Kans van slagen?

22-09-2018 13:20 29 berichten
Hoi!

Ik heb iemand ontmoet, of liever gezegd her-ontmoet. We gaan heel wat jaren terug en kwamen elkaar weer tegen. Leuk gepraat, later afgesproken en wat gedronken. Ik merk dat ik hem nog steeds leuk en aantrekkelijk vind. Op papier is deze leukerd een goede vangst. Lieve vent, hart van goud. Leuke baan, leuk huis en handig. Tel daarnaast nog zijn leuke kop erbij op en je hebt een man uit duizenden, denk ik.

Nu heb ik eigenlijk wel een beetje veel last van bindingsangst (ik ben inmiddels 14 jaar vrijgezel), maar er is nog iets wat mij zorgen baart. Heeft een relatie kans van slagen wanneer je niet of nauwelijks dezelfde interesses hebt? Ik snap dat je allebei je eigen dingen moet blijven doen binnen een relatie, maar als er nou echt helemaal geen overlap is of enig raakvlak, gaat dat dan uiteindelijk niet wringen?
Alle reacties Link kopieren
Leer elkaar eerst eens wat beter kennen. Misschien hebben jullie toch meer overeenkomsten en/of gedeelde interesses dan je dacht.

Heb gewoon een leuke tijd samen, dan zie je vanzelf wat ervan komt :)
Maar ik ken hem al heel lang, alleen we hebben een tijd geen contact gehad. Nu elkaar weer tegengekomen. En aangezien mijn hobby's/interesses 'bijzonder' zijn, denk ik niet dat wij enige overeenkomsten gaan vinden.

Maar misschien zou ik er wel zo in moeten staan en heb ik uiteindelijk meer last van bindingsangst dan van het feit dat we weinig gemeen hebben.
Wat bedoel je precies met dat jouw hobby's en interesses zo bijzonder zijn?
Dingen gemeen hebben gaat toch niet om hobby's? Ik denk dat je iets probeert te vinden om het niet aan te hoeven gaan eigenlijk.
Niet zo moeilijk lopen doen.
Voel je je fijn bij hem ? Wil je bij hem zijn ? Dan is het toch duidelijk ?
En wees blij, een kloon van jezelf wat interesses ed betreft is wel erg boring. Misschien zijn zijn interesses wel heel leuk en interessant, en krijg je er een andere kijk op de wereld door.
Possa schreef:
22-09-2018 13:34
Wat bedoel je precies met dat jouw hobby's en interesses zo bijzonder zijn?
Ik vind ze niet echt bijzonder, maar ik ben bijvoorbeeld een fantasy-nerd en verdiep me in Wicca. Hij is een nuchtere Hollandse jongen die van surfen en voetbal houdt. Maar zo ben ik ook gek van lezen (niet bijzonder, weet ik) en dat vindt hij maar tijdverspilling. Daarom ben ik bang dat het uiteindelijk niet gaat werken. Aangezien hij zelfs mijn normale hobby al suf vindt.
Koffiehagedis schreef:
22-09-2018 13:36
Dingen gemeen hebben gaat toch niet om hobby's? Ik denk dat je iets probeert te vinden om het niet aan te hoeven gaan eigenlijk.
Dat gaf ik dan ook aan in een eerdere reactie....
Lily1504 schreef:
22-09-2018 13:39
Ik vind ze niet echt bijzonder, maar ik ben bijvoorbeeld een fantasy-nerd en verdiep me in Wicca. Hij is een nuchtere Hollandse jongen die van surfen en voetbal houdt. Maar zo ben ik ook gek van lezen (niet bijzonder, weet ik) en dat vindt hij maar tijdverspilling. Daarom ben ik bang dat het uiteindelijk niet gaat werken. Aangezien hij zelfs mijn normale hobby al suf vindt.
denk dat de verschillen in hobby's niet zo'n probleem zijn, maar wel dat het er op lijkt, dat jullie heel verschillend in het leven staan. Dat is natuurlijk best te overbruggen als jullie daar beiden voor openstaan en dat kunnen we vanachter een schermpje natuurlijk niet beoordelen.
Ga gewoon daten, je hoeft niet gelijk met hem te gaan trouwen en huisje. boompje, beestje te gaan doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dubbel...
Precies, je kunt ook nieuwe dingen ontdekken. En tja, als je jouw bijzondere hobby's als uitgangspunt neemt voor een match wordt het wel wat ingewikkeld. Ik heb ook een paar wat minder veel voorkomende hobby's. Zlu het leuk vinde als mijn partner af en toe eens kont kijken en ik er wel wat over kan vertellen hoe het gaat, zonder te veel details. Andersom zou ik dat ook fijn vinden als partner op die manier zijn bezigheden met mij deelt. Ik heb in een vorige relatie wel een hobby 'overgenomen' (waar ik bij andere van zijn hobby's die behoefte dan totaal weer niet had en dat was ook prima), maar dan wel op een andere locatie, en dus vaak ook met andere mensen, dan hij. In het weekend of zo gingen we wel af en toe samen. Maar verder heb ik ook meer algemene interesses zoals naar een leuke kroeg gaan, naar een film, een stuk wandelen. Dat waren vaak de dingen die we samen deden. Een beetje een gedeelde voorkeur in bijvoorbeeld de balans thuis-uithuizig vind ik wel belangrijk. En qua gespreksonderwerpen ook wel genoeg te bepraten. Maar per se iemand die dezelfde bijzondere hobby heeft, dan wordt de spoeling, bij mij tenminste, wel weg dun...
rosanna08 schreef:
22-09-2018 13:44
denk dat de verschillen in hobby's niet zo'n probleem zijn, maar wel dat het er op lijkt, dat jullie heel verschillend in het leven staan. Dat is natuurlijk best te overbruggen als jullie daar beiden voor openstaan en dat kunnen we vanachter een schermpje natuurlijk niet beoordelen.
Ga gewoon daten, je hoeft niet gelijk met hem te gaan trouwen en huisje. boompje, beestje te gaan doen
Misschien had ik het beter zo kunnen verwoorden dan weinig overeenkomsten in hobby's/interesses. Want we staan inderdaad verschillend in het leven. En verder heb je ook volkomen gelijk....
Je uitleg over verschil in interesses is helder. Dat betekent niet direct dat het niets kan worden hoor. Denk dat jouw twijfel/onzekerheid (over hem, jouzelf of jullie?) een groter struikelblok is.

Ben je erg gek op hem? Voel je je fysiek aangetrokken? Wat vind je leuk aan hem? :)
Hobby's maken echt niks uit als je in elkaar geïnteresseerd bent. Dezelfde toekomstvisie en levensvisie hebben, dat is belangrijk.

En houd er ook rekening mee dat je hem helemaal niet kent als partner. Ga er niet van uit dat je weet hoe hij in elkaar steekt omdat je elkaar ooit als vrienden hebt gekend. Dat is een totaal ander iets.
Annelleke schreef:
22-09-2018 14:05
Hobby's maken echt niks uit als je in elkaar geïnteresseerd bent. Dezelfde toekomstvisie en levensvisie hebben, dat is belangrijk.

En houd er ook rekening mee dat je hem helemaal niet kent als partner. Ga er niet van uit dat je weet hoe hij in elkaar steekt omdat je elkaar ooit als vrienden hebt gekend. Dat is een totaal ander iets.
We hebben in het verleden wel degelijk een korte relatie gehad.... Weliswaar lang geleden en we zijn dus beide ouder geworden, maar het is niet dat ik hem niet op die manier niet ken. En ook toen had ik deze zorgen.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 14:13
2.88% gewijzigd
Possa schreef:
22-09-2018 14:03
Je uitleg over verschil in interesses is helder. Dat betekent niet direct dat het niets kan worden hoor. Denk dat jouw twijfel/onzekerheid (over hem, jouzelf of jullie?) een groter struikelblok is.

Ben je erg gek op hem? Voel je je fysiek aangetrokken? Wat vind je leuk aan hem? :)
Ik ben oprecht bang dat we zo ver van elkaar afstaan, dat dat wel echt een struikelblok gaat worden. Dat neemt niet weg dat ik het ook in mijn broek doe van het idee van een vaste relatie, maar ook angst om weer op mijn spreekwoordelijke muil te gaan. Tel dit bij elkaar op en misschien heb je dan enig idee wat mijn stomme hoofd momenteel met mij doet. Zucht....
Waarom is het destijds uitgeraakt?
Waarom zou de liefde die zo ver van mekaar liggende hobbies en levensvisie niet kunnen overbruggen en een vriendschap wel?
Spreek je er met hem over, over verder te gaan dan gewone vriendschap? Indien ja, hoe staat hij hier tegenover?
Je overeenstemming hoeft niet in je hobbys te zitten, maar meer in instelling of levensvisie. Daar kom je achter als je elkaar beter leert kennen.

Mijn man en ik delen geen enkele hobby. Hij houdt van sport, ik ben liever lui dan moe. Ik hou van lezen en schilderen, hij vindt dat saai. Maar we hebben altijd gespreksonderwerpen en delen het zelfde gevoel voor humor. We zijn allebei erg ambitieus qua werk, komen uit een zelfde soort gezin. Die dingen vind ik eigenlijk veel belangrijker.
Lily1504 schreef:
Ik denk dat het je kan gaan irriteren door de tijd heen.
Het is altijd vervelend om door een relatie 'van jezelf verwijdert te raken'.
Maar het kan ook goed gaan, alleen de tijd zal dat leren.
Lily1504 schreef:
Ik denk dat het je kan gaan irriteren door de tijd heen.
Het is altijd vervelend om door een relatie 'van jezelf verwijdert te raken'.
Maar het kan ook goed gaan, alleen de tijd zal dat leren.
luiwammes schreef:
22-09-2018 14:44
Je overeenstemming hoeft niet in je hobbys te zitten, maar meer in instelling of levensvisie. Daar kom je achter als je elkaar beter leert kennen.

Mijn man en ik delen geen enkele hobby. Hij houdt van sport, ik ben liever lui dan moe. Ik hou van lezen en schilderen, hij vindt dat saai. Maar we hebben altijd gespreksonderwerpen en delen het zelfde gevoel voor humor. We zijn allebei erg ambitieus qua werk, komen uit een zelfde soort gezin. Die dingen vind ik eigenlijk veel belangrijker.
En Wicca als hobby kan inderdaad nogal een breekpunt zijn qua levensvisie.
Lucifer2018 schreef:
22-09-2018 14:55
En Wicca als hobby kan inderdaad nogal een breekpunt zijn qua levensvisie.
Ja, das ook eigenlijk geen hobby te noemen.
luiwammes schreef:
22-09-2018 15:08
Ja, das ook eigenlijk geen hobby te noemen.
Nee, het is geen hobby. Het is meer een manier waarop ik mijn leven inricht. En helemaal niet dat ik de hele dag bezig ben met obscure zaken, ik heb gewoon een toffe baan, Netflix graag en zie er ook normaal uit. Goh, dat klinkt veroordelend, zowel naar mezelf als naar anderen die zich wel anders willen kleden e.d., maar dat bedoel ik helemaal niet zo. Soms is je uit willen drukken lastig en zeg je net het verkeerde, maar bedoel je het niet zo. Enniehoe, ik weet gewoon niet of het samengaat.
Lily1504 schreef:
22-09-2018 15:52
Nee, het is geen hobby. Het is meer een manier waarop ik mijn leven inricht. En helemaal niet dat ik de hele dag bezig ben met obscure zaken, ik heb gewoon een toffe baan, Netflix graag en zie er ook normaal uit. Goh, dat klinkt veroordelend, zowel naar mezelf als naar anderen die zich wel anders willen kleden e.d., maar dat bedoel ik helemaal niet zo. Soms is je uit willen drukken lastig en zeg je net het verkeerde, maar bedoel je het niet zo. Enniehoe, ik weet gewoon niet of het samengaat.
Gewoon proberen en zien waar het schip strandt misschien?
luiwammes schreef:
22-09-2018 16:11
Gewoon proberen en zien waar het schip strandt misschien?
Ja, wellicht... Het is nog zo pril. Of eigenlijk is er nog helemaal niets. Ik loop dus ernstig op de zaken vooruit, want het kan natuurlijk sowieso nog alle kanten op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven