord op je PC zodat hij niet meer zomaaralles kan lezen wat jij doet. als ie eregens onzeke is kan ie jou om uitleg vragen, maar op jaloerse boze eisen ga je niet meer in. Zeg gewoon tegen hem dat ook voor jou geldt dat je niet nog bij hem zou zijn als je liever ergens anders was, maar dat, wanneer hij zo doorgaat het er met hem niet leuker op wordt, zodat de kans dat het bij iemand anders leuker is door zijn gedrag alleen maar toeneemt.

Stap it de verdedigede rol, waarbij JIj alle verwjten en problemen moet oplossen om er maar voor te zorgen dat hij niet bij jou weggaat. Laat hem zich maar realiseren dat hij ook een verantwoordelijkheid heeft om de relatie te laten slagen, en dat ruzie maken en jou "straffen"voor kronkels in zijn hoofd nu niet de manier is. Van jouw kant moet je dan wel openheid geven en niets meer stiekem doen. Dus als je op hyves of partyflock of in de AH een ex tegenkomt, gewoon vertellen.
Ga juist wel een weekendje weg.
quote:Pluizebol schreef op 14 februari 2008 @ 10:05:

hoe kan je hier nu uit opmaken dat ze wellicht te veel op elkaars lip zitten? LOLToen ik het las, kreeg ik gewoon het gevoel terug dat ik een paar jaren terug had met mijn toenmalige vriend, het 'vechten tegen de bierkaai' gevoel. Vandaar dat ik dacht dat het beter zou zijn om elkaar wat ruimte te gunnen.
@mamalelie, het is juist niet zo dat we altijd ruzie gehad hebben, dat is echt iets van de laatste twee maanden. We hadden eerder altijd een relatie zoals jij de jouwe omschrijft: een 2-eenheid, moeite voor elkaar willen doen, en idd die spaghetti maken als hij daar zin in heeft, om maar een voorbeeld te noemen.

Wat die jaloezie betreft, dat heeft hij pas sinds kort zo erg. Ik ben nogal geneigd om voor hém te gaan bedenken hoe hij zal reageren, en vertel dus soms iets niet om de confrontatie uit de weg te gaan, maar dat werkt alleen maar averechts. Daarom ben ik ook nu eerlijk tegen hem in alles, maar het lijkt wel alsof ik degene ben die moeite aan het doen is, terwijl hij zich er al bij neergelegd heeft.
Helemaal mee eens. Werken voor een relatie doe je samen. Je zegt dat hij niet bij je weg wil, maar is hij bereid om moeite te doen voor jullie samen? Vertrouwen in je te tonen? Kunnen jullie erover praten hoe het komt dat hij so jaloers is? Want dat is echt niet normaal en hij zal erin moeten veranderen.

Ik lees: Hij wil niets aan valentijndsdag doen omdat jij naar een site bent geweest ??? Je zal moeten afspreken dat jij mag doen wat je wilt, behalve expliciet afgesproken dingen zoals vreemdgaan. Als hij echt niet wilt dat je met je ex praat, kunnen jullie hierover praten en pas als jij besluit dat dit inderdaad geen goed idee is en belooft het niet te doen, dan pas heeft hij het recht om er boos over te worden.

Hij probeert je te beheersen lijkt het wel, en als je hierin meegaat dan leid dat niet bepaald naar een gezonde relatie. Praat erover en laat hem inzien hoe mis dit is, zodat je samen kan werken aan een leuke, gezonde relatie.
quote:mamalelie schreef op 14 februari 2008 @ 10:10:

Als ik zoiets lees dan denk ik altijd, tjee, waarom blijf je eigenlijk bij elkaar als je zoveel ruzie hebt?

Wij hebben nooit ruzie. Hooguit een meningsverschil, en dat zelfs nog niet vaak. Sterker nog, mijn halve trouwboek en ik zijn samen 1. Als hij 's middags denkt dat ie zin heeft in spaghetti, dan staat er 's avonds spaghetti op tafel. Zonder dat hij me daarvoor moet bellen ofzo.

Als ik ongesteld wordt, krijgt hij puistjes.....

Maar serieus, een relatie die alleen maar bestaat uit ruzie zou voor mij geen optie zijn.

Een fijne relatie van vier jaar gooi je niet zomaar weg, ook niet als het een periode wat minder gaat, wat kan dat in de beste relaties voorkomen. Fijn dat jij alles voor je partner doet en dat jullie nooit ruzie maken, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om, dat wil TO zelf ook wel. Zij kan dit probleem toch niet oplossen door het eten te maken dat hij lekker vindt?

Ik kan ook niet zo snel een oplossing vinden, ik denk dat het juist goed is als je alsnog dat weekendje weg geeft. Het is sowieso een aardig gebaar en lief, en tijdens dat weekend kunnen jullie weer samen tot rust komen misschien.

Praat er goed met hem over, want misschien ligt de oorzaak wel ergens anders dan het mailtje naar jouw ex. Lijkt me niet om daar zo vaak ruzie om te maken, misschien is er iets anders aan de hand.
Ja, tuurlijk spelen er meerdere dingen. Onze relatie kent ups en downs, maar we komen er altijd weer uit en het is nog nooit zo erg geweest als nu.

Sinds een maand of 2 heb ik ook een hyves, en ga ik weer om met een oude vriend en vriendin van vroeger. Ik leerde mijn vriend net kennen toen ik net in mijn huidige woonplaats woonde, en heb dus eerder alleen maar contact gehad met mensen die hij ook kende en hem. Het lijkt alsof hij het niet leuk vind dat ik met mensen omga die hij niet zo goed kent. Ik ben gewoon eerlijk over die contacten.

Hij heeft zelf het idee dat hij al die jaren energie in de relatie heeft gestoken en ik niet. Terwijl ik dat juist, net als hem heel erg gedaan heb. Ik denk dat hij nu zoiets heeft van: Ik doe het niet meer. En dat vind ik niet eerlijk. Als je wil dat het goedkomt, heeft het geen zin om je zo op te stellen als hij nu doet.

Het frustreert me heel erg, en ik krijg heel erg het idee dat hij langzaam afstand aan het nemen is om het voor hem makkelijker te maken om de relatie te beëindigen, en dat wil ik helemaal niet. En ik weet stiekem ook wel dat hij dat niet wil, anders had hij dat allang gedaan.
Hoe zit het met zijn vriendenkring? Heeft hij veel vrienden, ook vrienden en/of vriendinnen die jij niet zo goed kent waar hij contact mee heeft? Ergens heb ik het gevoel dat hij het allemaal niet zo goed vertrouwt. Is hij in het verleden bedrogen geweest door een vriendin?
Hij is niet iemand met heel erg veel vrienden. En ja, hij is een jaar of 8 geleden bedrogen door een vriendin, daar tegenover staat dat hij míj ooit bedrogen heeft, ik hem niet, dus ik snap zijn wantrouwen niet helemaal.
Het klinkt een beetje alsof het hem een beetje bang maakt dat jij zelfstandiger wordt. Het is natuurlijk ook wel wennen dat jij ineens mensen en interesses hebt die je de afgelopen 4 jaar niet had. Zeker als je ineens weer omgaat met mensen van vóór zijn tijd.

Je zult hem duidelijk moeten maken dat het niet om hém is, en dat het niet is omdat je iets tekort komt bij hém dat je daar nu mee bezig bent.

Dus zeker wél samen weg, en vooral veel leuke dingen samen plannen.

En ook die contacten blijven aanhouden, alleen duidelijk maken dat die naast hem bestaan, en niet ter vervanging van. Betrek hem er anders een beetje bij, vertel wat over die mensen van vroeger enzo.
Hij heeft schrik om jou te verliezen en is misschien inderdaad bewust afstand aan het nemen en zich aan het afsluiten omdat je hem niet zou kunnen kwetsen. Ik denk echt dat die jongen jou heel graag ziet. Je moet hem duidelijk maken dat je hem ook heel graag ziet, maar dat je 'recht' hebt op vrienden en vriendinnen en jouw vrijheid. Over exen kunnen jullie afspraken maken, die heb ik met mijn vriend ook. Maar vrienden en vriendinnen, daar zijn we heel los over. Hij heeft schrik dat hij je niet meer kan vertrouwen. Daar zullen jullie toch eens moeten over praten. Hij moet zijn verleden loslaten - jij bent zijn ex niet. 100% zeker van iemand in een relatie ben je toch nooit. Maak hem duidelijk dat jij wel te vertrouwen bent, net zoals hij te vertrouwen is.
Ik denk dat je een goed punt hebt, MM, ik probeer hem ook te betrekken bij "mijn" vrienden. De eerste keer dat ik iets met een vriend zou drinken, is hij zelfs meegeweest. Ik had hem dat gevraagd omdat het mij leuk leek, en omdat hij dan kennis kon maken. Ik kan me idd wel voorstellen dat hij het misschien zo voelt dat ik hem vervang, maar dat is helemaal niet nodig, want hij is veel te belangrijk voor me.
Maar hoe doorbreek ik die cyclus van ruziemaken?

Hoe kan ik rustig met hem in gesprek gaan hierover zonder dat het uit de hand loopt?

Iemand tips!
schrijf hem eem mail of eenbrief en vertel hem je gevoel in dat mailtje of briefje.

Als mensen lezen kunnen ze het herhaaledelijk lezen en bewaren om weer te lezen.

succes
Mijn vriend is er niet bepaald gecharmeerd van om brieven te krijgen in deze situatie. Ik heb dit wel eens eerder gedaan, omdat ik het zo allemaal beter kan verwoorden, maar hij vind het erg vervelend, dus dat werkt in dit geval niet constructief.

Toch bedankt voor je tip!
quote:44pje schreef op 14 februari 2008 @ 10:45:

Hij is niet iemand met heel erg veel vrienden. En ja, hij is een jaar of 8 geleden bedrogen door een vriendin, daar tegenover staat dat hij míj ooit bedrogen heeft, ik hem niet, dus ik snap zijn wantrouwen niet helemaal.

Wel eens gehoord van het spreekwoord: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten?

hij heeft jou al eens bedrogen, (misschien met n vriendin van vroeger) nu ga jij de oude vrienden opzoeken. Ja dan gaat hij denken dat er bij jou en je oude vrienden ook meer bij zal komen.

Jij zegt dat je al voor hem gaat bedebken hoe hij zal reageren, zo bedenkt hij al, vanuit zijn ervaringen, hoe jij op je ex reageert.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nee, hij heeft me bedrogen met een collega, maar dat doet niet ter zake.

Dus die conclusie is hier niet van toepassing.

Wat het spreekwoord betreft ben ik het wel met je eens.
44pje, om de ruzieachtige sfeer te doorbreken zul je toch naar jouw rol in het geheel moeten kijken. Voor een goede ruzie zijn er tenminste twee mensen nodig. Wanneer ik je OP lees, dan lees ik eigenlijk alleen maar dingen die hij fout doet. Misschien moet je eens beginnen met rustig te luisteren naar hem wanneer hij bijv. ophef maakt over een site die je bezoekt. Dan kun je in alle rust eens op normale, rustige wijze antwoorden.

Jij voelt je continue aangevallen en gecontroleerd door hem, ook dat zou je eens kunnen zeggen op een rustige manier zonder verwijten naar hem te maken. Hou alles bij jezelf, zeg rustig dat jij dat niet prettig vindt ipv bijv. jij vindt niks goed wat ik doe.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik zie zelfs heel goed in wat ik verkeerd doe.

Alleen het is de laatste tijd zo dat ik die dingen niet meer doe, en toch steeds ruzie krijgt. Tevens krijg ik van hem totaal geen duidelijkheid over wat hij nou vind en wil. Daarom lijkt het misschien alsof alleen hij iets fout doet, maar ik weet zelf ook wel dat waar 2 vechten, er twee schuldig zijn..
quote:44pje schreef op 14 februari 2008 @ 11:43:

Nee, hij heeft me bedrogen met een collega, maar dat doet niet ter zake.

Dus die conclusie is hier niet van toepassing.

Wat het spreekwoord betreft ben ik het wel met je eens.Jammer genoeg is dit wel van toepassing 44pje. Ik heb de 2 situaties meegemaakt: bedriegen en bedrogen worden. Met mijn nieuwe vriend (we zijn reeds een jaar samen) betrap ik mezelf er soms op dingen te zien die er niet zijn, dingen die ik vroeger zou gedaan hebben, maar die nooit in mijn vriend opkomen. Dus onbewust zit het toch in zijn achterhoofd en zoekt hij dingen of ziet hij dingen die er niet zijn.

Omtrent die ruzie's: jullie zijn toch volwassen? Je kan hem toch gewoon zeggen dat je er met hem wilt over praten op een volwassen manier - dus zonder ruzie maken, dat je daar niet op zint - omdat je er echt mee zit, dat het je pijn doet. Als je voelt dat het gesprek overhit raakt, hou je er even over op, tot jullie terug klaar zijn om er over te praten. Zeg hem wat er op jouw lever ligt en laat hem zeggen wat er op zijn lever ligt, zonder dat de ander er tussen komt. Geef elkaar de kans om te praten. Daarna kunnen jullie kijken hoe je de situatie kan oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven