Kind liever bij vader

29-10-2018 15:09 169 berichten
Mijn dochter van 13 is liever bij haar vader dan dat ze bij mij is. Ze woont ook bij haar vader en komt naar mij als ze daar zin in heeft. Ik heb geprobeerd om met haar vader een vast ritme te creëren wanneer ze waar moeten zijn. Maar vader vindt dat kinderen niets tegen hun zin moeten doen. Hij behandeld haar ook als een gelijke ipv een kind van 13 jaar. Ze hoeft van hem dus helemaal niets wat ze zelf niet wil en in mijn ogen gaat het hier helemaal fout met de opvoeding en heeft ze ook het idee dat ze totaal niet naar mij hoeft te luisteren.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er even over nagedacht. Vooral over wat een beslissing is die niet te maken heeft met rancune of andere narigheden.

Ik zou uitzoeken wat de reden is dat zoon niet meegaat op vakantie. Als dat zijn eigen keuze is, eentje die gemaakt is vanuit een persoonlijke motivatie in plaats vanuit een loyaliteitsconflict, dan zou ik dochter toestemming geven. Als zoon niet mee mag of niet mee wil omdat hij zich schuldig voelt tegenover zijn moeder, dan zou ik dochter geen toestemming geven. Een vakantie hoort een plezierige aangelegenheid te zijn. Als er gezinsleden door worden buitengesloten is het dat niet en daar wil ik niet aan bijdragen. En zo zou ik het ook aan dochter uitleggen.
Zo jammer dat je dochter de dupe moet zijn van de slechte relatie tussen jou en je ex.+ ze is 13, je kan haar (vind ik) niet verplichten via een strik schema te gaan leven zodat jij haar vaker ziet.

Zo'n dochter kiest waarschijnlijk gewoon diegene die niet te moeilijk is voor haar, deze leeftijd is vaak al zwaar genoeg. Als iemand jouw op 13-jarige leeftijd iets verbied/verplicht gaat ze alleen maar meer weg blijven. Probeer hier echt samen met je ex uit te komen en maak afspraken en laat je dochter hier niet tussen zitten.
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Nummer*Zoveel schreef:
29-10-2018 15:45
Wat is je grootste zorg? Dochter is 13 en ze doet het goed op school, heeft vriendinnen, en je weet waar ze uithangt. Is jouw zorg echt het welzijn van jouw dochter?

Tuurlijk, wat een rare vraag!

Of is het misschien dat ex met zijn gedrag het bloed onder jouw nagels vandaan haalt?

Dat doet hij op alle mogelijke manieren en daar heb ik inderdaad veel last van. Ik praat hier niet met dochter over maar ze is wel op de hoogte van alles via haar vader.

Probeer voor jezelf uit te zoeken waar jouw grootste angst en frustratie zit, en pak dat aan. Niet door dit op ex of op dochter te projecteren, maar door aan jezelf te werken.

Mijn grootste angst is dat ik haar helemaal niet meer zie en doordat ze nu begint te puberen en ze zich niet aan afspraken hoeft te houden dat het helemaal mis gaat met haarzelf en op school.

Je zal zien dat dochter vanzelf meer naar jou toe zal trekken als je zelf dat stukje woede en frustratie kwijt bent.
Ik hoop het.
Because schreef:
29-10-2018 15:47
Je mag dan geen liefdesrelatie met hem meer hebben maar jullie hebben zeer zeker nog een ouderrelatie. Communicatie hierover is broodnodig . Ik zou niet meer reageren op vragen van je kind maar van hem vragen of hij voortaan per email dit soort zaken regelt (vakantie)

Wat betreft de telefoon en brutaal gedrag zou ik gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je puber weet prima dat een nieuwe iPhone 8s krijgen geen normale zaak is. Ook weet ze prima dat een brutale mond niet kan. Voor nu voelt het misschien niet leuk, maar pubers kunnen het fatsoenlijke opvoeding prima waarderen, vooral op termijn gaat ze dit inzien.

Blijf in gesprek met haar en volg je eigen hart.
Dank je wel, dit deed ik ook steeds maar het is echt moeilijk. Het wordt steeds lastiger omdat hij in mijn ogen steeds een stapje verder gaat.

Dan heb ik het nog niet over dat ze 20 december vertrekken en de 20ste en 21ste ook eigenlijk nog naar school moet.
karin6789 schreef:
29-10-2018 15:47
Jullie hebben er een machtsstrijd van gemaakt en jullie kinderen zitten er tussen in.
Jij gedraagt je als een schaap en hij als een bully.
En wat heb ik aan deze reactie? Of je wil alleen even je mening op tafel gooien?
Pandax schreef:
29-10-2018 15:48
Ik heb er even over nagedacht. Vooral over wat een beslissing is die niet te maken heeft met rancune of andere narigheden.

Ik zou uitzoeken wat de reden is dat zoon niet meegaat op vakantie. Als dat zijn eigen keuze is, eentje die gemaakt is vanuit een persoonlijke motivatie in plaats vanuit een loyaliteitsconflict, dan zou ik dochter toestemming geven. Als zoon niet mee mag of niet mee wil omdat hij zich schuldig voelt tegenover zijn moeder, dan zou ik dochter geen toestemming geven. Een vakantie hoort een plezierige aangelegenheid te zijn. Als er gezinsleden door worden buitengesloten is het dat niet en daar wil ik niet aan bijdragen. En zo zou ik het ook aan dochter uitleggen.
Dank je voor je reactie. Ik probeer ook om erachter te komen waarom hij niet mee mag of niet mee gaat. Maar dit weet ik nu nog niet.
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:53
En wat heb ik aan deze reactie? Of je wil alleen even je mening op tafel gooien?
Nee, meer verduidelijken dat het moeilijk is om daar uit te komen.
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:24
Ik heb het ouderlijk gezag.
Jij alleen? En toch is ze bij haar vader, en gebeurt dit allemaal? Waarom oefen je je gezag niet uit?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:52
Dank je wel, dit deed ik ook steeds maar het is echt moeilijk. Het wordt steeds lastiger omdat hij in mijn ogen steeds een stapje verder gaat.

Dan heb ik het nog niet over dat ze 20 december vertrekken en de 20ste en 21ste ook eigenlijk nog naar school moet.

School is maar zelden 'eigenlijk'. In dit geval zou ik geen toestemming geven.
HighOnLife schreef:
29-10-2018 15:48
Zo jammer dat je dochter de dupe moet zijn van de slechte relatie tussen jou en je ex.+ ze is 13, je kan haar (vind ik) niet verplichten via een strik schema te gaan leven zodat jij haar vaker ziet.

Zo'n dochter kiest waarschijnlijk gewoon diegene die niet te moeilijk is voor haar, deze leeftijd is vaak al zwaar genoeg. Als iemand jouw op 13-jarige leeftijd iets verbied/verplicht gaat ze alleen maar meer weg blijven. Probeer hier echt samen met je ex uit te komen en maak afspraken en laat je dochter hier niet tussen zitten.
Met een schema bedoelde ik de omgangsregeling. Deze was helemaal uitgetekend in een schema. Niet meer als normaal volgens mij? Dit schema is ook met de kinderen besproken en ze waren het hier mee eens. Vader was het er ook mee eens. Het was zijn voorstel zelfs. Maar nadat kinderen het ermee eens waren was hij het er niet meer mee eens en vond dat ze zelf per dag mogen beslissen waar ze zijn en wat ze willen. Als ik savonds een afspraak had terwijl dochter naar mij wilde dan was ik een slechte moeder omdat ik afspraak niet meteen af wilde of af kon zeggen. Om dit te voorkomen heb ik op een vaste omgangsregeling gehamerd.
karin6789 schreef:
29-10-2018 15:56
Nee, meer verduidelijken dat het moeilijk is om daar uit te komen.
Heel moeilijk, dit gaat een hele lange en zware weg worden.
JollyRider schreef:
29-10-2018 15:57
Jij alleen? En toch is ze bij haar vader, en gebeurt dit allemaal? Waarom oefen je je gezag niet uit?
Wat gebeurt er als moeder het hoofdverblijf van dochter weer voor zich opeist?
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:38
Omdat ik steeds de goede vrede wilde bewaren.
Zo beginnen oorlogen.

Laat NIET over je lopen. Nooit.
(Dead Kennedys)
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:52

Maar als jij alleen gezag hebt en toestemming geeft overtreed jij dan niet de leerplicht?
Dus dan kán het gewoon niet?
Een zebra is geen paard met strepen
[quote=JollyRider post_id=29184951 time=1540825071 user_id=361296]
Jij alleen? En toch is ze bij haar vader, en gebeurt dit allemaal? Waarom oefen je je gezag niet uit

Je bedoelt via de rechter? Rechter luistert ook naar kinderen van 13 jaar. Dus daar heb ik niet veel aan. Ik wil graag met haar een goede relatie, dat ze liever bij haar vader woont dat kan ik begrijpen.
Gewoon geen antwoord aan je dochter geven en je wens op tafel leggen:

'Vakantie? Ik wil dat je vader dat soort dingen even zelf met me bespreekt'.
karin6789 schreef:
29-10-2018 15:59
Als moeder het ongedeelde gezag heeft, zoals ik het meen te begrijpen, dan is het handhaven van dat gezag nog heel andere koek. Dat wordt vechten, en daar gaat schade worden gelopen door alle betrokkenen. Maar het alternatief is "de lieve vrede". Die is niet zo lief en ook niet zo vredig. En zo te lezen met dochter als grootste slachtoffer, ook al ziet die dat nu niet zo.
(Dead Kennedys)
karin6789 schreef:
Ze heeft zelf daar ook inspraak in. Dus denk niet dat ik dat via een rechter ga winnen. En wat heb ik daar dan aan? Ze zal het zien dat ik haar dwars zit.
JollyRider schreef:
Zo beginnen oorlogen.

Had ik ook niet verwacht van mezelf.
Ik zou ex eerst willen spreken over twee dingen:
- het feit dat hij haar twee dagen eerder van school haalt
- de vraag waarom zoontje van 10 niet meegaat op vakantie
JollyRider schreef:
Zo beginnen oorlogen.

Klopt, maar hoe nu verder dan?
Concreet, wat kan moeder het beste doen?
Jamaarhoe schreef:
29-10-2018 16:00
Maar als jij alleen gezag hebt en toestemming geeft overtreed jij dan niet de leerplicht?
Dus dan kán het gewoon niet?
Ja inderdaad. De boete is dan voor mij.
Knockknock schreef:
29-10-2018 16:01
Je bedoelt via de rechter? Rechter luistert ook naar kinderen van 13 jaar. Dus daar heb ik niet veel aan. Ik wil graag met haar een goede relatie, dat ze liever bij haar vader woont dat kan ik begrijpen.

Kijk, als je liever over je laat lopen, dan moet je dat natuurlijk doen. En als je al op voorhand er van uit gaat dat rechters hun werk niet doen, dan heb je daar ook niets aan. Maar ik bedoel het niet vervelend, maar dan mag je je ook afvragen waarom je hier om hulp komt vragen. Kies er dan gewoon voor dat je haar kwijt bent, en je ex haar verder volledig "opvoedt". Heel goed voor de lieve vrede, maar verder nergens goed voor.
(Dead Kennedys)
Knockknock schreef:
29-10-2018 15:54
Dank je voor je reactie. Ik probeer ook om erachter te komen waarom hij niet mee mag of niet mee gaat. Maar dit weet ik nu nog niet.
Hoe probeer je daarachter te komen?
JollyRider schreef:
29-10-2018 16:03
Als moeder het ongedeelde gezag heeft, zoals ik het meen te begrijpen, dan is het handhaven van dat gezag nog heel andere koek. Dat wordt vechten, en daar gaat schade worden gelopen door alle betrokkenen. Maar het alternatief is "de lieve vrede". Die is niet zo lief en ook niet zo vredig. En zo te lezen met dochter als grootste slachtoffer, ook al ziet die dat nu niet zo.
Inderdaad...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven