kind wel of niet mee laten gaan op vakantie

27-12-2009 17:44 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben er niet zeker van of dit nou onder relaties valt, of onder kinderen. Maar in dat geval kan een Engel altijd uitkomst bieden :-)

Muizelientje heeft een vriendinnetje waar ze een aantal keren per jaar logeert. Heeft ze het altijd prima naar haar zin, maar een dag of 3 is wel genoeg. Dan wil ze weer bij mij zijn.

Dit vriendinnetje haar ouders gaan altijd in het najaar 2 weken op vakantie in Zuid Europa. Dit omdat haar moeder in de zomer doorwerkt. Ze krijgt daarvoor toestemming, kind krijgt huiswerk mee, allemaal helemaal legaal.

Nu hebben ze gevraagd of Muizelientje meegaat, voor 1 of 2 weken. Nou weet ik al bij voorbaat dat 2 weken nevernooit zal mogen van de school, ik moet er uberhaupt toestemming voor vragen en dan nog maar zien of ik het krijg maar dan zou het dus om 1 week gaan.

Ze huren daar altijd een vrij groot huis met de nodige slaapplaatsen.

Muizelientje zou met hen mee heen vliegen. Dat is dus het vriendinnetje, haar ouders, en haar broer, die is 20, met een vriendin die ook zo oud is.

Ik stelde voor dat ik dan voor 2-3 dagen naar hen toe zou vliegen aan het einde van de eerste week en dan weer met Muizelientje terug: want die mag natuurlijk niet alleen terugvliegen.

Voor de goede orde, Muizelientje is 11, maar loopt iets achter en heeft MCDD, een angst (en agressie)regulatiestoornis van het heftigste soort.

Nu belde de moeder mij op van: ja maar ik kan maar 2 weken per jaar met mijn gezin op vakantie en wil er dan niemand bij. Dat respecteer ik, maar vraag ik me tegelijkertijd wel af waarom je dan een vriendinnetje van je kind meeneemt. Maar goed, met het argument heb ik verder geen problemen, vind ik begrijpelijk.

Haar idee is dat de broer van het vriendinnetje, de knul van 20 met evenoude vriendin, dan na een week terugvliegt met Muizelientje. Ze kent ze wel, die broer en het meisje, maar verder niet goed. Paar keer gezien. Zij wonen op zichzelf, dus ze ziet ze weinig.

Voor de goede orde: ik weet nog niet eens of de school het goed vindt, en ook moet ik Muizelientjes vader nog spreken.

Maar ik heb hier wat gemengde gevoelens bij, omdat het om veel dagen gaat, meer dan Muizelientje eigenlijk gewend is om te logeren, en dan nog in een vreemd land, zonder haar vader of moeder. Muizelientje gaat eigenlijk alleen maar met haar vader of moeder, ik dus, naar het buitenland.

Tenslotte natuurlijk de MCDD (een stoornis in het ASS).

En ook: kan ik een tweetal 20-jarigen met deze 'verantwoordelijkheid' opzadelen?

Kortom, ik heb er geen lekker gevoel bij, en natuurlijk, bij twijfel niet inhalen, maar ik hoor hier graag de meningen van anderen. Misschien zie ik wel spoken?
Ik zou het niet doen, vanwege alle argumenten die je opnoemt. En wie doe je er nu een plezier mee die 2 weken, Muizelientje of de moeder van haar vriendinnetje?

Wat als ze het helemaal niet leuk vindt ('na 3 dagen is ze een logeerpartijtje al zat en wil ze naar huis') en ze moét blijven omdat ze pas over een x-aantal dagen terug vliegt, ook nog eens met relatief wildvreemden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik kan me best voorstellen dat je hierover twijfelt.

Het is in het buitenland, als het niet lekker gaat haal je haar niet 1-2-3 op. Zij is het niet gewend zo lang uit logeren te gaan. Ze heeft ook nog een stoornis (sorry voor het woord) dat de situatie kan bemoeilijken. Door de combinatie van deze factoren zou ik er zelf ook geen fijn gevoel bij hebben, denk ik.

Daarbij lijkt me de kans best groot dat je geen toestemming krijgt van school; voor muizelientje is de noodzaak er namelijk niet om per se buiten schoolvakanties op vakantie te gaan.

Ik zou het niet doen, denk ik.

Of voorstellen om samen een lang weekend langs te gaan.

Dat moeder liever geen volwassen gasten op haar vakantie heeft, snap ik, maar vind ik in dit geval best star.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou het niet doen. Heb eigenlijk geen enkel argument gehoord om het wel te doen.
Muis, ik ben het zoo eens met Himalaya! Niet doen dus. Wat zegt jou verstand in deze?
Absoluut niet doen. Lijkt me helemaal niet leuk voor jouw dochter. In een vreemd land, ze kan niet tussentijds terug, een week lang...

De moeder van het vriendinnetje snap ik ook niet. Als zij om jouw dochter geeft dan zou ze het juist fijn vinden dat je wilt komen om een week samen met hun te vieren en dan weer terug te vliegen.

Nu lijkt het vooral een gezelschapspartner voor haar dochter.
Weet die moeder om te gaan met deze beperkingen van je dochter? Dat zou voor mij doorslaggevend zijn denk ik, of degenen die verantwoordelijk zijn voor jouw dochter juist kunnen handelen als zich een situatie voordient die een aparte aanpak behoeft voor je dochter (dus niet de standaard opvoeding, maar echt weten om te gaan met de beperkingen van jouw kind). En dat geldt dan ook niet alleen voor de moeder, maar ook voor de 20-jarigen.

Ik vind het een groot risico. Je kunt niet altijd inschatten hoe je dochter op deze veranderingen gaan reageren en bovendien kan ze ook niet zomaar naar huis als het niet goed gaat. De overstap van 2 a 3 nachtjes logeren t.o.v. een week vliegen naar het buitenland vind ik persoonlijk erg groot.

Maar ik lees in je OP alleen de nadelen en ben dus snel geneigd daarin mee te gaan. Wat zijn de voordelen van deze trip? Gaat ze het leuk hebben? Denk je dat het een goede ervaring is voor haar? Op zich is het misschien wel een unieke kans en dat moet je dan ook meenemen in je overweging.
Himalaya, dank je wel voor je antwoord. Ik denk dat het vooral het plezier is van het vriendinnetje, want die heeft natuurlijk daar geen speelmaatje. En ik geloof ook zeker dat het voorstel uit de goedheid van het hart is gedaan.

Ook ik zit daarmee, met hoe komt ze dan terug. Kijk, ik kan altijd er naar toe vliegen en haar halen. Toen Muizelientje met haar vader en zijn vriendin naar Turkije ging en voor het eerst vliegen zonder mij, had ik de afspraak: ik kom je hoe dan ook halen als je dat wilt. Kost misschien een godsvermogen, maar alla....

Ik wet nog wel dat Muizelientje het toch 'geestelijk' een grote afstand vond, ineens dat vliegtuig.Voorheen ging papa met haar met de auto, en mana heeft een auto, dus die kon haar altijd halen, zo voelde ze dat. Het vliegtuig maakte toen voor haar dat ze dat best griezelig vond.

Maar hier gaan niet elke dag directe vluchten heen.

En ja, het argument dat ze terugvliegt met twee mensen die ze relatief niet goed kent, al zijn ze nog zo lief, maar vooral, wat leg ik voor een verantwoording bij hen neer?
quote:Muis66 schreef op 27 december 2009 @ 17:55:

Himalaya, dank je wel voor je antwoord. Ik denk dat het vooral het plezier is van het vriendinnetje, want die heeft natuurlijk daar geen speelmaatje. .Dat denk ik dus ook, denk dat je dat heel goed ziet.
quote:Zuigstengel schreef op 27 december 2009 @ 17:54:

Muis, ik ben het zoo eens met Himalaya! Niet doen dus. Wat zegt jou verstand in deze?Mijn gevoel zegt niet doen. Mijn onderbuik heeft meestal wel gelijk.
Ik denk dat je er niet eens verder over na hoeft te denken: de school zal nooit akkoord gaan met haar 1 of 2 weken absentie omdat ze als speelmaatje met haar vriendinnetje mee mag/moet.
quote:dignity schreef op 27 december 2009 @ 17:55:

Weet die moeder om te gaan met deze beperkingen van je dochter?

.Dat is een lastige, omdat dochterlief de bijbehorende drift- of angstbuien zelden uit bij anderen. Tot dusver gaat het goed, ze geven haar goed haar medicijnen, en ze gaan ook weg van bijv. de kermis als het teveel prikkels oplevert. In dat opzicht geen zorgen. Maar Muizelientje kan in een psychose terecht komen. Daar is ze nog nooit in gekomen, ik weet zelf niet eens hoe het dan zou gaan met haar.
Waarom ga je niet samen met je dochter naar diezelfde locatie op vakantie zodat de meiden met elkaar kunnen optrekken en jij zelf ook vakantie hebt? Dus niet bij elkaar logeren, maar jij gewoon 'n eigen hotelkamer. Dan kun je haar altijd terug halen als het haar niet bevalt en heb je zelf ook 'n week vakantie ipv voor piet snot heen en weer te vliegen om haar af te halen.
quote:himalaya schreef op 27 december 2009 @ 17:58:

Ik denk dat je er niet eens verder over na hoeft te denken: de school zal nooit akkoord gaan met haar 1 of 2 weken absentie omdat ze als speelmaatje met haar vriendinnetje mee mag/moet.Dat denk ik dus ook.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou het niet doen muis,jij weet hoe Muizelientje in elkaar steekt,luister naar je gevoel.
quote:elninjoo schreef op 27 december 2009 @ 18:01:

Waarom ga je niet samen met je dochter naar diezelfde locatie op vakantie zodat de meiden met elkaar kunnen optrekken en jij zelf ook vakantie hebt? Dus niet bij elkaar logeren, maar jij gewoon 'n eigen hotelkamer. Dan kun je haar altijd terug halen als het haar niet bevalt en heb je zelf ook 'n week vakantie ipv voor piet snot heen en weer te vliegen om haar af te halen.Hmm, dat is een optie, vooropgesteld dat ik dan vrij zou krijgen voor Muizelientje. Maar ergens voelt dat ook weer 'raar', zit ik ergens op een hotelkamer te wachten totdat het misgaat. Dat is wat kort gesteld, maar zo zou het wel voelen. Dan zou het eerder een optie zijn dat ik op datzelfde terrein ben, het is een soort resort, en dat ze dan af en toe kunnen spelen.
quote:Muis66 schreef op 27 december 2009 @ 18:04:

[...]

Hmm, dat is een optie, vooropgesteld dat ik dan vrij zou krijgen voor Muizelientje. Maar ergens voelt dat ook weer 'raar', zit ik ergens op een hotelkamer te wachten totdat het misgaat. Dat is wat kort gesteld, maar zo zou het wel voelen. Dan zou het eerder een optie zijn dat ik op datzelfde terrein ben, het is een soort resort, en dat ze dan af en toe kunnen spelen.En heb je dat over voor een speelmaatje voor het vriendinnetje van je dochter?
quote:dignity schreef op 27 december 2009 @ 17:55:

Maar ik lees in je OP alleen de nadelen en ben dus snel geneigd daarin mee te gaan. Wat zijn de voordelen van deze trip? Gaat ze het leuk hebben? Denk je dat het een goede ervaring is voor haar? Op zich is het misschien wel een unieke kans en dat moet je dan ook meenemen in je overweging.Nou, dat is dus de reden dat ik zo graag de meningen van anderen hoorde. Ik denk dat het over een aantal jaren een goede ervaring is. Muizelientje is nu 11, maar heeft toch het verstandelijk vermogen van een kind van ongeveer 8. Bovendien is ze geen fan van vliegen vanwege orenkwalen en wordt ze misselijk in een vliegtuig. Mede daarom, dat ze met twee relatief onbekenden voor haar mee moet vliegen maakt het allemaal dat mijn gevoel er niet blij mee is.
quote:himalaya schreef op 27 december 2009 @ 18:05:

[...]

En heb je dat over voor een speelmaatje voor het vriendinnetje van je dochter?Nee, dat is inderdaad een beetje raar, zoals ik het hier nu zelf teruglees. Ik heb niets tgen het land, ik wil er zelf ooit graag naar toe, maar het zou nu niet een keuze van mij zijn, zo van: ik ga naar dat land toe. Ik doe het om een ander te plezieren en dat is, afgezien van een financieel plaatje (het zou dochter overigens bijna niets kosten), niet een reden om op vakantie te gaan. Het moet bovenal altijd mijn keuze blijven.
Wuiles, Ronniemitchel, Ikwilafvallen (ja ik ook) en Broedkippetje, ook aan jullie dank voor de reacties. Ik ben blij dat iedereen vooral zegt dat ik naar mijn onderbuik moet luisteren en dat het gewoon niet echt een verstandige optie is.
ik ben pro logeren, loslaten, etc etc, maar dit zou mij echt een stap te ver zijn. Zelfs voor een kind zonder beperkingen, maar helemaal voor jouw dochter met haar handicaps. Zou het niet doen, nu is ze daar, m.i., nog veel te klein voor.
Muisdieookwilafvallen, geen dank, het is volgens mij heel duidelijk dat dit niet goed is voor jouw dochter. Luister inderdaad naar je gevoel en laat haar niet gebruiken als speelkameraadje voor andermans kind. Daar is ze te goed voor toch?
quote:Muis66 schreef op 27 december 2009 @ 18:10:

Wuiles, Ronniemitchel, Ikwilafvallen (ja ik ook) en Broedkippetje, ook aan jullie dank voor de reacties. Ik ben blij dat iedereen vooral zegt dat ik naar mijn onderbuik moet luisteren en dat het gewoon niet echt een verstandige optie is.Nog een paar maandjes en Muizelientje gaat met haar allerliefste persoon van de hele wereld waar ze het meest op vertrouwt,het meest van houd, en het liefst mee knuffeld op vakantie haar eigen Mamma
Ik zou het zowiezo niet doen met mijn dochter van 11, ik vind haar te jong om alleen mee te gaan met een vliegvakantie met anderen. Bij wat jij schrijft lees ik ook alleen dingen dat ik denk: niet doen. Het voelt ook niet goed bij je dus niet twijfelen.
quote:arwen173 schreef op 27 december 2009 @ 18:13:

ik ben pro logeren, loslaten, etc etc, maar dit zou mij echt een stap te ver zijn. Zelfs voor een kind zonder beperkingen, maar helemaal voor jouw dochter met haar handicaps. Zou het niet doen, nu is ze daar, m.i., nog veel te klein voor.Dat vind ik dus ook. Daarom laat ik haar gewoon logeren, en weten de ouders altijd hoe en wat met de medicijnen en ophalen etc is geen probleem. Want dat loslaten dat moet. Maar het komt voor mijn gevoel te vroeg in haar leventje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven