Irritaties relatie
dinsdag 3 mei 2022 om 12:19
Hoi! Even een nieuw account aangemaakt, aangezien ik m’n wachtwoord niet meer kon herleiden.
Momenteel merk ik dat er binnen mijn relatie regelmatig irritaties spelen vanuit vriend richting mij, vaak over (in mijn ogen) onbenullige dingen, bijvoorbeeld vanuit ego. Mijn lontje wordt hier korter in en ik merk zelfs dat het af en toe wat twijfel kan creëren over onze relatie, terwijl we eigenlijk iets ontzettends moois hebben samen (op natuurlijk wat aandachtspunten na). Ik merk dat ik me afvraag wat realistisch is: wat “mag” ik verwachten en is mijn verwachtingspatroon niet te hoog in deze?
Momenteel merk ik dat er binnen mijn relatie regelmatig irritaties spelen vanuit vriend richting mij, vaak over (in mijn ogen) onbenullige dingen, bijvoorbeeld vanuit ego. Mijn lontje wordt hier korter in en ik merk zelfs dat het af en toe wat twijfel kan creëren over onze relatie, terwijl we eigenlijk iets ontzettends moois hebben samen (op natuurlijk wat aandachtspunten na). Ik merk dat ik me afvraag wat realistisch is: wat “mag” ik verwachten en is mijn verwachtingspatroon niet te hoog in deze?
dinsdag 3 mei 2022 om 18:41
Ik kwam zelf met het idee dat het misschien leuk is om hem te bedanken, waarop hij aangaf dat hij dat al wilde doen en met een bepaald idee kwam. Hierop gaf ik aan dat idee x misschien leuker is, en meer passend, gezien die persoon dat andere niet leuk vindt. Maakt mij verder niet uit wat het wordt, samen sparren moet kunnen zou ik denken. Waarom ik het erbij haal, omdat er gevraagd wordt wat er bedoeld wordt met irritaties vanuit ego. Narcistische trekken bedoel ik daar dus mee. Burn out benoem ik voor het volledige beeld.Rooss4.0 schreef: ↑03-05-2022 18:37Dat zou ik toch echt anders benoemen.
Iemand doet iets voor hem en hij wil diegene bedanken. Jij bemoeit je ermee door diegene te willen bedanken en dan vertel je je vriend ook nog dat je zijn idee niet passend vindt.
Over wiens ego gaat het hier nu eigenlijk? En waarom haal je narcistische trekken en zijn burnout erbij?
dinsdag 3 mei 2022 om 18:43
Het leest meer als dat je vooral wilde dat hij het op jouw manier zou doen.Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 18:37Misschien niet, maar ik zou niet weten waarom ik geen voorstel kan doen en mag meedenken over een leuk bedankje voor een persoon uit mijn leven, die ik persoonlijk ken.
Daar zou ik ook geïrriteerd van raken als dat een terugkerend ding is.
dinsdag 3 mei 2022 om 18:46
Ik vind inderdaad niet dat ik in dit voorbeeld iets verkeerd heb gedaan. Misschien dat hij het niet fijn vond dat ik ongevraagd mee denk, dat mag en dat snap ik en dat kan hij zonder problemen tegen me zeggen waarna ik daarop let. Het gaat mij erom dat er vervolgens een vervelende sfeer hangt, terwijl dat niet nodig was naar mijn idee. Verder is dit een klein voorbeeldje van een hele ton vol, en ben ik nogmaals niet op zoek naar wie zit er goed en wie zit er fout in dit voorbeeld. Vriend en ik hebben het er over gehad en het is prima uitgepraat. Ik ben meer benieuwd naar persoonlijke verhalen, in welke mate andere koppels wel/ geen irritaties hebben, hoe vaak etc.
dinsdag 3 mei 2022 om 18:49
Snap ik, ik zou het ook irritant vinden als het vaker voorkomt, maar dat is niet het geval. Zo wel, dan was het inderdaad iets vanuit mij dat ik kan fixen
dinsdag 3 mei 2022 om 18:53
dinsdag 3 mei 2022 om 19:01
op zich niet, maar ligt wel aan de manier waarop TO dat gedaan heeftSabeltandcavia schreef: ↑03-05-2022 18:53Waarom zou TO niet mogen meedenken over een cadeautje voor iemand die zij als beste kent? Als vriend bijvoorbeeld van plan is een fles wijn te geven en TO weet dat vriendin geen alcohol drinkt, dan is er toch niets mis mee om dat op te noemen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 3 mei 2022 om 19:02
Op zich helemaal waar. Maar man heeft 'iets'. De vraag is in hoeverre partner mee moet buigen. Ik lees dat man ook na wat gemok nog te bereiken is. Carry on.Sabeltandcavia schreef: ↑03-05-2022 18:53Waarom zou TO niet mogen meedenken over een cadeautje voor iemand die zij als beste kent? Als vriend bijvoorbeeld van plan is een fles wijn te geven en TO weet dat vriendin geen alcohol drinkt, dan is er toch niets mis mee om dat op te noemen?
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
dinsdag 3 mei 2022 om 19:05
Gewoon op een normale manier mensen, voorzichtig geformuleerd of idee x niet een beter idee is, gezien die persoon niet van idee y houdt. Daarnaast aangegeven dat het leuk is dat hij iets wilt doen. Niks geks allemaal
dinsdag 3 mei 2022 om 19:05
Dankjewel voor je reactie!Sabeltandcavia schreef: ↑03-05-2022 18:53Waarom zou TO niet mogen meedenken over een cadeautje voor iemand die zij als beste kent? Als vriend bijvoorbeeld van plan is een fles wijn te geven en TO weet dat vriendin geen alcohol drinkt, dan is er toch niets mis mee om dat op te noemen?
dinsdag 3 mei 2022 om 19:07
Stel jezelf twee vragen: is het belangrijk voor mij? en heb ik er invloed op?Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 18:47Dat denk ik inderdaad ook momenteel. Is even zoeken hoe om te gaan met dingen
Alleen als beiden ja is aandacht aan besteden. Ook buiten relaties.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:09
Nou dit. Wat een bizarre reacties weer. Nee inderdaad vooral niet het kwetsbare ego van een volwassen kerel aantasten. Niet zijn bal afpakken? Het is toch geen klein kind?Sabeltandcavia schreef: ↑03-05-2022 18:53Waarom zou TO niet mogen meedenken over een cadeautje voor iemand die zij als beste kent? Als vriend bijvoorbeeld van plan is een fles wijn te geven en TO weet dat vriendin geen alcohol drinkt, dan is er toch niets mis mee om dat op te noemen?
dinsdag 3 mei 2022 om 19:17
het gaat niet om zijn kwetsbare ego, maar om de communicatie die tussen TO en haar vriend die niet zo lekker looptozymandias schreef: ↑03-05-2022 19:09Nou dit. Wat een bizarre reacties weer. Nee inderdaad vooral niet het kwetsbare ego van een volwassen kerel aantasten. Niet zijn bal afpakken? Het is toch geen klein kind?
dinsdag 3 mei 2022 om 19:35
Op die manier bedoel je niet passend, ik heb het verhaal compleet.Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 18:41Ik kwam zelf met het idee dat het misschien leuk is om hem te bedanken, waarop hij aangaf dat hij dat al wilde doen en met een bepaald idee kwam. Hierop gaf ik aan dat idee x misschien leuker is, en meer passend, gezien die persoon dat andere niet leuk vindt. Maakt mij verder niet uit wat het wordt, samen sparren moet kunnen zou ik denken. Waarom ik het erbij haal, omdat er gevraagd wordt wat er bedoeld wordt met irritaties vanuit ego. Narcistische trekken bedoel ik daar dus mee. Burn out benoem ik voor het volledige beeld.
Eigenlijk is het maar een heel klein dingetje natuurlijk maar het wordt opgeblazen omdat jullie niet helemaal oké naar elkaar reageren. Is er op een later moment over te praten? Wil hij dan best luisteren naar jouw goede bedoelingen verhaal?
Ik denk dat ik hem op dat moment maar compleet zou laten, schijnbaar prik je ergens in en dat raakt hem. Maar ik zou er later wél een goed gesprek over willen voeren en uit willen leggen hoe ik het bedoelde. Als dat niet kan en mag dan hebben we best wel een probleem.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:41
Ik erger me wel eens aan mijn vriend zoals ik al vaker schreef, ik veel vaker dan hij maar goed, hij heeft ook gerust wel en paar eeeeh aparte trekjes. Vaak lachen we erom, hij zegt dan gekscherend dat het maar goed is dat hij niet perfect is omdat hij anders de vrouwen van zich af moet meppen. Ik ben me ervan bewust dat het mijn ergernis is en dat ik mag kiezen hoe ik ermee omga.Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 18:46Ik ben meer benieuwd naar persoonlijke verhalen, in welke mate andere koppels wel/ geen irritaties hebben, hoe vaak etc.
We hebben een lat relatie en waarschijnlijk erger ik me elke keer als we elkaar zien wel een paar keer maar meestal laat ik dat gewoon niet merken. Wat moet hij met mijn ergernissen?
Als het echt zo opblaast dat we boos op elkaar worden, als het onze verbinding in de weg zit, dan hebben we het er beslist over. Dat betekent niet meteen dat de ander het anders moet doen maar het mag wel lucht krijgen, uitgelegd en uitgesproken worden.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:43
Zeker waar, en toch werd er door verrassend veel mensen gezegd dat ik zijn bal afpak, het ego bij mij ligt en ik me er niet moet bemoeien. Dus vind de reactie van ozymandias wel terecht, eerlijk gezegd.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:46
Het had gescheeld als je meteen het hele verhaal duidelijk had neergezet.Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 19:43Zeker waar, en toch werd er door verrassend veel mensen gezegd dat ik zijn bal afpak, het ego bij mij ligt en ik me er niet moet bemoeien. Dus vind de reactie van ozymandias wel terecht, eerlijk gezegd.
dinsdag 3 mei 2022 om 19:46
Dankjewel voor je reactie Roos! Ja er is wel steeds beter te praten op latere momenten gelukkig. Dat is voor mij wel heel belangrijk, een stuk inzicht daarin. Soms is het lastiger en blijft hij wat meer in z’n eigen overtuiging.Rooss4.0 schreef: ↑03-05-2022 19:35Op die manier bedoel je niet passend, ik heb het verhaal compleet.
Eigenlijk is het maar een heel klein dingetje natuurlijk maar het wordt opgeblazen omdat jullie niet helemaal oké naar elkaar reageren. Is er op een later moment over te praten? Wil hij dan best luisteren naar jouw goede bedoelingen verhaal?
Ik denk dat ik hem op dat moment maar compleet zou laten, schijnbaar prik je ergens in en dat raakt hem. Maar ik zou er later wél een goed gesprek over willen voeren en uit willen leggen hoe ik het bedoelde. Als dat niet kan en mag dan hebben we best wel een probleem.
dinsdag 3 mei 2022 om 21:10
Speelt hier misschien een stuk onzekerheid vanuit hem mee?Elise279392 schreef: ↑03-05-2022 18:41Ik kwam zelf met het idee dat het misschien leuk is om hem te bedanken, waarop hij aangaf dat hij dat al wilde doen en met een bepaald idee kwam. Hierop gaf ik aan dat idee x misschien leuker is, en meer passend, gezien die persoon dat andere niet leuk vindt. Maakt mij verder niet uit wat het wordt, samen sparren moet kunnen zou ik denken. Waarom ik het erbij haal, omdat er gevraagd wordt wat er bedoeld wordt met irritaties vanuit ego. Narcistische trekken bedoel ik daar dus mee. Burn out benoem ik voor het volledige beeld.
Doordat jij (hoe goed bedoeld ook) kritiek hebt op zijn idee voelt hij zich aangevallen en reageert daarom als een mokkend kind?
Zo ja, dan raak je waarschijnlijk iets in hem wat dusdanig triggert dat hij er niet goed mee om kan gaan.
Betekent niet dat jij iets verkeerd doet, is misschien wel interessant om eens met hem over te hebben waarom hij er zo'n moeite mee had dat jij actief mee wilde denken.
Hebben andere irritaties daar wellicht ook mee te maken?
En ik herken het zelf ook wel een beetje bij mezelf
dinsdag 3 mei 2022 om 21:34
Hoi Lena, ik denk inderdaad dat dat precies is wat het is, dat ik hem daarin raak. Alsof hij niet goed genoeg is, ik hem aanval of afkraak of iets wat daarop lijkt. Ik denk dat zeker 9 van de 10 irritaties daar ook vandaan komen: hij voelt zich aangevallen of gekrenkt in z’n ego, terwijl dat alles behalve mijn bedoeling is. De ene keer lukt het hem dus gelukkig wel heel goed om dit te benoemen en herkent hij het, maar het komt ook voor dat we hierin blijven hangen en er niet uitkomen. Kost veel energie maar is ook weer aan mij om het in die gevallen los te laten en hem niet moet willen overtuigen.Lena12 schreef: ↑03-05-2022 21:10Speelt hier misschien een stuk onzekerheid vanuit hem mee?
Doordat jij (hoe goed bedoeld ook) kritiek hebt op zijn idee voelt hij zich aangevallen en reageert daarom als een mokkend kind?
Zo ja, dan raak je waarschijnlijk iets in hem wat dusdanig triggert dat hij er niet goed mee om kan gaan.
Betekent niet dat jij iets verkeerd doet, is misschien wel interessant om eens met hem over te hebben waarom hij er zo'n moeite mee had dat jij actief mee wilde denken.
Hebben andere irritaties daar wellicht ook mee te maken?
En ik herken het zelf ook wel een beetje bij mezelfbij mij komt het vanuit een laag zelfbeeld.
Vervelend dat je het zelf herkent! Komt het vaak voor? En heb je hier iets van hulp voor?
dinsdag 3 mei 2022 om 22:23
Als jij snel óók van de leg bent als hij geïrriteerd is lijkt me dat wel iets waar je wat mee moet.
Hij heeft een persoonlijkheidsstoornis, dat vraagt om een evenwichtige omgeving die zich niet snel door opspelende emoties mee laat slepen.
Zelf heeft hij minder grip op zijn emoties, als jij daar op reageert blijf je elkaar triggeren.
Hij heeft een persoonlijkheidsstoornis, dat vraagt om een evenwichtige omgeving die zich niet snel door opspelende emoties mee laat slepen.
Zelf heeft hij minder grip op zijn emoties, als jij daar op reageert blijf je elkaar triggeren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
dinsdag 3 mei 2022 om 22:27
natuurlijk vind je datElise279392 schreef: ↑03-05-2022 19:43Zeker waar, en toch werd er door verrassend veel mensen gezegd dat ik zijn bal afpak, het ego bij mij ligt en ik me er niet moet bemoeien. Dus vind de reactie van ozymandias wel terecht, eerlijk gezegd.
woensdag 4 mei 2022 om 08:49
Eens! Heb je tips voor me? Het lukt me vaak wel om niet te reageren in the heat of the moment, maar achteraf wil ik wel even horen dat het zijn ding was en niet de mijne. Nog belangrijker merk ik dat ik de relatie steeds iets minder leuk begin te vinden, dit proces gaat heel langzaam en geleidelijk en het scheelt dat we ook ontzettend veel goede momenten hebben waarop ik de deukjes alweer vergeet. Zodra er dan echter weer iets speelt, schiet ik van binnen weer in de: daar gaan we weer... Dit wil ik dan op z’n tijd ook nog weleens bespreken, eveneens niet als een aanval, maar puur om m’n emoties te delen. Dit is dan voor hem weer een trigger in z’n emoties, waarop hij het gevoel heeft dat hij op z’n tenen moet lopen en hij niet zichzelf kan zijn.lolapaloeza schreef: ↑03-05-2022 22:23Als jij snel óók van de leg bent als hij geïrriteerd is lijkt me dat wel iets waar je wat mee moet.
elise279392 wijzigde dit bericht op 04-05-2022 09:37
12.96% gewijzigd