Jong trouwen

05-02-2020 22:41 107 berichten
Vandaag hoorden we dat de vroegere beste vriendin van mijn oudste onlangs getrouwd is. De afgelopen jaren stond het contact op een laag pitje omdat mijn dochter ging studeren en de vriendin de wereld rondreisde om het (Jehova) geloof te verkondigen. Nu dus getrouwd, een ‘gewoon’ Nederlands meisje van nog geen 21.
Dat hoor je toch nooit meer? Ik ben zelf op mijn 23e getrouwd en dat was al niet heel verstandig.
Iemand nog jonger?
kindrebel schreef:
05-02-2020 22:58
Ik ben op mijn 36ste voor het eerst gaan samenwonen en straks op mijn 43ste trouwen dus tja, van trouwen op je 21ste snap ik helemaal niets. Je hebt nog helemaal geen tijd gehad om jezelf en je plek in de wereld te ontdekken. Maar dat is natuurlijk precies waarom Jehova’s zo vroeg trouwen: vastleggen voor ze zelf gaan nadenken.
Want je kunt jezelf niet leren kennen als je getrouwd bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 23 toen ik trouwde. Met name om praktische redenen. Het is gewoon zo gelopen...

Als ik het over een ander hoor vind ik dat wel jong ja... maar goed, ze zullen er ook wel hun reden voor hebben.
Zeker als er een geloof mee gemoeid is, vind ik 21 toch écht niet meer jong :-).

Ze had al 3 jaar getrouwd kunnen zijn en ze had al 2 of wat kinderen kunnen hebben.
lux- schreef:
05-02-2020 23:28
Die kun je ook samen ontdekken. Ik ben absoluut niet religieus en trouwen hoefde van mij niet per se, maar ik ontmoette nou eenmaal mijn man al jong. Wat had ik dan moeten doen? Had ik met een ander ook gelukkig kunnen worden? Vast! Maar ja, ik was nu eenmaal al gelukkig met hem.

En als ik nou iets een slechte reden vond om te wachten was het wel wachten tot mijn omgeving mij volwassen genoeg vond om dat soort keuzes te maken.

Ik ben nu 30, 5 jaar getrouwd, heb een zoon van bijna 3 en hoop heel erg (middenin IVF 2) dat ik over 2 weken zwanger blijk van kind nr. 2.

Ik had dat ook allemaal 5 jaar later kunnen doen, maar ja, zo liep het nu eenmaal niet.
Nou dit.
Ik ben ook aan een van mijn eerste serieuze vriendjes blijven plakken. We woonden samen toen ik 19 was en trouwden een aantal jaar later. Toen hadden we ook al een kind en een hypotheek.

Sorry dat ik meteen de juiste tegenkwam, zal ik maar zeggen.
Ik ben niet jong getrouwd en daar ben ik erg blij om. Ik had van mijn 18e tot mijn 22e een serieuze relatie incl samenwonen en het grootste deel van die tijd dacht ik dat we samen zouden blijven. Was ik toen getrouwd (in het kader van ‘wat is het verschil’ of ‘je weet het toch nooit zeker’), dan was ik nu zeker weten gescheiden. Dat vind ik toch een stuk beladener dan een verbroken relatie.
Ja, je kunt jezelf ook beter leren kennen tijdens een relatie/huwelijk, maar in mijn geval betekende dat de ontdekking dat ik deze relatie niet levenslang wilde. Dus hoe fijn ik het ook vind voor de dames bij wie het wel goed uitpakte, ik zou het mijn 21-jarige zelf nooit aanraden.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Tja wat is jong/oud. Zelf was ik 22 toen we trouwden (3 jaar samen toen). En nu, 12 jaar later, nog steeds erg gelukkig samen. Niet gelovig, gewoon ‘gemiddeld Nederlands’ stel zeg maar. Misschien jonger dan gemiddeld, maar heel cliché ‘het zat gewoon goed’. Half jaar later samen een bedrijf opgestart (nog steeds succesvol) en anderhalf jaar daarna werd onze oudste geboren.
Ik ken zelf een aantal die ook rond die leeftijd getrouwd zijn, daarvan is er maar één ondertussen gescheiden (gelukkig nog geen kinderen samen), ik geloof wel in ‘de ware/juiste tegenkomen op jonge leeftijd’
Je groeit ook wel samen dan denk ik, je wordt een soort van echt volwassen samen. Althans als ik voor mezelf praat.
Waar ik vandaan kom heel normaal, inderdaad religieus.

Het zijn toch - ook zonder religie - altijd echt wel typetjes die zo jong trouwen hoor.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik ben jong getrouwd op mijn 21e,geen moetje maar m,n ouders waren katholiek we mochten niet samenwonen,althans in ons dorp was dat zo in de jaren 70.
Samen heel wat opgebouwd en meegemaakt en nu na 45 jaar nog happy met elkaar.
Het kan wel het is geven en nemen en niet alles samen doen,we hebben elk onze hobby,s en sporten,wat ik soms zie bij oudere stellen dat ze alles samen doen dat zijn van die ANWB stellen.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Als je 20 bent ben je blijkbaar te jong om te trouwen, maar samenwonen vind iedereen dan wel weer heel normaal. Als de relatie dan uitgaat is dat net zo pijnlijk als een scheiding. In ons geval was gaan samenwonen echt wel net zo serieus als een huwelijk, en niet "om te kijken of we wel bij elkaar passen".
ik geef mn bek ook maar een douw
Dat moment dat je denkt, goh, er is al vijf minuten geen oordelende “vraag” meer gesteld op het forum.
Ik ben zelf opgegroeid in een nogal religieus dorp, en van mijn basisschool klas is elke vrouw gehuwd voor haar 25e, de mannen zijn ongeveer 50/50 gehuwd nu. Ik word (met mijn 26 jaar) gezien als een oude vrijgezel. Ook de vragen wanneer ik ga trouwen en kinderen ga krijgen hoor ik standaard als ik in het dorp kom en bekenden tegenkom. Dus in sommige omgevingen is het zeker niet vreemd!

Oud vriendin toendertijd van mij was met 17 verloofd, 2 weken na haar 18e getrouwd en met 21 jaar weer gescheiden, dat vond ik zelf wel echt veel te jong om te trouwen.
Ik was 18 toen ik ging samenwonen 22toen ik ging trouwen 24 toen ik voor het eerst moeder werd en 26 voor de tweede.
Wie bepaalt wat te jong is.
Wij zijn getrouwd twee jaar geleden. Ik was 25, man was 29. Hij is moslim en dat speelde wel mee.

We wilden gaan samenwonen maar dat werd door zijn familie niet geaccepteerd, want je mag geen seks voor het huwelijk (hadden we toch al maar ok). Uiteindelijk zijn we toch gaan samenwonen met de belofte dat we snel zouden gaan trouwen. Dat hebben we toen 4 maanden later gedaan.

Ik was de eerste en ben nog steeds de enige van al mijn vriendinnen en kennissen van mijn leeftijd. Ook heeft niemand kinderen. Volgens mij heeft dat ook met opleidingsniveau te maken, wat ik hier al las. Ik was zelf net klaar met mijn master, de meeste van mijn vriendinnen hadden ook lang gestudeerd of waren nog bezig.

Als ik op insta kijk naar meiden van mijn vroegere sportclub, hebben er zo veel al babies! Dat zijn de meiden die met 19 of 20 al hun mbo afgerond hebben een vaak direct daarna zwanger werden.

Ik mijn ervaring zijn het vooral de religieuzen die vroeg trouwen en de lager opgeleiden die vroeg zwanger worden. In sommige gevallen is het hartstikke leuk en blijkt het een goede stap geweest te zijn, anderen zijn voor de bevalling al weer uit elkaar. Ik durf er geen uitspraak over te doen.
Voor mijzelf kan ik alleen maar zeggen trouwen is overrated, vooral met de huidige NL regels aangaande trouwen en wat erachteraan komt, scheiden.
Wel is het zo dat trouwen iets met je relatie doet, zoals ikzelf 8 jaar samen met mijn nu dus ex, daarna getrouwd en 17 maanden later trok zei de stekker eruit.

Nou ja is zoals het is en of ik ooit nog eens weer ga trouwens denk het niet. Oh en ben dus al 2 keer getrouwd geweest. Eerste keer was ik 26, 2e keer 43 dus leeftijd zegt ook helemaal niks.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik was 20, hij 23, toen we trouwden zonder druk van de omgeving, maar omdat we dol waren op elkaar, ons zelf konden zijn bij elkaar en we elkaar ook een eigen leven gunden. Het voelde goed en dat is na 35 jaar nog steeds zo.
elfjetwaalfje wijzigde dit bericht op 06-02-2020 07:25
0.45% gewijzigd
Love is the meaning of life
Ik denk dat het een kwestie is van geluk hebben, vind je de juiste persoon om mee verder te gaan?

Ik ben nu veertiger en zie bij de jonge collega's grote verschillen. Ook veel relaties die op de klippen lopen omdat ze elkaar kwijt raken, doordat ze allebei een andere kant op ontwikkelen en blijkbaar toch te smalle basis overhouden.

Biologisch is toch iets van 27 ideale leeftijd om zwanger te zijn. Mijn schoonzus is dat ongeveer maar die kreeg veel commentaar dat ze zo jong al zwanger was. Bizar, waar bemoeien mensen zich mee?

Ik had pas laat een leuke man.
Jong trouwen, dan kun je ook jong scheiden en heb je daarna nog wat aan je leven. :roll:
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Verschilt per persoon toch? Wat maakt het uit! Ik ben begin deze maand getrouwd, 24 en zwanger. Voel mij er goed bij. Sommige zijn eerder, anderen (veel) later, allemaal prima. Trouwen was hier geen moetje want we wouden het zelf gewoon heel graag. Al vin schoonfamilie (ook JG's toevallig genoeg) het wel prettig.. Wij hadden behoefte aan zo'n basis, maar wat ik zeg.. Dat is heel persoonlijk!
Solomio schreef:
06-02-2020 06:53
Jong trouwen, dan kun je ook jong scheiden en heb je daarna nog wat aan je leven. :roll:
Precies :proud:

Ik begrijp daar echt helemaal niks van. Je bent nog een kind bijna.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ik om mij heen kijk dan zijn er van de stellen die al heel jong bij elkaar waren nu nog meer bij elkaar dan van de stellen die op latere leeftijd bij elkaar kwamen. Daar zijn al meerdere stellen gescheiden.
Hier in het oosten van het land trouwen mensen ook jong. Ik was zelf wel jong moeder (begin 20) maar wel met hbo op zak. Wel had mijn man mij al jong gevraagd, uiteindelijk pas met 30 getrouwd :biggrin: . We waren te druk met de kinderen en vonden het ook wel leuk als ze het mee maakte. Overigens hebben we een vrij simpele bruiloft gehad, wel feestje, jurk en taart. Maar binnen een net budget :proud: . Want dat mensen 30.000 euro voor bruiloft uitgeven, heb ik dan nooit gegrepen.
Voor iedereen een groene tuin
-Darkside- schreef:
06-02-2020 00:03
Nou dit.
Ik ben ook aan een van mijn eerste serieuze vriendjes blijven plakken. We woonden samen toen ik 19 was en trouwden een aantal jaar later. Toen hadden we ook al een kind en een hypotheek.

Sorry dat ik meteen de juiste tegenkwam, zal ik maar zeggen.
Ja, je lijkt je vaak te moeten verdedigen dat je al jong wist met wie je verder wilde.

Terwijl niemand raar opkijkt als je al jong weet wat voor werk je wil doen, bijvoorbeeld. Sterker nog, op je 18de bijna verplicht een onomkeerbare beslissing maken op het gebied van studie, omdat je tegenwoordig studeren al nauwelijks kunt betalen, laat staan een tweede studie, dat vinden we allemaal volkomen normaal. Ook nogal een commitment.

Mja een studie is goed voor je ontwikkeling, een man niet, hè ;)

Ik ben er naar mee gestopt in het dagelijks leven, dat proberen uit te leggen. Dan vinden ze me maar raar. Kan ik goed mee leven.
lux- wijzigde dit bericht op 06-02-2020 07:23
1.47% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Gemiddelde leeftijd in NL voor vrouwen voor hun eerste huwelijk is 31,5 jaar
Iedereen die onder de 25 (of het nou 21 of 23 is) trouwt, is er erg vroeg bij
Solomio schreef:
06-02-2020 06:53
het klopt nog ook wat je zegt, als je jong trouwt is kans op mislukken van je huwelijk het grootst (logisch: je verandert nog volop tot je 30e)
Behalve bij de vriendin van TO, want juist gelovigen blijven wel bij elkaar (als scheiding een vies woord is in jouw kerk)
lilalinda schreef:
06-02-2020 07:23
het klopt nog ook wat je zegt, als je jong trouwt is kans op mislukken van je huwelijk het grootst (logisch: je verandert nog volop tot je 30e)
Behalve bij de vriendin van TO, want juist gelovigen blijven wel bij elkaar (als scheiding een vies woord is in jouw kerk)
Met de huidige scheidingskansen kun je sowieso bijna beter maar niet meer trouwen.

De vraag is ook in hoeverre voor altijd samen blijven een doel moet zijn. Voor zolang er thuiswonende kinderen zijn is het preferabel, maar verder?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven