jaloezie
woensdag 12 mei 2010 om 23:32
k ben een man en zit in een relatie al 8 jaar, 2 kinderen. Mijn partner en ik hebben een geweldige relatie, sex, humor, liefde etc. Vorig jaar kwam ik erachter dat mijn partner verliefd was geworden op een andere man, net op het moment dat onze relatie in een dip zat. Deze dip was ik echter wel zelf de oorzaak van. De gevoelens van deze man waren ook positief naar mijn vrouw. Ze hebben toen innig sms contact gehad. Toen ik merkte na een paar maanden dat er iets was heb ik dit gevraagd. Ik kreeg toen het antwoord dat ze contact had met haar ex. Ze hadden elkaar getroffen overdag ergens. Later in die week was ik natuurlijk kapot ervan dat ik dat niet wist. Maar er was nog iets dat voelde ik. En toen kwam de eerder genoemde man weer in beeld en ze wist niet wat die gevoelens waren. Ik heb enorm mijn best gedaan voor haar terug te winnen, romantsche steden trips, liefdesgedichten etc. maar ik bleef zitten met een wantrouwen misschien niet juist. de druk in de relatie van mijn kant nam toe. We haddn afgesproken dat zij niet meer zou smsen met die 2 mannen, echter kwam ik er 6 maanden lang achter elke keer weer dat dat wel zo was op de rekening. De smsjes werden steeds gewist. zij gaf een aantal malen aan dat ik haar in haar vrijheid was aan het beroven, en dit kan ik me voorstellen. Alleen het contact met die andere man doet mij pijn.
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik erg jaloers ben, ik nu ook heel erg achterdochtig ben en ik er continue over wil praten, en zij niet.
Ik zit vol met angst, en jaloezie, het enige wat ik me afvraag is of ik nou overdrijf of dat ik dit van een vrouw mag vragen?
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik erg jaloers ben, ik nu ook heel erg achterdochtig ben en ik er continue over wil praten, en zij niet.
Ik zit vol met angst, en jaloezie, het enige wat ik me afvraag is of ik nou overdrijf of dat ik dit van een vrouw mag vragen?
woensdag 12 mei 2010 om 23:43
angst en jaloezie zijn dodelijk voor elke relatie. Dus je hebt haar niets te vragen, je hebt jezelf iets te vragen! Kun jij dit een beetje loslaten en, desnoods met hulp, leren om hier mee om te gaan?
Als niet, zou ik me zorgen maken als ik jou was. Je vrouw vertelt je dat ze niet blij is met jouw gedrag. Ze gedraagt zich alsof ze er niet blij mee is. Jij wet dat je fout zit maar je vraagt haar zich aan te passen.
Wat klopt er nu niet?
Als niet, zou ik me zorgen maken als ik jou was. Je vrouw vertelt je dat ze niet blij is met jouw gedrag. Ze gedraagt zich alsof ze er niet blij mee is. Jij wet dat je fout zit maar je vraagt haar zich aan te passen.
Wat klopt er nu niet?
woensdag 12 mei 2010 om 23:43
Ik denk als de relatie in een dip zit, dat je daar sámen uit moet komen....want door buiten de deur te smssen los je dat niet op. Het valt me vaker op dat als mensen in een relatie in een dip zitten (wat bij praktisch iedere relatie wel eens gebeurt), dat de ene partij dénkt dit te moeten oplossen door het buiten de deur te zoeken. Terwijl het juist van belang is er dan sámen met de partner er over te praten om een oplossing te zoeken!
Dus nee, ik vind het niet gek dat je jaloers bent.
Dus nee, ik vind het niet gek dat je jaloers bent.
woensdag 12 mei 2010 om 23:51
a.s. dinsdag ga ik in therapie voor mijn jaloezie. ik hoop dat dit een hoopt helpt.
De dip was mijn schuld daar ik alleen maar bezig was met mezelf en de nieuwe baan. We hadden net een kleine en ik voelde de verantwoordelijkheid en dacht, hard werken en veel geld verdienen. FOUT!
Waar ik mee blijf zitten is dat ik niet weet wat ze smsen, ze zien elkaar ongeveer 1x per maand op een hobby van mijn zoon. soms ben ik erbij en soms niet.
Is het fout als ik denk : Waarom smst ze toch met hem als ze weet dat ik daar verschrikkelijk ongelukkig van word?
De dip was mijn schuld daar ik alleen maar bezig was met mezelf en de nieuwe baan. We hadden net een kleine en ik voelde de verantwoordelijkheid en dacht, hard werken en veel geld verdienen. FOUT!
Waar ik mee blijf zitten is dat ik niet weet wat ze smsen, ze zien elkaar ongeveer 1x per maand op een hobby van mijn zoon. soms ben ik erbij en soms niet.
Is het fout als ik denk : Waarom smst ze toch met hem als ze weet dat ik daar verschrikkelijk ongelukkig van word?
woensdag 12 mei 2010 om 23:51
Vind je nu echt dat TO fout zit Vlammetje? Ik vind het namelijk helemaal niet zo gek dat hij nu jaloers en achterdochtig is, aangezien zij in mijn ogen "fout" zit met haar sms-jes die ze steeds stiekem wist.
Ik vind dat je best aan je partner mag vragen daar mee te stoppen, aangezien dit verder gaat dan een onschuldige vriendschap met een andere man en daarbij TO kwetst.
Ik vind dus niet dat TO zijn partner van haar vrijheid berooft en ik vind het kwalijk dat zij hem nu de zwarte piet toeschuift.
Ik vind dat je best aan je partner mag vragen daar mee te stoppen, aangezien dit verder gaat dan een onschuldige vriendschap met een andere man en daarbij TO kwetst.
Ik vind dus niet dat TO zijn partner van haar vrijheid berooft en ik vind het kwalijk dat zij hem nu de zwarte piet toeschuift.
woensdag 12 mei 2010 om 23:56
hallo iris, dank voor je bericht. een vrouw of man moet in een relatie niet het gevoel hebben dat de ander hem of haart controleert. Die man vindt ze aantrekkelijk, leuk etc. dat geeft ze eerlij toe. Maar er is verder niets aan de hand. Ik geloof dat wel, maar elke keer als haar telefoon afgaat of ze hem kan tegenkomen krijg ik ontzettende angst aanvallen. Ik wil dan antwoorden, gerustgesteld worden keer op keer en dat gaat haar ook de keel uithangen natuurlijk.
woensdag 12 mei 2010 om 23:58
donderdag 13 mei 2010 om 00:02
Het is volkomen normaal hoor dat je controle-neigingen krijgt en eindelloos bevestigd wilt worden, want dit is toch een vorm van ontrouw voor jou (al was het dan niet fysiek) en veel mensen gaan door deze fase heen. Natuurlijk vind ze dat irritant, maar ze werkt hier nog steeds actief aan mee door met deze man te blijven sms-en.
Ik las dat ze verliefd was op deze man, is ze dat nog steeds zover je weet?
Weet je wat voor soort sms-jes het zijn? Heb je ze wel eens gelezen?
Is ze nu anders naar jou dan vroeger?
Sorry heel wat vragen, maar ik probeer een beeld te vormen.
Ik las dat ze verliefd was op deze man, is ze dat nog steeds zover je weet?
Weet je wat voor soort sms-jes het zijn? Heb je ze wel eens gelezen?
Is ze nu anders naar jou dan vroeger?
Sorry heel wat vragen, maar ik probeer een beeld te vormen.
donderdag 13 mei 2010 om 00:04
Ik moet zeggen dat ik er zelf echt totaal niet tegen zou kunnen als mijn man zo ontzettend achterdochtig/ jaloers en onzeker zou zijn.
Misschien zoekt ze juist wel expres die spanning op bij andere mannen? Zou dat kunnen? Hoe is de spanning verder bij jullie? Of is het na die 8 jaar alleen maar papa en mama spelen?
Misschien zoekt ze juist wel expres die spanning op bij andere mannen? Zou dat kunnen? Hoe is de spanning verder bij jullie? Of is het na die 8 jaar alleen maar papa en mama spelen?
donderdag 13 mei 2010 om 00:04
Ik denk niet dat je naief bent TO en ook niet dat ze nu een affaire onder je neus heeft, maar wel dat ze heel wat op het spel zet door zich buiten de deur te richten in plaats van haar energie op haar relatie te richten.
Ook vind ik het niet vreemd dat je daar onzeker van wordt, je bent ook maar een mens, toch.
Ook vind ik het niet vreemd dat je daar onzeker van wordt, je bent ook maar een mens, toch.
donderdag 13 mei 2010 om 00:05
Maar uit je verhaal begrijp ik dat er niets is gebeurt, nu niets gebeurt en dat jij toch angstaanvallen hebt omdat jij denkt dat er best eens iets zou kunnen gebeuren?
Nogmaals, je vrouw is niet heilig, maar zelf vind ik sms-en met iemand geen grote zonde. Allerminst. Sterker nog, als zij haar hart kan luchten bij deze persoon, digitaal en op afstand, kon het nog wel eens handig zijn. Het gaat jou, heel bot gezegd, niet eens aan waar het over gaat. Ik ben allerminst van mening dat ieder, omdat hij of zij nu eenmaal de partner is van ook maar inzage krijgt in alle correspondentie en alle dagboeken. Ongeacht levenspartner zijn, heeft ieder mens recht (en vaak ook behoefte) aan een stukje 'eigen' leven en contacten.
Aan degene die het vroeg: ja ik vind inderdaad dat jaloezie en wantrouwen funest zijn. Maakt niet uit hoe verdedigbaar dat evt is en wat voor goede redenen er in het verleden zijn aan te wijzen die de jaloezie en het wantrouwen hebben veroorzaakt. Die oorzaak ligt namelijk in het verleden, en de acties van de jaloerse/wantrouwige partner zijn vaak in het heden en brengen de toekomst in gevaar. Als de persoon die jaloers en wantrouwend is, het oprecht meent dat hij/zij wil werken aan de relatie, dan is dat het gebied dat als eerste werk vereist. Neemt niet weg dat de wederpartij ook werk te verrichten heeft, maar de wederpartij heeft -volgens mij- nog geen topic geopend met 'wel of niet smsen met ex en leuke man-. Het gedrag van zijn vrouw kan TO uiteindelijk niet bepalen, maar wel positief beïnvloeden door zijn eigen gedrag te wijzigen.
Nogmaals, je vrouw is niet heilig, maar zelf vind ik sms-en met iemand geen grote zonde. Allerminst. Sterker nog, als zij haar hart kan luchten bij deze persoon, digitaal en op afstand, kon het nog wel eens handig zijn. Het gaat jou, heel bot gezegd, niet eens aan waar het over gaat. Ik ben allerminst van mening dat ieder, omdat hij of zij nu eenmaal de partner is van ook maar inzage krijgt in alle correspondentie en alle dagboeken. Ongeacht levenspartner zijn, heeft ieder mens recht (en vaak ook behoefte) aan een stukje 'eigen' leven en contacten.
Aan degene die het vroeg: ja ik vind inderdaad dat jaloezie en wantrouwen funest zijn. Maakt niet uit hoe verdedigbaar dat evt is en wat voor goede redenen er in het verleden zijn aan te wijzen die de jaloezie en het wantrouwen hebben veroorzaakt. Die oorzaak ligt namelijk in het verleden, en de acties van de jaloerse/wantrouwige partner zijn vaak in het heden en brengen de toekomst in gevaar. Als de persoon die jaloers en wantrouwend is, het oprecht meent dat hij/zij wil werken aan de relatie, dan is dat het gebied dat als eerste werk vereist. Neemt niet weg dat de wederpartij ook werk te verrichten heeft, maar de wederpartij heeft -volgens mij- nog geen topic geopend met 'wel of niet smsen met ex en leuke man-. Het gedrag van zijn vrouw kan TO uiteindelijk niet bepalen, maar wel positief beïnvloeden door zijn eigen gedrag te wijzigen.
donderdag 13 mei 2010 om 00:09
Ik ben het met je eens hoor Vlammetje dat TO nu erg overreageert, maar ik blijf het vreemd vinden dat zijn vrouw blijkbaar al meerdere keren in een ander geïnteresseerd is geweest en/of op een ander verliefd is geweest tijdens hun relatie en daar toch niet aan wil gaan werken, maar juist door blijft sms-en.
Normaal gesproken vind ik sms-en met een andere man niet eens zo vreemd, maar in dit geval wel en ik begrijp dus wel waar de angst van TO vandaan komt.
Normaal gesproken vind ik sms-en met een andere man niet eens zo vreemd, maar in dit geval wel en ik begrijp dus wel waar de angst van TO vandaan komt.
donderdag 13 mei 2010 om 00:13
quote:rudie schreef op 13 mei 2010 @ 00:07:
dank je iris. hoe kun je dit het beste brengen? ze wordt direct kwaad als ik erover wil praten.
Tuurlijk wordt ze kwaad op jou, aangezien ze haar gedrag niet wenst te veranderen en jou liever wegzet als een zeur die haar van haar vrijheid berooft, maar toch zou ik eens duidelijk tegen haar zeggen dat haar gedrag bij jou veroorzaakt, net als je nu in dit topic doet.
Verbieden kun je haar niets en dat moet je ook niet willen, maar wellicht kan ze eens gaan nadenken of deze sms-jes werkelijk zo onschuldig zijn of dat ze toch maar beter mee kan stoppen.
PS: Geef je nog even antwoord op mijn vragen?
dank je iris. hoe kun je dit het beste brengen? ze wordt direct kwaad als ik erover wil praten.
Tuurlijk wordt ze kwaad op jou, aangezien ze haar gedrag niet wenst te veranderen en jou liever wegzet als een zeur die haar van haar vrijheid berooft, maar toch zou ik eens duidelijk tegen haar zeggen dat haar gedrag bij jou veroorzaakt, net als je nu in dit topic doet.
Verbieden kun je haar niets en dat moet je ook niet willen, maar wellicht kan ze eens gaan nadenken of deze sms-jes werkelijk zo onschuldig zijn of dat ze toch maar beter mee kan stoppen.
PS: Geef je nog even antwoord op mijn vragen?
donderdag 13 mei 2010 om 00:16
vlammetje heeft helemaal gelijk, jammer genoeg kun je de emotie niet in een topic leggen. Ze heeft me keer op keer gezegd dat het fout was, van haar ex kreeg ze vragen als heb je een naaktfoto, die andere man sluit zijn sms af met xxx
Ik moet er zeker aan werken voor mezelf. wat ik me blijf afvragen is hoe kom je ervan af ?
Ik moet er zeker aan werken voor mezelf. wat ik me blijf afvragen is hoe kom je ervan af ?
donderdag 13 mei 2010 om 00:17