Klagende vriendinnen

15-02-2019 18:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop tegen een probleem aan bij twee vriendschappen en zou graag wat tips ontvangen.
Het betreft twee losse vriendinnen, ze kennen elkaar amper.

Vriendin 1 zit al bijna 2 jaar niet lekker in haar vel op het werk. Haar werkgever heeft het vertrouwen in haar uitgesproken. Vriendin blijft echter twijfelen aan de intenties van de werkgever. In hoeverre dat terecht is, kan ik niet beoordelen, maar er zijn wel wat rare dingen gebeurd.
Deze vriendin zie ik regelmatig, vaak met een andere vriendin erbij. Elke keer komt het gesprek hier weer op. Ik vind het echt vervelend voor haar, maar na bijna 2 jaar heeft ze er nog niets aan gedaan. We hebben naar haar geluisterd, tips gegeven, scenario’s doorgesproken, geadviseerd elders te solliciteren en haar getipt bij een paar interessante vacatures die we zagen. We willen echt helpen maar na twee jaar is er nog niets veranderd. Ze heeft de huidige situatie niet geaccepteerd, maar heeft ook nog geen actie ondernomen op haar werk of gesolliciteerd op een andere baan. Elke keer dat we afspreken, klaagt ze er echter weer over.

Vriendin 2 heeft het al veel langer niet naar haar zin op het werk en dat heeft intussen ook tot medische klachten geleid. Een jaar geleden heeft ze het wel besproken met haar manager, maar er is niets veranderd. Ook zij klaagt volop, maar er komt maar geen verdere actie.

Ik merk dat ik dit lastig vind, want ik ben zelf veel meer van het oplossingen zoeken en actie ondernemen. Ik begrijp dat het fijn is dat je even kunt klagen, maar het brengt je niet verder. Beide zijn verder hartstikke fijne vriendinnen en ik gun ze zoveel meer, maar door die negativiteit krijg ik minder zin om af te spreken.

Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Op een andere manier proberen hen tot actie te bewegen, het geklaag afkappen of juist geduldig blijven? Of het zelf juist helemaal loslaten? Of nog een andere optie?
malibu82 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 22:26
1.51% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Kun je dit niet gewoon op een aardige manier zeggen? Van ondertussen is hebben jullie het nu al twee/anderhalf jaar niet naar je zin en er lijkt nog steeds niks veranderd, denk je dat langer wachten zin heeft of wordt het niet eens tijd om er nu wat aan te doen? Op een gegeven moment ben je er zelf schuldig aan vind ik, als je je baan niet meer trekt maar ook geen actie onderneemt om iets anders te zoeken..
Het geklaag afkappen met de vriendelijke doch dringende boodschap dat je alles hebt gedaan om met haar mee te denken en advies te geven, maar dat je er nu niets meer over wil horen.
Bij echt goede vriendinnen kan dat.
Begrijpelijk dat dit vervelend is, zeker als jij actief hebt proberen te helpen. Maar blijkbaar is zij nog niet toe om bepaalde stappen te ondernemen. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Maar houd het bij luisteren naar en wachten tot zij om hulp vraagt.

Ik heb het ook bij een vriendin, wij waren collega's en toen der tijd wilde zij, net als velen van ons team, iets anders. Velen namen risico's en gingen voor een nieuwe uitdaging. Maar tot op de dag van vandaag zit zij nog steeds op die werkplek en verzint ze elke keer wel weer een smoes waarom iets niet kan.

Ik heb ervoor gezorgd dat ze op gesprek kon komen bij het bedrijf waar ik nu werk. Anderen hebben ervoor gezorgd dat ze op gesprek kon komen bij bedrijven waar zij werken. Ik heb actief vacatures gezocht en doorgestuurd etc. Het enige wat ik nu doe is naar haar luisteren ......
Misschien luisteren en verder geen advies geven. Je kan ook zeggen dat je het over wat anders wil hebben.
In principe zou ik zeggen: probeer het gesprek op een leuke manier op een ander onderwerp te brengen.

En als dat niet lukt, mag je gewoon zeggen dat je niet steeds over hetzelfde praten wilt.

Het argument dat je haar geholpen hebt, mag geen reden zijn om je te ergeren, want helpen doe je niet voor jezelf.
(het kan ook zijn dat het "actieve helpen bemoeien" niet iets was waarmee zij geholpen is).

toevoeging:
met "op een ander onderwerp brengen" bedoel ik: ga over iets anders praten, en kijk of ze daarop reageert.
haarklover wijzigde dit bericht op 15-02-2019 18:35
Reden: met "op een ander onderwerp brengen" bedoel ik: ga over iets anders praten, en kijk of ze daarop reageert.
12.85% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Misschien iets meer luisteren en minder adviezen en oplossingen opdringen. Dat iemand er niets mee doet en blijft hangen in een soort passiviteit heeft ook een reden.
Juist een luisterend oor bieden zal het gewenste effect hebben
Ik heb ook zo'n vriendin en heb een tijdje geleden tegen haar gezegd dat ik haar al een paar jaar hetzelfde hoor vertellen. Ze had het zelf helemaal niet door, was een beetje verbaasd. Geen idee of het nu zal veranderen maar ik heb haar hopelijk wel wat bewuster gemaakt.
Stilzwijgend aanhoren tot ze in de gaten heeft dat zij steeds hetzelfde riedeltje afspeelt.
Bedankt voor de reacties. We hebben in het begin een tijdlang vooral geluisterd, toen nog geen adviezen gegeven. Pas toen er geen verandering in kwam, zijn we daarmee begonnen.

Het is lastig, want waar ligt de grens tussen willen helpen en teveel bemoeien.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Grens is er al.
Direct zeggen ik weet het ook niet meid.
En het heeft invloed op ons vriendschap , want je praat er elke keer over.
Heeft dit invloed ook op andere vlakken?
Als ze ja zegt.
Dan brei je weer verder.
Wat ga je veranderen dan?
Als ze niks zegt...

Dat is net zoiets als iemand in een slecht huwelijk of relatie zit.
Je kunt eeuwen aanhoren en tips geven....

Zo kom je erachter. Want je kan wel zeggen advies en tips. Maar als jou vriendin passief is en onzeker nu. Dat is hoe ze is nu.

Kan het jullie vriendschap breken of minder leuk. Dat geloof ik wel.
Op een gegeven moment vind je de rol luisterend oor ook niet meer tof.
Als het echte vriendinnen zijn kan je gewoon zeggen dat je het ergens anders wil over hebben hoor.
Net zoals zij denken dat ze jou jaren kunnen gebruiken als klaagmuur.
Ik had zo'n vriendin. Ze had veel gezeur op werk, maar altijd was alles niet haar verantwoordelijkheid. Haar werkgever dacht mee, stuurde haar opdrachtgevers door haar gewenste cursussen, maar ze "zag" het niet. Op een gegeven moment reageerde ik niet meer echt op haar geklaag. Ze werkt er nu nog steeds!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven