Irritatie over snelheid waarmee ex gaat samenwonen

23-07-2019 12:43 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag dames!

Mijn ex en ik zijn nu zo’n anderhalf jaar gescheiden en hebben een dochtertje van 6.
Ex wilde scheiden, nadat zijn gevoel voor mij verdwenen was. We hadden een roerige periode achter de rug waarin kanker heb overwonnen, maar daarna in een forse burn-out terecht kwam. Heeft me veel pijn gedaan, maar ik heb alles inmiddels verwerkt en gun hem ook wel weer een fijn leven.
Nu heeft mijn ex sinds ongeveer 8 maanden een nieuwe vriendin. Al voor de scheiding hebben wij samen afgesproken dat we de introductie van eventuele nieuwe partners in het leven van ons dochtertje, langzaam en doordacht zullen doen. We wilden het belang van onze dochter voorop zetten. Daarom hebben we op mijn initiatief ook een regel in het convenant aangebracht waarin staat dat we dochter en evt nieuwe partner pas kennis laten maken na 4 maanden. Hier deed mijn ex (hij had toen net een nieuwe relatie met zijn huidige vriendin) al erg moeilijk over. Hij zei echter toe dat hij het, in het belang van onze dochter, ook rustig aan zal doen.

Nu kwam ik er vorige week achter dat zijn vriendin echter al een aantal weken bij hem en mijn dochtertje in woont. Nog niet ingeschreven, maar het is gewoon haar verblijfplek. Ten eerste vind ik het vervelend dat hij hier niet gewoon open over is geweest. Ik zou hier namelijk geen probleem van maken, maar we moeten dit wel bekijken omdat het ook gevolgen voor de alimentatie kan hebben.

Maar het meeste maak ik me zorgen om hoe dit voor mijn dochtertje zal zijn. Ze heeft de nieuwe vriendin van ex-partner nog geen 3 maanden geleden voor het eerst gezien en nu woont ze dus al bij hen in! Ik vind dat best heftig voor haar, helemaal omdat ze al veel achter haar kiezen heeft met onze scheiding en mijn ziekte. Ex ziet dit anders, hij vindt dat het prima gaat. Nu heb ik totaal geen problemen met de nieuwe vriendin van mijn ex, het is volgens mij een aardige en normale vrouw. Maar ik vind dat ex zich niet aan onze afspraak van het ‘langzaam introduceren van een nieuwe partner houdt’ en nu dus ineens ook nieuwe vriendin bij hem en dochter in laat wonen! De verdeling van de zorg is 60-40% dus dochter is ook 40% van de tijd bij ex.
Ik weet dat ik er weinig aan kan doen, maar het voelt niet goed.
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen.
anoniem_388510 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 14:43
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wordt de alimentatie lager bij een nieuwe langdurige relatie? Nog nooit van gehoord eigenlijk...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Je mag het er best moeilijk mee hebben. Dat gevoel is er.
Maar probeer je dochter niet als excuus te gebruiken om hier een punt van te maken.
attribuutje schreef:
23-07-2019 14:24
Wordt de alimentatie lager bij een nieuwe langdurige relatie? Nog nooit van gehoord eigenlijk...
Dat is al heel lang zo. Partneralimentatie. Duurzaam samenleven. Bij samenwonen ect. Niet als ze waren blijven latten.

Het kan ook betekend dat er meer kinderalimentatie betaald kan gaan worden.

Zeg dat de minst verzorgende partner een laag inkomen heeft en daarom eigenlijk een te laag bedrag aan KA mocht betalen.
En daarna duurzaam gaat samenwonen dan kan er een correctie aangevraagd worden dacht ik.


Dus snap wel dat TO dit een puntje vind. Maar verder mag ze blij zijn dat het een aardige dame is en als dochter er geen trauma's van heeft dan is het nu eenmaal zo. Leg je daarbij neer.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 14:34
59.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij bepaalt niet meer wat hij doet met zijn leven en hoe.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Altijd lastig dit soort dingen, maar als het goed gaat, gaat het goed. Laat het los en probeer blij te zijn met wat er wel is.
Grappig, meestal gaat het forum los als iemand zijn nieuwe partner binnen jaar aan de kinderen voorstelt. Laat staan zo snel gaat samenwonen als de ex van TO nu doet...

Hier wordt in mijn ogen tenminste normaal gereageerd: jij zult het moeten loslaten want het is jouw zaak niet meer. Als je niets hebt gemerkt/merkt aan je dochter, dan lijkt het dus goed te gaan. Dat is wel iets om blij mee te zijn
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
23-07-2019 13:46
Echt ik snap je gevoel hierin echt. Maar probeer je op het positieve te richten. Het is een aardige normale vrouw, jullie hebben een omgangsregeling die verder goed loopt en als je dochter er geen last van lijkt te hebben en het goed met haar kan vinden dan zou ik proberen om toch mijn zegeningen te tellen. Hoe moeilijk het ook is. En je mag het ook moeilijk vinden, en rot of ongelooflijk kut zelfs.
Helemaal mee eens, scheelt mij weer typen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit zo goed dat mensen blijkbaar vinden dat je hier maar overheen moet stappen.

Ik zeg absoluut niet dat je drama moet maken, helemaal niet zelfs want je wil het beste voor je kind, dus je er bij neerleggen zonder al te veel gedoe lijkt mij het beste voor je dochter.

Maar als ik er achter kom dat mijn ex, tegen alle door haar gewenste afspraken in, iemand in haar huis laat wonen waar mijn zoon ook een aantal dagen per week verblijft, dan zou ik daar wel wat van vinden ja. Ik denk dat iedereen graag wil weten of er iemand anders zo intiem betrokken wordt bij het leven van je kind. Degene met een nieuwe partner zal daar anders instaan dan de ander (want de nieuwe partner is natuurlijk fantastisch). Maar het niet vertellen zou ik heel, heel slecht trekken.
Alle reacties Link kopieren
novasky schreef:
23-07-2019 14:46
Ik begrijp nooit zo goed dat mensen blijkbaar vinden dat je hier maar overheen moet stappen.

Ik zeg absoluut niet dat je drama moet maken, helemaal niet zelfs want je wil het beste voor je kind, dus je er bij neerleggen zonder al te veel gedoe lijkt mij het beste voor je dochter.

Maar als ik er achter kom dat mijn ex, tegen alle door haar gewenste afspraken in, iemand in haar huis laat wonen waar mijn zoon ook een aantal dagen per week verblijft, dan zou ik daar wel wat van vinden ja.
Ik denk dat iedereen graag wil weten of er iemand anders zo intiem betrokken wordt bij het leven van je kind. Degene met een nieuwe partner zal daar anders instaan dan de ander (want de nieuwe partner is natuurlijk fantastisch). Maar het niet vertellen zou ik heel, heel slecht trekken.
Maar ik lees niet dat er afspraken geschonden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
23-07-2019 14:27
Je mag het er best moeilijk mee hebben. Dat gevoel is er.
Maar probeer je dochter niet als excuus te gebruiken om hier een punt van te maken.

Dit dus !
Het lijkt erop dat TO degene is die een probleem heeft met het feit dat haar ex is gaan samenwonen met een andere vrouw, want die vrouw woont er al een aantal weken en aan haar dochter heeft ze dus niks gemerk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat het moeilijk is om je dochter bij je ex en zijn vriendin te moeten achterlaten. Van je ex weet je wat je kunt verwachten qua opvoeding, maar bij vriendin moet je dat maar afwachten.

Maar heel eerlijk, ik denk dat jij toch meer moeite met vriendin hebt dan je wilt toegeven. Ik lees namelijk nergens, dat ergens uit blijkt, dat dochter problemen met vriendin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
23-07-2019 14:59
Maar ik lees niet dat er afspraken geschonden zijn.
Dat klopt, ik ga er echter vanuit dat als je de regel opneemt dat je na X aantal maanden partner gaat introduceren, je ook een regel opgenomen hebt, dat je dit pas doet na het op de hoogte stellen van de andere ouder. Maar wellicht ten onrechte. ;)
volgens mij heb jij het er moeilijker mee dan jullie dochter zelf.
Alle reacties Link kopieren
Maar even een oprechte vraag aan iedereen die roept dat TO moeite heeft met de nieuwe vriendin, of jaloers is.

Zouden jullie het geen enkel probleem vinden als je op een dag hoort van je kind dat Samantha haar voortaan in bed stopt? Of dat Erik elke avond zo leuk voorleest terwijl jij van niks weet? :confused: :confused:
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
23-07-2019 15:04
Ik begrijp dat het moeilijk is om je dochter bij je ex en zijn vriendin te moeten achterlaten. Van je ex weet je wat je kunt verwachten qua opvoeding, maar bij vriendin moet je dat maar afwachten.

Maar heel eerlijk, ik denk dat jij toch meer moeite met vriendin hebt dan je wilt toegeven. Ik lees namelijk nergens, dat ergens uit blijkt, dat dochter problemen met vriendin heeft.

Dit inderdaad.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook nog wil zeggen, je mag hier best iets bij voelen en dat gevoel is wellicht kut. Ook na de manier waarop jullie relatie ten einde is gekomen en na de moeilijke tijd die je hebt doorgemaakt door je ziekte.

Maar je hier druk in maken, helpt jou niet. Zoek naar dingen die jou wel helpen. Dingen die jouw gedachten verzetten, dingen die jij leuk vindt. Hoe beter jij je voelt, hoe minder impact dit zal hebben op jouw welzijn.

Wat niet alleen jou, maar ook je dochter ten goede zal komen.
Het is kut, dat er niemand voor jou zorgt nu, dus zorg zo goed mogelijk voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ja het klopt dat ik het best even slikken vind. Niet voor mezelf, maar omdat ik mij zorgen maak om hoe het voor dochter zal zijn. Dus in die zin klopt het dat ik het er waarschijnlijk moelijker mee heb dan dochter. Wel merk ik dat ze laatste 3 weken wat drukker en brutaler is, maar dat kan ook komen doordat ze vakantie heeft. Ook merkte ik dat ze de laatste weken wat vaker zegt 'ik wil bij jou blijven'.dat zei ze hiervoor soms echter ook wel eens, maar nu elke keer. Verder hoor ik geen negatieve verhalen van dochter over nieuwe vriendin. Dat geeft al wel een gevoel van opluchting en ik ben ook oprecht blij dat het een normale vrouw lijkt te zijn. Maar toch is het even slikken dat de situatie nu dus anders is.

Mbt alimentatie: ik betaal ex inderdaad alimentatie omdat ik meer verdiende. Ik kan echter net de knoopjes aan elkaar binden nu, dus een verlaging van mijn alimentatie zou enorm fijn zijn. En als hij echt samenwoont met zijn vriendin dan verhoogt zijn inkomen of hun gezamenlijk inkomen en kan de alimentatie die ik betaal dus omlaag
Alle reacties Link kopieren
novasky schreef:
23-07-2019 15:15
Maar even een oprechte vraag aan iedereen die roept dat TO moeite heeft met de nieuwe vriendin, of jaloers is.

Zouden jullie het geen enkel probleem vinden als je op een dag hoort van je kind dat Samantha haar voortaan in bed stopt? Of dat Erik elke avond zo leuk voorleest terwijl jij van niks weet? :confused: :confused:
Oh jawel, dat lijkt me echt heel moeilijk. Alleen al het feit je kinderen de helft van de tijd niet meer bij je te hebben. Laat staan dat je je wellicht aan de kant geschoven voelt, vervangen, eenzaam. Dat is keihard.

Maar het is ook goedbedoeld advies, omdat je jezelf er niet mee helpt om je te focussen op je ex-partner en dingen in te vullen, die mogelijk ooit een probleem kunnen zijn. Klinkt eenvoudiger dan het is, dat begrijp ik. Ik hoop dan ook oprecht dat TO positieve dingen uit dit topic haalt. (al snap ik dat dat niet makkelijk is)
Alle reacties Link kopieren
Contastavros schreef:
23-07-2019 15:18
Ja het klopt dat ik het best even slikken vind. Niet voor mezelf, maar omdat ik mij zorgen maak om hoe het voor dochter zal zijn. Dus in die zin klopt het dat ik het er waarschijnlijk moelijker mee heb dan dochter. Wel merk ik dat ze laatste 3 weken wat drukker en brutaler is, maar dat kan ook komen doordat ze vakantie heeft. Ook merkte ik dat ze de laatste weken wat vaker zegt 'ik wil bij jou blijven'.dat zei ze hiervoor soms echter ook wel eens, maar nu elke keer. Verder hoor ik geen negatieve verhalen van dochter over nieuwe vriendin. Dat geeft al wel een gevoel van opluchting en ik ben ook oprecht blij dat het een normale vrouw lijkt te zijn. Maar toch is het even slikken dat de situatie nu dus anders is.

Mbt alimentatie: ik betaal ex inderdaad alimentatie omdat ik meer verdiende. Ik kan echter net de knoopjes aan elkaar binden nu, dus een verlaging van mijn alimentatie zou enorm fijn zijn. En als hij echt samenwoont met zijn vriendin dan verhoogt zijn inkomen of hun gezamenlijk inkomen en kan de alimentatie die ik betaal dus omlaag
Alimentatie wordt niet verlaagd, maar alimentatieplicht vervalt. https://www.juridischloket.nl/familie-e ... e-partner/

Maakt ook niet uit of zij ingeschreven staat, maar je moet wel kunnen bewijzen dat hij samenwoont. Dus als je dat zou willen aankaarten is het slim om eerst bewijs te verzamelen.

On topic, ik snap nooit het gemak waarmee mensen hun (net) nieuwe partner bij hun kinderen betrekken. Voor hetzelfde geld loopt de relatie stuk, ze kennen elkaar nog maar net immers, en kan kind weer afscheid nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel.
Samenwonen omdat de nieuwe vriendin anders geen plek heeft, klinkt niet als een stabiele relatie maar een noodsprong. En dochter woont dus 40% bij pa en NV. Dochter zal zich gaan hechten aan NV. Als de relatie overgaat zal ze dus weer een scheiding te verwerken krijgen. Helemaal omdat nu al blijkt dat dochter kennelijk (helemaal) oké is met NV.
Hoe zijn de afspraken met NV over de opvoeding? Want zij zal hier toch zeker een rol gaan spelen.
Dus ja, ik vind dat TO hier iets van mag vinden én uitspreken.
sugarmiss schreef:
23-07-2019 13:33
Ik vind dat je vooral erg krampachtig probeert te doen alsof je er geen probleem mee hebt dat hij een nieuwe vriendin heeft.
Dit.
Probeer vooral eerlijk te zijn wanneer je iets gewoon moeilijk vind. Dat mag ook en is niet raar. Dat zo voor jezelf ontkennen en vervolgens moeilijk gaan doen is echt link, voor je t weet heb je gezeik
Contastavros schreef:
23-07-2019 15:18


Mbt alimentatie: ik betaal ex inderdaad alimentatie omdat ik meer verdiende. Ik kan echter net de knoopjes aan elkaar binden nu, dus een verlaging van mijn alimentatie zou enorm fijn zijn. En als hij echt samenwoont met zijn vriendin dan verhoogt zijn inkomen of hun gezamenlijk inkomen en kan de alimentatie die ik betaal dus omlaag kan de PA komen te vervallen.
Dit vind ik toch wel een issue. Als zij daar dus permanent woont, zou ik hiervan ook balen als ik PA zou betalen. Ik zou dus zeker even nagaan hoe je dit zou kunnen bewijzen, zodat je het betalen van PA zou kunnen stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Contastavros schreef:
23-07-2019 13:57
Bedankt voor de reacties.

Misschien is het wat voorbarig om me al zorgen te maken om dochter. Maar toch is het niet zoals ik het graag voor haar gezien had. Ik weet dat kinderen flexibel zijn en misschien overschat ik de impact die alles op haar gehad heeft. Ik vind het gewoon erg lastig om m’n dochter ‘uit handen te geven’, maar toen ze nog alleen met ex was wist ik iig een beetje hoe haar situatie was en hoe hij met haar omgaat, omdat ik hem door en door ken. Nu met de nieuwe vriendin weet ik niet wat haar invloed op mijn dochter gaat zijn. Gaat dat klikken? Trekt ze het dat de situatie bij haar papa zo snel veranderd etc?
Ik vind het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar jij hebt geen invloed meer op wat hij doet met zijn leven. Bovendien is het een aardige vrouw en je dochter lijkt hier niet onder te lijden.

Het is wel een leermoment. Jullie hebben die vier maanden wel heel concreet afgesproken, maar jullie hebben duidelijk wel een ander beeld van wat 'rustig aan doen' precies betekent. Over dat soort dingen, ook al zijn ze niet altijd in concrete 'regeltjes' te vangen, kun je in de toekomst proberen van elkaar beter te peilen wat er bedoeld wordt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
De snelheid van samenwonen vind ik wel normaal, dat hij het niet met je bespreekt niet.
Bespreekt hij het niet met je omdat hij bang is voor je reactie of bang is om de alimentatie kwijt te raken?
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
23-07-2019 16:16
De snelheid van samenwonen vind ik wel normaal, dat hij het niet met je bespreekt niet.
Echt waar? Ben ik dan zo 'ouderwets' dat je eerst een stevige basis legt voordat je bij elkaar intrekt? Helemaal als er kinderen bij betrokken zijn. Het leven van een samengesteld gezin is geen sinecure.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven