Irritaties in relaties (karakterverschil & meningsversch

15-11-2019 23:50 77 berichten
Wat is het leven soms toch ingewikkeld....
Wie is er mee eens dat je je echtgenoot pas leert kennen wanneer je een kind krijgt? Het is zo'n bijzonder cadeau om een kind te krijgen, echt prachtig. echt waar! ...Maar je relatie wordt op de proef gesteld... tenminste dat is wat ik merk.. ik ben het niet bepaald eens met bepaalde zaken van mijn echtgenoot.. hij is makkelijker is veel dingen maar dat pakt niet altijd goed uit bij een kind, tenminste ik vind het dat het een kostbaar iets is waar je voorzichtig mee moet zijn. Schoonouders die bemoeien met veel zaken, waardoor mijn echtgenoot veel hun kan pakt en niet de mijne...
Mijn echtgenoot doet bijna niks uit zichzelf, ik vraag al maanden dat hij iets voor mij wil ophangen maar nee, dat doet hij niet (te druk).
Afwassen, wasje vouwen, opruimen zijn simpele dingen die ik prima zelf kan doen, maar het is toch fijn als iemand in huis je helpt met zulke dingen? ook al is het 1 keer in de week... Wat ik ook merk is dat mijn karakter verandert is, ik ben wat minder makkelijk, minder geduldig en klaag over zowat alles wat verkeerd is of niet gedaan wordt. Ik probeer het eerst netjes te zeggen, maar ik krijg 9 op de 10 keer geen reactie of geen passende reactie. Wat moet ik hier nou mee? Ik hou ontzettend veel van mijn echtgenoot en ik wil genieten van het feit dat wij net een kind hebben gekregen, en dat laatste doe ik wel, maar alleen met mijn kind, niet samen met mijn echtgenoot.

Nog goed om te weten: mijn echtgenoot heeft ook geen geduld, scheld makkelijk uit, is snel boos. En... we zijn totaal de tegenovergestelde van elkaar.

Wat moet ik hiermee? zit ik fout? ben ik te moeilijk? is hier een oplossing voor?

Is het mijn fout?

Totaal aantal stemmen: 84

Ja (13%)
nee bij echtgenoot (7%)
bij jullie beiden (80%)
anoniem_6490f8e60b57d wijzigde dit bericht op 16-11-2019 00:14
0.00% gewijzigd
Jufjoke schreef:
16-11-2019 12:07
En dat hij stopt met schelden, lijkt me.
Ik wil er niet over doorzagen als jij het eigenlijk niet zo'n punt vindt, maar ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die dat oké vinden. Ik vind schelden zó vernederend en getuigen van minachting en slechte impulsbeheersing. Bijna net zo erg als slaan. Ik zou het oprecht heel verdrietig vinden als mijn partner me uit zou schelden.
Ik denk daar precies hetzelfde over! Precies daar wil ik het over hebben.
Lucifer2018 schreef:
16-11-2019 11:38
Echt wat mensen allemaal pikken en dan daarna voor rare plannetjes bedenken om maar een relatie te behouden.

Hij scheld en doet niks.
Dat schelden is niet ok, dat ben ik met je eens. Maar a niet de vraag en b een uiting van onmacht en slechte communicatie. Die kun je alleen herstellen als je met elkaar in verbinding bent en dat zijn ze duidelijk niet op dit moment.

Ze hebben net een kleintje, dus jouw impliciete advies om maar uit elkaar te gaan vind ik wat kort door de bocht.

En dat hij niks doet is duidelijk niet waar.
Madeliefjees schreef:
16-11-2019 11:02
Onze kinderen hoefden nooit wat te doen, ja, kind zijn. Ze zijn nu de deur uit en runnen beide een prima huishouden. Zoon is zelfs erg pietluttig met het huishouden en strijkt zn eigen kleding. Zelf heb ik vroeger ook nooit wat hoeven doen.
Hier idem. Puber hoeft niks te doen in huis.
Ik vroeger ook niet en ik ben prima terecht gekomen.
Queen96 schreef:
16-11-2019 11:46
Je hebt helemaal gelijk! Als ik er over nadenk doet hij goed zijn best wat betreft de vaderschap. Daarnaast doet hij bepaalde dingen die ik niet doe zoals auto schoonmaken, dweilen in huis en badkamer schoonmaken.
Het is belangrijker dat wij naar elkaar toe groeien ja.
Dweilen en badkamer schoonmaken is ook huishouden doen. ;)
Jufjoke schreef:
16-11-2019 12:07
En dat hij stopt met schelden, lijkt me.
Ik wil er niet over doorzagen als jij het eigenlijk niet zo'n punt vindt, maar ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die dat oké vinden. Ik vind schelden zó vernederend en getuigen van minachting en slechte impulsbeheersing. Bijna net zo erg als slaan. Ik zou het oprecht heel verdrietig vinden als mijn partner me uit zou schelden.
Ik vind het ook respectloos, maar het is vaak wel een patroon wat er niet zo makkelijk uitgaat.

Maar net zoals schelden niet correct is, is iemand aan zijn kop zeuren dat hij niets in het huishouden doet, terwijl hij de badkamer doet en dweilt, ook een manier om je partner van je te vervreemden.

Beiden dienen echt hun communicatiestrategie aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-11-2019 09:21
Ik vind dit niet kinderachtig klinken, maar ik vind het wel belachelijke taken voor je kinderen. Je kind schoenen laten kopen met en voor een ander kind? Serieus? Koffiemachine schoonmaken? Op een vrije dag meteen een extra taak geven? Jemig, wat verwacht jij veel van je kinderen. Ben jij er ook zo eentje die haar kinderen gebruikt als oppas voor de andere kinderen, terwijl dat helemaal geen taak hoort te zijn van je eigen kinderen. Het zijn je kinderen, geen werknemers.
Mwah. Toen ik 20/22 was woonde ik al op mezelf en deed ik mijn eigen huishouden. Helemaal niet raar dat je op die leftijd huishoudelijke taken deelt met je huisgenoten, in dit geval de ouders. Het is toch geen hotel mama? (Ja, bij mijn neven die tot hun 30e thuis woonden en niks hoevden te doen wel. Zijn nu best ouderwetse kerels die geen verkering kunnen krijgen omdat vrouwen van hun leeftijd ervoor passen moedertje voor ze te spelen). Iemand van 22 kan gewoon meedraaien in het huishouden, iemand van 20 ook.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een paar dingen doen:

- accepteren zoals hij is
- bij hem weg gaan en een man zoeken die wel aan je eisen voldoet
- samen gaat zitten en kijken wat zijn gedachte is over ouderschap

Je moet echt niet moeilijk gaan doen wanneer je kinderen hebt, go with the flow.
ExodusRedux schreef:
16-11-2019 15:31
Je kunt een paar dingen doen:

- accepteren zoals hij is
- bij hem weg gaan en een man zoeken die wel aan je eisen voldoet
- samen gaat zitten en kijken wat zijn gedachte is over ouderschap

Je moet echt niet moeilijk gaan doen wanneer je kinderen hebt, go with the flow.
Wut?
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
16-11-2019 15:31
Je kunt een paar dingen doen:

- accepteren zoals hij is
- bij hem weg gaan en een man zoeken die wel aan je eisen voldoet
- samen gaat zitten en kijken wat zijn gedachte is over ouderschap

Je moet echt niet moeilijk gaan doen wanneer je kinderen hebt, go with the flow.
Schelden zou ik nooit accepteren, zeker niet onder het mom van 'accepteren zoals hij is'. Dat is gedrag, af te keuren en aan te passen gedrag.
En dat laatste...go with the flow is natuurlijk best lekker als je dat kunt. Zeker niet altijd het beste, maar toch. Niet iedereen zit zo in elkaar. Dus dat is wel erg kort door de bocht en niet echt zinvol advies als dat niet in je aard zit.

Je post komt over (lees ik tussen de regels door, dus misschien niet zo bedoeld) alsof To vooral erg moeilijk doet en absurde eisen stelt. En dat kan natuurlijk je mening zijn, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
To kan natuurlijk kijken naar haar eigen gedrag, dat is sowieso altijd verstandig, maar niet uitgescholden worden lijkt me een redelijk verzoek.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-11-2019 15:45
Schelden zou ik nooit accepteren, zeker niet onder het mom van 'accepteren zoals hij is'. Dat is gedrag, af te keuren en aan te passen gedrag.
En dat laatste...go with the flow is natuurlijk best lekker als je dat kunt. Zeker niet altijd het beste, maar toch. Niet iedereen zit zo in elkaar. Dus dat is wel erg kort door de bocht en niet echt zinvol advies als dat niet in je aard zit.

Je post komt over (lees ik tussen de regels door, dus misschien niet zo bedoeld) alsof To vooral erg moeilijk doet en absurde eisen stelt. En dat kan natuurlijk je mening zijn, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
To kan natuurlijk kijken naar haar eigen gedrag, dat is sowieso altijd verstandig, maar niet uitgescholden worden lijkt me een redelijk verzoek.
Ik snap gewoon niet waarom ze uberhaupt een kind heeft met zo'n vent. Schelden is voor mij echt een no go. Dus ja, ze wist dit van te voren. Als ze verstandig is accepteerd ze de situatie niet en gaat ze bij hem weg. Je kunt mensen niet veranderen, hij is zoals hij is.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
16-11-2019 15:50
Ik snap gewoon niet waarom ze uberhaupt een kind heeft met zo'n vent. Schelden is voor mij echt een no go. Dus ja, ze wist dit van te voren. Als ze verstandig is accepteerd ze de situatie niet en gaat ze bij hem weg. Je kunt mensen niet veranderen, hij is zoals hij is.
Nou ja, je hebt schelden en schelden...
We weten toch helemaal niet of er echt direct vernederende scheldwoorden worden gebruikt of dat het gaat om algemeen schelden.

Mijn man kan ook wel eens bij een belangrijke sport wedstrijd schelden voor de tv zitten, voor mij is hij daardoor echt niet meteen een slecht persoon. Zelf gebruik ik ook echt wel eens scheldwoorden.
Alle reacties Link kopieren
We weten echt maar heel weinig van de situatie maar we weten wel dat ze net haar eerste kindje heeft gekregen, en als ik nu terug kijkt naar toen ik net een kind had dan schaam ik mij ook wel een beetje voor mijn gedrag.

We gingen van de original post dat man niets deed in het huishouden naar hij poetst de auto, de badkamer en de vloer dweilen...

Vermoeidheid, hormonen en wennen aan de nieuwe situatie.
Mijn advies is echt geef het tijd, praat met elkaar en geef elkaar de ruimte.
Sunny-in-Perth schreef:
17-11-2019 06:10
Nou ja, je hebt schelden en schelden...
We weten toch helemaal niet of er echt direct vernederende scheldwoorden worden gebruikt of dat het gaat om algemeen schelden.

Mijn man kan ook wel eens bij een belangrijke sport wedstrijd schelden voor de tv zitten, voor mij is hij daardoor echt niet meteen een slecht persoon. Zelf gebruik ik ook echt wel eens scheldwoorden.
In de OP staat UITschelden. Hij scheld makkelijk UIT.

Ik neem even aan dat TO dan niet bedoelt dat hij de TV uitscheld maar haar.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-11-2019 10:34
In de OP staat UITschelden. Hij scheld makkelijk UIT.

Ik neem even aan dat TO dan niet bedoelt dat hij de TV uitscheld maar haar.
Dat begrijp ik maar in de OP liet TO het ook overkomen alsof haar man niets deed in huis en dat viel achteraf in de reacties ook wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Sunny-in-Perth schreef:
17-11-2019 06:22
We weten echt maar heel weinig van de situatie maar we weten wel dat ze net haar eerste kindje heeft gekregen, en als ik nu terug kijkt naar toen ik net een kind had dan schaam ik mij ook wel een beetje voor mijn gedrag.

We gingen van de original post dat man niets deed in het huishouden naar hij poetst de auto, de badkamer en de vloer dweilen...

Vermoeidheid, hormonen en wennen aan de nieuwe situatie.
Mijn advies is echt geef het tijd, praat met elkaar en geef elkaar de ruimte.
Idd, dit denk ik ook. Als hij echt haar uitmaakt voor kutwijf ofzo is daar uiteraard geen enkel excuus voor, dat is gewoon mishandeling.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Dat uitschelden komt pas wanneer ik hem vraag iets voor me te doen op een egoïstische toon.

En ik ben zelf een persoon die geen scheldwoorden gebruikt en daar totaal tegen is. In die zin zijn we totaal verschillend. (Hij scheld algemeen makkelijk- niet perse mij maar ook bepaalde situaties)

Hij begrijpt denk ik niet dat ik ook vermoeid ben. Hij wil nu bijvootbeeld een dagje met zijn vrienden weg wat ik helemaal prima vind maar ik vind het gewoon jammer dat hij die keuzes gewoon uitzichzelf maakt zonfer gewoon effe met mij er over te hebben.... en als ik dan zeg dat ik hem nodig ben wordt hij boos..

En nee ik dacht dat een kind alles zou veranderen in positieve zin. Dus dat hij er meer voor ons is en respect heeft voor het feit dat wij SAMEN een kind hebben.
Queen96 schreef:
20-11-2019 20:59
Dat uitschelden komt pas wanneer ik hem vraag iets voor me te doen op een egoïstische toon.

En ik ben zelf een persoon die geen scheldwoorden gebruikt en daar totaal tegen is. In die zin zijn we totaal verschillend. (Hij scheld algemeen makkelijk- niet perse mij maar ook bepaalde situaties)

Hij begrijpt denk ik niet dat ik ook vermoeid ben. Hij wil nu bijvootbeeld een dagje met zijn vrienden weg wat ik helemaal prima vind maar ik vind het gewoon jammer dat hij die keuzes gewoon uitzichzelf maakt zonfer gewoon effe met mij er over te hebben.... en als ik dan zeg dat ik hem nodig ben wordt hij boos..

En nee ik dacht dat een kind alles zou veranderen in positieve zin. Dus dat hij er meer voor ons is en respect heeft voor het feit dat wij SAMEN een kind hebben.
Ik begrijp dat het frustrerend is TO, maar je staat alleen in je frustratie. Je had hoge verwachtingen van je man en verwachtingen leiden bijna zonder uitzondering tot teleurstelling en frustratie. Je kunt hem niet dwingen te veranderen als er voor hém geen noodzaak is om te veranderen. En die is er niet. Voor hém loopt zijn lieve leventje door zoals voorheen. Kind en huishouden zijn grotendeels jou probleem. Het enige dat voor hem verandert is, is dat jij sinds de geboorte van jullie kind aan hem bent gaan trekken. En dat staat hem niet aan.
Het is echt je eigen onrealistische verwachting die je de das om doet. (Onrealistisch omdat je een man getrouwd hebt zonder de intrinsieke motivatie om de nodige verantwoordelijkheid op zich te nemen)
En ja, ik ben het wel met je eens dat de komst van een kind het eventuele negatieve in een relatie uitvergroot en benadrukt wat in aanleg al aanwezig was.

Je opties zijn accepteren, een andere mindset proberen, anders naar de realiteit kijken of alleen verder gaan.
Werkt hij? En jij? Evenveel uur? Het huishouden met 1 baby is toch geen uren werk? Doe het samen op jullie vrije dag en met 2/3 uur max is het allemaal gedaan toch?
Hij doet wel wat in huis en met de baby, wat zou je graag nog overdragen? Vraag hem wat hij het minst erg vind om te doen ook. Misschien ben je er dan samen zo uit?

Over dat ophangen van iets, mijn ex had daar ook wel eens een handje van. Ik vroeg het 2 keer en daarna ging ik het zelf wel proberen (dat wil je niet...) Dat hielp heel goed nadat ik in een gipsmuur met een betonboor zowat een nieuwe uitgang had gemaakt!!

Dat hij wat met zijn vrienden wil doen is ook gewoon goed he. Ga dat zelf ook weer doen. Je bent moeder maar ook gewoon nog partner en vriendin.
Mijn kinderen doen trouwens ook dingen in huis. Tafel dekken of afruimen, was ophangen of aardappels schillen bv. Meestal 1 ding per dag. Ik heb geen zin om alles alleen te doen en zij vinden dat ook niet erg. Je kan toch prima kind zijn na het aardappels schillen? Ze runnen niet bepaald het hele huishouden. Al sinds ze kunnen lopen “helpen” ze al mee. Al had je er toen meestal meer werk van dan gemak. Nu vragen ze: zal ik de was ophangen of heb je nog wat nodig want ik ga naar de winkel. Soms hebben ze geen zin nee, maar zin heb je eigenlijk niet echt nodig om de tafel te dekken. Dus doe je het maar zonder zin.
Mijn man doet overigens meer in huis dan ik. Hij werkt ook nog meer. Hij vind dat niet erg en ik ook niet. Mijn ex was ook zo. Eigenlijk heb ik het maar makkelijk! Maar ons huis is altijd netjes en schoon maar we zijn daar echt niet zoveel tijd aan kwijt. Ik denk nog geen 10 uur per week?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het huishouden (de was doen, koken) in de eerste plaats jouw taak/verantwoordelijkheid?

Waarom krijg je een kind terwijl je er qua huishouden al alleen voorstaat? En waar verwacht je van je man dat hij dan ineens wel gaat bijdragen aan het huishouden?

Waarom krijg je een kind met iemand die je uitscheldt?

Hoeveel werken jullie beiden? Waarom deze verdeling?

Wat zou er gebeuren als jij zou zeggen "hee, ik ga vrijdag met vriendinnen op stap"?

Veel waaromvragen omdat ik sommige vrouwen echt niet begrijp... :-| Je stelt je zo onderdanig op.
Queen96 schreef:
20-11-2019 20:59
Dat uitschelden komt pas wanneer ik hem vraag iets voor me te doen op een egoïstische toon.

En ik ben zelf een persoon die geen scheldwoorden gebruikt en daar totaal tegen is. In die zin zijn we totaal verschillend. (Hij scheld algemeen makkelijk- niet perse mij maar ook bepaalde situaties)

Hij begrijpt denk ik niet dat ik ook vermoeid ben. Hij wil nu bijvootbeeld een dagje met zijn vrienden weg wat ik helemaal prima vind maar ik vind het gewoon jammer dat hij die keuzes gewoon uitzichzelf maakt zonfer gewoon effe met mij er over te hebben.... en als ik dan zeg dat ik hem nodig ben wordt hij boos..

En nee ik dacht dat een kind alles zou veranderen in positieve zin. Dus dat hij er meer voor ons is en respect heeft voor het feit dat wij SAMEN een kind hebben.


Wat is een egoistische toon?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-11-2019 09:13
Wat is een egoistische toon?
En waarom is het "vragen iets voor me te doen" als het gaat om iets ophangen? Dat doet hij toch niet voor jou, maat voor jullie samen? Het lijkt of alles binnenshuis jouw verantwoordelijkheid is.
Jij doet toch ook zijn was? Moet hij daar ook om vragen?
Jupiter1995 schreef:
21-11-2019 09:19
En waarom is het "vragen iets voor me te doen" als het gaat om iets ophangen? Dat doet hij toch niet voor jou, maat voor jullie samen? Het lijkt of alles binnenshuis jouw verantwoordelijkheid is.
Jij doet toch ook zijn was? Moet hij daar ook om vragen?
Badkamer, auto en dweilen doet hij anders wel. Ook zei ze dat hij wel de baby verzorgt. Dus alles is wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
21-11-2019 09:26
Badkamer, auto en dweilen doet hij anders wel. Ook zei ze dat hij wel de baby verzorgt. Dus alles is wat overdreven.
True. Maar ik doel op opmerkingen als "Afwassen, wasje vouwen, opruimen zijn simpele dingen die ik prima zelf kan doen", "iets voor mij te doen" (verwijzend naar iets ophangen). "Zelf" en "mij" impliceren toch wel dat TO zichzelf als Hoofd Huishouden ziet.
Daarnaast zijn de huishoudelijke taken die jij noemt wat minder frequent (badkamer, dweilen) dan het draaiende houden van alles (afwassen, wasjes draaien, koken?). Althans, dat is bij mij het geval. :P
Jupiter1995 schreef:
21-11-2019 09:32
True. Maar ik doel op opmerkingen als "Afwassen, wasje vouwen, opruimen zijn simpele dingen die ik prima zelf kan doen", "iets voor mij te doen" (verwijzend naar iets ophangen). "Zelf" en "mij" impliceren toch wel dat TO zichzelf als Hoofd Huishouden ziet.
Daarnaast zijn de huishoudelijke taken die jij noemt wat minder frequent (badkamer, dweilen) dan het draaiende houden van alles (afwassen, wasjes draaien, koken?). Althans, dat is bij mij het geval. :P
Ik weet niet of het in geval to zo is, maar veel vrouwen voelen zich hoofd huishouden (en hoofd kind). Als mijn man alles gaat doen ga ik hem niet tegenhouden. Veel mannen hebben dat denk ik ook. Veel vrouwen werken ook minder. Als je bv 24 uur werkt en man 40 dan is het ergens logisch dat je even meer in huis doet toch? Zoveel werk is dat toch allemaal niet. Vraag aan je man welke klus hij wil en doe die dan ook gewoon zelf niet meer.

Badkamer en dweilen doen we hier wekelijks. Dus best regelmatig. Auto elke maand. Misschien brengt de man het vuilnis nog weg en de tuin? Het is vaak meer het gezien worden dan echt het werk. Want serieus, zoveel werk is het huishouden met baby toch niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven