knuffelen
maandag 14 december 2009 om 13:10
Hallo allemaal,
ik heb een nogal lastige situatie. Een aangetrouwd naast familielid vindt het heerlijk om met me te knuffelen. En ik vind het erg vervelend.
Nu heb ik al een aantal keren aangegeven dat ik het vervelend vind maar als reactie krijg ik een "maar ik vind het fijn en ik doe het al minder vaak dan ik zou willen".
Toen heb ik de situatie een poos proberen te ontwijken (dus minder vaak langs gaan, niet opstaan als diegene vertrekt of op de onderste tree van de trap gaan staan om het knuffelen te vermijden). Dat is vrij lastig (en soms ook onbeleefd) en daarom ben ik er mee opgehouden.
Maar nu gaat diegene dus steeds weer knuffelen en ook over mijn rug strelen, wat ik ook erg vervelend vind.
Hoe los ik dit (op een nette manier) op? Van mijn collega kreeg ik het advies om het steeds te zeggen maar ik ben bang dat dat, gezien de reactie op mijn directe opmerking, niet werk.
ik heb een nogal lastige situatie. Een aangetrouwd naast familielid vindt het heerlijk om met me te knuffelen. En ik vind het erg vervelend.
Nu heb ik al een aantal keren aangegeven dat ik het vervelend vind maar als reactie krijg ik een "maar ik vind het fijn en ik doe het al minder vaak dan ik zou willen".
Toen heb ik de situatie een poos proberen te ontwijken (dus minder vaak langs gaan, niet opstaan als diegene vertrekt of op de onderste tree van de trap gaan staan om het knuffelen te vermijden). Dat is vrij lastig (en soms ook onbeleefd) en daarom ben ik er mee opgehouden.
Maar nu gaat diegene dus steeds weer knuffelen en ook over mijn rug strelen, wat ik ook erg vervelend vind.
Hoe los ik dit (op een nette manier) op? Van mijn collega kreeg ik het advies om het steeds te zeggen maar ik ben bang dat dat, gezien de reactie op mijn directe opmerking, niet werk.
maandag 14 december 2009 om 13:16
Blijven zeggen, ook waar anderen bij zijn.
Ik merk dat je mij steeds wil knuffelen en ik vind dat vervelend. Dat maakt dat ik je probeer te ontwijken, ik wil dat je ermee ophoudt.
Herkenbaar trouwens. Ga niet in discussie als hij jouw probleem ervan probeert te maken, ga uberhaupt niet in discussie erover trouwens.
Ik merk dat je mij steeds wil knuffelen en ik vind dat vervelend. Dat maakt dat ik je probeer te ontwijken, ik wil dat je ermee ophoudt.
Herkenbaar trouwens. Ga niet in discussie als hij jouw probleem ervan probeert te maken, ga uberhaupt niet in discussie erover trouwens.
maandag 14 december 2009 om 13:17
maandag 14 december 2009 om 13:22
Je hebt als persoon een "persoonlijke ruimte" waar je alleen bepaalde mensen in toelaat. Als iemand daar dwars doorheen gaat voelt dat erg onprettig en zelf bedreigend.
Kortom de andere persoon (is het een man/vrouw?) is degene die onbeschoft is (zaker omdat je het al hebt aangegeven). Er zit niets anders op dan elke keer duidelijk zijn. Misschien voelt het bot, maar dat is niet zo.
Je zegt dat diegene aangetrouwd is, met wie is hij/zij getrouwd. Je zou kunnen proberen het met de partner te bespreken, misschien dat diegene tot hem/haar kan doordringen?
Kortom de andere persoon (is het een man/vrouw?) is degene die onbeschoft is (zaker omdat je het al hebt aangegeven). Er zit niets anders op dan elke keer duidelijk zijn. Misschien voelt het bot, maar dat is niet zo.
Je zegt dat diegene aangetrouwd is, met wie is hij/zij getrouwd. Je zou kunnen proberen het met de partner te bespreken, misschien dat diegene tot hem/haar kan doordringen?
maandag 14 december 2009 om 13:27
Misschien voor de goede orde. Degene die steeds met me knuffelt is mijn schoonmoeder. Ik heb het er al eens met mijn vriend besproken maar hij kan zich niet voorstellen dat zijn moeder zo gereageerd heeft (dat ze het al minder vaak doet dan ze zou willen) en bovendien vindt hij dat ik haar het gewoon moet laten doen omdat ze mijn schoonmoeder is en zij het erg fijn vindt. En dan komt hij ook nog met een "wees blij, ze beschouwt je als haar dochter". Van vriend hoef ik, in deze, weinig steun te verwachten.
maandag 14 december 2009 om 13:29
Vervelend voor je! Kan me voorstellen dat je die ander niet wilt kwetsen, maar hij/zij behandelt je ook niet bepaald met respect, toch? Jij geeft aan dat je niet geknuffeld wilt worden en hij/zij stapt toch elke keer over je grens heen. Misschien bedoelt hij/zij het niet slecht, maar nee is nee. PUNT. Je moet het gewoon zeggen (en nog een keer en nog een keer en werkt dat nog steeds niet, dan idd heel luid en met andere mensen erbij) en maak je niet druk om wat de ander ervan vindt. Het is jouw lijf en niemand heeft het recht je aan te raken als jij dat niet wilt.
Heel veel succes!
Laat je nog weten hoe dit afgelopen is?
Heel veel succes!
Laat je nog weten hoe dit afgelopen is?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
maandag 14 december 2009 om 13:30
maandag 14 december 2009 om 13:32
Dat had je direct ff moeten zeggen..dat is iets anders.
Ik zou zeggen: mamsiewoepsie...ik vind je erg lief en ik hou veel van je, maar ik ben gewoon geen knuffeltype. Dat heeft niets met jou te maken, maar met mij en ik voel me steeds erg ongemakkelijk als je me wilt knuffelen, ik ben dat gewoon niet gewend.
Als ze dan nog wil knuffelen heeft ze echt een plaat voor dr harsens
Ik zou zeggen: mamsiewoepsie...ik vind je erg lief en ik hou veel van je, maar ik ben gewoon geen knuffeltype. Dat heeft niets met jou te maken, maar met mij en ik voel me steeds erg ongemakkelijk als je me wilt knuffelen, ik ben dat gewoon niet gewend.
Als ze dan nog wil knuffelen heeft ze echt een plaat voor dr harsens
maandag 14 december 2009 om 13:32
Als vriendelijk vragen om je niet meer te knuffelen niet helpt.
Het gesprek aangaan via je vriend of haar man niet helpt .
Dan zit er denk ik maar weinig anders op dan een beetje gemeen te reageren. Dus als ze je probeert te knuffelen haar ook vastpakken en zo hard knijpen als je kan. Misschien krijgt ze er dan ook een hekel aan.
Het gesprek aangaan via je vriend of haar man niet helpt .
Dan zit er denk ik maar weinig anders op dan een beetje gemeen te reageren. Dus als ze je probeert te knuffelen haar ook vastpakken en zo hard knijpen als je kan. Misschien krijgt ze er dan ook een hekel aan.
maandag 14 december 2009 om 13:34
maandag 14 december 2009 om 13:35
Misschien een iets tactielere oplossing, welke niet gegarandeerd werkt maar wel de moeite van het proberen waard is,
Wees haar voor en geef haar een hand, daarnaast kun je terwijl je iemand hand beet hebt wel drie kussen geven maar moeilijk een hele knuffel, laat staat met strelen over de rug.
en waarschijnlijk heeft ze niet door dat het voor jou zo ongemakkelijk is, beetje weinig empathie misschien?
succes (beetje flauw maar wel grappig)
Wees haar voor en geef haar een hand, daarnaast kun je terwijl je iemand hand beet hebt wel drie kussen geven maar moeilijk een hele knuffel, laat staat met strelen over de rug.
en waarschijnlijk heeft ze niet door dat het voor jou zo ongemakkelijk is, beetje weinig empathie misschien?
succes (beetje flauw maar wel grappig)
maandag 14 december 2009 om 13:36
ik vind het gewoon erg lastig. Het kostte me toen heel veel moeite om het haar te zeggen omdat ik haar niet wilde kwetsen en toen kreeg ik zo'n reactie van "ik weet wel dat je het niet fijn vind maar ik wel en ik doe het al minder vaak van ik zou willen". Zo van "het interesseert me niks wat jij vind, ik doe gewoon wat ik wil". En toch vind ik het moeilijk om iedere keer te zeggen dat ik het niet wil.
maandag 14 december 2009 om 13:37
Ik heb het gehad met mijn ex schoonmoeder. Een schat van een mens die altijd voor me klaar stond en daar blijkbaar ook behoefte aan had. Ik ben alles behalve knuffelig met andere mensen dan een partner en ik voelde me er ook niet prettig bij. Ik kon me er wel overheen zetten omdat het wel belangrijk was voor haar. Bewuste keuze dus.
maandag 14 december 2009 om 13:38
quote:lobelia schreef op 14 december 2009 @ 13:35:
Misschien een iets tactielere oplossing, welke niet gegarandeerd werkt maar wel de moeite van het proberen waard is,
succes (beetje flauw maar wel grappig)Dat lukt haar dus wel. Met de handen ertussen. En dat strelen over de rug doet ze vooral als we langs elkaar lopen (of als ik zit en zij loopt langs, dan streelt ze over mijn been ofzo)
succes (beetje flauw maar wel grappig)Dat lukt haar dus wel. Met de handen ertussen. En dat strelen over de rug doet ze vooral als we langs elkaar lopen (of als ik zit en zij loopt langs, dan streelt ze over mijn been ofzo)
maandag 14 december 2009 om 13:53
Wat naar van haar! Ze wéét dat jij het niet fijn vindt, maar maalt er niet om? Dan moet je gewoon duidelijker zijn, bijvoorbeeld door haar te vertellen dat als zij doorgaat met je ongewenst aan te raken, jij haar gewoon gaat mijden. Dan is het gewoon haar eigen schuld.
Ik neem aan dat je hier erg mee zit, anders zou je het anders omschrijven. Als je er bijna naar van wordt als ze de hele tijd aan je zit (ik ken dat van de moeder van een vriendin van mij - ik zie die moeder gelukkig nooit meer, anders had ik er echt wat van moeten zeggen), moet je haar gewoon aan haar verstand brengen dat ze daarmee moet kappen. Ik zou op een gegeven moment gewoon een aversie van zo iemand krijgen en gewoon niet meer lansgaan en elk mogelijk fysiek contact voorkomen (met een grote boog om haar heen lopen, mijn lijf gewoon stijf houden met mij armen langs mij zij als zij me knuffelt, etc. Nogal passief agressief, maar als iemand zo'n gigantische plaat voor d'r kop heeft...).
Ik neem aan dat je hier erg mee zit, anders zou je het anders omschrijven. Als je er bijna naar van wordt als ze de hele tijd aan je zit (ik ken dat van de moeder van een vriendin van mij - ik zie die moeder gelukkig nooit meer, anders had ik er echt wat van moeten zeggen), moet je haar gewoon aan haar verstand brengen dat ze daarmee moet kappen. Ik zou op een gegeven moment gewoon een aversie van zo iemand krijgen en gewoon niet meer lansgaan en elk mogelijk fysiek contact voorkomen (met een grote boog om haar heen lopen, mijn lijf gewoon stijf houden met mij armen langs mij zij als zij me knuffelt, etc. Nogal passief agressief, maar als iemand zo'n gigantische plaat voor d'r kop heeft...).
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest