Kopen of kappen...?

25-03-2008 22:46 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
quote:Meisje116 schreef op 25 maart 2008 @ 23:05:

Ook apart wonen lijkt me niets, dan is het zo over denk ik.

Deze zin viel me op. Waarom zou jullie relatie zo over zijn als jullie apart zouden wonen? Blijven jullie dan alleen maar bij elkaar omdàt jullie nu samenwonen? Er moet toch wel meer zijn lijkt me? En als er niet meer is dan het samenwonen, de gewoonte, dan is dat zeker geen reden om samen een huis te kopen.

Verder sluit ik me aan bij de 'bij twijfel niet inhalen'-gedachte. Probeer eerst eens alles op een rijtje te zetten voor jezelf voor je zulke grote financiële verplichtingen aangaat.
Ik vind het ook heel apart! Als je zo twijfelt zou ik niet gaan kopen. Als je denkt dat je relatie geen stand houdt als je apart gaat wonen, dan denk ik inderdaad ook dat je beter kan kappen. Als je omdat de tijd dringt een huis wil kopen, maar je al niet thuis voelt in het huidige huis wat jullie samen bewonen, zou ik ook kappen. Kortom, redenen te over.
Heb het al eerder gelezen, bij twijfel niet inhalen!

En ook ik snap het zinnetje als we apart gaan wonen is het zo over niet zo goed.

Als jij twijfelt aan een aantal dingen is het toch juist heel raadzaam om dat eerst eens even op je gemak uit te zoeken

Misschien dat juist door het NIET samenwonen het goeie gevoel naar elkaar weer terugkomt, dat je wel weer naar hem gaat verlangen.

Misschien ook niet en dan weet je dat je de juiste keuze hebt gemaakt om even apart te gaan wonen.

Komt het gevoel wel dan is je huisje zo weer onderverhuurd en kunnen jullie wel beide met een goed gevoel een huis kopen.

Een huis kopen brengt heel veel financiele rompslomp met zich mee, en je hoofd zit al zo vol nu.

Een huis huren samen lijkt me dan eigenlijk ook nog wel eenoplossing, dan maar wat kleiner maar je zorgen zijn dat dan ook.

Heel vel succes met je beslissing, liefs, Summer
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Je verhaal gaat over een onstabiele relatie, een onstabiele vrouw en onduidelijke verwachtingen en verlangens t.a.v. de toekomst.

Dat je jezelf in een situatie zet waarin je 'moet' besluiten om al of niet een huis te kopen, klinkt eerlijk gezegd onvolwassen. Niemand 'moet' een huis kopen. Niemand 'moet' dat binnen afzienbare tijd van een paar maanden. Je wilt het. Of je wilt het niet.

In jouw situatie zou ik dat huis kopen maar laten zitten voorlopig. Omdat je geen flauw benul hebt van jezelf. En daardoor klinkt die relatie ook niet bepaald een heldere en stevige basis voor zo'n grote financiele verantwoordelijkheid.
Meid vergeet niet waarin je je "gooit" als je na enkele maanden toch denkt nee dit is het niet.

Je zegt dat alleen op zijn salaris je niet dat mooie huis van xxx euro kan kopen dat betekent dus dat hij jou ook niet kan uitkopen als het fout gaat en jij dus met een flinke schuld zit.

Maar je hebt het al vaak gelezen hier...doe het niet!

Twijfelt je vriend niet over de relatie?

Wil hij met jou verder of heeft hij je financieel nodig om dat droomhuis te kopen?

Het is geen voorbarige conclusie alleen een vraag om over na te denken.

Een huis kopen is niet alleen maar geweldig er komt heel veel bij kijken.

Sterkte meis en denk eerst maar om je gezondheid.

Een huis kopen kan ook in de toekomst nog wel hoor.
Een huis is maar een huis hoor, en er zijn meer huizen dan kerken

En wat is belangrijker? Je relatie of een huis?

Als je relatie goed is maakt het echt niet uit wáár je zit!

Ik zou in ieder geval niet zoveel stress overhoop halen alleen om een huis.
Een huis "moeten" kopen in vijf maanden lijkt me sowieso al stressvol, ook al ben je het erover eens dat je samen een huis wilt kopen. Het is een flinke investering waarbij je je niet moet laten opjagen. En je hoeft je ook niet op te laten jagen want voor jou is het een optie om terug te gaan naar je eigen appartementje dat je nog hebt. Maar het is jouw vriend die dat niet wilt. In feite laat je je (ook) een beetje door hem opjagen (zoals ik het zie).

Je kunt er ook voor kiezen om op je gemakje te gaan rondkijken. Vinden jullie iets waar je beiden voor wilt gaan, prima. Vind je niets of twijfel je, dan heb je toch nog een uitvalsbasis na die vijf maanden? Take your time! Wil hij per se niet (tijdelijk) in jouw appartement wonen, laat hem dan voor zichzelf iets zoeken. Dan kun jij altijd nog beslissen of je er ook bij gaat wonen of niet.

Overigens is het onzin dat als één persoon koopt je relatie niet goed is. Ik heb een uitstekende relatie maar wel alleen ons huis gekocht. Voor ons een bewuste keuze. Omdat alle vaste lasten op basis van mijn salaris kunnen worden betaald, hebben we veel vrijheid (sparen, veel reizen, uitgaan en gewoon lekker "consumeren"). Het is een veilig idee dat de vaste lasten gedekt zijn op basis van één salaris.

Laat je niet heuen, je staat sowieso niet over vijf maanden op straat hoor. Succes!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
.
Als je relatie slecht is zou ik niet samen een huis kopen. Als jullie verder willen met de relatie, maar twijfelen over de stabiliteit vind ik samen in jouw huis trekken helemaal geen gek idee. Ik denk dat je snel van het idee af moet dat je een huis 'moet' kopen. Er moet natuurlijk niks. Jullie worden niet dakloos, jij hebt nog een woning waar jullie in kunnen trekken. 45 minuten reistijd is misschien veel voor je vriend als hij nu dichterbij zijn werk zit, maar de situatie is tijdelijk. Jullie besluiten verder te gaan of jullie gaan uit elkaar. Dan kan hij een huis kopen of huren dat dichterbij zijn werk is.
Kopen is verstandiger dan huren als je verwacht langere tijd in dat huis te blijven wonen. Maar als jullie relatie zo instabiel is dan is het maar de vraag of je er wel langere tijd blijft wonen.

Als je je huis binnen 2 jaar weer moet verkopen is er een reële kans dat je met schulden achterblijft i.p.v. dat het wat oplevert.

Dan ben je nog slechter af dan nu. En je relatie uit en ook nog eens schulden.

Bovendien heb je een huis waar je hopelijk zo weer in kan als jullie dit huis uit moeten. Want het is nog maar de vraag of je die onderhuurders er wel weer zo makkelijk uitkrijgt als jij nu denkt. 45 minuten reistijd is niet onoverkomelijk.

Als hij alleen kijkt naar wat hij wil en wat voor hem goed is.

Geen reistijd willen, niet in jouw stad willen wonen, moet je je eens gaan afvragen of hij wel de geschikte man voor jou is.

In mijn ogen is jullie relatie veel te onstabiel om zo'n grote financiële verplichting als een hypotheek aan te gaan.
Ik heb de andere reacties niet gelezen, dus misschien is het al gezegd, maar als ik jouw verhaal lees dan denk ik direct "cold feet"!

Samen een huis kopen is best een grote stap. Veel stellen vonden dat emotioneel zelfs een grotere verbintenis dan een huwelijk of samenlevingsovereenkomst. Jullie kennen elkaar nog helemaal niet zo lang en volgens mij ben je er gewoon nog helemaal niet aan toe om nu al zo'n grote verbintenis met je vriend aan te gaan.

Kan het misschien zelfs zo zijn dat jouw twijfels over je relatie pas begonnen zijn op het moment dat je het idee kreeg dat deze grote stap nu echt wel of niet gezet moet gaan worden?

Ik zou je adviseren om op dit moment nog even geen grote stappen te zetten en eerst even rustig aan te kijken hoe jullie relatie verder loopt.
Ik vind het sowieso dom om een huis te kopen wat eigenlijk boven je stand is. Natuurlijk gebeurd het júllie niet maar je zou maar zo ontslagen,ziek of wat dan ook kunnen worden. En is het huis dan nog te betalen? Maar goed, daar gaat het nu niet over.

Ik ben geneigd te zeggen: kopen die woning. Een levenslesje is misschien wel handig voor je?
je woont sinds 6 maanden samen en je hebt 3 maanden geen sex gehad. toch geef je zelf aan dat verhuizen stress is. Misschien is het ook voor jullie wennen aan elkaar en het samenwonen?
ik heb ook een keer ondanks twijfel over de relatie een huis gekocht, en dat is niet fijn. Relatie ging over, huis moeten verkopen, veel gedoe en geld verloren.

Waarom niet gewoon toch een ander huurhuis zoeken. Natuurlijk wel wat gedoe met weer verhuizen, maar echt veeeeeeel minder gedoe dan een koophuis kopen en vervolgens weer moeten verkopen.

Ga eerst kijken hoe het zit met je relatie, en als je daar helemaal zeker van bent pas kopen.
Ja 6 maanden samenwonen is behoorlijk kort om al een huis te gaan kopen. Ik zou zeggen; probeer eerst jezelf eens op de rit te krijgen en dan je relatie, en dan pas gaan nadenken over huizen huren of kopen. Je hebt je eigen woonruimte nog achter de hand en het lijkt mij een prima idee om daar weer naar terug te gaan, alleen.
Hoi Meisje,

Ik lees net jou verhaal en weet wel ongeveer hoe jij je voelt.

Ik heb zelf net ook mijn verhaal hier op het forum geplaatst, kijk maar naar het onderwerp: "rekening houden met...

Misschien heb je daar wat aan..Succes meid!!

I
Ik hoop dat ie je gaat dumpen. En snel ook.
Fleur, quote ff de OP.
quote:Meisje116 schreef op 25 maart 2008 @ 22:46:

Help, ik heb twijfels over mijn relatie! We staan op het punt een huis te gaan kopen, maar wil ik dat wel? Wil ik verder met hem? Een huis kopen of kappen met de relatie??

Mijn vriend en ik kennen elkaar nu 1,5 jaar, sinds 0,5 jaar wonen we samen. Omdat we nu een tijdelijke huurwoning hebben, moeten we binnenkort beslissen wat we gaan doen. We hebben nog 5 maanden in dit huis dus als we willen gaan kopen, moeten we nu actie ondernemen.

Maar ik heb dus twijfels. We waren van plan om na een jaar huren, een huis te gaan kopen. Maar in dit huis waar we nu wonen heb ik me nooit thuis gevoeld, heb dan ook een moeilijke tijd achter de rug. Dat heeft ook impact op onze relatie. Het samenwonen ging praktisch gezien wel goed, maar ik heb het gevoel dat het zijn (t)huis is. Hij gaat hier zijn eigen gang. En ik heb het gevoel dat ik al een half jaar stil sta en niet mijn eigen gang kan gaan. Ligt dit aan het huis of aan onze relatie?

Wil ik met hem verder? Hij weet van mijn twijfels. Maar wat wil ik? Als ik voor hem ga, definitief, dan gaan we een huis kopen. We hebben al rondgekeken, zijn al naar een hypotheker geweest en hebben het er met familie over (die weten natuurlijk niet van de problemen die we hebben).

Mijn gevoel lijkt wel een beetje weg. Sowieso zijn mijn gevoelens altijd al gedempt geweest, door verschillende medicijnen worden mijn emoties 'afgezwakt'. Maar nu is ook de aantrekkingskracht aan het verminderen en hebben al 3 maanden geen seks gehad. Hij vindt dat geen probleem en wil alleen maar dat het met mij beter gaat. Want ik zit niet lekker in mijn vel, heb ook een eetprobleem etc.

Vrijdag heb ik gelukkig een gesprek met een pro. Hopelijk kan hij me helpen uit te zoeken wat ik nu wil, maar de tijd dringt..

Oh ja, en over huren hebben we het ook gehad, maar er zijn zoveel nadelen aan. We krijgen nooit zo'n mooi huis dan een koophuis. Je moet ook veel klussen en tijd en geld erin steken, alles opknappen, een vloer leggen etc etc. en dan nog het geld dat je elke maand weggooit. We zijn nu 30 en 33 jaar en hebben dat tot nu toe wel gedaan. Maar ja je wilt toch ook iets opbouwen (iedereen zegt ook dat kopen verstandiger is dan huren.)

Oftewel ik zat te denken, als we nu gaan huren dan zullen we dat niet lang doen, hooguit 1 of 2 jaar en dan moet je weer verhuizen en weer die stress etc. Dat zie ik als geen optie. Oftewel ik denk eraan om OF ervoor te gaan met hem, OF de relatie te verbreken... Aaaargh ik weet het niet meer..Even gequote.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven