intelligentieverschil in relatie

26-01-2012 13:25 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn met ervaring met een groot verschil in intelligentie in hun relatie.

Ik heb sinds kort een heel lieve vriend, we hebben veel dezelfde interesses en min of meer een gelijksoortige levensstijl.

Maar ik loop er steeds tegenaan dat hij minder intelligent is.

Ik ga vaak te snel voor hem in mijn redeneringen en dingen die ik vertel. Een bepaalde logische, analytische, snelle manier van denken, en verbanden kunnen leggen, die ik wel heb, heeft hij niet. Dat is soms lastig communiceren en 'sparren'.

Ondanks dat hij verder een fantastisch persoon is, blijft dit punt toch een beetje wrijven bij mij. Ik raak soms geïrriteerd, of voel me niet begrepen, en denk soms 'laat maar' als ik iets wil vertellen of bespreken en het loopt niet.

Graag hoor ik ervaringen of tips van anderen die dit misschien herkennen of ook hebben in hun relatie.
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 16:52:

En die iq-test van BNN, zou dat nou een beetje wetenschappelijk verantwoord zijn?Bij mij scheelde het 6 tot 15 punten met de test die ik ooit op de universiteit heb gedaan. Ik denk maar zo dat hij niet heul valide is.
Dit is heel lastig. Bij mij is hier weleens een relatie op stuk gelopen. Dit is namelijk niet iets wat je kunt veranderen.
quote:lolapaloeza schreef op 26 januari 2012 @ 16:48:

[...]

De wetenschappelijke bevindingen over dit onderwerp lopen nogal uiteen. IQ is in ieder geval geen statisch gegeven.

Het is wel zo dat naarmate je ouder wordt er minder verschil in IQ optreedt, maar dat kan ook liggen aan het feit dat je minder nieuwe dingen leert.

Er was laatst nog een onderzoek dat je in je pubertijd geloof ik nog wel 20 punten verschil kunt maken op je IQ, afhankelijk van wat je wel of juist niet doet. Dat vindt ik substantieel.

Dat is een beetje inherent aan wetenschappelijke onderzoeken op psychologisch gebied, ze spreken elkaar allemaal tegen.

Aan dat betreffende onderzoek hebben bv. wel 33 testpersonen meegewerkt.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 17:02:

[...]

Dat is een beetje inherent aan wetenschappelijke onderzoeken op psychologisch gebied, ze spreken elkaar allemaal tegen.

Aan dat betreffende onderzoek hebben bv. wel 33 testpersonen meegewerkt.

Met als resultaat dat jouw uitspraak dat je IQ niet erg veranderd net zo veel/weinig valide is als de mijne dat het wel aan (grote) verandering onderhevig is.

Wat TO betreft denk ik dat het niet gaat om intelligentie perse (je hebt vast geen IQ test afgenomen). Maar of je het gevoel hebt dat je met hem kunt praten.

Als je een lange gelukkige relatie wil is het fijn als je graag met elkaar praat en elkaar meestal wel wat te vertellen hebt wat je beiden interessant vindt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:[message=11042225,noline]Katherina schr

En die iq-test van BNN, zou dat nou een beetje wetenschappelijk verantwoord zijn?Nee, dat kan niet. Daar heb ik aan mee gedaan en scoorde een I.Q. van 145. geloof me, dat kan nooit!
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 16:43:

[...]

Even intelligent zijn als.

Verder heb je gelijk hoor. In de verdediging ga je alleen maar als je je aangevallen voelt. Applaus. Daar heb je anderhalf uur over gedaan?? En nu hou ik het hier voor gezien, zoveel intelligentie in 1 topic; daar kan ik niet tegenop
Opleiding zegt niks. En ja, ik heb genoeg gestudeerd. Je hebt verschillende vormen van intelligentie. Bovendien, je hebt ook bijzonder slimme mensen die wegens andere redenen op een lager schoolniveau terecht zijn gekomen.

In een relatie wil ik wel dat de vrouw me minstens een beetje aankan als het gaat om rappe verbindingen en scherpte. Heb zelf een zwak voor stoere intelligente vrouwen die mij tegengas bieden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik onder de indruk ben van gepats over studieresultaten en dergelijke! Ik kan echter wel begrijpen dat het een probleem kan zijn binnen een relatie.
Intelligentie zegt niet alles. Bij mijn vorige werkgever werkte ik als een soort verbindingspersoon tussen "normale mensen" en een team van "super intelligentie mensen". Die types waren stuk voor stuk volslagen wereldvreemd. Ze konden zich totaal niet verplaatsen in de gewone mensenwereld.

Ik heb een kennisje die is zelf ook slim, die heeft een vriend waar nooit wat zinnigs uitkomt als er al wat uitkomt. Ze is overal de baas in en hij is gewoon een eerste klas sul. Ik heb het er wel eens over gehad met haar. Ze begon te glimlachen en vertelde dat er toch echt liefde is. Ze wil hem niet inruilen voor een slimmer exemplaar. Die zijn vaak eigenwijs vertelde ze.

Ze vind het makkelijk om opdrachten te geven die worden opgevolgd en voor moeilijke gesprekken kan ze op haar werk terecht. Verder schijnt hij ook goed in bed te zijn, dat maakte ook veel goed volgens haar.
quote:Miffy schreef op 26 januari 2012 @ 14:34:

Maar hoe snel je je kennis eigen maakt, heeft wel degelijk te maken met intelligentie, Theelepel, en dat is voor een belangrijk deel waar Kookwekkert het over heeft.

Dat intelligente mensen vaak communicatief zwak zijn, vind ik een misplaatst rechtvaardigheidsidee. Zou wel eerlijk zijn hoor, maar waar is het niet. Kijk maar eens rond op dit forum welke posts het best te volgen zijn: dat zijn niet de berichten waarin mijn consequent als me geschreven wordt, en interpunctie ontbreekt.Heel mooie post!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:johand schreef op 26 januari 2012 @ 17:52:

Intelligentie zegt niet alles. Bij mijn vorige werkgever werkte ik als een soort verbindingspersoon tussen "normale mensen" en een team van "super intelligentie mensen". Die types waren stuk voor stuk volslagen wereldvreemd. Ze konden zich totaal niet verplaatsen in de gewone mensenwereld.

Het is maar hoe je het bekijkt. Wie van de twee groepen is nu eigenlijk wereldvreemd?
quote:h_l_g schreef op 26 januari 2012 @ 18:30:

[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Wie van de twee groepen is nu eigenlijk wereldvreemd?Eerlijk gezegd denk ik toch de super intelligente, die heb je uiteraard ook in diverse categorieën. Degene die ik moest begeleiden waren software mensen. Je hoefde ze niets uit te leggen over hun vakgebied, maar de interface naar de gebruiker toe was gewoon soms niet uit te leggen. Het betreffende clubje moest ook geholpen worden met dingen rondom vervoer, hotels etc. Als ze dat zelf moesten regelen dan ging van alles mis. Het was een internationaal clubje, maar er zaten ook wereldvreemde Nederlanders en Belgen bij.
Mijn ervaring is dat relatief veel mensen die in de technische kant van de ict (of andere dergelijke technische richtingen), maar dat is ook op mbo en hbo niveau. Dus met intelligentie heeft dat ook niet zoveel te maken. Lang niet iedereen in die richtingen is trouwens zo.

Maar ik denk dat het gewoon beter voelt voor de 'normale' mens om er vanuit te gaan dat die super intelligente mensen vaardigeheden op andere vlakken missen. Net zoals super mooie vrouwen waarschijnlijk ook niet zo slim zijn...
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 17:32:

[...]

Applaus. Daar heb je anderhalf uur over gedaan?? En nu hou ik het hier voor gezien, zoveel intelligentie in 1 topic; daar kan ik niet tegenop Havist he? Of eigenwijzigheid?
.
Ik herken het wel. Heb ook een relatie gehad met iemand waarmee ik op intellectueel (kennis)niveau niet levelde. Onze relatie is ook mede stukgelopen doordat we niet goed konden communiceren, we begrepen elkaar gewoon vaak niet. Ik merkte dat ik hem steeds minder aantrekkelijk begon te vinden doordat ik hem zoveel, in mijn ogen, simpele dingen moest uitleggen en hij vragen stelde die ik 'niveau basisschool' vond. Hij had nog nooit van Willem van Oranje gehoord, wist niet wanneer de eerste en tweede wereldoorlog waren geweest, dacht dat Joegoslavie nog steeds een land was, schreef nog steeds ik vinDT en kende heel veel simpele alledaagse woorden niet. Er zullen vast mensen zijn die zich hier over heen kunnen zetten. Ik kon het niet. Je zult zelf moeten bekijken TO hoe essentieel jij dit onderdeel binnen een relatie vindt.
@ line: ik denk, dat Ivo Niehe denkt: was ik Line maar! :-)))
quote:johand schreef op 26 januari 2012 @ 19:15:

[...]

Eerlijk gezegd denk ik toch de super intelligente, die heb je uiteraard ook in diverse categorieën. Degene die ik moest begeleiden waren software mensen. Je hoefde ze niets uit te leggen over hun vakgebied, maar de interface naar de gebruiker toe was gewoon soms niet uit te leggen. Het betreffende clubje moest ook geholpen worden met dingen rondom vervoer, hotels etc. Als ze dat zelf moesten regelen dan ging van alles mis. Het was een internationaal clubje, maar er zaten ook wereldvreemde Nederlanders en Belgen bij.Eerlijk gezegd denk ik dat die superintelligente mensen het op een gegeven moment gewoon zat zijn.
Wow, wat een hoop reacties op mijn topic!

Bedankt iedereen voor de moeite om te reageren!

Dat het topic zo'n eigen leven zou gaan leiden had ik niet verwacht. Ben tot nu toe sinds het openen, off line geweest, en heb dus net een hele tijd alles zitten lezen.

Gelukkig ook diverse reacties van mensen die er daadwerkelijk ervaring mee hebben / het herkennen (wat mijn vraag was).

Dankjewel o.a. gaia9, onderdezon, karen28 en kookwekkert (en enkele anderen die ik misschien vergeet te noemen nu).

Fijn in elk geval om verschillende ervaringen te lezen en verschillende visies, en om hier en daar ook wat herkenning te vinden.

En voor de duidelijkheid: ik kijk absoluut niet op hem neer, ik vind hem fantastisch en het voelt heel gelijkwaardig tussen ons.

Er zijn heel veel goede en mooie dingen tussen ons, en ik zal moeten bekijken en voelen, of ik met dit 'issue' in de relatie met hem kan leven en kan omgaan, of niet.

Nogmaals bedankt iedereen!
quote:Missprincesa schreef op 26 januari 2012 @ 19:50:

Mijn ervaring is dat relatief veel mensen die in de technische kant van de ict (of andere dergelijke technische richtingen), maar dat is ook op mbo en hbo niveau. Dus met intelligentie heeft dat ook niet zoveel te maken. Lang niet iedereen in die richtingen is trouwens zo.

Maar ik denk dat het gewoon beter voelt voor de 'normale' mens om er vanuit te gaan dat die super intelligente mensen vaardigeheden op andere vlakken missen. Net zoals super mooie vrouwen waarschijnlijk ook niet zo slim zijn...

Wat ik gewoon zelf ervaar heeft niets met me dan beter voelen te maken. Onze kandidaten zijn allemaal HBO of WO opgeleid, dus die zijn zo'n beetje allemaal wel bovengemiddeld intelligent. Maar de uitschieters qua intelligentietesten dat zijn tot nog toe echt niet degenen geweest waar je dat dan direct achter zou zoeken of die dat ook echt zo over weet te brengen.

Intelligentie is een overschat iets .
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 21:09:

[...]

Intelligentie is een overschat iets .Dat is waar, het was eigenlijk best gezellig in die grot.
Wat Toulouse schrijft, vraag ik me ook af.

Manlief heeft een hoger IQ dan ik.

Wij delen wel dezelfde visie en wandelen op hetzelfde geestelijke level.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Heb alleen de openingspost gelezen. Maar, in mijn vorige relatie waren de onze opleidingsniveaus niet gelijkwaardig.

Hij: mbo en daarna gelijk gaan werken. Ik: bezig met 2e WO studie. Maar we hebben nooit problemen (gehad) met praten etc.. Dat was juist een van onze beste/sterkste punten!

Hij heeft interessante hobby's waar hij me veel over kon uitleggen vertellen en ik vertelde hem weer over mijn opleiding/werk etc..

Denk dus dat intelligentie an sich geen probleem moet zijn in een relatie. Wel moet je voldoende aanknopingspunten hebben en niet op elkaar neerkijken!!
ik vind zoiets zelf ook niet echt een issue! als je mekaar echt leuk vind dan kan je daar best rekening mee houden..

zijn vast zat mensen met een hoge opleiding die geen snobs zijn i guess
plus je kan wat leren van mekaar,elkaars visies delen enzo
Opleidingsniveau en intelligentie zijn twee verschillende dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven