Knuffelen

03-10-2018 12:48 41 berichten
Knuffel jij wel eens een ander (buiten partner/ouders/kinderen)?
Ik ben daar zelf nogal makkelijk in.
De ouderen waar ik als vrijwilliger kom, geef ik bijna allemaal een knuffel (de alleenstaanden, man of vrouw maakt niet uit). Ik ben dat gaan doen omdat ik merkte dat fysiek contact een behoefte is en ik merk dat zij dat prettig vinden. Zou ik in dienst zijn, dan zou ik dat niet zo kunnen doen. Dan is dat weer niet gepast.
Vrienden, kennissen knuffel ik ook gemakkelijk.
Volgens mij wordt er makkelijker een knuffel gegeven dan vroeger. Drie zoenen geven vond ik altijd wat ongemakkelijk, die geef ik eigenlijk nooit (meer).
Natuurlijk zijn er ook mensen die fysiek contact juist niet prettig vinden, in welke vorm dan ook. Vanzelfsprekend doe ik dat dan ook niet.
Wanneer en wie knuffel jij?
En denken jullie dat knuffelen iets kan wegnemen van een gevoel van eenzaamheid bij iemand (al is dat maar een fractie)?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder woont in een tehuis en zij fleurt ontzettend op van fysiek contact. Ze vindt het heerlijk om geknuffeld te worden en als ik kan ga ik bij haar liggen voor haar middagslaapje. Vroeger was ze helemaal niet zo lijfelijk maar nu heeft ze echt nood aan aanraking.
Zelf ben ik een ontzettende knuffelkont.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Liever niet. Ik knuffel ook niet met ouders of familie. Ik merk dat mijn collega's het doen bij verjaardagen of afscheid en dan doe ik wel mee, maar liever niet. Ik knuffel alleen mijn vriend.

3 kussen vind ik ook verschrikkelijk. Vooral omdat sommige mensen dan toch eigenwijs 1 of 2 doen.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 12:56
20.50% gewijzigd
Wel een goeie ja. Die drie kussen geven kan soms zo ongemakkelijk zijn, want de ene verwacht er 1, de andere 2 en de andere 3.
In mijn vriendengroepen geef ik altijd 1 wang-kus en een knuffel, 3 kussen alleen met verjaardagen of iets.

Met goede vrienden knuffel ik vaker voor het fijne gevoel ook al heb ik een vriend. Vindt hij ook niet erg, hij knuffelt ook veel :)
Oudblond schreef:
03-10-2018 12:51
Mijn moeder woont in een tehuis en zij fleurt ontzettend op van fysiek contact. Ze vindt het heerlijk om geknuffeld te worden en als ik kan ga ik bij haar liggen voor haar middagslaapje. Vroeger was ze helemaal niet zo lijfelijk maar nu heeft ze echt nood aan aanraking.
Zelf ben ik een ontzettende knuffelkont.
Mooi! Je verwoordt het ook mooi: nood aan aanraking.
Ik ben dol op knuffelen. Dus als anderen daarvoor open staan graag. Ik heb bij een knuffel ook veel meer het gevoel van connectie dan bij 3 zoenen.

Heerlijk om met mijn vrienden te knuffelen en/of lekker tegen elkaar aan te liggen op de bank bij een film. Bij mannelijke vrienden leg ik altijd lekker mijn benen op hun benen. Voor mij betekent fysiek contact op die manier vooral 'ik vind jou lief en maak graag connectie met je'.

Knuffelen met collega's hangt voor mij van de band af, vind ik iemand aardig graag, maar anders hou ik het bij een hand.
En ool knuffelen met mijn familie, maar oudere ooms en tantes hou ik het weer op drie kussen, omdat daar meer afstand is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ben even benieuwd : vraag jij de ontvanger van tevoren of hij of zij een knuffel van jou wil ?
Ouwedibbes schreef:
03-10-2018 13:04
Ben even benieuwd : vraag jij de ontvanger van tevoren of hij of zij een knuffel van jou wil ?
Van de meeste mensen weet ik wel of zij daar wel of juist niet op gesteld zijn. Bij de ouderen is het een beetje aftasten in hoeverre iemand reageert op een korte aanraking, even hand op de arm ofzo. Als ik ze wat beter ken, vraag ik bij het weggaan: mag ik je een knuffel geven? Of ik merk zelf meestal dat zij dat met lichaamstaal aangeven. Het kan ook ontstaan tijdens een persoonlijk gesprek, als troost, dan vraag ik dat ook. Ik weet ook dat niet iedereen dat wil en ook niet elk moment. Het is ook niet een bepaald vast moment ofzo, het onstaat in het contact van het leren kennen, na verloop van tijd. Bij de meesten is het een vast begroetings- en of afscheidsritueel.
Ik zou echt niet kunnen bedenken met wie ik zou moeten knuffelen buiten partner en kinderen om. En ook niemand die daar behoefte aan zou hebben eigenlijk. Nu heb ik er ook het werk niet voor, dat is allemaal heel zakelijk en afstandelijk. Op het kantoor waar ik nu werk wordt zelfs niet gezoend met Nieuwjaar.
MinkeDeWit schreef:
03-10-2018 13:12
Ik zou echt niet kunnen bedenken met wie ik zou moeten knuffelen buiten partner en kinderen om. En ook niemand die daar behoefte aan zou hebben eigenlijk. Nu heb ik er ook het werk niet voor, dat is allemaal heel zakelijk en afstandelijk. Op het kantoor waar ik nu werk wordt zelfs niet gezoend met Nieuwjaar.
Ik knuffel zelfs de buurmannen als ze terug zijn van vakantie. Mijn vrienden, de zorgbuurtjes, de katten... eh zowat iedereen die lief is en op mijn pad komt :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik vind knuffelen en fysiek contact vreselijk. Op seks na dan. Ik knuffel mijn kinderen wel maar ik vind zelfs mijn partner knuffelen al niks. Ik ben niet van de softe aanpak. Vroeger zat ik op een toneelclub waar iedereen het met iedereen deed en tegen elkaar aan hing de hele dag en kusjes op de mond gaf en continu in elkaars armen lag. Helemaal niks voor mij. Het was serieus een reden om daar op te stappen. Ik hou niet van mensen op, aan, tegen of tussen mij, niet overdag, niet in bed, nooit niet.
Met mijn kinderen ben ik wel aanrakerig maar vooral toen ze klein waren. Verder zou ik nooit iemand spontaan knuffelen. Ik vind dat ook echt enorm bizar eerlijk gezegd en zou er ook totaal niet van gediend zijn als iemand dat zomaar bij mij deed. Ik vind het zelfs grensoverschrijdend.
MinkeDeWit schreef:
Op het kantoor waar ik nu werk wordt zelfs niet gezoend met Nieuwjaar.
Oh wat heerlijk!
Daar heb ik zo'n hekel aan, al die mensen kussen op de eerste werkdag van het nieuwe jaar.

En verder... knuffelen... eigenlijk niet nee. Nouja, man. Zijn kinderen. Mijn zus. Maar verder? Nee, eigenlijk niet. Mis het ook niet.
Wat eten we vanavond?
Ik zou er echt onwijs ongemakkelijk van worden. Ik knuffel met mijn partner en kinderen, en heb 1 familie lid die altijd knuffels geeft bij het weerzien en daar worden ook altijd grapjes over gemaakt, omdat ik er zo duidelijk ongemakkelijk van word.

Drie zoenen vind ik al niks, maar knuffelen echt 10 keer zo erg. Dat is voor mij echt iets intiems, wat ik dus alleen met mijn man en kinderen fijn vind.
Mijn paetner en kinderen knuffel ik veel en lang. Bij het groeten van vrienden en schoonouders ook een knuffel maar die is korter en halfslachtiger.

Als een vriend(in) verdrietig is knuffel ik ze wel uitgebreid en mijn schoon vader de eerste paar keer na zijn hartoperatie ook. Ik was zo blij dat hij er nog was en zowel hij als ik drukte dat zo uit naar elkaar.

En de oma van mijn vriend, haar knuffel ik altijd als ik haar zie. Ze krijgt ook een kus en ik hou veel haar hand vast. Ze vind dat fijn, ze heeft soms moeite met het volgen van gesprekken en vergeet veel dus dan is deze manier van contact voor haar erg fijn. Dus ik knuffel, lach en geef 5 keer achter elkaar het zelfde antwoord op de zelfde vraag. Ze is lief en voor haar is het fijn op deze manier.
Ik heb verder geen oudere om me heen met wie ik op zo'n manier contact heb, maar kan me door haar wel goed voorstellen dat je dat doet als vrijwilliger bij zulke mensen.
Ik knuffel eigenlijk alleen met mijn vriend en met sommige vrienden die ik niet zo vaak zie. De meeste daarvan zijn niet Nederlands en ik denk dat het dus ook een beetje aan je cultuur ligt. Maar ook omdat je weet dat je elkaar misschien een lange tijd niet gaat zien en dan past een knuffel beter bij het afscheid en als je elkaar weer ziet. Vriendinnen die ik elke week zie knuffel ik niet.
Owlette schreef:
03-10-2018 13:29
Ik zou er echt onwijs ongemakkelijk van worden. Ik knuffel met mijn partner en kinderen, en heb 1 familie lid die altijd knuffels geeft bij het weerzien en daar worden ook altijd grapjes over gemaakt, omdat ik er zo duidelijk ongemakkelijk van word.

Drie zoenen vind ik al niks, maar knuffelen echt 10 keer zo erg. Dat is voor mij echt iets intiems, wat ik dus alleen met mijn man en kinderen fijn vind.
Heb je nooit gezegd, dat je dat liever niet hebt tegen dat familielid? Als jij je ongemakkelijk voelt, en diegene trekt zich daar niks van aan, kun je dat toch gewoon zeggen. Iets duidelijker zijn kan best. Daar hoort iemand dan rekening mee te houden. Maakt hij daar maar grapjes over dan. Maar ben jij er vanaf.
De man en dochter van een vriendin van mij hebben ook een hekel aan zoenen en geknuffel. Als je dat weet, dan doe je dat toch juist niet?
Ik heb trouwens ook een hekel aan jan-en-alleman maar drie kussen moeten geven dus ik ben nu al een tijdje gewoon consequent en geef iedereen alleen een hand, en neem een bepaalde afstand waardoor de boodschap wel duidelijk is. Behalve bij directe familie natuurlijk en goede vriendinnen.
Ik knuffel mijn kinderen bijna plat, zij houden daar ook van. Met vriend knuffel ik ook veel. En met onze neefjes en nichtjes. Heerlijk als ze een knuffel komen halen. Verder eigenlijk niet.
Hallo?!
Wij zijn bij vrienden, man en vrouw, gewend om te knuffelen. Dat gebeurt lang niet altijd, maar als het gebeurt is het normaal.

Bij familie is de standaard om 3 zoenen te geven bij m-v en v-v, m-m is een hand. Maar ik heb daar altijd een hekel aan, vooral omdat je bezig blijft met een grote familie.
MinkeDeWit schreef:
Ik zou echt niet kunnen bedenken met wie ik zou moeten knuffelen buiten partner en kinderen om.
mijn moeder, vader, goede vriend(in)
lilalinda schreef:
03-10-2018 13:53
mijn moeder, vader, goede vriend(in)
De stratenmaker die mij laatst spontaan om een knuffel vroeg 😁
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Verschrikkelijk, die drie zoenen in de lucht bij Jan en alleman. Ik vind het echt afschuwelijk. Als met oud en nieuw, of met je verjaardag zo’n héle afdeling in cordon op je afkomt of zelfs in de rij gaat staan. Nachtmerrie-achtig. Ik weet nog precies wanneer dat hele idiote gebruik in zwang kwam, dat was rond 1985. Daarvoor deed niemand dat. Gelukkig hoor je vaker dat mensen het niet prettig vinden, hopelijk verdwijnt het fenomeen dan weer.

Wat knuffelen betreft : graag, met de mensen waar ik van hou. De rest niet hoor. Ook met Koningsdag sla ik de gratis knuffelaanbieders over.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 14:00
13.68% gewijzigd
Partner en kind knuffel ik graag en spontaan, anderen nooit op mijn initiatief.

Ik wil me er graag op voor kunnen bereiden, als iemand zo plotseling om mn nek vliegt, schrik ik er altijd van en vind ik het onprettig. Dan ben je echt een indringer in mijn persoonlijke ruimte.

Als ik zie dat iemand 'de hele rij afknuffelt' of het aankondigt 'ik kom je een knuffel geven!', bereid ik me er mentaal op voor en is het prima.
Ik ben een enorme knuffelaar. En mensen weten dat ook. Als iemand behoefte heeft aan een knuffel (vriend, vriendin, collega) komen ze vaak naar me toe en vragen me om een warme knuffel. Kom maar :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven