Kinderalimentatie

06-10-2010 11:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op advies van een kennis ben ik hier terechtgekomen.

Heb nl. wat vragen over de kinderalimentatie en misschien kunnen jullie me verder helpen.

Heb 3 kinderen, waarvan er 1 twee maanden terug 18 jaar is geworden. Ik wil graag dat hij zelfstandig met geld om leert te gaan en wil zijn kinderalimentatie direct op zijn rekening storten ipv die van zijn moeder. Zelf wil hij dat ook, maar zijn moeder zegt dat als hij zelf over zijn geld wil beschikken, dan maar alles er van moet betalen en zij geen cent méér bijdraagt. Ze zet hem mijns inziens onder druk, maar dat doet ze ook met mij, want om mijn kind niet in een vervelende situatie te laten belanden blijf ik op rekening van moeder storten. Ik begrijp niet waarom zij persé dat geld wil hebben, want het is van/voor mijn zoon. Hij is nu volwassen en moet met zijn geld om leren gaan.

Heb met moeder slecht contact, zelfs ook niet per mail. Ze speelt alles via de kinderen en daar schijnt weinig aan te doen te zijn.

Wat is jullie advies?
quote:frans46 schreef op 07 oktober 2010 @ 11:39:

Daar gaat het allemaal om. Er valt alleen te praten met haar, zolang ze haar zin in alles krijgt en alles gaat zoal ZIJ het wil.

Dat gaat niet alleen met mij zo, maar ook met de kinderen. Ze durven haar niet tegen te spreken. In ruil daarvoor koopt ze ze om met dure kleding e.d. Eén kind heeft hier heel erge problemen mee, de andere zijn volgzamer.

Ze wil niet praten. Daar stopt het dus al. Op mijn mails reageert ze altijd rot. Ze wil het persé via de kinderen spelen, want dan kan ze me zwartmaken. Een van de kinderen heeft het hier erg moeilijk mee.

Afspraken maken hierover lukt gewoon niet, want ZIJ WIL HET NIET ZO. Maar mijn (ons) kind heeft wel zelf recht op het geld, ook juridisch, las ik gisteren.

Dan zit je muurvast, want ik wil het WEL in goede orde geregeld hebben en zit hier juist om daarin advies te krijgen. Dit gaat me heel erg aan het hart, al zien jullie dit blijkbaar anders.

Jou ex maakt jou zwart zeg je, en wat ben jij nu aan het doen?

Ik zou zeggen zie je eigen aandeel in jullie cominucatie,actie geeft reactie weet je wel!
Frans, gewoon doen wat de jurispredentie hierover zegt. Zij heeft hier niets meer over te zeggen. En in een rechtszaak zal ze het verliezen. Laat haar erbuiten en praat met je kind. Jullie kind heeft recht op de allimentatie, zij niet meer. Dat is in Nederland zo besloten.
Misschien een mailtje schijven in de richting van dit:

Officieel sta ik in mijn recht als ik de volledige kindertoeslag na de 18e verjaardag op de rekening van het kind overmaak.

Maar ik ben bereid om hier een compromie van te maken.

Tenslotte heb jij ook kosten aan het onderhoud van ons kind.

Wellicht kan je hem kostgeld vragen, maar wat ik kan doen is dat ik de toeslag splits dat er een deel naar hem gaat, en een deel naar jou.

Het is de een of het ander.

Als ik niets van je verneem, of niet bereid bent een compromie te maken, maak ik per heden de volledige toeslag naar onze zoon over.
Verder vindt ik jou houding tegenover haar ook verwijtend.

Hou daar mee op, zo werkt ze juist alleen maar minder mee.
Nee, niet meer met moeder bespreken. Jullie kind moet dit met haar regelen. Jij maakt het geld aan kind over. Dat zegt de wet en niets anders.

Zijn moeder gaat niet over zijn geld. Hij mag nu zeggen: ik bepaal wat ik ermee doe, daarvoor had ik er niets over te zeggen omdat ik minderjarig was. Het is nu MIJN geld.

Bovendien, ik vind het vreemd. Ik heb tot mijn 21ste geen kostgeld hoeven te betalen. En mijn ouders hadden het echt niet breed. Een klein inkomen.

En misschien praat ex wel verwijtend over Frans. Dat weten wij niet.
quote:roosje4 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:36:

Nee, niet meer met moeder bespreken. Jullie kind moet dit met haar regelen. Jij maakt het geld aan kind over. Dat zegt de wet en niets anders.

Zijn moeder gaat niet over zijn geld. Hij mag nu zeggen: ik bepaal wat ik ermee doe, daarvoor had ik er niets over te zeggen omdat ik minderjarig was. Het is nu MIJN geld.

Bovendien, ik vind het vreemd. Ik heb tot mijn 21ste geen kostgeld hoeven te betalen. En mijn ouders hadden het echt niet breed. Een klein inkomen.

En misschien praat ex wel verwijtend over Frans. Dat weten wij niet.Leuk dat het geld van zoon is, echter hoop ik voor hem dat hij het niet als zakgeld ziet en beseft dat hij toch ook de verplichting naar zijn moeder heeft om kostgeld te betalen.
Roosje, jij hoefde geen kostgeld te betalen, maar jouw ouders waren ook niet gescheiden en waren daarom samen verantwoordelijk voor jouw onderhoud.

Ik neem aan dat jij ook niet een paar 100 euro per maand (In deze situatie de alimentatie) zakgeld kreeg van jouw ouders naast het feit dat je geen kostgeld hoefde te betalen...
Ik had een studietoelage van 265 gulden. Daar betaalde ik van: mijn kleding, collegegeld, studieboeken, uitgaan, auto en alle verzekeringen, sport.

En daarnaast een bijbaan.
En ja, er was maar 1 ouder die een baan had. De ander kon helaas niet werken. Dus een vetpot: nee!
quote:ronniemitchel schreef op 07 oktober 2010 @ 12:41:

[...]

Leuk dat het geld van zoon is, echter hoop ik voor hem dat hij het niet als zakgeld ziet en beseft dat hij toch ook de verplichting naar zijn moeder heeft om kostgeld te betalen.Die verplichting heeft hij niet. Net zoals zijn moeder niet verplicht was aan hem uit te leggen wat zij met de allimentatie deed en de kinderbeslag en 1 oudertoelagen.
quote:roosje4 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:36:

En misschien praat ex wel verwijtend over Frans. Dat weten wij niet.Daar ga ik wel van uit, maar als hij dat ook doet kom je nergens.
quote:roosje4 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:58:

[...]

Die verplichting heeft hij niet. Net zoals zijn moeder niet verplicht was aan hem uit te leggen wat zij met de allimentatie deed en de kinderbeslag en 1 oudertoelagen.Hoezo heeft hij die verplichting niet?, ik vind het niet meer dan normaal dat hij bijdraagd in zijn levensonderhoud,zijn moeder hoefde daar geen uitleg over te geven,daarbij krijgt zijn moeder geen kinderbijslag meer voor zoonlief.
Roosje, jouw ouders waren wel samen verantwoordelijk voor jouw onderhoud en dus ook jouw kost en inwoning.

In dit geval is moeder hier dus ook samen met vader tot het kind 21 is verantwoordelijk voor. En zal de vader het of direct aan de moeder of via het kind ook bijdragen voor zijn zoon.

Jij kreeg dus ook niet zo'n bedrag zakgeld, wat dit kind wel zou krijgen als hij gewoon de alimentatie op zijn rekening gestort zou krijgen terwijl hij thuiswoont zonder dat hij kostgeld betaald.
Ik vind dat de alimentatie in ieder geval gedeeltelijk nog naar de moeder (one way or the other) hoort te gaan zolang zij het kind onderhoud. (Het kind dus nog thuiswoont)

Ik gebruik de alimentatie niet alleen voor de kleding van mijn zoon, maar ook voor alles waar hij gebruik van maakt hier in huis (zoals het eten).
quote:Wijdrie schreef op 07 oktober 2010 @ 13:13:

Ik vind dat de alimentatie in ieder geval gedeeltelijk nog naar de moeder (one way or the other) hoort te gaan zolang zij het kind onderhoud. (Het kind dus nog thuiswoont)

Ik gebruik de alimentatie niet alleen voor de kleding van mijn zoon, maar ook voor alles waar hij gebruik van maakt hier in huis (zoals het eten).Mijn dochter betaalde ¤70,- kostgeld, toen ze op zichzelf ging wonen kwam ze er achter wat de werkelijke kosten zijn,en schaamt ze zich dat ze zo heeft lopen mopperen om dat bedrag,ook wij hadden/hebben het alles behalve breed
Nee, ik boor haar niet de grond in bij de kinderen. Ik wens me niet te verlagen tot haar niveau.

Nee, mijn zoon ziet het niet als extra zakgeld.

Voor de dagen dat ze bij mij zijn betalen ze ook geen kostgeld. Het zijn mijn kinderen en daar zorg ik voor. Natuurlijk heeft ex kosten voor g/w/e, eten, e.d., maar net zoals ik inbreng heb voor alimentatie, draagt zij ook haar deel bij.

Als hij zijn deel van mij krijgt zou dat bv. voor kleding zijn, maar wat wil nou het geval: ze koopt peperdure merkkleding voor de kids en haarzelf. Maar als ik het geld direct aan hem overmaak, moet hij het zelf maar uitzoeken en draagt ze niets meer bij. Dat vind ik chantage.

Wat ik ook doe, ze heeft er altijd iets op tegen. Als ik het geld aan hem overmaak is het ook niet goed, maar ik heb geen zin meer om me emotioneel te laten chanteren. Ik weet nu dat ik in mijn recht sta als ik aan hem overmaak. Dan kan zijn moeder het met hem regelen en als hij er niet met haar uitkomt, ben ik er om hem daarin te ondersteunen.
Wat een rotsituatie zeg!

En lastig als je ex niet bereid is om een compromis te stellen..

Wat vind je van het mailtje zoals vader85 voorstelt?

Het klinkt inderdaad als chantage dat je ex dreigt alles stop te zetten als je het geld naar je oudste overmaakt. Maar heeft hij niet voldoende (ook basisbeurs en evt bijbaantje) om het zonder bijdrage van moeders te doen? Zo zal hij in ieder geval zeker met geld om leren gaan, en dat was toch het doel?

Zijn jullie allang gescheiden?

Wat jammer dat je ex niet bereid is om een gezonde communicatie te voeren voor jullie kinderen..
Ik kreeg op die leeftijd helemaal geen zakgeld. Ik moest werken en een studietoelage.

Dus zoon kan een studielage aanvragen, krijgt de allementatie en kan een bijbaan nemen. En nee, ik kon geen merkkleding kopen, maar ik betaalde alles zelf. Op het eten na. Had mijn eigen verzekeringen. En collegegeld van 1200 gulden.

Ik weet niet of de moeder werkt, maar die heeft toch ook haar bijdrage. Mijn moeder moest het ook in haar eentje redden en die betaalde ook mijn eten. Van mijn vader kreeg ik geen geld, dat gaat moeilijk als hij in een inrichtig zit. Ik ben zo trots op mijn moeder. Nooit zeiken, maar gewoon zelf voor haar kinderen zorgen zonder haar man iets te verwijten.
quote:Vader85 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:20:

Officieel sta ik in mijn recht als ik de volledige kindertoeslag na de 18e verjaardag op de rekening van het kind overmaak.

Wellicht kan je hem kostgeld vragen, maar wat ik kan doen is dat ik de toeslag splits dat er een deel naar hem gaat, en een deel naar jou.

Als ik niets van je verneem, of niet bereid bent een compromie te maken, maak ik per heden de volledige toeslag naar onze zoon over.

Ja, dat is een heel goed voorstel. Maar juridisch moet ik alles zelfs naar mijn zoon overmaken, dus dat ga ik ook doen. Dit maakt het wel milder.

Voor mijn kinderen heb ik dat over, maar als het aan mij ligt hoop ik echt dat de andere twee ook in zullen gaan zien dat het niet klopt wat er gebeurt.
Ik zat in dezelfde situatie roosje4,

en ik moet zeggen dat ik daardoor wel met geld om heb leren gaan
quote:frans46 schreef op 07 oktober 2010 @ 13:22:

Nee, ik boor haar niet de grond in bij de kinderen. Ik wens me niet te verlagen tot haar niveau.

O, dat doe je dus alleen op het forum? Hebben jouw kinderen zo'n laaghartige moeder dan? Waarom heb je dan kinderen met zo'n sujet gekregen?

Dan kan zijn moeder het met hem regelen en als hij er niet met haar uitkomt, ben ik er om hem daarin te ondersteunen.

Nee, dan moet je zoon het met zijn moeder regelen, want hij heeft dan het probleem. En door hem te "ondersteunen" plaats je je zoon precies waar hij niet wezen moet, en dat is tussen jullie tweeën in.

Waarom is dit zo belangrijk voor je dat je dit op de spits wilt drijven? Je hebt de wet aan je kant staan, maar het leven van je zoon is geen rechtszaal waar jullie je persoonlijke vetes moeten uitvechten.

Hoe weet je eigenlijk dat wat het standpunt van je ex hierin is als je slecht contact met haar hebt?
Ga in therapie!
quote:frans46 schreef op 07 oktober 2010 @ 13:37:

[...]

Voor mijn kinderen heb ik dat over, maar als het aan mij ligt hoop ik echt dat de andere twee ook in zullen gaan zien dat het niet klopt wat er gebeurt.Is dat de achterliggende gedachte? Dat je hoopt dat je kinderen de slechte kant van hun moeder zien, de kant waar jij mee te maken krijgt?
Ga in therapie!
Dubio, eens. Het is in dit geval zo eenvoudig: de wet staat aan zijn kant. Zijn ex kan hoog of laag springen maar dat zal ze zelf met haar zoon moeten uitvechten.

Frans, als je ermee gaat bemoeien wordt het alleen maar erger. Want ex wil een bepaald percentage van de allimentatie, waar jij het dan weer niet mee eens bent en dan begint de ellende van voor af aan.
quote:Vader85 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:20:

Als ik niets van je verneem, of niet bereid bent een compromie te maken, maak ik per heden de volledige toeslag naar onze zoon over.Slecht idee om zo'n mailtje te sturen, dan krijg je weer discussies over en weer. Gewoon keurig de alimentatie overmaken naar je zoon en niet ingaan op uitlatingen van ex.
quote:frans46 schreef op 07 oktober 2010 @ 13:37:

[...]

Voor mijn kinderen heb ik dat over, maar als het aan mij ligt hoop ik echt dat de andere twee ook in zullen gaan zien dat het niet klopt wat er gebeurt.

Frans, het enige wat jij kunt doen is naar je kinderen toe het netjes regelen en zorgen dat je zelf zo goed mogelijk voor je kinderen zorgt, nooit een kwaad woord over hun moeder spreekt enz. Beperk het contact met je ex tot het minimale, door in discussie te gaan bereik je alleen maar dat er conflicten komen.

Zorg ervoor dat jouw intenties in elk geval goed zijn. Mocht je ex ervoor zorgen dat het contact tussen jou en je kinderen slechter wordt doordat zij hun wel uitspeelt, dan is dat haar eigen verantwoording. Wat je ook doet, in haar ogen zul je het misschien nooit goed doen, dus hou ermee op om haar tevreden te stellen. Of je kinderen ooit zullen inzien dat hun moeder niet altijd het beste met hun heeft voorgehad, maar haar eigen frustraties vooropstelt (als dit al zo is), dat zal de tijd leren. Het enige wat jij kunt doen is een zo goed mogelijke relatie met je kinderen opbouwen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven