Kerstperikelen (ja, nu al)

02-10-2008 11:08 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een situatieschets: wij wonen aan de ene kant van het land, onze ouders/schoonouders allevier aan de andere kant van het land, vlak bij elkaar.

Wat deden wij dus altijd met kerst: combineren. Net zo gemakkelijk.

Nu willen de schoonouders om een of andere duistere reden dat wij de 20e december komen i.v.m. kerst.

Maar daarmee dwingen ze ons min of meer om:

ofwel 2 x binnen 5 dagen naar de andere kant van het land te rijden

ofwel: mijn ouders maar een jaartje over te slaan met kerst

ofwel: de 20e 's morgens maar naar mijn ouders te gaan, waardoor zij zich in wezen ook moeten aanpassen aan de plannen van schoonouders en hun schema moeten omgooien.

De datum van m'n schoonouders staat al vast en daar kan niet meer aan getornd worden.

Hoe ga ik dit netjes oplossen!
Allemaal naar jou toe komen de 20e ?
Kunnen jouw ouders niet dit jaar naar jou toekomen met kerst?
dat doen waar jij en je partner je prettig bij voelen.

als je de 20ste niet wil dan doe je dat toch niet?

daarbij 1x een jaar twee keer rijden is ook niet zo onoverkomelijk, toch?
maak er 'n lang weekend van door 'n huisje te huren in de omgeving van ouders/schoonouders
Doen wat jij en je partner willen, idd.

Je bent uitgenodigd, toch, niet met het mes op de keel gedwongen?

Snap het wel, hoor, je wilt niemand teleurstellen, en kerst is zo'n tijd waarop iedereen gezellig bij elkaar 'moet' zijn...... (ik ben tegen kerst en alle fake gezelligheid die erbij hoort, dus ik doe helemaal niks meer, buiten mezelf opsluiten en hopen dat het gewoon weer heel snel 1 jan. is, hahaha).

Kun je je schoonouders het probleem niet voorleggen? En het ook eens met je ouders bespreken? Wellicht kunnen jullie er met zijn allen een mouw aan passen.
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Vraag is natuurlijk wat jullie willen. Kerstmis vieren moet je alleen doen omdat je het zelf wil. En niet omdat het verplicht is.

Wij hebben het al jaren geleden besloten om kerst niet te vieren met familie (gescheiden ouders, oma's & opa's). En iedereen accepteert het.

Ik ga altijd met mijn moeder en zus voor de kerst een keer lunchen. En op kerstavond is mijn schoonvader en mijn moeder welkom voor een borrel. En daarna wil ik ze niet meer zien... heerlijk rustig genieten van een paar vrije dagen samen!

Maar omdat niet iedereen deze mogelijkheid als optie neemt... succes met je keuze!
Ik ziet niet in waarom je niet naar jouw ouders zou gaan. Die staan er toch helemaal buiten?

Ik zou óf voorstellen dat één van de ouderparen naar jullie komt óf twee keer rijden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:gigaluilak schreef op 02 oktober 2008 @ 11:11:

dat doen waar jij en je partner je prettig bij voelen.

als je de 20ste niet wil dan doe je dat toch niet?

daarbij 1x een jaar twee keer rijden is ook niet zo onoverkomelijk, toch?Eens.. 1x twee keer rijden kan toch wel? Aan de andere kant, als je daar geen zin in hebt: niet doen. Waarom kerst nu opeens op de 20e vieren? Ik zou daar in elk geval geen zin in hebben..
Kun je niet de 20ste naar je schoonouders gaan, daar blijven overnachten of in een hotelletje ofzo (al is dat natuurlijk super duur) en dan de 21ste naar je ouders gaan. Of zoals iemand anders al zegt huur een huisje voor een lang weekend. Dan hoef je niet heen en weer te rijden. En anders zit er niets anders op dan toch 2x in 5 dagen tijd te rijden. Voor die ene keer in het jaar zie ik daar geen probleem in.
Gewoon zeggen dat jullie andere plannen hebben op de 20ste en dat het dus niet uitkomt. Dat jullie wel bijvoorbeeld de 24ste kunnen...En uitleggen hoe dat zit met het heen-en-weer rijden. Als ze jullie dan nog steeds "dwingen" om te komen zou ik er klaar mee zijn en bedanken voor de "eer".
Ik zou eerlijk gezegd ook geen zin hebben om met een tussenruimte van een week een paar honderd kilometer te rijden om "gezellig" op bezoek te gaan. Nou zal het ongetwijfeld meespelen dat ik, net als Miss Thang een hekel heb aan de verplichte opgeklopte gezelligheid van de kersttijd. Ik wil best ervoor of erna iets afspreken met familie, maar ik vertik het om een paar vrije dagen op te offeren om "samen gezellig leuke dngen te gaan doen" (terwijl ik het niet gezellig vind).

Ik zou ook opteren voor de mogelijkheid te overnachten en de volgende dag naar je ouders te gaan. Die begrijpen toch ook wel dat 2x ver rijden niet leuk is (en bovendien met de huidige bezineprijs klauwen met geld kost).

Waarom houden je schoonouders vast aan de 20-ste trouwens? Zijn ze weg met de kerst of zo? Zo ja, dat is dan HUN keuze, niet de jouwe. Dan zou ik me niet verplicht voelen om de 20-ste wel op te komen draven en gewoon met de kerst naar je eigen ouders gaan en later eens naar de schoonouders (in januari of zo).
Nja, zoals gewoonlijk in dit soort gevallen speelt er natuurlijk veel meer.

Ten eerste is er geen overleg gepleegd. Er werd botweg gezegd: de 20e moeten jullie... enz. (Niet: kunnen jullie dan) "want we hebben al dit en dat geregeld voor die datum". (We werden dus met een voldongen feit geconfronteerd)

Wij spelen al jaren met het idee om dat verplichte bezoek aan familie eens over te slaan met kerst. Dat weten onze beide ouders. Allevier vinden ze het niet zo leuk, maar van mijn eigen ouders komt iets meer begrip dat je op zulke dagen graag voor je eigen gezin kiest. Ik heb nooit echt een kerstgevoel; altijd die verplichting, de halve dag in de auto zitten, niet leuk.

Nu doen zij alsof ze ons een gunst bewijzen "want nu hoef je met kerst de deur niet uit". Mijn ouders worden daar nu in feite de dupe van.

Wat ook nog speelt is dat mijn dochter een week voor kerst jarig is. Wij wilden komende maand eens kijken wanneer we haar verjaardag gaan vieren. Nu worden wij min of meer gedwongen dat de 13e te doen, het weekend ervoor dus. Eigenlijk stond er voor dat weekend al wat leuks in onze agenda, daar kunnen we dus nu niet heen.
quote:Freda12 schreef op 02 oktober 2008 @ 11:25:

Ten eerste is er geen overleg gepleegd. Er werd botweg gezegd: de 20e moeten jullie... enz. (Niet: kunnen jullie dan) "want we hebben al dit en dat geregeld voor die datum". (We werden dus met een voldongen feit geconfronteerd)

Wij spelen al jaren met het idee om dat verplichte bezoek aan familie eens over te slaan met kerst. Dat weten onze beide ouders. Allevier vinden ze het niet zo leuk, maar van mijn eigen ouders komt iets meer begrip dat je op zulke dagen graag voor je eigen gezin kiest. Ik heb nooit echt een kerstgevoel; altijd die verplichting, de halve dag in de auto zitten, niet leuk.

Nu doen zij alsof ze ons een gunst bewijzen "want nu hoef je met kerst de deur niet uit". Mijn ouders worden daar nu in feite de dupe van.

Wat ook nog speelt is dat mijn dochter een week voor kerst jarig is. Wij wilden komende maand eens kijken wanneer we haar verjaardag gaan vieren. Nu worden wij min of meer gedwongen dat de 13e te doen, het weekend ervoor dus. Eigenlijk stond er voor dat weekend al wat leuks in onze agenda, daar kunnen we dus nu niet heen.

Heel simpel: vriendelijk bedanken voor de 20-ste. Je eigen dochter gaat toch potdorie voor je schoonouders!!! Uiteraard zijn ze van harte welkom bij jullie thuis, om die verjaardag mee te vieren.

En gewon lekker voor jezelf kiezen met de kerst. Je zult zien, het is erg bevrijdend om dat te doen. Ik heb de knoop 3 jaar geleden ook doorgehakt en inmiddels is men eraan gewend en zit ik niet meer vanaf oktober al in de kerst stress.
Misschien vinden jouw ouders het wel hartstikke leuk om naar jullie te komen met kerst. Geen drukte, geen gedoe en zelf een keer gast mogen zijn.

Mijn ouders nodigden ook elk jaar alle kids en kleinkinderen uit en op een gegeven moment zagen we dat het echt te druk voor hun werd. Nu is het om de beurt bij mijn broer en mij thuis.

Misschien is dit een ideale gelegenheid om het eens voor te stellen.

Wat ook nog speelt is dat mijn dochter een week voor kerst jarig is. Wij wilden komende maand eens kijken wanneer we haar verjaardag gaan vieren. Nu worden wij min of meer gedwongen dat de 13e te doen, het weekend ervoor dus. Eigenlijk stond er voor dat weekend al wat leuks in onze agenda, daar kunnen we dus nu niet heen.Geen overleg maar medegedeeld! Jemig...Ik haat dat (maar het gaat nu even om jou). Gewoon zeggen dat jullie andere plannen hebben (ideaal om de verjaardag als smoes te gebruiken)!
ohja, nou weet ik ook alweer waarom ik zo'n hekel heb aan kerst!
Pffff... Freda, jouw schoonouders klinken erg vermoeiend!

Wat zou je zelf het liefst doen met kerst?

In jouw situatie zou ik vriendelijk bedanken voor de 20ste; je eigen dochter viert dan haar verjaardag - het lijkt me dat ze dat zelf ook wel hadden kunnen bedenken.

Daarbij word ik een beetje tegendraads bij het woord "moeten".

Heb je al aan je eigen ouders gevraagd of zij dit jaar kerst bij jullie willen vieren?
Ik zou vriendelijk bedanken voor de 20e, de verjaardag van mijn dochter vieren in het weekend dat het mij het beste uitkomt en op 1e kerstdag gewoon naar mijn ouders gaan en evt nog naar mijn schoonouders.

Succes met je keuze!

Dat hadden de schoonouders ook kunnen weten dat jullie dochter jarig is en dat je dan wel andere plannen hebt.

Denk dat afzeggen omdat je al andere plannen hebt in dit geval de beste optie is, want anders ben je elk jaar de pineut dat zij dingen zomaar regelen zonder van te voren overleg te plegen. Als zij de deur op hun neus krijgen dat mensen dat niet pikken, dan binden ze wellicht wel in en vragen het de volgende keer netjes ipv je voor 'n voldongen feit te stellen.

Verder vraag ik me af waarom jullie altijd naar beide ouders moeten. Kunnen zij niet een keer naar jullie komen?
In voldongen feiten zijn ze een kei, en vermoeiend zijn ze ook ja. En altijd alles maar zo vreselijk lang van te voren regelen, daar krijg ik ook een sik van. Zodat ze altijd de eersten zijn en dus de eerste rechten hebben, dat idee.

Kijk, ik had de agenda ook niet bij de hand toen ik dat te horen kreeg, dus op het moment zelf kon ik niet reageren. Anders had ik wel iets kunnen zeggen als 'oh, maar dan moet ik m'n dochters verjaardag de 13e vieren en dan kunnen we eigenlijk niet'.

Zulke dingen achteraf terugdraaien is m.i. nog moeilijker dan meteen nee zeggen.

Maar goed, ik herinner me nog extreem goed hoe er gereageerd werd toen wij eens vorig jaar of 't jaar ervoor met kerst niet 's morgens al kwamen opdraven (wij vinden het namelijk wel bezwaarlijk om op een feestdag voor dag en dauw te vertrekken) en pas begin van de middag kwamen aandraven. Het was allemaal onze schuld dat wij het zo zorgvuldig geplande feestje hadden verziekt, daar kwam het in het kort op neer.

Dus om nu wéér verstek te laten gaan... we zijn al een beetje de zwarte schapen aan 't worden. (Kun je van zo'n imago overigens nog af komen? )
Oh, nog een antwoord op een vaakgestelde vraag: ik heb nog een paar zussen, mijn ouders hier vragen met kerst zou betekenen dat m'n zussen ook nog 'dwing' om naar ons te komen met kerst (met alle kosten van dien, benzine is niet bepaald gratis, een ritje op en neer is al gauw 50 euro) ofwel m'n ouders op te zadelen met twee kerstdagen drukte, een hier en een thuis met de zussen+aanhang - net die drukte dus die ik voor mezelf binnen de perken probeer te houden.

En m'n ouders zijn ook geen zestig meer.
Dan kun je maar beter echt goed het zwarte schaap worden en doen wat jij wilt!
Is het dan niet een idee om kerst bij jou te vieren? Hoef jij de deur niet uit, heb je alleen wel je ouders en schoonouders tegelijk over de vloer. Of heb je (schoon)broers/zussen waardoor kerst bij je (schoon)ouders wordt gevierd? In dat geval kun je ook nog kerstavond vieren ipv eerste kerstdag.
hm... Mosterd , je geeft al aan waarom je niet bij jou kunt vieren.

Dan zou ik toch je schoonouders bellen en zeggen dat je in je agenda hebt gekeken en zag dat jullie niet kunnen.
anoniem_60033 wijzigde dit bericht op 02-10-2008 11:56
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven