Kinderalimentatie

06-10-2010 11:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op advies van een kennis ben ik hier terechtgekomen.

Heb nl. wat vragen over de kinderalimentatie en misschien kunnen jullie me verder helpen.

Heb 3 kinderen, waarvan er 1 twee maanden terug 18 jaar is geworden. Ik wil graag dat hij zelfstandig met geld om leert te gaan en wil zijn kinderalimentatie direct op zijn rekening storten ipv die van zijn moeder. Zelf wil hij dat ook, maar zijn moeder zegt dat als hij zelf over zijn geld wil beschikken, dan maar alles er van moet betalen en zij geen cent méér bijdraagt. Ze zet hem mijns inziens onder druk, maar dat doet ze ook met mij, want om mijn kind niet in een vervelende situatie te laten belanden blijf ik op rekening van moeder storten. Ik begrijp niet waarom zij persé dat geld wil hebben, want het is van/voor mijn zoon. Hij is nu volwassen en moet met zijn geld om leren gaan.

Heb met moeder slecht contact, zelfs ook niet per mail. Ze speelt alles via de kinderen en daar schijnt weinig aan te doen te zijn.

Wat is jullie advies?
ik heb er geen verstand van maar is 50/50 geen goed idee?

Hij woont wel bij haar dus zij maakt ook kosten voor zijn onderhoud.

Sterkte er mee iig. Het lijkt me een erg onprettige situatie.
Woont je zoon bij zijn moeder? Hoe verantwoordelijk schat je je zoon in? Om hoeveel geld gaat het? Verdient hij zelf al wat?
Ga in therapie!
Wat wordt er allemaal betaald van de alimentatie? Als het alleen verzorgingsmiddelen en kleding is dan kun je het storten aan je zoon, maar als het eten, drinken, schoolgeld, gas water en licht van betaald wordt dan vind ik het niet zo gek dat moeders in de ankers springt.

Je zoon mag best met geld leren omgaan, maar dat moet niet ten koste gaan van alles. Het beste met geld leren omgaan doe je door middel van een baantje. Als hij over geld wil beschikken dan zal hij daar voor moeten werken lijkt me. Hij is 18!
Kinderalimentatie betaal je aan de ouder voor de zorg van het kind. Ik kan me voorstellen dat je ex liever zelf bepaalt hoe en wanneer het geld aan die verzorging wordt uitgeven. Is deze actie van jou niet bedoelt om een ander probleem om te lossen? Gebrek aan communicatie bijvoorbeeld?

Ik wil je niet vervelend benaderen, maar ik zit zelf in dezelfde situatie (maar dan andersom). Ex en ik betalen samen kleding en andere kosten, maar contact met hem gaat moeizaam. Hij reageert simpelweg nergens op. Ik splits zo mogelijk alle geldstromen, dan is er ook geen contact nodig, maar dat gaat niet altijd. Speelt er bij jullie ook zoiets vervelends?
Je betaald ook voor zaken die hij niet direct ziet. Dus ik begrijp haar wel. Wat je zou kunnen doen is naar hem storten met de verwachting dat hij bijdraagt aan zijn moeder wat betreft kost en inwoning. Dan leer je hem echt met zijn geld omgaan.
nvt

Van http://www.rijksoverheid. ... ralimentatie-betalen.html

Jij en je zoon mogen dit deels gezamenlijk bepalen. DJij draagt bij in zijn levensonderhoud. Als het zo is dat de moeder, als verzorgende, de rekeningen van dat levensonderhoud betaalt, heeft zij ook recht op de inkomsten voor datzelfde levensonderhoud. Als het alleen gaat om kleiding, kan het rechtstreeks naar je zoon. Woont die op zichzelf?

Overigens vind ik het vreemd en onjuist dat ze blijkbaar bereid is dit soort in mijn ogen kinderachtige zaken over de rug van jullie kind uit te vechten. Ook vind ik het vreemd dat iedereen daar blijkbaar in meegaat.
Oh ja, een andere observatie: is 18 jaar niet redelijk laat om geld om te leren gaan? Of bedoel je meer dat hij vanaf nu ook zlefstandig gaat wonen en het op die manier moet leren?
Mijn man stortte iedere maand een som op de rekening van zijn kind, nadat het 18 jaar geworden was.

Het kind betaalde daarvan, in overleg met zijn moeder, ongeveer 350 euro/maand aan zijn moeder voor voeding en elektriciteit/gas. (Vond ik veel, maar het was uiteraard een zaak tussen het kind en zijn moeder, dus niets van gezegd.) Met wat overbleef + een bijbaantje betaalde het kind zaken als kleding, uitgaan, mobieltje, vakanties, enz.

Verder betaalde mijn man rechtstreeks alle studie- en ziektekosten (inclusief verzekering) + grotere uitgaven zoals een fiets, computer,...
Als je niet gescheiden was zou je dan zo'n bedrag ook op de rekening van je zoon storten?

M.i. is dat geld voor, studie, wonen, eten, enz. Als je hem zakgeld wil geven zou ik een klein gedeelte doen. Maar ik moest gewoon werken voor mijn geld en volgens mij krijg je daar pas echt verantwoordelijksgevoel van.
Maar als hij al 18 is dan gaat toch de kinderalimentatie stop?

Ik dacht altijd dat dit maar tot 18 ging.

Ben ik mis?
Je zoon is 18. Je kunt dus zijn alimentatie direct aan hem overmaken. Dat zou ik ook doen als ik jou was.

Je zoon kan dan met zijn moeder onderhandelen over de hoogte van zijn bijdrage in kost en inwoning. Komen ze daar niet uit, kan hij op zichzelf gaan wonen. Jij staat daar verder buiten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 06 oktober 2010 @ 11:32:

Je zoon is 18. Je kunt dus zijn alimentatie direct aan hem overmaken. Dat zou ik ook doen als ik jou was.

Je zoon kan dan met zijn moeder onderhandelen over de hoogte van zijn bijdrage in kost en inwoning. Komen ze daar niet uit, kan hij op zichzelf gaan wonen. Jij staat daar verder buiten.Dit klopt helemaal. Vanaf het 18de levensjaar mag het kind beslissen over zijn/haar eigen geld.
wat lolapaloeza zegt :D
De meningen zijn dus verdeeld. De een zegt overmaken aan haar ivm kosten voor inwoning etc, de ander zegt rechtstreeks aan hem overmaken. Dat vind ik een lastige beslissing, want hij woont bij haar, heeft een basisbeurs en een baantje. Zij betaalt peperdure kleding voor hem. Ik wil hem inzicht laten ervaren in wat dingen kosten, maar zij wil alles in eigen hand houden.

Een andere reden waarom ik het aan hem over wil maken is ook, omdat zijn zus van 16 (bijna 17) een opleiding volgt en ze van haar moeder alles voor haar opleiding zelf moet betalen: boeken, reiskosten e.d. Kleding, inwoning krijgt ze van haar. Mijn dochter heeft 3 dagen in de week een baantje. Ex krijgt kinderbijslag, kinderalimentatie en boven haar goede salaris betaalt haar vriend onder tafel alle gezinsboodschappen, maar goed het gaat mij niets aan, maar ze heeft wel een hoop extra inkomsten.

Ik vind dat ze bij de kinderen met twee maten meet, daarom wil ik straks ook aan nummer 2 direct het geld overmaken, maar vraag me af of ik verplicht ben om dit in overleg met hun moeder te doen, of dat ik dit direct met mijn kinderen kan regelen.

Bovendien heb ik tot ze 21 jaar zijn wel onderhoudsplicht naar mijn kinderen toe en het lijkt me dat zij daar zelf recht op hebben.
quote:frans46 schreef op 06 oktober 2010 @ 11:00:

Ik wil graag dat hij zelfstandig met geld om leert te gaan en wil zijn kinderalimentatie direct op zijn rekening storten ipv die van zijn moeder. Zelf wil hij dat ook, maar zijn moeder zegt dat als hij zelf over zijn geld wil beschikken, dan maar alles er van moet betalen en zij geen cent méér bijdraagt. Ze zet hem mijns inziens onder druk, maar dat doet ze ook met mij, want om mijn kind niet in een vervelende situatie te laten belanden blijf ik op rekening van moeder storten.

Dat jouw ex haar zoon onder druk zet, dat doet ZIJ, dat doe jij niet.

Bovendien is het niet meer dan normaal om de alimentatie vanaf het 18e jaar op het kind zijn eigen rekening te storten.
quote:Haasje82 schreef op 06 oktober 2010 @ 11:19:

Als je niet gescheiden was zou je dan zo'n bedrag ook op de rekening van je zoon storten?

Nee, maar TO is WEL gescheiden, dus hij is verplicht om dat bedrag elke maand over te maken en 18 jaar lijkt me volwassen genoeg om daar zelf over te beschikken, net als over zijn basisbeurs!
quote:drummerwoman schreef op 06 oktober 2010 @ 11:28:

Maar als hij al 18 is dan gaat toch de kinderalimentatie stop?

Ik dacht altijd dat dit maar tot 18 ging.

Ben ik mis?Tot 18 jaar gaat kinderalimentatie naar de moeder, vanaf 18 t/m 21 geldt er nog steeds een onderhoudsplicht voor kinderen die nog niet werken. Die alimentatie gaat dan rechtstreeks naar het kind.
Hoi Frans

Jij mag zonder dat de moeder toestemming geeft het geld op de rekening van je zoon storten...is namelijk zo volgens de wet als een kind 18 wordt dat de alimentatie op hun rekening gestort behoort te worden......

Ik heb namelijk zelf het ook meegemaakt ik heb 2 dochters ...toen zij 18 werden werd het geld op hun rekening gestort.

gr
Nog even: TO, ex kan wel zoveel willen, maar vanaf 18 jaar rechtstreeks naar de rekening van je zoon overmaken is heel normaal!
quote:frans46 schreef op 06 oktober 2010 @ 18:37:

Ik vind dat ze bij de kinderen met twee maten meet, daarom wil ik straks ook aan nummer 2 direct het geld overmaken, maar vraag me af of ik verplicht ben om dit in overleg met hun moeder te doen , of dat ik dit direct met mijn kinderen kan regelen.

Tuurlijk regel je dit gewoon met je kinderen!

Van Wikipedia geplukt:

Als het kind 18 jaar wordt, moet het zelf een afspraak maken met de betalende ouder
quote:jjo_1 schreef op 06 oktober 2010 @ 19:53:

Hoi Frans

Jij mag zonder dat de moeder toestemming geeft het geld op de rekening van je zoon storten...is namelijk zo volgens de wet als een kind 18 wordt dat de alimentatie op hun rekening gestort behoort te worden......

grquote:lila01 schreef op 06 oktober 2010 @ 19:59:

[...]

Tuurlijk regel je dit gewoon met je kinderen!

Van Wikipedia geplukt:

Als het kind 18 jaar wordt, moet het zelf een afspraak maken met de betalende ouder

Thanks voor deze informatie.

Nu nog de moed opbrengen om het ook zo te regelen. Het blijft lastig als je kind onder druk gezet wordt en een ex je zwart blijft maken bij je kinderen, omdat je er wel voor de kinderen bent, maar gestopt bent om alles te doen wat en zoals zij wil.

Maar met jullie info kan ik goed vooruit.
Hi, dit maakt me toch zo boos. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jouw zoon. Bedenk eens hoe hij zich voelt: 2 vechtende ouders en waarom? om kutcenten...Je zegt dat je ex jouw zwartmaakt, maar bedenk een waarom jij dit wil? bang dat je ex het voor andere doeleinden gebruikt? als je zoon bij jou zou wonen, zou je hem dit geld ook niet geven..Bedenk eens hoe je zoon zich nu voelt? hij staat tusssn jullie in...loyaliteitsconflict. Het maakt me intens verdrietig. Mijn ouders zijn nu al ruim 10 jr uit elkaar en nog altijd hebben ze geen contact, spelen ze het via mij en mijn broertje...zulk gedrag maakt echt meer kapot dan het zo lijkt en dat je zoon waarsch laat merken....grow up!!!!
Maar het lijkt mij handig om dit te bespreken met de moeder,

doe haar een voorstel waar ze wel akkoord mee gaat.

Leg haar uit waarom, en dat je begrijpt dat zij ook geld nodig heeft voor het onderhoud van hem.

Bijvoorbeeld:

-Gedeelte naar haar voor het onderhoud en een gedeelte naar hem voor kleding en dergelijke.

-Of dat de zoon geld gaat betalen aan de moeder voor onderhoud.

Het is heel slecht van jullie beide om het via de kinderen uit te spelen, dat is gewoon kinderachtig. En dat is gewoon een slecht voorbeeld voor je kinderen. Wees volwassen en sta er boven. Ga er langs en hou je zelf onder controle en hou het zakelijk. Daarna geef je (of jullie als ouders) aan je zoon door wat er door jullie besloten is.

Maar eigenlijk is het best logisch dat de moeder niets meer aan de kind geeft als de kinderalimentatie direct naar hem gaat, tenslotte gebruikte ze waarschijnlijk dat geld ook voor hem.

Dat je kind onder druk gezet wordt hoort bij de opvoeding, dat wilde jij toch ook, je wil hem leren met geld omgaan, en daar werkt de moeder eigenlijk juist goed aan mee door dit te zeggen.
Daar gaat het allemaal om. Er valt alleen te praten met haar, zolang ze haar zin in alles krijgt en alles gaat zoal ZIJ het wil.

Dat gaat niet alleen met mij zo, maar ook met de kinderen. Ze durven haar niet tegen te spreken. In ruil daarvoor koopt ze ze om met dure kleding e.d. Eén kind heeft hier heel erge problemen mee, de andere zijn volgzamer.

Ze wil niet praten. Daar stopt het dus al. Op mijn mails reageert ze altijd rot. Ze wil het persé via de kinderen spelen, want dan kan ze me zwartmaken. Een van de kinderen heeft het hier erg moeilijk mee.

Afspraken maken hierover lukt gewoon niet, want ZIJ WIL HET NIET ZO. Maar mijn (ons) kind heeft wel zelf recht op het geld, ook juridisch, las ik gisteren.

Dan zit je muurvast, want ik wil het WEL in goede orde geregeld hebben en zit hier juist om daarin advies te krijgen. Dit gaat me heel erg aan het hart, al zien jullie dit blijkbaar anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven