Kind liever bij vader
maandag 29 oktober 2018 om 15:09
Mijn dochter van 13 is liever bij haar vader dan dat ze bij mij is. Ze woont ook bij haar vader en komt naar mij als ze daar zin in heeft. Ik heb geprobeerd om met haar vader een vast ritme te creëren wanneer ze waar moeten zijn. Maar vader vindt dat kinderen niets tegen hun zin moeten doen. Hij behandeld haar ook als een gelijke ipv een kind van 13 jaar. Ze hoeft van hem dus helemaal niets wat ze zelf niet wil en in mijn ogen gaat het hier helemaal fout met de opvoeding en heeft ze ook het idee dat ze totaal niet naar mij hoeft te luisteren.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
Nu heb ik vorige week haar mobiele telefoon afgepakt omdat ze een grote mond had tegen mij. Vader gaat dezelfde dag met haar naar de stad om een nieuwe iPhone 8 plus voor haar te kopen.
Nu wil ze dat ik toestemming geef omdat ze op vakantie willen in de kerstvakantie. Vakantie is al geboekt en betaald maar ik ben hier door dochter van op de hoogte gebracht. Haar vader wil absoluut geen contact met mij.
Ik ben van plan om geen toestemming te geven maar van de andere kant ben ik bang dat ik haar hierdoor helemaal kwijt raak.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb ook nog een zoontje van 10 en die is wel vaker bij mij dan bij vader. Dochter deelde mij mee dat hij met kerst bij mij is omdat hij niet meegaat op vakantie.
maandag 29 oktober 2018 om 16:19
Adviseren.
Onderzoeken.
Maatregelen adviseren aan de Raad, die weer adviseert aan de kinderrechter.
En uiteindelijk kan dat hele systeem een kind ophalen, bij degene met het gezag plaatsen, of waar dat nodig wordt gevonden, onder nieuw gezag plaatsen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 16:19
maandag 29 oktober 2018 om 16:20
Dit!JollyRider schreef: ↑29-10-2018 16:17
Ik denk dat je te pessimistisch bent. Het systeem is niet ingericht op wat het kind wil, maar op wat goed is voor het kind.
En het is niet goed om een 13-jarige puber overal haar zin in te geven en aan het ouderlijk gezag te onttrekken, omdat vader zijn ex dwars wil zitten. Dat is niet goed voor een kind.
Kweek bij jezelf het vertrouwen, dat als jij de juiste wegen bewandelt, het goed kan komen met je dochter.
maandag 29 oktober 2018 om 16:21
Knockknock schreef: ↑29-10-2018 16:18Dank jullie wel voor jullie tips! Ik ga morgen meteen actie ondernemen. Heel erg bedankt voor nu.
Sterkte en heel, heel veel succes!
maandag 29 oktober 2018 om 16:24
En kom gerust hier uithuilen he. Want het is een verdomd zwaar traject, een dergelijke ex bestrijden om het belang van je dochter. Dit forum kan verrekte on aardig zijn, maar kan ook gewoon steun geven en een schouder bieden.Knockknock schreef: ↑29-10-2018 16:18Dank jullie wel voor jullie tips! Ik ga morgen meteen actie ondernemen. Heel erg bedankt voor nu.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 16:29
Welke reden(en) heb je om geen toestemming te geven?
Heb je die reden(en) al bij de vader neergelegd (via e-mail als hij je niet te woord wil staan) zodat er een gesprek kan plaatsvinden waarin hij tegenargumenten kan geven?
Tenzij je een hele goede reden hebt om geen toestemming te geven, bijvoorbeeld omdat een deel van die vakantie buiten de schoolvakantie plaatsvindt, begrijp ik niet waarom je er alleen al aan denkt om te weigeren.
Dat je ex jullie dochter inzet om de communicatie te voeren wil nog niet zeggen dat jij hierin mee moet gaan. Je zou beter even kunnen bellen om aan te geven dat hij het toestemmingsformulier alvast kan invullen (vakantiebestemming en de periode) en naar je kan mailen zodat jij alleen nog hoeft te tekenen. Dan hoeft jullie dochter hier geen partij in te zijn. Het is echt sneu voor dat meisje zo.
Pick your battles and bloom
maandag 29 oktober 2018 om 16:31
Heb het idee dat de bevoegdheden van BJ soms erg overschat worden. Niet per se door jou hoor. Dit is bij lange na geen zaak waarbij het kind zou kunnen worden weggehaald.JollyRider schreef: ↑29-10-2018 16:19Adviseren.
Onderzoeken.
Maatregelen adviseren aan de Raad, die weer adviseert aan de kinderrechter.
En uiteindelijk kan dat hele systeem een kind ophalen, bij degene met het gezag plaatsen, of waar dat nodig wordt gevonden, onder nieuw gezag plaatsen.
maandag 29 oktober 2018 om 16:34
Je leest niet goed.vivautrecht85 schreef: ↑29-10-2018 16:10Nee, echt nee. Dan doet TS precies hetzelfde.
Dan mag dochter de boodschap weer overbrengen.
Ze zal haar dochter een reactie moeten geven. Mijn reactie zou zijn dat je dat soort dingen met haar vader wil bespreken. Niet meer en niet minder. Ik vind het vrij logisch dat je vervolgens zelf je verantwoordelijkheid neemt om dat gesprek aan te gaan. Dacht dat we daar al uit waren.
maandag 29 oktober 2018 om 16:36
Ik zou kijken naar het (sociaal) wijkteam of het jeugdteam bij jou in de gemeente. Daar zitten hulpverleners die bekend zijn met dit soort situaties en die je kunnen adviseren. Jeugdzorg is een stuk hoger in de keten. Als die weg nodig is, dan weet het wijkteam je daar wel heen te helpen.
maandag 29 oktober 2018 om 16:55
Dat kan best nog eens mee gaan vallen.JollyRider schreef: ↑29-10-2018 16:24En kom gerust hier uithuilen he. Want het is een verdomd zwaar traject, een dergelijke ex bestrijden om het belang van je dochter.
Een ex wordt een bully omdat het kan (is vaak ook maar onmacht) en als hij serieus tegengas krijgt, kan hij sneller tot inkeer komen dan je nu zou denken.
i
maandag 29 oktober 2018 om 17:04
Dat is ook niet de bevoegdheid van BJ. Maar op de vraag wat BJ kan doen heb ik wel het complete beeld willen geven, samen met de Raad en de kinderrechter kan de kinderbescherming vrij veel.vivautrecht85 schreef: ↑29-10-2018 16:31Heb het idee dat de bevoegdheden van BJ soms erg overschat worden. Niet per se door jou hoor. Dit is bij lange na geen zaak waarbij het kind zou kunnen worden weggehaald.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 17:05
Dat hoop ik van harte voor TO
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 17:06
Nee hoor, dochter moet helemaal niet "gewoon" onder schooltijd op vakantie kunnen.EsterInside schreef: ↑29-10-2018 17:03Allemaal mooi en fijn. Maar dochter moet gewoon op vakantie kunnen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 17:09
Ja want stel je voor dat je een weekje school mist. Dan kan je direct wel stoppen, toch?JollyRider schreef: ↑29-10-2018 17:06Nee hoor, dochter moet helemaal niet "gewoon" onder schooltijd op vakantie kunnen.
maandag 29 oktober 2018 om 17:10
Stel je voor dat je reageerde op een manier dat je serieus te nemen was.EsterInside schreef: ↑29-10-2018 17:09Ja want stel je voor dat je een weekje school mist. Dan kan je direct wel stoppen, toch?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 29 oktober 2018 om 17:13
EsterInside schreef: ↑29-10-2018 17:09Ja want stel je voor dat je een weekje school mist. Dan kan je direct wel stoppen, toch?
maandag 29 oktober 2018 om 17:13
LeerplichtEsterInside schreef: ↑29-10-2018 17:09Ja want stel je voor dat je een weekje school mist. Dan kan je direct wel stoppen, toch?
Een zebra is geen paard met strepen
maandag 29 oktober 2018 om 17:15
Ik lees prima, dank je wel. Ik zou deze boodschap alleen persoonlijk niet aan dochter geven maar zeggen dat ik er later op terugkom. Vervolgens brief naar vader. Kortom; de dochter zo min mogelijk belasten met "je vader dit" en "je vader dat".yette schreef: ↑29-10-2018 16:34Je leest niet goed.
Ze zal haar dochter een reactie moeten geven. Mijn reactie zou zijn dat je dat soort dingen met haar vader wil bespreken. Niet meer en niet minder. Ik vind het vrij logisch dat je vervolgens zelf je verantwoordelijkheid neemt om dat gesprek aan te gaan. Dacht dat we daar al uit waren.
maandag 29 oktober 2018 om 17:15
Of dochter wel of niet een paar dagen school kan missen is een andere discussie. Ze is leerplichtig en TO kan dus een flinke boete tegemoet zien als ze toestemming geeft. Aangezien ze blijkbaar eenhoofdig gezag heeft, zou ik in dit geval vader een aangetekende brief sturen en daarin aangeven dat je vanwege leerplicht helaas geen toestemming kan geven voor een vertrek op de 20e maar dat vakantie vanaf 22 e bespreekbaar is.
maandag 29 oktober 2018 om 17:18
Ik zeg ook nergens dat dat de bevoegheid van BJ is.JollyRider schreef: ↑29-10-2018 17:04Dat is ook niet de bevoegdheid van BJ. Maar op de vraag wat BJ kan doen heb ik wel het complete beeld willen geven, samen met de Raad en de kinderrechter kan de kinderbescherming vrij veel.
Maar de rechter zal niet snel toestemming geven om het kind op te halen.